Felfedezésre váró ízek
Bár a tequila minden más italfajtát felülmúló amerikai népszerűségének szintje Európában több okból sem tűnik elérhetőnek, forgalma kontinensünkön is hatalmas tempóban nő: a legnagyobb piacokon 60–90% közé teszik a statisztikák. Itthon a fogyasztók inkább még tanulják a tequilát, de a forgalmazók optimisták.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
Az USA-ban a 2022-es adatok szerint az agavéból készült szeszes italok kategóriája értékben megelőzte az amerikai whiskey-t, és idén az IWSR italpiaci elemzése szerint a tequila a vodkát is felülmúlja, így a legnagyobb szeszesital-alkategóriává válik. A Drizly online alkoholértékesítő vállalkozás felmérése szerint az amerikai kiskereskedők több mint felénél a tequilaértékesítések már tavaly meghaladták a többi égetett szeszes italét, kétharmaduk 2023-ban a legtöbb polcfelületet a tequilának szánja.
A jó tequilának érlelés nélkül is egyénisége van
Sokszor foglalkoztunk már a tequilával, de nem árt összefoglalni a legfontosabb tényeket, amelyeket a hazai fogyasztók nagy hányada még mindig nem ismer. A tequilának két kategóriája létezik, a 100% agávétartalmú párlat és a mixto (keverék), utóbbi alkoholtartalmának csak egy része (de legalább 51%-a) származik agávéból, cefréje többi részét valamilyen más cukorforrás teszi ki. A tequila mindig kék agavéból készül, kizárólag Mexikó bizonyos területein. A tequilákat soha nem aposztrofálják mixtóként: ha a címke nem tüntet fel 100%-os agávétartalmat, akkor az ital mindig mixto. A közönséges agavéból készült, erős, füstös párlatokat nevezzük mezcalnak.
Az elmúlt 10 évben a tengerentúlon és Európa gazdagabb felén a forgalmazók komoly erőfeszítéseket tettek arra, hogy megértessék a fogyasztókkal: a prémium tequilák nagyon összetett szeszes italok, amelyek előállításához idő és szakértelem szükséges.
Tették ezt már csak azért is, mert a tequila korábban többnyire a nagy berúgásokról szólt, ráadásul, mivel nagyon sokan az este második felében, más alkoholfajták fogyasztása után kezdték inni, a fejfájással is hajlamosak voltak összekötni.
A palackozás előtt tölgyfahordóban töltött idő alapján háromféle tequilát különböztetünk meg. A blanco 0–2 hónapig, a reposado 2–11 hónapig, az añejo 1–3 évig, az extra añejo pedig több mint 3 évig érlelődik. A szakértők kiemelik, hogy a tequila nem hasonlít a whiskyhez, amelynek fő íze a fából származik: a tequila már blancóként is nagy személyiséggel rendelkezhet.
Hamish Smith, a Drinks International rovatszerkesztője szerint egyre többen értik a tequila különböző ízeit, tulajdonságait, és mára a 100% agavétartalmú italok lettek a kategória sztárjai, ahogy a skót whiskyk között a single maltok. A bartendereknek a forgalmazók azt javasolják, kezdjék azzal, hogy megkérdezik a tequilát kérő vendéget, mit szokott inni – ha fehér szeszes italokat, akkor a blancót ajánlják; a whiskyivóknak a reposadót; a konyakivóknak pedig valami összetettebbet, például añejót vagy extra añejót.
Itthon még kevésbé jellemző a tequila tisztán fogyasztása, viszont long drinkként a különbségek a két tequilatípus között alig érzékelhetőek. A fogyasztás prémium irányba tolódása itthon a minőségi mexikói éttermek növekvő népszerűségének is köszönhető.
Tanuljuk kortyolgatni
– A hazai tequilaforgalom minden területen kiugróan nőtt, hatalmas keresletet tapasztalunk – mondja el Hangya Adrienn, a Roust Hungary junior brand managere –, de népszerűsége távol van még az USA-ban érzékelhetőtől. A tengerentúli „tequila boom” itthon gyakran készlethiányt okoz, mivel a gyártóknak nehézséget okoz a piac kiszolgálása.
Ezzel együtt Jose Cuervo tequilánk fejlődése töretlen, hiszen volumenben nemcsak a tavalyi, de a pandémia előtti eladásokat is meghaladtuk. Ez a növekedés főleg az on-trade csatornákból származik, ám off-trade-ben is jelentősen növekedtünk.
A kísérletezési kedv itthon egyelőre még alacsony, és a magyar fogyasztók még mindig inkább elutasítóak a kategóriával szemben, vagy az átbulizott éjszakákra asszociálnak róla.
Míg az USA-ban már whiskyhez hasonlóan kortyolgatják és keresik a különlegesebb termékeket a fogyasztók, addig nálunk ez még kevésbé jellemző. Ahogy a jövőben egyre többen fedezik fel az agávépárlatok világát, úgy nyerhetnek teret a tovább érlelt añejo vagy a luxuskategóriájú tequilák, azonban ehhez szükséges az ellátás normalizálódása is.
A megnövekedett kereslet hatására kialakult agávéhiány miatt jelenleg a mixto tequilák terjedését láthatjuk, de nő a kereslet a szuperprémium termékek iránt is. Viszont a bároknak sokszor nehézséget okoz a minőségi, 100% agávétequilák beszerzése.
– A tequila ma már kihagyhatatlan eleme az alkoholpolcoknak Magyarországon – véli Lehner Dániel, a Heinemann senior brand managere. – Éppen ezért piacvezetőként kiemelten fontos számunkra a prémiumizációhoz köthető, növekedő igények kielégítése. Mind prémium, mind szuperprémium kategóriában tudunk megfelelő terméket ajánlani.
A pandémia alatt, mint sok más forgalmazónak, a mi off-trade forgalmunk aránya is erősen megnövekedett, köszönhetően annak, hogy a fogyasztók a bezárások ellenére sem mondtak le a minőségi tequiláról. Az on-trade helyek újranyitásával hamar visszaállt az egyensúly, és a tavalyi évben már minden a korábban megszokottak szerint alakult.
A hazai piacon a Sierra Tequilának sikerült rácáfolnia a pandémiás hatásokra: nemcsak 2020-ban, de a rákövetkező évben is növelni tudtuk forgalmunkat, 2022-ben pedig még jelentősebb növekedést értünk el. Fő termékünk természetesen „kalapos” Sierra Tequila, de egyre nagyobb az igény a számos bárban megtalálható 100% agavé Sierra Antiguóra is. Szuperprémium kategóriában a Sierra Milenario szolgálja a magasabb minőségű koktélok alapját.
Kelet-Európa hátrányban
– Alapvetően az angolszász országokban tapasztalható a mexikói párlatok trendje – elemez Kovács Dávid Gábor, a Zwack Unicum marketingigazgatója –, ezzel szemben Kelet-Európában ez még nem érződik. A magyar fogyasztókra is egyre jellemzőbb, hogy inkább kevesebbet isznak, de azt minőségibb párlatokból. A tequila tekintetében nálunk ez még kevésbé érződik úgy, mint egy whisky vagy rum fogyasztásakor, de ami nyugaton elkezdődik, az pár év késéssel hozzánk is elér.
A Zwack a Diageo vállalat tequilatermékeit forgalmazza, amelyekhez a Don Julio és a Casamigos világszerte ismert prémium márkái tartoznak. Felismerve a globális irányokat, elébe menve a trendeknek 2023. májustól bevezetjük a Don Julio Blanco prémium tequilát, majd júliustól a Don Julio Anejo és Reposado szuperprémium párlatokat.
– A mainstream vendéglátóhelyeken leginkább shotként fogyasztják a tequilát – hangsúlyozza Hangya Adrienn –, a prémium egységekben a koktélok kerülnek előtérbe. Klasszikus tequilaalapú koktél a Margarita, amelynek itthoni népszerűsítésére mi is törekszünk. Ennek érdekében bárokkal és éttermekkel közösen aktivizáljuk a fogyasztókat a legismertebb mexikói ünnepeken, mint a Cinco de Mayo és a Dia de los Muertos, és Margarita workshopokat szervezünk. Ezzel a bemutatjuk magát a koktélt, valamint az otthoni fogyasztást is tudjuk ösztönözni.
A mezcal itthon még igencsak gyerekcipőben jár. A top HoReCa-ban, koktélbárokban előszeretettel használják a bartenderek, azonban a keresletet leginkább a külföldi fogyasztók generálják. Ezzel együtt számítunk arra, hogy a hazai fogyasztók is felfedezik a kategóriát, erre pedig igyekszünk felkészülni mi is, hiszen rengeteg lehetőség rejlik a mezcalokban.
– A nemzetközi trendeknek megfelelően Magyarországon is növekedni fog a prémium termékek iránti igény – állítja Lehner Dániel –, így mi is szeretnénk tovább bővíteni a Sierra Antiguo elérhetőségét és ismertségét. A Sierra Tequila fogyasztása a legtöbb esetben ma is shot formájában történik, de a termékeink koktélokban való felhasználása is egyre bővül – az Antiguo és a Milenario portfóliónknak köszönhetően.
A mezcal egy klasszikus rétegtermék, vagy nagyon szeretjük, vagy kifejezetten nem. Jelenleg Magyarországon még nagyon kevés ember ismeri, legtöbben a kukacos tequilaként, ami sajnos egy kellemetlen prekoncepció.
– Itthon az érlelt mexikói párlatokra lehet keresetnövekedés a prémium fogyasztók körében – véli Kovács Dávid Gábor. – Ez nem csak a tequilára, de más olyan mexikói párlatokra is igaz lehet, mint a mezcal, a sotol, a bacanora. A mezcal Magyarországon egy kevésbé ismert kategória, de a mexikói párlatok elterjedésével hosszú távon nálunk is nagyobb ismertségre fognak szert tenni. //
Egy év alatt 49 ezer liter tequila és 720 ezer liter rum fogyott
Az NIQ (korábban NielsenIQ) kiskereskedelemi indexe az égetett szeszes italok 9 szegmensét vizsgálja, ezek a: vodka, whisky, likőr, gyomorkeserű, pálinka, brandy, vermut, gin és rum. E kategóriák összforgalma 2022. március és 2023. február között megközelítette a 143 milliárd forintot, ami 8%-os gyarapodás az előző időszakhoz viszonyítva. Mennyiségben 4%-kal kevesebb fogyott, közel 22 ezer liter szeszes italt fogyasztottak a magyar vásárlók.
A tequilapiaca némileg csekélyebb forgalommal bír: a vizsgált periódusban lépte át az 500 millió forintot, ami 8%-kal több az előző év azonos időszakához képest. Mennyiségben 2 ezer literrel többet vettek a magyarok, összesen 49 ezer liter tequila landolt a vásárlók kosarában.
A fogyasztók oroszlánrésze a gyártói márkák mellett tette le a voksát: míg az előző időszakban a forintban mért forgalom 99%-át hasították ki, a részesedésük 2022. március és 2023. február között már megközelítette a 100%-ot.
A 0,7–0,99 literes kiszerelések állnak az első helyen: ezek adták az értékbeli forgalom több mint kétharmadát, emellett értékben (+9%) és mennyiségben (+7%) is növekedtek. A 0,2–0,49 literes tequilák, noha eladásuk mindkét aspektusban valamivel visszaesett, továbbra is a piac egyötödét teszik ki. A 0,5–0,69 literes kiszerelések érték- és volumenbeli forgalma is nőtt, így a piac már közel egytizedével bírnak.
A rumaz égetett szeszes italoknak 3%-át hasítja ki, ami az előző év azonos periódusához képest 6%-kal magasabb, közel 5 milliárd forintos forgalmat bonyolított le. A mennyiségi eladás 6%-kal apadt, 720 ezer liter rum fogyott a hazai üzletek polcairól.
Noha továbbra is a gyártói márkák adták a forintban mért forgalom 70%-át, egyre jobban előretörtek az olcsóbb, saját márkás termékek: két számjegyű értékbeli és mennyiségi növekedéssel 4 százalékpontot emelkedett részesedésük, így a forintban mért forgalom 30%-át fedi le eladásuk.
A kiszereléseket megfigyelve elmondható, hogy a 0,7–0,99 literes rumok a legkelendőbbek. Részesedésük 5 százalékponttal emelkedett, így a forgalom kétharmadát bonyolították le a vizsgált időszakban. Értékben és volumenben 15 és 5%-kal gyarapodtak.
A fajtákat tekintve a sötét típus eladása csökkent, de így is kétharmadnyi értékbeli piacrésszel bír. A fehér rumok a második legkeresettebbek a rumpiac egynegyednyi részével.//
Agávéalapú alternatívák
Bár a tequila és a mezcal földrajzilag védett kategóriák, és a szabályozás szerint Mexikó bizonyos részein kell készíteni őket, az agávéból készült szeszes italokat a világ bármely pontján elő lehet állítani. Az agávé vadon nő például Dél-Afrikában, Ausztráliában, Indiában és az Egyesült Államok mexikói határai mentén; ezekben az országokban a gyártókat nem érinti a tequila és a mezcal előállítását szabályozó kiterjedt szabályozás.
Az elmúlt években tapasztalt, meredeken növekvő kereslet a tequila és a mezcal iránt fokozta mind a fogyasztók, mind a gyártók érdeklődését az agávéalapú alternatív szeszes italok iránt is – legyen szó akár Mexikóban, akár Mexikón kívül előállított termékekről.
Az amerikai fogyasztók egyre többet tudnak az agávéból és annak „unokatestvéreiből” készült italok alapanyagairól és eredetükről, a gyártók pedig szívesen fektetnek be a nagyvilág által a közelmúltban megismert fajták gyártásába. Új termékeik forgalmazásakor sokszor az ezekhez kapcsolható történelmi és fenntarthatósághoz köthető sztorikat, valamint a helyi terroir-hatást emelik ki.
Sotol, bacanora és raicilla a szuperprémium kategóriából
A sotol például általában tiszta és enyhén füves, növényes ízvilágú ital, az erdőben termesztett sotolból a fenyő, a menta és az eukaliptusz ízét lehet kiérezni, a sivatagban érő növények inkább mezcalosabb – földes, sós – ízeket mutatnak. Érlelik a sotolt is hordóban, ami jobban kihozza az édes, füstös, időnként gyümölcsös ízeket.
A raicilla, akárcsak a bacanora, egyfajta mezcal – ezek is Mexikóban készülnek és eredetmegjelöléssel bírnak. A racillát a spanyolok a gyarmati uralom idején betiltották, helyzetét csak 1997-ben kezdték államilag is rendezni, az első racillamárka 2014-ben jelent meg az amerikai piacon. A bacanora tilalmát 1992-ben oldották fel, a fajtából készült első prémium márka a Puntagave volt 2015-ben. //
Kapcsolódó cikkeink
Új globális divíziót hozott létre luxusmárkái számára a Diageo
Diageo Luxury Group néven új globális divíziót hozott létre a…
Tovább olvasom >Hideg konyha
A funkcionalitás igénye, a digitalizáció folyamatának felgyorsulása, a fogyasztói trendek…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >