Falatdivat
A finger food mint fogalom két évtizede jelent meg a magyar gasztronómiában, de igazi sikerét számos ételfajtának az új fogyasztási trendekhez igazodó átalakulása hozta el. Folyamatosan változó, bővülő szegmens, amit a fogyasztók számára is érthetőbbé tesz kapcsolódása a street foodok világához. A finger foodok mind markánsabb térnyeréséről a piac néhány jelentős szereplőjét kérdeztük – félkész termékek gyártóit és cateringgel foglalkozókat egyaránt.
A finger foodnak mint kategóriának nincs általánosan elfogadott definíciója, nem is mindenki ugyanazt érti alatta; elemzéseinkben mi – széles merítéssel – minden olyan ételfajtát finger foodként kezelünk, amelynek elfogyasztásához nem, vagy nem csak az evőeszközt kell kézbe venni, hanem magát az ételt vagy annak hordozóját: tányért, dobozt, pálcikát, bármit.
A finger foodok választéka folyamatosan nő, átlagminőségük javul, viszont – jórészt árfekvésük miatt – a hazai vendéglátás bizonyos területein nem, vagy alig terjedtek el: itt nemcsak a sörözőkre, de a bárokra, éjszakai szórakozóhelyekre is gondolunk.
Kényelem…
A hazai piacon a finger food termékek forgalmának folyamatos növekedését tapasztaljuk – értékel Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. – A termékkategória egyre elfogadottabbá válik, ami nem csoda, hiszen a finger foodok a kényelmi kategóriába tartozó termékek, könnyen és gyorsan elkészíthetők, ezért jól illeszkednek a mai modern, rohanó életmódhoz. Cégünk a gasztropiacot zöldség- és sajtalapú finger food termékekkel szolgálja ki – panírozott brokkoli, gomba, karfiol, hagymakarika, zöldséggolyó, camembert sajt és mozzarella snack – amelyek néhány perc alatt sütőben, olaj hozzáadása nélkül is elkészíthetők. Termékfejlesztő munkánkkal a fogyasztói elvárások változásaihoz alkalmazkodunk; az egészségtudatosság erősödéséhez, a convenience szempontok fokozódó érvényesüléséhez.
A finger food típusú ételek jellegzetes kényelmi termékek – hangsúlyozza Markovits László, a Marnevall vezérigazgatója is –, ezek tartós trendje hozta magával cégünk életébe a termékkategória gyártását. Piacuk egyértelműen bővül, amit egyrészről a rohanó életvitel indikál, másrészről a költséghatékony, egyszerű, evőeszköz- és ülőhelymentes felszolgálási lehetőség. Trendi és vagány lett a finger food típusú ételek szervírozása a vendéglátásban és vállalati rendezvényeken egyaránt.
Cégünk olyan kényelmi finger food termékekre fókuszált az elmúlt néhány évben, amelyekre nagy kereslet mutatkozik a vendéglátás, illetve a fogyasztók irányából. Ennek mentén például kentucky stílusú csirkemellfalatok, trappista sajtból készült sajtfalatok, illetve különböző ízesítésű, csirkeszárny alapú termékek piacra juttatásával értünk el sikereket. A termékfejlesztéseink során követjük az alapvető trendeket, de szélsőséges, egyedi igényekre a gyártáskultúránk miatt nem – vagy csak részben – tudunk reagálni.
…de nem luxus!
A finger foodok ma már egyáltalán nem tekinthetők luxustermékeknek: megfizethető áruk a vásárlók széles rétegei számára teszik elérhetővé őket – állapítja meg Volosinovszki János. – A HoReCa-szektorban a munkaerőhiány miatt ideálisak: a mirelit előkészített termékeknél nincs szükség konyhai előkészítésre. Az elmúlt időszak adatai azt mutatják, hogy a finger foodoknak stabil, egyre bővülő piaci bázisa van, és a fogyasztói szokások általános trendjeit figyelembe véve a jövőben is várható forgalmuk növekedése.
A kategória kiszélesedett, ugyanis az alapvető, mindennapos felhasználású készítményektől egészen a prémium, alkalmi ételekig bezáróan hatalmas választékkal szembesülhetünk – mutat rá Markovits László. – A street foodot nem trendként, hanem jelenségként kezeljük; mindenképp inspirálja munkánkat, termékfejlesztéseinket, csomagolási és arculati koncepcióinkat. A street food világa ihlette többek között legújabb marhaburgerünket is, amelyre rendkívül büszkék vagyunk. Termékeinket elsősorban teljes fogások részeként alkalmazzák, azonban egyre inkább jellemző az, hogy a vendéglátás szereplői önálló finger foodként szervíroznak egy-egy készítményt.
Amire még várunk
Vendéglátósaink meglehetősen fantáziátlanul kezelik a klasszikus finger foodoknak számító sörkorcsolyák területét. Pontosabban sörkorcsolyának alkalmas falatkákat kreatívan készítenek, de hogy ezeket a sörökkel össze is kössék, azért a mi fogyasztási kultúránkban még tenni kell.
A külföldi finger food trendek (és termékek) begyűrűzésének legfőbb akadálya a pénz. Hogy melyek azok a termékek, amelyek a magyar piac számára még drágának bizonyulnak (voltak, vannak kísérletek hazai bevezetésükre), azt a terület legnagyobb európai vállalkozásának számító Salomon Food látványos honlapján kísérhetjük figyelemmel – akárcsak a legújabb trendeket.
Az új kreációk nem kis része még mindig a tépett húsok – nálunk is – óriási divatjára épül: burgerek, panírozott golyók vagy tányérra, szendvicsbe széthúzni javasolt korongok formájában, lassan már minden húsfajtából. Népszerűek emellett a vékony tortillaalapú tölcsérkék és tekercsek, a többféle ázsiai stílusban készült tészták apró pálcákra húzása, az indiai, közel-keleti és afrikai ízek, a bao stílusban, búza és rizsliszt keverékével készülő fehér buci, az amerikai stílusú sushikat pedig felváltják a rizsből gyúrt apró hamburgerek – és persze aminek csak lehet, van vega változata is!
Catering
A finger foodokat szívesen fogadják a megrendelők a catering világában – állítja Marsovszki Balázs, a Style Events & Catering tulajdonosa. – Előfordul persze, hogy nem értik a koncepció lényegét, és egy teljes étkezést szeretnének kiváltani vele, de ezt nem szoktuk javasolni senkinek; ilyenkor a Flying Büfét ajánljuk. Ezzel együtt úgy gondolom, a finger food a fogadások alapvető elemévé vált.
A termékfejlesztés nálunk nem klasszikus módon történik. Az ügyfelek eldöntik, mit szeretnének, és a legkülönfélébb kérésekkel fordulnak hozzánk. Bármilyen ételfajtából tudunk finger food verziót készíteni, ilyenkor csak a fantázia és a megadott büdzsé szab határt. Az ügyfél dönt; a legkülönbözőbb kívánságokkal találkozunk. Volt már olyan igény, hogy kizárólag fekete-fehér vagy kék színre épülő finger food menüsort készítsünk, de a kérések persze főként a gasztronómiát érintik, például csak tenger gyümölcseiből vagy csak vegán ételekből álljon össze a kínálat. Egyébként a vegán és a gluténmentes étkezés a finger food területén is természetessé vált.
A finger food nem luxustermék, legfeljebb a felhasznált alapanyagok árától és minőségétől válhat luxussá, de azoknak is nagyon speciálisnak kell lenniük (például jó minőségű kaviár), hogy költségük meghatározó legyen. Inkább – mivel mini fogásokról beszélünk – a fogások elkészítésének időigénye és bonyolultsága a mérvadó.
Az általunk szervezett partikon 95 százalékban saját készítésű fogásokkal dolgozunk, egyebet csak akkor használunk fel, ha ezektől nem tér el a minősége, és elkészítése aránytalanul nagy munkát jelentene. A street food világa nem inspirálja munkánkat; kérésre a kategória szinte minden jellegzetes fogását elkészítettük már, de a miniburgerek, miniwrapek és társaik jellemzően nem szerepelnek rendezvényeinken.
Tálalóeszközök
A finger foodok dinamikus növekedése a vendéglátásban annak köszönhető, hogy a piac szereplői felismerték a finger food látványos tálalásában rejlő lehetőséget – elemez Hajdu Attila, a Sanitech Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – A kisadagos ételek és a hozzájuk kapcsolódó formatervezett eszközök sokszínű, változatos világa élményszerűbbé teszi az ételek étvágygerjesztő bemutatását.
A termékfejlesztés cégünknél a finger foodok gasztronómiai sokféleségéhez és folyamatos változásaihoz illeszkedő ideális eszköztár megteremtését jelenti – legyen szó akár ázsiai, közel-keleti vagy más speciális konyhákról. Természetesen ezen a területen is alkalmazkodni kell a növekvő fogyasztói környezettudatossághoz és kényelmi igényhez, valamint a változó étkezési szokásokhoz. Egyre több helyen találkozunk például bambuszból készült tálalóeszközökkel, biológiailag lebomló tálkákkal, fa evőeszközökkel, de újrahasznosított papírtermékekkel is.
A porcelánból és üvegből készülő termékeinket többnyire azok az üzletek preferálják, amelyek rendszeresen tálalnak ugyanolyan típusú ételeket – általában éttermek, bisztrók, magasabb színvonalú önkiszolgáló éttermek. A műanyag és a környezetbarát eszközöket a catering és rendezvényszervező cégek részesítik előnyben
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Gyerekrajzok a természetvédelemről a Nádudvari joghurtok csomagolásán
Több százezer Nádudvari joghurt csomagolására kerülnek rá a #mitehetünktöbbet rajzpályázat…
Tovább olvasom >Felveszik a kesztyűt a fagyasztott márkák
Bár alaposan lehagyták a kereskedelmi márkák a gyártóiakat a fagyasztott…
Tovább olvasom >Rally a magyar élelmiszerekért immár tizennyolcadszor
A Master Good Kft. csapata nyerte a 18. alkalommal megrendezett Coop Rallyt. A minőségi, magyar élelmiszer-előállítást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >