Falatdivat
A finger food mint fogalom két évtizede jelent meg a magyar gasztronómiában, de igazi sikerét számos ételfajtának az új fogyasztási trendekhez igazodó átalakulása hozta el. Folyamatosan változó, bővülő szegmens, amit a fogyasztók számára is érthetőbbé tesz kapcsolódása a street foodok világához. A finger foodok mind markánsabb térnyeréséről a piac néhány jelentős szereplőjét kérdeztük – félkész termékek gyártóit és cateringgel foglalkozókat egyaránt.
A finger foodnak mint kategóriának nincs általánosan elfogadott definíciója, nem is mindenki ugyanazt érti alatta; elemzéseinkben mi – széles merítéssel – minden olyan ételfajtát finger foodként kezelünk, amelynek elfogyasztásához nem, vagy nem csak az evőeszközt kell kézbe venni, hanem magát az ételt vagy annak hordozóját: tányért, dobozt, pálcikát, bármit.
A finger foodok választéka folyamatosan nő, átlagminőségük javul, viszont – jórészt árfekvésük miatt – a hazai vendéglátás bizonyos területein nem, vagy alig terjedtek el: itt nemcsak a sörözőkre, de a bárokra, éjszakai szórakozóhelyekre is gondolunk.
Kényelem…

Volosinovszki
János
ügyvezető igazgató
Nádudvari Élelmiszer
A hazai piacon a finger food termékek forgalmának folyamatos növekedését tapasztaljuk – értékel Volosinovszki János, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezető igazgatója. – A termékkategória egyre elfogadottabbá válik, ami nem csoda, hiszen a finger foodok a kényelmi kategóriába tartozó termékek, könnyen és gyorsan elkészíthetők, ezért jól illeszkednek a mai modern, rohanó életmódhoz. Cégünk a gasztropiacot zöldség- és sajtalapú finger food termékekkel szolgálja ki – panírozott brokkoli, gomba, karfiol, hagymakarika, zöldséggolyó, camembert sajt és mozzarella snack – amelyek néhány perc alatt sütőben, olaj hozzáadása nélkül is elkészíthetők. Termékfejlesztő munkánkkal a fogyasztói elvárások változásaihoz alkalmazkodunk; az egészségtudatosság erősödéséhez, a convenience szempontok fokozódó érvényesüléséhez.

Markovits László
vezérigazgató
Marnevall
A finger food típusú ételek jellegzetes kényelmi termékek – hangsúlyozza Markovits László, a Marnevall vezérigazgatója is –, ezek tartós trendje hozta magával cégünk életébe a termékkategória gyártását. Piacuk egyértelműen bővül, amit egyrészről a rohanó életvitel indikál, másrészről a költséghatékony, egyszerű, evőeszköz- és ülőhelymentes felszolgálási lehetőség. Trendi és vagány lett a finger food típusú ételek szervírozása a vendéglátásban és vállalati rendezvényeken egyaránt.
Cégünk olyan kényelmi finger food termékekre fókuszált az elmúlt néhány évben, amelyekre nagy kereslet mutatkozik a vendéglátás, illetve a fogyasztók irányából. Ennek mentén például kentucky stílusú csirkemellfalatok, trappista sajtból készült sajtfalatok, illetve különböző ízesítésű, csirkeszárny alapú termékek piacra juttatásával értünk el sikereket. A termékfejlesztéseink során követjük az alapvető trendeket, de szélsőséges, egyedi igényekre a gyártáskultúránk miatt nem – vagy csak részben – tudunk reagálni.
…de nem luxus!
A finger foodok ma már egyáltalán nem tekinthetők luxustermékeknek: megfizethető áruk a vásárlók széles rétegei számára teszik elérhetővé őket – állapítja meg Volosinovszki János. – A HoReCa-szektorban a munkaerőhiány miatt ideálisak: a mirelit előkészített termékeknél nincs szükség konyhai előkészítésre. Az elmúlt időszak adatai azt mutatják, hogy a finger foodoknak stabil, egyre bővülő piaci bázisa van, és a fogyasztói szokások általános trendjeit figyelembe véve a jövőben is várható forgalmuk növekedése.
A kategória kiszélesedett, ugyanis az alapvető, mindennapos felhasználású készítményektől egészen a prémium, alkalmi ételekig bezáróan hatalmas választékkal szembesülhetünk – mutat rá Markovits László. – A street foodot nem trendként, hanem jelenségként kezeljük; mindenképp inspirálja munkánkat, termékfejlesztéseinket, csomagolási és arculati koncepcióinkat. A street food világa ihlette többek között legújabb marhaburgerünket is, amelyre rendkívül büszkék vagyunk. Termékeinket elsősorban teljes fogások részeként alkalmazzák, azonban egyre inkább jellemző az, hogy a vendéglátás szereplői önálló finger foodként szervíroznak egy-egy készítményt.
Amire még várunk
Vendéglátósaink meglehetősen fantáziátlanul kezelik a klasszikus finger foodoknak számító sörkorcsolyák területét. Pontosabban sörkorcsolyának alkalmas falatkákat kreatívan készítenek, de hogy ezeket a sörökkel össze is kössék, azért a mi fogyasztási kultúránkban még tenni kell.
A külföldi finger food trendek (és termékek) begyűrűzésének legfőbb akadálya a pénz. Hogy melyek azok a termékek, amelyek a magyar piac számára még drágának bizonyulnak (voltak, vannak kísérletek hazai bevezetésükre), azt a terület legnagyobb európai vállalkozásának számító Salomon Food látványos honlapján kísérhetjük figyelemmel – akárcsak a legújabb trendeket.
Az új kreációk nem kis része még mindig a tépett húsok – nálunk is – óriási divatjára épül: burgerek, panírozott golyók vagy tányérra, szendvicsbe széthúzni javasolt korongok formájában, lassan már minden húsfajtából. Népszerűek emellett a vékony tortillaalapú tölcsérkék és tekercsek, a többféle ázsiai stílusban készült tészták apró pálcákra húzása, az indiai, közel-keleti és afrikai ízek, a bao stílusban, búza és rizsliszt keverékével készülő fehér buci, az amerikai stílusú sushikat pedig felváltják a rizsből gyúrt apró hamburgerek – és persze aminek csak lehet, van vega változata is!
Catering

Marsovszki Balázs
tulajdonos
Style Events & Catering
A finger foodokat szívesen fogadják a megrendelők a catering világában – állítja Marsovszki Balázs, a Style Events & Catering tulajdonosa. – Előfordul persze, hogy nem értik a koncepció lényegét, és egy teljes étkezést szeretnének kiváltani vele, de ezt nem szoktuk javasolni senkinek; ilyenkor a Flying Büfét ajánljuk. Ezzel együtt úgy gondolom, a finger food a fogadások alapvető elemévé vált.
A termékfejlesztés nálunk nem klasszikus módon történik. Az ügyfelek eldöntik, mit szeretnének, és a legkülönfélébb kérésekkel fordulnak hozzánk. Bármilyen ételfajtából tudunk finger food verziót készíteni, ilyenkor csak a fantázia és a megadott büdzsé szab határt. Az ügyfél dönt; a legkülönbözőbb kívánságokkal találkozunk. Volt már olyan igény, hogy kizárólag fekete-fehér vagy kék színre épülő finger food menüsort készítsünk, de a kérések persze főként a gasztronómiát érintik, például csak tenger gyümölcseiből vagy csak vegán ételekből álljon össze a kínálat. Egyébként a vegán és a gluténmentes étkezés a finger food területén is természetessé vált.
A finger food nem luxustermék, legfeljebb a felhasznált alapanyagok árától és minőségétől válhat luxussá, de azoknak is nagyon speciálisnak kell lenniük (például jó minőségű kaviár), hogy költségük meghatározó legyen. Inkább – mivel mini fogásokról beszélünk – a fogások elkészítésének időigénye és bonyolultsága a mérvadó.
Az általunk szervezett partikon 95 százalékban saját készítésű fogásokkal dolgozunk, egyebet csak akkor használunk fel, ha ezektől nem tér el a minősége, és elkészítése aránytalanul nagy munkát jelentene. A street food világa nem inspirálja munkánkat; kérésre a kategória szinte minden jellegzetes fogását elkészítettük már, de a miniburgerek, miniwrapek és társaik jellemzően nem szerepelnek rendezvényeinken.
Tálalóeszközök

Hajdu Attila
ügyvezető igazgató
Sanitech Hungary
A finger foodok dinamikus növekedése a vendéglátásban annak köszönhető, hogy a piac szereplői felismerték a finger food látványos tálalásában rejlő lehetőséget – elemez Hajdu Attila, a Sanitech Hungary Kft. ügyvezető igazgatója. – A kisadagos ételek és a hozzájuk kapcsolódó formatervezett eszközök sokszínű, változatos világa élményszerűbbé teszi az ételek étvágygerjesztő bemutatását.
A termékfejlesztés cégünknél a finger foodok gasztronómiai sokféleségéhez és folyamatos változásaihoz illeszkedő ideális eszköztár megteremtését jelenti – legyen szó akár ázsiai, közel-keleti vagy más speciális konyhákról. Természetesen ezen a területen is alkalmazkodni kell a növekvő fogyasztói környezettudatossághoz és kényelmi igényhez, valamint a változó étkezési szokásokhoz. Egyre több helyen találkozunk például bambuszból készült tálalóeszközökkel, biológiailag lebomló tálkákkal, fa evőeszközökkel, de újrahasznosított papírtermékekkel is.
A porcelánból és üvegből készülő termékeinket többnyire azok az üzletek preferálják, amelyek rendszeresen tálalnak ugyanolyan típusú ételeket – általában éttermek, bisztrók, magasabb színvonalú önkiszolgáló éttermek. A műanyag és a környezetbarát eszközöket a catering és rendezvényszervező cégek részesítik előnyben
Ipacs Tamás
Kapcsolódó cikkeink
Repül a sült galamb
Mindennapjainkat teszik egyszerűbbé a kényelmi termékek: konyhakészek, mélyfagyasztottak, szárítottak, előfeldolgozottak,…
Tovább olvasom >Kézenfekvő
A finger foodok folyamatosan fejlődő világa elsősorban a street foodból,…
Tovább olvasom >Kiváló minőség jele a Nádudvari Élelmiszer Kft. termékein
A Nádudvari Élelmiszer Kft. elkötelezett a kiváló minőség iránt –…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >