Fábián Gergely: az élelmiszeriparban az integrált, adatalapú fejlesztés javítja a versenyképességet és az ellátásbiztonságot
Az élelmiszeriparban a termékpálya integrált, adatalapú fejlesztésével növelhető a szektor versenyképessége, amely az ellátásbiztonsághoz és a fenntarthatósághoz is hozzájárul – mondta Fábián Gergely, a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) iparpolitikáért és technológiáért felelős államtitkára a Cibus Hungaricus Alapítvány rendezvényén szerdán, Budapesten.
![](https://trademagazin.cdn.webgarden.io/wp-content/uploads/2021/10/money-ga2e96471a_1280_opt-300x150.jpeg)
Kartonpapír: fenntartható, zöld, költséghatékony
Kiemelte: az öt egyetem részvételével 2023-ban megalakult Cibus Hungaricus Alapítvány a termelők és az élelmiszeriparban működő cégek közötti, technológiai alapú együttműködés kialakítására törekszik, ami kiterjed a Kárpát-medencére a határon túli gazdák bevonásával.
A technológia akkor ér valamit, ha az adatokat megfelelőn tudjuk kezelni és felhasználni a termék teljes életpályáján, a termőföldtől a fogyasztóig tartó ellátási láncon keresztül – fűzte hozzá.
A digitális rövid ellátási lánc (dREL) koncepció megalkotása is a szervezethez köthető, és ennek terjesztése is az egyik fő célkitűzése. Minél rövidebb egy ellátási lánc, annál nagyobb szerepet kaphatnak benne a hazai termelők, ami az ellátásbiztonság mellett a fenntarthatósághoz is hozzájárul – fogalmazott az államtitkár.
Elmondta, hogy az 1,2 millió embert érintő közétkeztetés megreformálása a digitális rövid ellátási lánc koncepció mentén kitörési pont lehet a szektor számára, és várják a Cibus Hungaricus Alapítvány erre vonatkozó javaslatait.
Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára arról beszélt, hogy az élelmiszeriparban jelentős tartalékok vannak, és meg kell találni azokat a területeket, amelyekben szomszédainknál jobbak vagyunk.
A digitális megoldások javítják a termelés hatékonyságát, a termékfejlesztést, az ellátási láncok átláthatóságát. A kereskedelmi láncoknál pedig ezzel biztosítható termékek nyomonkövetése a termelőtől a fogyasztóig – hangsúlyozta.
Elmondása szerint a Cibus Hungaricus Alapítvány tudásmegosztással segítheti az élelmiszeripart kitörési pontok azonosításában. Az uniós pályázatoknál a technológiai fejlesztésre, a digitalizációra kell helyezni a hangsúlyt – tette hozzá.
A Cibus Hungaricus Alapítvány elnöke, Friedrich László szerint az élelmiszerellátási láncoknál az adatvezérelt alkalmazások használata javítja a versenyképességet és növeli az ellátásbiztonságot.
Hangsúlyozta, az élelmiszeripar stratégiai ágazat: a szektorban működő közel 4000 vállalkozás éves árbevétele meghaladja az 5500 milliárd forintot.
Kiemelt feladatnak nevezte a minőségi hazai alapanyagok, valamint hazai előállítású termékek arányának növelését a kiskereskedelemben és a közétkeztetésben egyaránt. A kistermelők helyzetbe hozása, a rövid ellátási láncok kiépítésének egyik feltétele az egységes minőségbiztosítási és beszállítói rendszerek kidolgozása – mondta.
A rendezvényt megnyitó Jakab István, a Magyar Gazdakörök és Gazdaszövetkezetek Szövetségének (MAGOSZ) elnöke az összefogás szükségességét hangsúlyozta, és azt hangsúlyozta, hogy a kormány nem hagyja magára a termelőket és a feldolgozóipari cégeket.
A Cibus Hungaricus Alapítványt öt egyetem – az Állatorvostudományi Egyetem, az Edutus Egyetem, a Debreceni Egyetem, a Széchenyi István Egyetem és a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem – alapította 2023-ban a MAGOSZ támogatásával a digitális élelmiszeripari stratégiához kapcsolódó közfeladatok ellátására.
Kapcsolódó cikkeink
Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >A reálkeresetek emelkedése kihat a fogyasztásra, ami a gazdaság élénkítése miatt fontos
A reálkeresetek emelkedése azt jelenti, hogy több pénz marad az…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: májusban több mint 10 százalékkal nőttek a reálbérek
A célzott és hatékony kormányzati lépések hatására az infláció töretlenül…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megvette a Valeo Foods az Appalaches Nature-t
Megvásárolta a Valeo Foods Group a kanadai juharszirup-gyártó Appalaches Nature-t.…
Tovább olvasom >Franciaországban és Brazíliában növekszik, Európában küszködik a Carrefour
Az Európában meglehetős kihívást jelentő körülmények ellenére elégedett a Carrefour…
Tovább olvasom >Közel felére esett vissza az élelmiszer-ipari innovációk száma 2007 óta
A Mintel piackutató cég szerint a 2024 januárja és májusa…
Tovább olvasom >