Ezeket tennék a kosárba a gyerekek, ha egyedül mennének vásárolni
Országossá válik a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének (MDOSZ) GYERE® – Gyermekek Egészsége Programja. A helyes táplálkozás és életmód alapelveit oktató program digitális változata 24 magyar település általános iskolájában indult el az Auchan Alapítvány 205 ezer eurós támogatásának köszönhetően.
A Dunaharasztiban, Szerencsen és Diósgyőrben mérhető sikereket hozó projekt most jelentősen kibővül, több mint 5 000 általános iskolás diák vesz részt benne az ország különböző részein. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége által kidolgozott hazai program azon a nemzetközi EPODE modellen alapul, ami helyi közösségek összefogásával szeretné visszaszorítani a világszinten is súlyos gondokat okozó gyermekkori elhízást. A szakemberek főként az egészséges táplálkozás, a mozgás, az aktív játék és kikapcsolódás élvezetével összefüggő hétköznapi normák, szabályok kialakításához és elsajátításához segítik hozzá a gyermekeket, valamint rajtuk keresztül a családokat. A GYERE® Program első és legfontosabb szándéka tehát, hogy kisebb közösségekben mozdítsa elő az aktív és egészséges életmód kialakítását és annak hosszú távú fenntartását.
A tavalyi tanév végén több mint 5000 általános iskolás kezdett bele egy dietetikusok által összeállított tanagyag elsajátításába. Olyan nagy élelmiszerkategóriák kerültek terítékre, mint a gabonák, a tej- és tejtermékek, valamint a tojás. Az idei tanév első félévében pedig minden fontos dolgot megtanultak a zöldségekről, a gyümölcsökről, a húsokról, a halakról és az édességekről.A következőkben az olajokról, zsírokról, a megfelelő folyadékfogyasztásról és a helyes arányokról fognak tanulnia diákok, de azt is részletesen megismerik majd, hogy miért fontos az élelmiszercímke, miként tájékozódhatnak róla, hogy később minden szükséges információ birtokában, tudatosan dönthessenek arról, mi kerül a kosarukba.
A program része volt az a pályázat, amelyben arról adhattak számot a gyerekek, hogy a már tanultak alapján hogyan állítanák össze az egészséges táplálkozás elveinek megfelelő bevásárlókosarat. El kellett képzelniük egy hétvégi nagybevásárlást, és ábrázolniuk kellett a fogyasztói kosár szerintük ideális összetételét, majd meg is kellett indokolniuk, hogy mit, miért tennének bele.
„Örömmel láttuk, hogy a gyerekek által összeállított kosarakba nem igazán került cukros üdítő vagy nagy mennyiségű édesség, viszont minden pályázónál volt zöldség és gyümölcs, a pékáruk esetében – amelyekről egyébként már tanultak – tudták, mi a jelentősége a teljes kiőrlésű változatoknak”
– értékelte a pályamunkákat Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke, aki maga is zsűrizett.
A pályázat nyertesei – három alsós és három felsős osztály – az iskolájukhoz legközelebb eső áruházban bepillanthatnak egy nagyáruház működésének „színfalai mögé”. Végigkövethetik például, hogy miként kerülnek ki az élelmiszerek a szállítókamionból az áruház polcaira.
A fogyasztói kosár összeállítására kiírt pályázatot követően a program a második félévben is folytatódik, majd egy tápláltsági állapotfelméréssel zárul, ami nemcsak a programról ad majd objektív visszajelzést, hanem a 6-12 éves korosztály tápláltsági állapotáról is, amit hiánypótlónak ígérnek, hiszen a legutóbbi ilyen vizsgálat még 2019-ben, a COVID előtt készült.
Kapcsolódó cikkeink
Több, mint hőhullám: a változókor és a megváltoztatott étrend szerepe az egészséges életmódban
A változókor, amely a nők életének egyik természetes, mégis kihívásokkal…
Tovább olvasom >Gyerek OKOSTÁNYÉR®
A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége (MDOSZ) egy hiánypótló táplálkozási útmutatót…
Tovább olvasom >A MIND étrend az agy egészségéért – egy egyre nagyobb figyelmet kapó táplálkozási irányzat
Az elmúlt évtizedek során egyre nagyobb figyelmet kapott a demencia…
Tovább olvasom >További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >