Ezek a közösségi média veszélyei a cégek számára
Egyes technológiai óriások, mint a nemrég Facebookról átkeresztelt Meta, a TikTok, vagy a Google hirdetéskezelési és marketing eszközeit (Meta Pixel, TikTok Pixel, Google Analytics) rengeteg hazai vállalkozás alkalmazza weboldalán annak érdekében, hogy hatékonyabban és célzottabban tudják elérni saját célközönségüket, illetve weboldal látogatóik tevékenységét elemezzék. Ma már nincs olyan marketing szakember, aki a fenti szolgáltatások közül legalább az egyiket ne ajánlaná saját ügyfeleinek. A Schönherr Hetényi Ügyvédi Iroda szakértői a veszélyekre hívják fel a figyelmet.
Az információ hatalom
Ezek a szolgáltatások úgynevezett „pixeleket, trackereket”, azaz internetes webhelyebe ágyazott nyomkövetőket alkalmaznak, amelyek a weboldalak látogatóiról gyűjtenek adatokat: milyen termékeket tekintettek meg, mire kerestek rá, több felkínált opció közül melyiket választották, milyen gyakran látogatták az oldalt – a lehetőségek határtalanok. A felhasználók adatait ezután elemzés alá vetik és részletes profilokat állítanak össze belőlük, lehetővé téve a célzott reklámozást és a testre szabott tartalmak prezentálását. Gondoljunk csak a Facebook idővonalunkra: releváns hírekkel, cikkekkel, hirdetésekkel találkozunk rajta, mintha valaki kiválogatta volna őket számunkra.
Nem hiába, hiszen az így gyűjtött információk segítik a vállalkozásokat célcsoportjuk meghatározásában, a potenciális vásárlói kör elérésében és az ügyféligényekhez való igazodásban. Minél jobban ismeri a vállalkozás a potenciális ügyfeleinek preferenciáit, annál kedvezőbb arányban lesz a látogatóból vásárló, a vásárlóból törzsvendég.
A pixelek alkalmazása bármely vállalkozás számára meglehetősen egyszerű: a megfelelő kezelőpult használatával (pl.: Google Analytics, Meta Business Settings) néhány kattintással hozzá is adhatjuk weboldalunkhoz a rejtett követőprogramot, ami innentől rögzíti az oldalt látogató felhasználók tevékenységét, majd azokat rendszerezésre továbbítja különböző elemzőszoftvereknek.
Pixelt alkalmazó vállalkozásként rengeteg adatról kaphatunk elemzést; a Facebook „követője” például 17 különböző eseményt rögzít a weboldal látogatása kapcsán. Számlálja többek között, hogy a felhasználó mit vásárol, milyen tartalomra iratkozik fel, mely terméket tesz a kívánságlistájára vagy a kosarába. Mindezt IP-címhez, készülékhez, földrajzi elhelyezkedéshez, sőt, a kijelző felbontásához kapcsolva rögzíti a szolgáltató.
Az adattovábbítás
Az így összeállított felhasználói adatokhoz természetesen hozzáfér az a vállalkozás, aki az adott szolgáltatásra (pl. Meta Pixel) előfizet, azonban hozzáfér maga a szolgáltató (pl. Meta) is, aki ezeket az adatokat a felhasználókról az Európai Unióban és az Egyesült Államokban is tárolja.
„Mivel az az Európai Bizottság júliusban elfogadta az Egyesült Államokkal kötött keretmegállapodásra vonatkozó megfelelőségi határozatát, így ezen szolgáltatások használata – és a weboldal látogatók adatainak Egyesült Államokba való küldése – jelentősen leegyszerűsödik”
– mondja Hegyi Áron ügyvéd. A weboldal látogatók adatainak tengerentúlra történő továbbításához a továbbiakban nem lesz szükséges további garanciák (pl: általános adatvédelmi kikötések, adattovábbítási hatásvizsgálat) alkalmazása, feltéve, hogy a címzett szolgáltató szerepel az Egyesült Államok által nyilvántartott megfelelőségi listán és ezt az adatokat küldő (elemző szolgáltatásokat alkalmazó) vállalkozás ellenőrizte.
Kell a hozzájárulás
Arra azonban sok vállalkozás és marketing ügynökség sem gondol, hogy az ilyen elemző szolgáltatások használatának előfeltétele, hogy a weboldal látogatók adataik kezeléséhez és továbbításához hozzájáruljanak. Hozzájárulni a weboldal látogató pedig csak akkor tud, ha az adatok gyűjtésének módjáról előzetesen és átlátható módon részletes tájékoztatást kap.
A pixeles követéssel kapcsolatos egyik fő aggály pontosan az ilyen jellegű adatgyűjtési gyakorlat átláthatóságának hiánya. Sok weboldal látogató egyáltalán nincsen tudatában annak, hogy a weboldal kódjába ágyazott nyomkövetőkön keresztül böngészés közben az adatait folyamatosan gyűjtik és elemzik.
Egyrészt a weboldal látogatók bizalmának megtartása, másrészt a vonatkozó adatvédelmi jogi előírásoknak való megfelelés végett is elkerülhetetlen, hogy a vállalkozások részletesen tájékoztassák weboldalaik látogatóit az ilyen adatgyűjtések és adattovábbítások körülményeiről.
A tájékoztatás elmaradásának következményei igencsak súlyosak lehetnek, ahogyan azt a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) TV2 Média Csoporttal szemben kiszabott tízmillió forintos bírsága is jól mutatja.
„Felelős vállalkozásként tehát alapvető fontosságú, hogy mi magunk tisztában legyünk ezen elemző szolgáltatások működésével és a weboldalunk látogatóit az adatvédelmi előírásoknak megfelelően részletesen és átlátható módon tájékoztassuk a szolgáltatások által megvalósított adatgyűjtésekről, adattovábbításokról. Ennek hiányában az ügyfélbizalom elvesztése mellett az előző bekezdésben említett – akár magas összegű – bírság kiszabását is kockáztatjuk”
– emeli ki Dura Máté, a Schönherr részéről.
Kapcsolódó cikkeink
EU: a nemzetközi jog alkalmazása kötelezettség a kibertérben is
Az Európai Unió Tanácsa nyilatkozatot hagyott jóvá a nemzetközi jog…
Tovább olvasom >Az Európai Bíróság korlátozza a Meta célzott hirdetésekhez használt adatgyűjtését
Az Európai Unió luxembourgi székhelyű bírósága (CJEU) október 4-én úgy…
Tovább olvasom >Komoly bírságot kapott az Uber
A holland adatvédelmi hatóság (AP) 290 millió euró bírságot szabott…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,6, az előző havit 1,2 százalékkal haladta meg
Októberben a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 4,0,…
Tovább olvasom >NGM: újra dinamikusan, 4 százalékkal nőtt a kiskereskedelmi forgalom
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint 2024 októberében tovább…
Tovább olvasom >A foci mindent visz
Patinás helyszínen, a MOMKult Kupolatermében, a PICK és Mizo vendéglátásában…
Tovább olvasom >