EY: Vészüzemmódban él a magyar, a fogyasztói hangulat a covidot idézi

Szerző: Trademagazin Dátum: 2023. 05. 05. 13:24

Az EY januárban 27 országban végzett reprezentatív kutatást, hogy felmérjék, hogyan változtak meg a fogyasztói szokások az infláció miatt. Rámutattak, hogy a jelenlegi fogyasztói hangulat nagyon hasonló ahhoz, mint amit a Covid kitörésekor tapasztaltak.

Mindenki árérzékenyebb lett

Bizonytalanság, a jövőtől való félelem jellemzi a fogyasztókat: az életfenntartáshoz szükséges alaptermékek, a közüzemi díjak, alap háztartási cikkek, élelmiszerárak, üzemanyagárak emelkedésétől tartanak. Ám az egészség fenntartásával kapcsolatos költségek emelkedése is aggasztja őket. Növekedett azok aránya, akik rosszabbnak ítélik meg az állapotukat a korábbi időszakokhoz képest. A megkérdezettek többsége aggódik a pénzügyi helyzete miatt.

A különböző társadalmi osztályok mind másképp látják a jelenlegi körülményeket. A magasabb jövedelmű kategória pozitívabban értékeli a jövőt, mint az alacsonyabb. Ugyanakkor az emberek jövedelmi kategóriától függetlenül friss élelmiszerekre, háztartási tisztítószerekre terveznek többet költeni. Kevesebbet a luxustermékekre, szépségápolásra, alkoholra és dohányárura.

Legfontosabb szempont az ár!

Az áremelkedések hatására a magyarok döntő többsége igyekszik csökkenteni kiadásait (86%) és az otthoni energiafogyasztását (85%) A szárnyaló infláció ellenére ugyanannyi gyógyszert és okostelefont vásárolnak, és inkább az a ruházatunkon és az utazásokon, szabadidős tevékenységeken, ruházkodáson spórolnak.

 A lakosság közel kétharmada (63%) érzi úgy, hogy nem engedhet meg magának a jelenleginél nagyobb kiadásokat. 

Ennek megfelelően többnyire az ár alapján választ termékeket (79%), és kettő közül inkább a jóval olcsóbbat veszi meg, még ha rosszabb minőségű is (59%).

A vevők harmada (34%) még kedvenc árucikkéről is lemondana, amennyiben olcsóbb, ám minőségileg még elfogadható alternatívát talál helyette.  25% továbbra is a kedvenc termékét fogyasztja, ám kevesebbet vásárol belőle. 

Kevesebbet, olcsóbbat

 „A felmérés alapján vásárláskor a legfontosabb szemponttá vált az ár, valamint az ár-érték arány, és legkevésbé hagyjuk, hogy vásárlási döntésünkben befolyásoljon a reklám, vagy akár a márka”

– mondta Palincsár László a EY frissen indított Brand, Customer és Marketing szolgáltatások vezetője.

„A kutatásból levezethető, hogy a gyerekeknek továbbra is megvesszük a kedvenc csemegéjüket, például a Pöttyös túró-rudit, de kevesebbet, vagy helyettesítjük egy hasonló, ám olcsóbb termékkel”

– tette hozzá a szakember a Trade magazinnak.

A fogyasztók egyre gyakrabban váltanak üzletláncot és preferálják a saját márkás termékeket.

Egyre népszerűbbek a pontgyűjtő akciók, tízből nyolcan részt vesznek benne (82%) és egyre többen igyekeznek megjavítani az elromlott holmijukat (77%), ahelyett, hogy újat vásárolnának.

A megemelkedett árak ellenére a létfenntartáshoz szükséges termékeken és gyógyszeren, a fűtésen vagy a melegvízen nem spórolnak a magyarok. Viszont kevesebbet költenek egészségügyi szolgáltatásokra, háztartási készülékekre, utazásra, ruházatra, valamint sportfelszerelésre.

Hogyan tovább?

A gyengülő piaci kereslet mellett a hazai vállalkozásoknak kiemelkedő fogyasztói élményt kell nyújtaniuk vevőiknek, ha versenyben akarnak maradni, új szolgáltatási területekre kell betörniük.

„A megváltozott környezetben is a cégek számára kulcsfontosságú az üzleti eredményesség javítása, a vásárlói érdeklődés növelése, valamint az új piacokra való belépés. A csökkenő fogyasztás következtében a vállalkozásoknak olyan extra szolgáltatásokat és fogyasztói élményt kell nyújtaniuk, amivel kiemelkednek a versenytársak közül, és így hosszú távon megőrizhetik a vevők lojalitása. Ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy amikor újra fellendül a kereslet, a cégünk nyertes pozícióból induljon”

– hangsúlyozta László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink