Év végi Ének
Még 2021 végén is a minőség felé való lassú elmozdulás volt érzékelhető a virslieladásokban, azonban az idei szilveszterre a gyártók már nem nagyon mernek jóslásokba bocsátkozni. Valószínűleg a fogyasztók két Énje áll majd harcban egymással: az, amelyik az elmúlt években egyre többet várt el és kapott is a virsliktől, és az, amelyik a karácsonyi ünnepek után, leapasztva a tartalékait, minél gazdaságosabb megoldásban gondolkozik az évváltó parti kapcsán.
Általános tendencia, hogy a vásárlók egyre inkább nyitottak a magasabb minőségű virslik irányába, fontos számukra a csomagolás, a kiszerelés és a megbízható márka is – állapítja meg Szabó-Spanyol Henriett, a Pick Szeged Zrt. senior brandmenedzsere.
– Ennek ellenére, mivel mind nagyobb rétegeknek stagnál vagy csökken a reáljövedelme, az alacsonyabb árkategóriájú termékek eladásai is nőttek az elmúlt időszakban – jelzi. – Mi azonban nem számítunk hosszú távon arra, hogy változna a korábban elindult tudatos trend. Úgy véljük, továbbra is fontosak lesznek a minőségi szempontok: a vásárlók egyre inkább elvárják a gyártóktól a magas minőségű, minél magasabb hústartalmú virsli termékek gyártását. Azonban mindezt megfizethető áron szeretnék megkapni. A fogyasztói tudatosság fokozatosan növekszik, amire a gyártóknak gyors válaszokat kell adni, ha a jövőben is meg akarják tartani, illetve növelni szeretnék vásárlói bázisukat.
Trendekhez igazodva
A Pick Szeged által rendelkezésünkre bocsátott NielsenIQ adatok alapján alapanyagban és ízben nagy változásokat nem látunk. Előbbi tekintetében a baromfi-sertés arány nagyjából 56:44 százalékos, a natúr/füstölt variánsok pedig erősen dominálnak az ízesítettekkel szemben – utóbbiak közül csak a sajtos emelkedik ki némileg. A kiszereléseknél folytatódott a kereslet eltolódása az önkiszolgáló csomagolás felé: az értékesített volumennek immár több mint 90%-át adják.
A kereskedelmi márkás termékek részaránya enyhén növekedő tendenciát mutat: 2021-re már a hazai virslipiac több mint felét (52%) tudhatják magukénak. Az értékesítési csatornák közül a diszkontok népszerűsége töretlen, az elmúlt 3 évben közel 10%-os növekedést értek el a virslik értékesítésében. Ezzel párhuzamosan pedig a többi csatorna folyamatosan csökkenő részesedést produkál.
– A PICK Szeged számára kiemelten fontos, hogy kövessük ezeket a trendeket – emeli ki Szabó-Spanyol Henriett. – Folyamatos piackutató munkát végzünk, és ezek tanulságait be is építjük az aktivitásainkba. A 2018-ban bevezetett Pickolino termékcsaládunk így tovább bővült csirkés változatokkal, és ma már a palettáján sajtos variánsok is szép számmal találhatók: Pickolino sertés-sajtos, pritaminos-sajtos magyar pritaminpaprikával, illetve a csirkés-sajtos virslik. Jó hír, hogy egyre több háztartás ki is próbálja ezeket, hiszen az egész család által kedvelt formátumú virsli gyorsan és kreatívan felhasználható: mikróban csomagolásában elkészíthető, de jó alapanyaga más ételeknek is: akár salátáknak, leveles batyuknak; csak a vásárló kreativitása szab határt az elkészítésének.
A Pickolino termékcsaládot novembertől év végéig tv- és eladáshelyi kommunikációval támogatja a cég, valamint az online térben is jelentős láthatóságot biztosít neki.
Nagy kiszerelésekkel készülnek
Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Kft. értékesítési vezetője óvatosan fogalmaz az idei virsliszezon kilátásaival kapcsolatban:
– A fogyasztók többsége nagy valószínűséggel elsősorban az árakat fogja nézni csakúgy, mint a legutóbbi válság idején. De bizonyára marad egy réteg (kérdés, milyen széles), amelyik változatlanul a minőségi, magasabb árú termékeket fogja választani. Az tény, hogy változatlanul erősödik a saját márkás termékek forgalma, és ez a válság mélyülésével tovább fog nőni. A gyártói márkáknál az innovációs munkát nehezíti, hogy a lényeg, azaz a hústartalom tekintetében a kategória elérkezett a felső határához. Egyes gyártók szerint ugyan a fogyasztói igények a nagyon magas, 90-95%-os hústartalmú virslik felé tolódnak, de aki ért a virsligyártáshoz, az tudja, hogy ilyen magas hústartalomnál a virsli elveszíti élvezeti értékét, gumis, rágós lesz. Mi nem kívánunk felülni erre a vonatra.
A cég tavaly közel 2000 tonna virslit gyártott, ami 7,6%-os mennyiségi növekedés volt 2020-hoz képest.
– Számunkra is meglepő módon idén októberig nem érzékeltünk visszaesést forgalmunkban, sőt mennyiségben is 5%-os növekedésben voltunk – árulja el az értékesítési vezető. – Számaink azt mutatják, hogy a fogyasztók változatlanul keresik a Wiesbauer minőségi termékeit. Újdonsággal most nem készülünk, a tavalyi év decemberi forgalma alapján elérkeztünk kapacitásunk határáig.
Mivel decemberben a fogyasztók a nagyobb kiszerelésű virslik felé mozdulnak, a cégnél is a 800–1000 grammos virslikre helyezik a promóciós hangsúlyt. Az egész évben kapható 800 grammos Sacher és Borjú virslik mellett az év utolsó hónapjában újra kapható lesz a Light virsli, amely 30%-kal kevesebb zsírtartalommal rendelkezik, így a diétázó fogyasztók is lelkiismeret-furdalás nélkül vehetnek belőle a partin.
Partnereik akciós újságjai mellett idén online vonalon is erősítenek a kommunikáción. Emellett több partnerük TV-reklámban jeleníti meg a 800 g-os Wiesbauer és az általuk gyártott saját márkás virsliket.
Magas minőség és professzionális felhasználhatóság
A Nádudvari Élelmiszer Kft. az elmúlt 15 év alatt letette a voksát a magas minőségű élelmiszerek előállítása mellett, amivel azóta is folyamatos szakmai és fogyasztói sikereket ér el. A Kiváló Minőségű Élelmiszer Védjegy arany fokozatát már négy termékük kapta meg az utóbbi években, köztük két virsli. Most szeptemberben pedig két termékükért is átvehették az Érték és Minőség Nagydíjat: a Nádudvari krémjoghurt és a Chef Exclusive sajtos grillkolbász nyerte el a rangos elismerést.
– Idén tavasszal új termékcsaláddal, a Chef Exclusive Grillkolbászokkal jelentünk meg a piacon, amelyet Serényi Zsolt grillséf segítségével fejlesztettünk ki. E termékcsalád sikerességéből és az elnyert Kiváló Minőségű Élelmiszer Védjegyekből kiindulva úgy döntöttünk, hogy kiterjesztjük a termékcsaládot a virslikre és kolbászokra is – mondta Nagy Ádám, a Nádudvari Élelmiszer Kft. ügyvezetője igazgatója.
Az új termékcsalád kifejlesztésénél a legfontosabb cél a magas minőség és a professzionális felhasználhatóság volt. Az új Nádudvari Chef Exclusive virsli a korábbi KMÉ díjas virsli receptúrájával készül, de kisebb méretben és kisebb kiszerelésben kerül piacra. Ez az újdonság egy hámozott virsli, amely – mint minden húskészítményük – glutén- és laktózmentes. A szállodai hangulatot idézi az otthonokba, mivel a hotelek reggelizőasztalainál megszokott méretben kerül forgalomba.
Az új termékcsalád másik két tagja két kolbász, amelyek ugyanolyan méretben, kiszerelésben és szintén glutén- és laktózmentesen kerülnek piacra.
Az új brandet úgy igyekeztek kialakítani, hogy mindhárom termék könnyen elkészíthető legyen akár serpenyőben is.
– Önmagában csak a magas minőséggel nehéz a piacon teret nyerni, ezért olyan felhasználási, elkészítési tulajdonságokra is figyelni kell, mely ad elegendő pluszt a vásárlóknak, hogy kipróbálják, majd letegyék hosszú távon is a voksukat az új termékcsoport mellett – beszél a termékfejlesztés komplexitásáról Nagy Ádám.
Az új termékcsaládot a grillkolbászoknál bevált széles körű marketingtámogatással vezetik be a piacra, óriásplakát, citylight, rádió-, TV- és online hirdetések is lesznek a novemberi bevezető kampányban.
Fókuszban a sikertermékek
A 2021-es szezonban visszaigazolta a piac a ZIMBO márka által képviselt magas minőség iránti igényt, tekint vissza a tavalyi év végére Kováts Tamás, a Trade Group Europe Kft. kereskedelmi igazgatója, aki az idei kilátásokról elmondja:
– Mint minden más szegmenst, a virsli kategóriát sem kíméli a jelenleg kialakult gazdasági helyzet. Az év végére kicsit pesszimistább jóslatokat hallani a piacon végbemenő folyamatok alapján, mi ennek ellenére optimistán közelítjük meg a szezont! Nehéz megbecsülni most még, hogy a fogyasztók körében milyen hangulat fog uralkodni az év utolsó heteiben. Mindenesetre én úgy gondolom, hogy a kis kiszerelésű, alacsonyabb árponton lévő termékek jobban teret nyernek ebben azt évben.
A cégnél már folyik a készülődés az idei szezonra: a kiszereléseiket felülvizsgálják, ahol szükséges, változtatnak.
– Nagy hangsúlyt fektetünk két fő virslitermékünkre, a ZIMBO Bécsi és Frankfurti virslire – ezeket különböző kiszerelésben és változatban kínáljuk a fogyasztóknak – említi meg Kováts Tamás. – Külön felhívom a figyelmet egy nagyon sikeres változatra, a Light Bécsi virsli 2×200 g termékünkre, amely az elmúlt félév-
ben nagy sikert ért el a fogyasztók
körében. //
Kevesebb virsli a tányérokon
A NielsenIQ kiskereskedelmi indexe szerint a 2021 augusztusa és 2022 júliusa közötti időszakban a hazai virsliforgalom jelentősen csökkent az előző (2020. augusztus – 2021. júliusi) periódusban mért értékhez képest. A volumeneladás 8%-os csökkenést tudhat maga mögött, 35 ezer tonnáról 32 ezer tonnára visszaesve. Az értékbeli eladás ezzel szemben 4%-os növekedést mutat, az áremelkedésnek köszönhetően. Így a hazai virslipiac immár 54 milliárd forintot tesz ki.
A vizsgált időszakban az egyes csatornák a tavalyival megegyező, stabil piacrésszel rendelkeztek. A virslik több mint fele (értékben) a 401–2500 négyzetméteres boltokban talált gazdára, míg további 20%-ot tettek ki a 2500 négyzetméter feletti hipermarketek. A maradék közel egynegyed részt pedig a kisebb alapterületű boltok adták.
Csökkenés figyelhető meg a gyártói és a kereskedői márkák tekintetében is: előbbiek 6%-os, a saját márkák pedig 11%-os volumencsökkenésen vannak túl az előző évhez viszonyítva. Érdekesség, hogy az infláció ellenére a fogyasztók nem tértek át a kereskedői márkákra, ami vélhetően a kereskedői márkák a gyártóinál intenzívebb árnövelésének köszönhető. A gyártói márkák így stabil 60%-os értékbeli részesedéssel uralják a piacot.
A sertésvirsli adja a kategóriaforgalom legnagyobb részét (54%-át). A toplistára 22%-os és 21%-os részesedési aránnyal a baromfi-, illetve a pulykavirsli került még fel.
Kiszerelést tekintve a legnépszerűbb a 250–499 grammos, ez a piac közel egyharmadát adja. A kisebb, 100–249 grammos csomagolású termékek, valamint az 1 kilós csomagok a piac egy-egy negyedét teszik ki, bár utóbbiak részesedése enyhe csökkenést mutat.
A virslipiac számára évről évre kiemelkedő időszak a karácsonyi-újévi szezon. 2021 decemberében 5 és fél milliárd forintnyi virsli fogyott, ami hozzávetőlegesen megegyezik a 2020. decemberi eladások összegével.
Továbbra is az előrecsomagolt, a boltok önkiszolgáló pultjairól vásárolt virsli a legnépszerűbb, az eladások 85%-át tették ki, szemben a csemegepultos virslik 14%-os részesedésével.//
Teljes körű ellenőrzés vörösáru-gyártásnál is
Az SGS Hungária Kft. segítséget nyújt a vörös áruk előállítása során a gyártóknak.
A felületi minták vizsgálatával ellenőrizhető a takarítás, fertőtlenítés megfelelőssége. A termékek mikrobiológiai vizsgálata mellett fontos az analitikai paraméterek ellenőrzése is. Az ajánlott vizsgálatok között szerepel a víz-, fehérje-, zsír- és sótartalom vizsgálata, illetve a kalciumtartalom ellenőrzése.
Hogyan kerülhet nagy mennyiségű kalcium a vörösáru-termékekbe?
Vörösáru-gyártás esetén a gyártók felhasználhatnak MSM, azaz csontokról mechanikusan lefejtett húst, amely ugyan nem számítható be a hústartalomba, de manapság gyakran előfordul a termékekben. A lefejtés során kerülhet az alapanyagba kalcium, amelynek megengedett határértéke a késztermékben 350 mg/kg. A kalcium vizsgálata ajánlott, hiszen az adott alapanyag akkor minősül húsnak, ha legfeljebb 200 mg/kg-ot tartalmaz.
Meg kell bizonyosodni arról, hogy a termék és a megnevezése is megfelel az előírásoknak, elkerülve így a fogyasztók esetleges megtévesztését. Szakértőink a vizsgálati eredmények értelmezésében, illetve a jelölések ellenőrzésében is állnak az ügyfelek rendelkezésére. //
Kapcsolódó cikkeink
Díjeső a 15. POP versenyen
Ötödik alkalommal nyerte el a Coca-Cola HBC nevezése az „Év…
Tovább olvasom >Optimistán szenvednek a márkák, sikertől duzzadnak a drogériák – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 2. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Húshagyó kedv a virsliknél
Arra készülődnek a virslimárkák, hogy a vásárlókedv újbóli erősödésével visszaveszik…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >A Lidl kiadta 3. fenntarthatósági jelentését
Megjelent a Lidl Magyarország 2022/2023-as üzleti évekre vonatkozó fenntarthatósági jelentése.…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >