Húshagyó kedv a virsliknél
Arra készülődnek a virslimárkák, hogy a vásárlókedv újbóli erősödésével visszaveszik a pozícióikat a kereskedelmi márkáktól. Vannak már jelei erősödésüknek, de az idei szilveszter még nem erről fog szólni – inkább a minél pontosabban belőtt árszintekről, a jól megtervezett promóciókról és a kiszolgálási szint növeléséről.
A cikk a Trade magazin 2024/11. lapszámában olvasható.
Bár tavaly összességében kevesebb virslit adott el a kiskereskedelem, mint 2022-ben, az év végi szezon – talán a befékező infláció és a visszatérő vásárlókedv hatására – erősebb volt, mint az előző évé.
– Szegmenseket tekintve a vásárlók választása eltolódott az olcsóbb, alacsonyabb minőségű (hústartalmú) termékek felé, de ez inkább a gazdasági nehézségeknek köszönhető, kényszerű választás – mondja Szabó-Spanyol Henriett, a Bonafarm Zrt. senior brand menedzsere (PICK márka). – A tudatosság ebben a kategóriában is nő: egyre többen figyelnek az összetevőkre, a praktikumra, a hústartalomra, a virslitípusokra.
A saját márka továbbra is dominál, de a gyártói márkák fontossága növekszik: volumenrészesedést tekintve az idei év első felében többször választottak márkaterméket a vásárlók, mint tavaly. Ez csak úgy érhető el, ha a gyártók folyamatos kutatnak és fejlesztenek – nem véletlen, hogy ezt a területet a PICK esetében is kiemelten kezelik, árulja el Szabó-Spanyol Henriett.
Kulcsszerepben az akciók
– A fogyasztói magatartás változása, a kereslet alakulása, az árak és promócióérzékenység, valamint a gyártói és kereskedelmi márkák közötti verseny jelentős hatással vannak a piacunk dinamikájára – szögezi le Lippai Attila, a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója. – A mi feladatunk pedig az, hogy alkalmazkodjunk ezekhez a trendekhez, hogy sikeresek maradhassunk.
Ebben kulcsszerep jut az akcióknak, kedvezményeknek és hűségprogramoknak, amelyek mind-mind vonzóbbá teszik a termékeket a legjobb ajánlatot kereső vásárlók számára. A vásárlók ugyanis még inkább ár- és promócióérzékennyé váltak, a hálózatok pedig a promóciós átlagárakat a vásárlószám megtartása/növelése érdekében bizonyos esetekben csökkentették – az infláció és a költségek emelkedése ellenére, jegyzi meg Lippai Attila.
A Wiesbauer-Dunahúsnál úgy érzékelik, hogy a fogyasztói magatartás már évek óta a „kevesebbet, de minőséget” irányba mozog, és ez most is tetten érhető, amikor a fogyasztók árérzékenyebbek lettek.
– Ez számunkra pozitív trend, mert a Wiesbauer mindig is a minőség elkötelezett híve volt. Nem véletlen szlogenünk sem: Természetesen kiemelkedő minőség – mondja Kazai Zsolt, a Wiesbauer-Dunahús Zrt. értékesítési vezetője. – Átlagárunk idén 3,5%-kal növekedett, ami tekintve, hogy tavalyi árváltozásunk elmaradt ettől az értéktől, pozitívumként értékelhető. Ami a gyártói márkák vs. saját márkát illeti, évek óta trend a saját márkák erősödése. Miután minden jelentősebb élelmiszeri ipari multinak gyártunk saját márkás virslit, így ez is pozitívumot jelent számunkra.
Átgondolt koncepció, átalakított kommunikáció
Ebben az időszakban a termékkoncepció és a támogatás igazán pontos kidolgozást igényel a siker érdekében.
– Ezek mentén tettünk nagy lépést 2023-ban a PICK PICKOLINO termékkör bővítésével: bevezettük a PICKOLINO Roppanós frankfurti virsliket, így már egy család minden tagja megtalálhatja a kedvenc virslijét a választékban – idézi vissza Szabó-Spanyol Henriett. – Tovább építkezve egy új kategóriába léptünk be 2024-ben. Már több mint három éve találkozhatnak a vásárlók a Fresh Cornerekben azzal a hot-doggal, amely friss és ropogós kiflivel és a PICK minőségi, 94%-os hústartalmú, bükkfán füstölt kolbászával készül. Idén nyártól bárki hazaviheti a Fresh Corner ízélményt, és bátran kísérletezhet saját hot-dog verziókkal otthon, hiszen ezeket a kolbászokat már a Fresh Corner mellett a retail pocokon is meg lehet vásárolni, külön csomagolásban, három népszerű ízben (klasszikus, sajtos és magyaros).
A vásárlók igényeinek követése nemcsak a termékfejlesztésben, hanem a kommunikációban is fejlődésre, változásra sarkallja a céget: a PICK PICKOLINO termékcsalád támogatásánál a nagy elérésű TV-kommunikáció mellett nagy hangsúlyt fektetnek az online megjelenésekre, együttműködésekre, illetve a bolti kihelyezésekre, láthatóságra. A PICK Fresh Corner hot-dog kolbászok támogatása esetén pedig kifejezetten a social csatornák lehetőségeit aknázták ki: TikTok-videókkal, Facebook-poszthirdetésekkel és influencer együttműködésekkel népszerűsítették a termékbevezetést, ami gyorsan célba ért a széles vásárlói közönségnél.
Lehetőségek a portfólióban és a promóciókban
A Master Goodnál úgy gondolják, hogy a jelenlegi piaci helyzet számos lehetőséget kínál a gyártók számára, hogy alkalmazkodjanak a fogyasztói igényekhez és új termékeket vezessenek be.
– A márka erősítése, a fenntarthatóságra és egészségre való fókuszálás, valamint az innovatív fejlesztési irányok mind kulcsfontosságúak egy sikeres portfólió fenntartásához – hangsúlyozza Lippai Attila. – A portfóliónkat optimalizáltuk és a brandpozícióinkat minden márkaszinten megerősítettük.
A cégnél az elmúlt hónapokban B márkájuk – Falni Jó! – arculati frissítésén és a harmadlagos márkaszintjük kialakításán dolgoztak azzal a céllal, hogy továbbra is olyan versenyképes és releváns ajánlatokat tudjanak kínálni fő célközönségük számára, ami eltér a főmárkáétól.
– Elégedettséggel mondhatom, hogy a virsliválasztékunk a fogyasztóink megelégedését célozva a legszélesebb igényeket is ki tudja szolgálni. A legerősebb Füstli márkánk, a gyermekek részére fejlesztett Fini Dinó virsli, a prémium Royal márkánk és a Life virslijeink mellett a GMO-mentes Bécsi virslinkre is büszkék vagyunk. Kiemelten fontos számunkra, hogy főmárkánk, a MASTER GOOD egyértelműen és következetesen képviselje az értékeinket minden felületen, legyen az termék, termékcsomagolás, arculat vagy kommunikáció – húzza alá a Master Good Kft. kereskedelmi igazgatója.
Az év vége nem csupán az ünnepek időszaka, hanem a kereskedelmi lehetőségeké is.
– A korábbi hatékony kereskedelmi promócióink alapján, a vásárlói visszajelzések figyelembevételével alakítjuk és pozicionáljuk az év végi ajánlatainkat – mondja Lippai Attila. – Promócióinkban a kis és nagy kiszerelések arányán változtattunk, a meglévő termékek mellé pedig az új termékeinket is folyamatosan akcióba tesszük. Logisztikai hatékonyságunk növelése érdekében a kereskedelem részéről a promóciós és normál tervezés pontosságára még nagyobb fókuszt helyeztünk, ezzel biztosítva partnereink kiszolgálási szintjének növelését, ami a logisztikai hatékonyságunk javulásában is megmutatkozott. Egész évben jelentősek a promóciós megjelenéseink és a marketingaktivitásunk, melyek mind szükségesek voltak és a továbbiakban is azok lesznek a terveink megvalósításához.
Ha szilveszter, akkor nagy kiszerelés
A Wiesbauer-Dunahús tavalyi decemberben hozta az előző év decembert, ugyanakkor éves szinten 12%-kal növelte a virsliforgalmát.
– Az idei évben majd 5%-os pluszban vagyunk 2023-hoz képest, így minden adott a sikeres szilveszteri szezonra – mondja elégedetten Kazai Zsolt. – Ezt megerősíti partnereink eddigi visszajelzése is a várható akciós aktivitásról.
Megtudjuk tőle azt is, hogy változatlanul keresik az új ízeket virslifronton is. Van egy-két izgalmas fejlesztés, de erről az értékesítési vezető még nem árul el konkrétumokat.
– Egész éves sikertermékünk a Prémium Bécsi virsli 2×200 g termék és a Bécsi hosszú virsli juhbélben a csemegepultokban. Decemberben pedig ismét piacra lépünk az eddigi években nagy sikert aratott 800 grammos kiszerelésű virslikkel: Sacher virsli, Borjú virsli, Lihgt virsli és Bécsi hosszú virsli – árulja el Kazai Zsolt. – Változatlanul partnereink akciós aktivitásában játszunk szerepet, de erősítjük online megjelenésünket is. Emellett december 27–31. között egyik partnerünkön keresztül TV-hirdetésben is megjelennek a Wiesbauer virslik. //
Minden második virslit a diszkontok adják el
A virsli Magyarországon nem csupán egy élelmiszer, hanem a gasztronómiai kultúra része. Hagyományos ételként szerepelhet az ünnepi asztalon és a mindennapi étkezések során egyaránt. A legtöbb virslit december hónapban vásárolják, kétszer annyit, mint más hónapokban. A virsli iránti kereslet stabil, a piacon többféle termék megtalálható, a klasszikus ízektől kezdve a különleges, prémium kategóriás változatokig.
A feldolgozott húsok forgalma 5,3%-kal növekedett MAT Aug 2023-ról MAT Aug 2024-re. A forgalomnövekedés elsősorban az áremelkedésnek (+4,7%) köszönhető, hiszen a vásárlási gyakoriság (+0,7%) és az eladott mennyiség (+0,5%) érdemben nem változott. A feldolgozotthús-piac forgalmának (értékben) hetedét adják a virslik. A virsli kategória 2,9%-os növekedést ért el MAT Aug 2024-re, tehát növekedése alacsonyabb ütemű volt a nagyobb feldolgozotthús-piacnál. A makrokategóriával szemben a virsli forgalmának növekedését elsősorban nem az áremelkedés hajtotta (+0,8%), hanem a vásárlási gyakoriság növekménye (+2,3%), aminek köszönhetően 2,1%-al tudott nőni az eladott virslimennyiség.
A virslivolumen felét a diszkontokban adják el. A szupermarketek 15,9%, a hipermarketek 14,4%, a láncos kisboltok pedig 10,8%-os piacrésszel rendelkeztek (volumen) MAT Aug 2024-ben.
A vizsgált kategória túlnyomó részét az előrecsomagolt termékek teszik ki, a csemegepultokban csupán az eladott virsli mennyiségének hatodát értékesítették a szeptembertől augusztusig tartó 12 hónapban. Az előrecsomagolt termékeket vizsgálva megkülönböztethetünk juhbélbe töltött, műbélbe töltött, ehető bélbe töltött, hámozott és élelmiszerkönyvön kívüli (továbbiakban ÉKK) virslit. A juhbeles virsli egyértelműen a prémium vonalat, a műbeles és az ÉKK az olcsóbb árfekvést képviseli, az ehető beles és a hámozott pedig a kettő közötti széles skálán helyezkedik el. A legnagyobb mennyiségi piacrésszel rendelkező szegmens a hámozott virsli, a szegmensek közötti versenyben második helyen áll az ÉKK. Az ehető bélbe töltött és a csemegepultos/kimért virslik mennyiségi részesedése csökkent az előző év azonos időszakához képest, ezzel szemben az ÉKK és a hámozott virsli részesedése jelentősen nőtt.
A virsliszegmensek között az ehető bélbe töltött változat átlagára emelkedett a legnagyobb mértékben (+9,4%), de a csemegepultos/kimért termékek ára is jelentősen nőtt (+4,9%). A legnagyobb árcsökkenés a műbeles szegmensben látható (–6,8%).
Hústípusok tekintetében a virslik több mint fele sertésből, egyharmada valamilyen kevert húsból, a maradék pedig pulykából, elenyésző része csirkéből készül. A vizsgált időszakokban érdemi változás csak a csirke mennyiségi részesedésében következett be, ami ugyan továbbra is a legalacsonyabb, de magához képest sokat tudott fejlődni.
//
Kapcsolódó cikkeink
Új saját márkát indított a Jumbo Hollandiában és Belgiumban
Jumbo’s néven új saját márkás termékcsaládot vezetett be a Jumbo…
Tovább olvasom >Márkák lábnyoma – avagy mi a közös a Coca-Colában, a Kinderben és a Riskában?
Bár 2023-ban a gazdasági és politikai kihívások miatt nehezített pályán…
Tovább olvasom >Felveszik a kesztyűt a fagyasztott márkák
Bár alaposan lehagyták a kereskedelmi márkák a gyártóiakat a fagyasztott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Felvásárolja a Zalando az About You-t
A Zalando bejelentette, hogy megvásárolja német versenytársát, az About You-t.…
Tovább olvasom >Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Digitális formában is elérhetővé válik a SZÉP-kártya 2025-től
2025. szeptember 1-jétől jelentős változás lép életbe a SZÉP-kártya felhasználásában:…
Tovább olvasom >