Európai PLMA hírek
A Saját Márkás Termékgyártók Szövetsége E-Scanner című májusi hírlevelének központi témája az élelmiszer kiskereskedelem szereplőinek újdonságai, egyedi jellemzőik, a változások nyomon követése.
„Drive” megoldás francia módra
A francia „Drive”, a gyorséttermeknél megszokott autós átvétel, egyre népszerűbb az élelmiszer, napicikk átvételekor. Az épületen kívüli pick-up pontok létesítése a pandémia miatt új lendületet kapott. A jelenleg Franciaországban működő 4 162 ilyen ponton keresztük az élelmiszer kiskereskedők összesen több mint 9 milliárd eurós forgalmat bonyolítottak le a tavalyi évben. A koncepciót 2 évtizeddel ezelőtt az Auchan kezdte el, de azóta sok kereskedő követte a példát. Legtöbb „Drive” az áruház épületből kifele nyíló ablakot jelent, de 13% nem kapcsolódik közvetlenül az épülethez. A legtöbb autós átvétellel működik, de főleg a városközpontokban népszerűek a gyalogos átvételi pontok.
A „Drive” pontokon körülbelül 13 000 SKU értékesítése zajlik, közülük kiemelkedő a sajátmárkás cikkek több, mint 38%-os volumen részesedése, ami értékben egyharmad forgalmi arányt képvisel. Minden nagyobb kereskedő, a Monoprix, Carrefour, Auchan és az E. Leclerc, bejelentette, hogy további „Drive” pontokat szándékoznak nyitni az idei évben.
Franciaországban az élelmiszer e-kereskedelem részesedése elérte a 8,3%-ot és a pick-up pontok népszerűsége messze meghaladja a házhoz szállítás elterjedését.
A német paicvezető az Edeka
2020-ban a német piacvezető lánc, az Edeka 9,5%-kal növekedéssel elérte a nettó 61 milliárd eurós nettó forgalmat. Így a tulajdonában levő Nettó diszkontlánccal együtt számított piacrésze 29,1%.
Bár Markus Mosa vezérigazgató az idei évre korábban csökkenő forgalmat prognosztizált, korrigálta előrejelzését és a tavalyi év számainak elérését célozza. Ugyanakkor a tervezett befektetések összegét 1,9 milliárd euróról 2,3 milliárd euróra emelték 2021-re.
Új sajátmárkás vegán termékcsaláddal is piacra lépett az Edeka „Vehappy” márkanéven, amellyel a flexitáriánus és a vegán trendet kívánja meglovagolni. Az első termékek már a boltokban is vannak és hamarosan újabb bevezetéseket ígérnek. A termékfejlesztés során az európai eredet és a vegyszer- valamint adalékmentesség volt a fókuszban.
Személyzet nélküli miniboltok
A Rewe csoportba tartozó Billa lánc “Billa Regional Box” néven nyitott egységeket Ausztriában. Ezek az apró, csupán 11 m2 eladóterű, 200 cikkelemet kínáló, személyzet nélküli boltocskák főként a kistelepüléseken nyújtanak vásárlási lehetőséget.
A koncepció nagyon egyszerű, egy átalakított konténerben fa polcokon kínálják a termékeket. A vásárláshoz nem szükséges alkalmazás letöltése. A „Billa Regional Box” nyitvatartása megegyezik a többi üzletével. A vásárlók önkiszolgáló kasszánál maguk olvassák be a vonalkódokat, majd fizetnek készpénzzel, kártyával vagy mobiltelefonnal. A termékek jellemzően helyi vagy regionális előállításúak. Ausztriában több kereskedő, a Tegut, az Edeka Südwest és a Migros is rendelkezik személyzet nélkül működő egységgel.
A Billa lánc tavaly 7%-os emelkedéssel 1 110 üzlettel az osztrák piacon 33%-os piacrészt tudhat magáénak.
Kapcsolódó cikkeink
Önmelegítő, növényi alapú ételdoboz nyert innovációs díjat
Az ausztrál Royal Melbourne Institute of Technology és a holland…
Tovább olvasom >A növényi alapú innovációkra ösztönzőleg hat a fermentáció, a regionális ízek és az árparitás
Bár a növényi alapú ágazat eddig is jelentős sikereket ért…
Tovább olvasom >Áfareformot javasolnak szakértők a megfizethetőbb, egészségesebb és fenntarthatóbb élelmiszerekért
Az Oxford Martin School és az Environmental Change Institute kutatói…
Tovább olvasom >További cikkeink
Bővülhet az online árfigyelő
A családok védelme, az infláció alacsony szinten tartása és a…
Tovább olvasom >Tudatosabban vásárolunk? Töretlen a kereslet a hazai ízek iránt
Több száz magyar termelővel működik együtt a Kifli.hu, hogy minél…
Tovább olvasom >Kamatkedvezmény a zöldhitelre
Még kedvezőbb lesz a népszerű lakáscélú zöldhitel a K&H-nál. A legnépszerűbb…
Tovább olvasom >