Elmossa határait az ásványvíz

Szerző: Budai Klára Dátum: 2022. 07. 06. 09:22

Megtörni látszik az elmúlt két év trendje, a járványügyi korlátozások feloldásával újra megnőtt a kereslet a kis kiszerelésű ásványvizek és ízesített vizek iránt. Tiszta ásványvízben továbbra is a mentes uralja a piacot, míg ízben a hagyományosak mellett egyre több egzotikus íz és ízkombináció jelenik meg a polcokon. Ebben a szegmensben is évről évre fontosabbá válik a fenntarthatósági szempontoknak való megfelelés.

A NielsenIQ adatait alapul véve Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója elmondja: 2021-ben a hazai kiskereskedelemben visszafogott, 2%-os növekedés volt tapasztalható a természetes ásványvíz kategóriában értékesített termékek árbevételének tekintetében, az értékesített volumen kis mértékben (1,8%) csökkent a 2020-ban mért adatokhoz képest. A piac egyik szegmense, az ízesített vizeket és a funkcionális italokat egyesítő gyűjtőkategória ugyanakkor két számjegyű értékbeni növekedést ért el a tavalyi évben.

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország

– A Coca-Cola Magyarország erős szereplője az ásványvizek piacának. Választékunkban a hazai eredetű és palackozású Naturaqua mellett helyet kapnak a Smartwater és a kizárólag vendéglátóhelyek kínálatában elérhető Römerquelle termékek is. Ezenkívül jelen vagyunk az ízesített vizek szegmensében is a Naturaqua Emotion termékcsaláddal – jelzi Palkó András.

A szakember azt is fontosnak tartja megemlíteni, hogy a tavalyi évben a járványügyi korlátozások enyhítése nyomán új erőre kapott a horeca csatorna, a vendéglátóhelyek forgalma erősödött, ami a kis kiszerelésű termékek iránti kereslet növekedését eredményezte. A fesztiválok, sport- és kulturális rendezvények egy része 2021-ben is elmaradt, ezáltal fontos értékesítési csatornáktól fosztva meg a piacot.

– Az ízesített ásványvíz fogyasztói a megszokott, szeretett alapízek és frissítő ízkombinációk mellett keresik az újdonságot is a termékválasztékban. A Coca-Cola Magyarország kínálatában a Naturaqua Emotion termékcsalád termékei többféle frissítő ízkombinációban érhetők el, ezek közül kettő, a lime-menta és a szeder-lime ízek cukor és kalóriamentes alternatívát nyújtanak a kategória fogyasztói számára.

 

Az ízesített vizek a kispalackos sztárok

Van der Wildt Nikolett-Szentkirályi

Van der Wildt
Nikolett
marketingvezető
Szentkirályi
Magyarország

Van der Wildt Nikolett, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója arra emlékeztet, hogy a 2020-as évben a koronavírus-járvány előretörésével kisebb átrendeződés történt a piacon. A legkisebb visszaesés (–1,2%-os) a 401–2500 négyzetméter alapterületű boltok esetében történt, így részesedésben erősödni tudtak. Ehhez képest 2021-ben egyfajta visszarendeződés volt tapasztalható. Újra növekedési pályára álltak a 2500 négyzetméternél nagyobb alapterületű boltok (3,6%-os értékbeli növekedéssel), és dinamikus növekedést (11,4%-os) mutatnak a 200 négyzetméter alapterületnél kisebb boltok a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe alapján.

– A kis kiszerelések, azaz az 1 liternél kisebb termékek piaca a fogyasztási – leginkább az on-the-go – alkalmak visszatérésével dinamikusan (30,1%-kal) növekedett 2021-ben az ásványvízpiacon. Az ízesített szegmensben a kis kiszerelések részaránya 35,4%-os, ami jóval magasabb, mint az ízesítetlen (természetes) ásványvizek 11%-os részaránya. Növekedési dinamikájuk 7,7%-os értékbeli növekedéssel is felülmúlta az ízesítetlen ásványvíz kategóriában tapasztalt 3,8%-os értékbeli bővülést – informál van der Wildt Nikolett.

 

Népszerűbb a mentes, mint a szénsavas

A Magyarvíz Kft. 2021-ben 2020-hoz képest 5%-os mennyiségi növekedést ért el, ami jelentős eredménynek számít a pandémia árnyékában.

Az idei évben végzett pulzuskutatásuk eredményeiből látszik, hogy a magyar felnőtt lakosság 38%-a inkább a minőséget, 16% pedig inkább a megfizethető árat helyezi előtérbe. Az ásványvízválasztás legfontosabb szempontjai az ár, hogy magyar termék legyen, illetve, hogy a címkéje sok információt tartalmazzon. Lényeges döntési szempont, hogy nem horpad be a palack, és minél kevesebb műanyagot tartalmaz.

A Mizse kutatásából az is kiderül, hogy az ásványvizek műanyag csomagolása a felnőtt lakosság 60%-ának vásárlási szokásait nem befolyásolja. Viszont a műanyag ásványvizes palackok visszaválthatósága kimagaslóan pozitív fogadtatásra talált, a felnőtt lakosság 61%-a örömmel venné azt.

Kozák Krisztina, Magyarvíz

Kozák Krisztina
marketingvezető
Magyarvíz

– Magyarországon a nemzetközi trendeket követve tovább erősödött a szénsavmentes vizek utáni kereslet, így a teljes hazai ásványvízfogyasztás 56%-át ezek a termékek teszik ki. A szódakultúra lecsengőben van, bár a kutatásunk szerint a férfiak inkább ezt részesítik előnyben, míg a nők szénsavmentes vizet isznak, lehetőleg tisztán, vagyis nem szörppel vagy egyébbel keverve. A forgalmazott ásványvizek harmada saját márka, a megmaradó kétharmadon osztoznak a nagy márkák – tudjuk meg Kozák Krisztinától, a Magyarvíz Kft. marketingvezetőjétől.

A Márka Üdítőgyártó Kft.-nél kulcsfontosságú az ásványvíz, mondhatni minden akörül forog, pedig önmagában nem palackozzák.

Horváth Adrienn, Márka

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó

– Az elmúlt 10 évben az ízesített víz kategóriája szinte soha nem látott dinamikával nőtte ki magát, és még jelenleg is a teljes (alkoholmentes) italszegmens egyik legnagyobb növekedési mértékét mutatja a jegesteák mellett – mutat rá Horváth Adrienn, marketingigazgató.

– Büszkék vagyunk arra, hogy 100% magyar tulajdonban lévő vállalatként több multinacionális saját márkát is palackozhatunk. Amellett, hogy a Márka Dinamica és Mirror ízesített víz brandjeink disztribúciója és kereslete is folyamatosan nő, ugyanez elmondható a private label termékekről is.

A hagyományos ízek mellett nagy nyitottságot és fogyasztói kíváncsiságot tapasztal az új, egzotikusabb ízekre vagy újszerű ízkombinációkra is.

– Ezzel párhuzamosan a gyártók egyre többször és egyre bátrabban nyúlnak a vitaminokhoz, nyomelemekhez is, így mind jobban összemosódik az ízesített és vitaminvizek, illetve funkcionális italok kategóriája – állapítja meg Horváth Adrienn.

Változó fogyasztói szokások

A Fonyódi Ásványvíz Kft. a piac növekedését jól tudta kiaknázni, mennyiségben és értékben több mint 20%-os növekedést könyvelhettek el. Nemes József, kereskedelmi igazgató arról ad hírt, hogy a piaci trendek ellenére cégüknél még mindig a szénsavas víz vezet. Véleménye szerint ez kiváló minőségének, magas szénsavtartalmának és a vastag palackos csomagolásnak köszönhető.

Nemes József, Fonyódi

Nemes József
kereskedelmi igazgató
Fonyódi Ásványvíz

– Szénsavas termékünk a NIVEX vízmustrán sok hazai és külföldi nevező között elnyerte az „Év vize” kitüntetést a közepes ásványianyag-tartalmú kategóriában – tájékoztat Nemes József.

Termékeik között a klasszikus single ízek, a citrom és a málna a húzó termékek, de további négy alapíz szerepel még a szortimentjükben.

Az In-Food 2000 Kft. által képviselt Vöslauer márka minden termékkategóriája erősen kezdte az évet.

Hajdu János In-Food

Hajdu János
key account manager
In-Food 2000

– Egyfelől a piaci környezet alakult úgy, hogy a termékeink magasabb áron is nagyobb volumenben értékesíthetőek, másfelől sikerült erősíteni a márkahű vásárlóink körét, akik keresik a termékeinket a választékban – nyilatkozza Hajdu János, az In-Food 2000 Kft. key ac­count managere.

A 2022-es kereskedelmi év kiemelkedően jól indult a nagy kiszerelésű ásványvizeik számára, minden csatornában két számjegyű növekedést sikerült elérniük 2021 azonos időszakához képest.

– Terv felett teljesítünk jelenleg minden csatornában a retail hálózatoktól a nagyker csatornáig. A fogyasztói szokások változásának megfelelően dinamikus átrendeződést tapasztalunk italmárkáink tekintetében a kis- és nagykereskedelemben. Az online áruházak egyre jelentősebb szeletet hasítanak ki a lakossági értékesítéséből. Ezt, mi az In-Food 2000 Kft.-nél is tisztán látjuk, hiszen az értékesítési csatornáinknak súlya hónapról hónapra ennek a trendnek megfelelően változik – osztja meg velünk Hajdu János.

Erdész Attila, Fonte Viva

Erdész Attila
ügyvezető igazgató
Fonte Viva

A Fonte Viva Kft. az ásványvíz piaci minimális volumennövekedéséhez képest jóval nagyobb mértékben tudta mind a termelését, mind az értékesítését növelni, ez elsősorban az új gyártósor hatékony működésének és az új vevő partnerek megtalálásának volt köszönhető.

– Nagy kihívás volt minden résztvevőnek a COVID-időszak alatti csomagolóanyag-árak drasztikus emelésének érvényesítése a fogyasztói árakban, de sajnos a jelenlegi háborús helyzet, rövid és középtávon még rosszabb képet mutat. Több kategóriában várható a fogyasztási szokások változása, hiszen a folyamatosan emelkedő alapanyag- és gyártási költségek a fogyasztókat a kategóriák között fel-le váltásra késztethetik, és erre érkezik majd a betétdíjas rendszer 2023–2024-es évben – világít rá Erdész Attila, ügyvezető igazgató.

Újdonságok a piacon

A Maspex Olympos Kft. vitaminokkal kiegészített Apenta Vitamixx terméke 2021-ben tovább tudta növelni piaci részesedését az ízesített vizek piacán. 2022-ben egy igazán frissítő ízélménnyel bővítik a portfóliót: érkezik a limitált kiadású Apenta Vitamixx uborka-lime.

Halász Gábor - Maspex

Halász Gábor
brand manager
Maspex Olympos

– A márka portfóliójában nem számít ritkaságnak az ízek különleges kombinációja. Egyik korábbi termékünk, az áfonya-levendula ízű Apenta Vitamixx is népszerű a fogyasztók körében – mondja Halász Gábor, brand manager.

A Szentkirályi Magyarországnál a korábbiakhoz hasonlóan a tavalyi évben is a Szentkirályi ásványvíz volt a vállalat növekedésének motorja, ennek köszönhetően az általa képviselt értékek – mint az egészséges és sportos életmód – évről évre egyre több fogyasztóhoz jutnak el.

– Meghatározó élelmiszeripari vállalatként folyamatos innovációkkal és termékportfóliónk bővítésével szolgáljuk ki a fogyasztói igényeket. Ennek egyik állomásaként tavaly sikeresen bevezettük a Szentkirályi extra dús ásványvizet, amely azóta töretlen népszerűségnek örvend a vásárlók körében – újságolja van der Wildt Nikolett.

A Coca-Cola Magyarország kínálatában a hazai fogyasztóközönség a Naturaqua márka szénsavmentes variánsát keresi leginkább a természetes ásványvíz-portfólió elemei közül.

– Legújabb innovációnkat 2022 januárjában hoztuk el a hazai fogyasztóközönségnek a Naturaqua 1 liter Kicsiknek és Nagyoknak természetes ásványvizünk bevezetésével, amely amellett, hogy forralás nélkül adható kisbabáknak, csecsemőtápszer készítéséhez is felhasználható alapanyag. Ezzel az innovációval a Naturaqua márkán keresztül a Coca-Cola Magyarország belépett a babavíz szegmensbe, amely egy egyre növekvő stratégiai szeletét adja a természetes ásványvizek piacának – ismerteti Palkó András.

A vállalat ízesítettvíz-portfóliója is megújult az év első felében, április elején jelent meg a természetes ásványvíz alapú áfonya-gránátalma ízű Naturaqua Emo­tion termékük, amely 0,5 l és 1,5 l kiszerelésben érhető el vevőpartnereik kínálatában.

– Akár az általunk gyártott private label, akár a Márka Dinamica és Mirror ízesített vizeket vizsgáljuk, vannak olyan jól bevált, egyszerű, de nagyszerű ízek, amelyek nem fáradnak el, folyamatos növekedést hoznak: ilyen például a citrom, a málna vagy a bodza – veszi át a szót Horváth Adrienn. – Ezt a hullámot meglovagolva, a Mirror szénsavas ízesített víz családunk egy új, hagyományos gyümölcsnek mondható ízzel bővül, és ez a fekete ribizli. Az új termék pedig már a megújult csomagolást, a frissített designt kapta.

A Fonyódi Ásványvíz Kft. portfóliójában a legeredményesebb termékek a 1,5 literes dús és mentes, illetve a 1,5 literes ízesített kiszerelések.

– Bármilyen termékfejlesztést nagyon nehéz tervezni a jelen piaci körülmények között. Szerintem a 2022-es év mindenki számára a stabilitás éve lesz, figyelembe véve az alapanyaghiányokat és azok drasztikus árváltozásait. Három legjobban fogyó ízesített vizünket 0,5 literes kiszerelésben is piacra hozzuk, ezzel nyitunk a horeca szegmens felé – jelenti be Nemes József.

ásványvíz

Az ízesített vizek és a funkcionális italok együttesen két számjegyű értékbeni növekedést értek el tavaly

Fókuszban a fenntarthatóság

– A Mizse minden, a fenntarthatóságot elősegítő törekvést támogat, amely a környezetünk megóvására, a karbonkibocsátásunk csökkentésére irányul. E tekintetben élen járunk a Magyarországon elsőként bevezetett Mizse EcoGreen 1 literes karbonsemleges ásványvízzel. A visszagyűjtés betéti díj bevezetésével való ösztönzése segíti azt a célt, hogy az üres PET-palackok ne váljanak környezetszennyező hulladékká, hanem értékes alapanyagként újrafelhasználásra kerüljenek – emeli ki Kozák Krisztina.

Az In-Food 2000 Kft. közkedvelt terméke a magyar ízesített víz fogyasztóinak körében a Balance termékcsalád, amely az elmúlt időszakban jelentős változásokon esett át mind termékösszetevő, mind pedig megnevezés tekintetében.

– Ezt kísérte egy szortimentoptimalizáció is, melynek eredménye egy stabilan teljesítő szortiment lett. Az új range hozzáadott vitaminokkal és ásványokkal, még zamatosabb ízzel várja fogyasztóit partnereinknél. Az év slágere ízesített víz tekintetében minden bizonnyal a Vöslauer Balance Juicy PLUS Napsárga gyümölcsök lesz, hiszen a nyár ízét hozza el nekünk D-vitaminnal, B6-vitaminnal és cinkkel kombinálva – vetíti előre Hajdu János. – Büszkék vagyunk arra, hogy Völsauer márkánk elnyerte a Fenntarthatóság szimbóluma 2021 kitüntető címet. A fenntartható pillepalackok egytől egyig 100%-ban rePET-ből, CO2-semlegesen készülnek.

A Fonte Viva Kft.-nél elsősorban gyártói termékeket előállító és forgalmazóként hisznek abban, hogy az ásványvíz magas minőségének a biztosítása és a vevői igények minél pontosabb kiszolgálása lehet továbbra is a sikeres üzenet, minden beruházásukat ennek rendelték alá.

– A somogyvári üzemünk mellé Kelet- Magyarországon Csányban is elkezdtünk palackozni ásványvizet, amelynek elhelyezkedése révén már teljes magyarországi lefedettséget tudunk biztosítani vevőinknek – osztja meg lapunkkal Erdész Attila.

A vállalat elkötelezett a reciklált anyagok használatában, ennek a növelése és a fogyasztók felé kommunikálása a saját márkáik esetén kulcsfontosságú. A PET-palack előformától a fóliákon át, gyakorlatilag minden elemében újrahasznosított csomagolóanyagokat szeretnének használni, ami vonatkozik az ízesített kategória bevezetésükre is. //

 

 

Kapcsolódó cikkeink