Elmaradtak idén a gyümölcsöző eredmények
A hazai gyümölcslépiac cikkünkben megszólaló szereplői arról számolnak be, hogy a tavaszi pandémiás időszak negatív hatással volt a szegmensre. Az értékesítések nagymértékben visszaestek, aminek okát egyrészt a horeca szektor teljes leállásában, valamint az „on-the-go” termékek iránti kereslet csökkenésében látják. A fogyasztók a nagyméretű kiszerelések felé fordultak, fontosabb lett számukra a praktikum és az ár, így a gyártói márkák helyett sok esetben saját márkás termékekre esett a választásuk.
Szerző: Budai Klára
A Sió-Eckes Kft.-nél 2020 első negyedévében mind értékben, mind mennyiségben növekvő tendenciát tapasztaltak a piacon, azonban meglátásuk szerint a koronavírus erre a szegmensre is nagymértékű negatív hatást fejtett ki.

Pusztai Anita
marketing manager
Sió-Eckes
– A vírus kereskedelemre gyakorolt hatása április hónaptól volt igazán érezhető az értékesítési számokban, a dupla számjegyű csökkenés három hónapon át tartott. Július volt az első olyan hónap, amikor megkezdődött a piac regenerációja, és kisebb mértékű növekedést tapasztaltunk az előző év azonos időszakához képest – avat be Pusztai Anita, marketing manager.
– Bár a saját márkás termékek forgalmára is erőteljes hatással volt a vírus, a piaci eltolódás folytatódott a márkázott termékek irányából a saját márka felé. A 100%-os gyümölcsitalok és nektárok forgalma nagymértékben nőtt, a vásárlók a magas gyümölcstartalmú termékeket keresték jobban, ezek közül is azokat, melyek vitaminokat is tartalmaznak és pozitív hatással vannak az egészségükre, illetve növelik az immunrendszerük ellenállóképességét. Ennek következtében, a természetes C-vitaminban gazdag termékünk, a hohes C forgalmában nagy növekedést láttunk az előző év azonos időszakához képest, a piac csökkenése ellenére is rendkívül jól teljesített, ezáltal a márka az elmúlt időszak nyertese lett – hangsúlyozza Pusztai Anita.

Palkó András
marketing-üzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország
Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője is megerősíti, hogy a sikeres első negyedév után a pandémia több kategóriához hasonlóan a gyümölcslé-eladások tekintetében is visszaesést okozott. Ebben az időszakban a Cappy eladásai is csökkentek értékben és mennyiségben egyaránt.
– Mindannyian tapasztalhattuk, hogy a koronavírus okozta szigorítások milyen nagy hatással voltak a gazdaságra, ennek következtében természetesen a vásárlók szokásai is változtak, például sokkal árérzékenyebbek lettek. Ugyanakkor a legújabb kutatások azt mutatják, hogy a járvány első pánikvásárlós hetei után a korlátozások miatt egyre többen tudatosabban, előre tervezve vásároltak és a fogyasztók többsége a jövőben is így tervezi folytatni, mindeközben a kiegyensúlyozott táplálkozásra is igyekeznek odafigyelni – jelzi Palkó András, aki szerint a világjárvány hatása megfigyelhető a csatornák jelentőségének változásában is. A március–május közötti időszakot a vendéglátóipar különösen megsínylette, míg a klasszikus kiskereskedelmi egységek fontossága megnőtt, hiszen a fogyasztók csak itt tudták megvásárolni gyorsan és hatékonyan a hétköznapokon szükséges termékeket. A csatornák közül viszont a diszkont az egyetlen, amely tudta növelni gyümölcslé eladásait.

A járvány első, pánikvásárlós hetei után a korlátozások miatt egyre többen tudatosabban, előre tervezve vásároltak, és a fogyasztók többsége a jövőben is így tervezi folytatni
A kis kiszerelések estek áldozatul

Horváth Adrienn
marketingigazgató
Márka Üdítőgyártó
– A MAGYÜSZ elemzései szerint a járvány okozta problémák következtében vállalatonként eltérő mértékben, összességében 19 százalékkal esett vissza az ágazat forgalma a második negyedévben az előző év azonos időszakához képest – ezen belül a gyümölcsitaloké 14 százalékkal. A Szövetség tagjaként, ezeknek az adatoknak az alakulását mi felfelé, pozitív irányba tudtuk és tudjuk mozdítani még ezekben a hónapokban is a Márka Üdítőital-családdal – tájékoztat Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketingigazgatója.
A vállalat teljes palettájával több kategóriát is lefed; ami eddig a hátrányuk volt, az ebben az évben az előnyükre vált – ez pedig a horeca-kitettségük, ami kis szelete csak mind a range-üknek, mind az eladásaiknak.
– Ezeknek, továbbá folyamatos fejlesztéseinknek és tavaszi kampányunknak köszönhetően, vállalatunk az első félévben 40%-os növekedést tudott elérni – ezen belül a Márka Fruitica gyümölcsitalainkból sem értékesítettünk kevesebbet 2019 ugyanezen időszakához képest.
A Márka jelen pillanatban nem gyárt saját márkás gyümölcsitalt és a belföldi, illetve export brand disztribúció növelésére helyezi a hangsúlyt – mondja Horváth Adrienn.

Kozma Mihály
kereskedelmi vezető
Garden Juice
A Garden Juice Kft. kis kiszerelésű termékei szenvedték meg leginkább a tavaszi hónapokat, ellenben a nagyobb, 3 és 5 literes termékeik eladásai nőttek a tavalyi év ugyanezen időszakához képest.
– A nyár második felében ébredezett a piac, de teljesen érthető okokból nagyon óvatosan rendeltek vagy tárgyaltak a partnereink. Azt vettük észre, hogy a kereskedelmi márkák dominánsabbak, mint a gyártói márkák, de ez a hagyományos, úgymond „bolti” vásárlásokra igaz. Hazánkban még ez a vásárlási mód a megszokott, viszont évről évre hatalmas szeletet hasít az élelmiszer-áruforgalomból a neten történő rendelés. Itt az eladási mérleg összességében a gyártók felé billen – mutat rá Kozma Mihály, a vállalat kereskedelmi vezetője.
Még várni kell a piac visszarendeződésére
– A 2020-as tavaszi kormányzati intézkedések, illetve annak következményei a nagyobb kiszerelések irányába vitték el a keresletet, amiben a Márka mindig is erős volt. A kis, félliteres űrméretű termékeink szép számmal vannak jelen italautomatákban, iskolabüfékben. Ezek kiesését tudták pótolni a bolthálózatok, valamint sikeres in-out akciók nemzetközi hard diszkontokban, így visszaesésre nem került sor, azonban a legnagyobb plusz forgalmat a nagyobb, másfél literes Fruiticák hozták számunkra – tudjuk meg Horváth Adrienntől.
– Öröm számunkra, hogy a kialakult helyzet felhívta arra is a figyelmet, hogy lehetőség szerint magyar termékeket válasszanak a vásárlók. Büszkék vagyunk arra, hogy nem csupán magyar termékeket gyártunk, immáron több mint 100 magyar munkaerővel, de 100%-ban magyar tulajdonban is vagyunk a mai napig – teszi hozzá a marketingigazgató.
A Garden Juice Kft. az elmúlt időszakban nem hozott létre újabb terméket vagy megjelenést, a jelenlegi termékeikkel vészelték át a nehéz időszakot, a jelenre összpontosítottak.
– Arra számítunk, hogy 2021 második negyedévtől rendeződik a piac, és még több ember választja a tudatos életmódot és fogyasztja a 100%-os gyümölcsleveket. Tehát már erre az időszakra is kell készülnünk. A magas vitamintartalmú, természetes gyümölcslevek fogyasztása válhat irányvonallá – vetíti előre Kozma Mihály.
Erősödött az online csatorna
Pusztai Anita arról számol be, hogy tavasszal az e-commerce forgalom nagymértékben megnőtt, és ez a tendencia azóta sem esett vissza, sokan véglegesen áttértek az online vásárlásra, így a Sió-Eckes Kft. a közeljövőben is kiemelten kezeli ezt a csatornát.
– Piacvezetőként élen járunk a gyümölcslé kategóriában az e-commerce építésében, ezt kimagasló online piacrészeink is bizonyítják. A vásárlási szokásokban is láttunk változást a járvány első hullámában, az emberek ritkábban mennek vásárolni, viszont egy-egy vásárlás alkalmával a kosárméretük megnőtt, illetve törekednek az idő és a pénz hatékony felhasználására. A vásárlói tudatosság, az ár/érték érzékenység további növekedését és a piac polarizációját várjuk az elkövetkezendő időszakban is – jegyzi meg a marketing manager.
Palkó András is úgy látja, hogy az egészségesebbnek ítélt, akár hozzáadott funkcionalitással rendelkező magas gyümölcstartalmú leveket keresik inkább a fogyasztók.
– A Nébih Kerekasztalra készült, május eleji fogyasztói kutatás eredményei lefedik azt, amit jelenleg mi is tapasztalunk: a koronavírus okozta krízis nem befolyásolta jelentősen az élelmiszer-vásárlással kapcsolatos alapvető fogyasztói szokásokat. Például
az ízélmény és a minőség továbbra is fontos, de a vásárlás módja, preferencia-sorrendje változott.
Jelenleg az látható, hogy bár a fogyasztók örömmel tértek vissza személyesen bevásárolni a boltokba, de továbbra is jóval nagyobb arányban vásárolnak online, mint azelőtt – fejti ki a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője.
Új ízek, frissülő receptúrák
A Topjoy márka az elmúlt években egyre nagyobb szerepet tölt be a gyümölcslépiacon: a top márkák közé nőtte ki magát, és változatos termékpalettájával széles fogyasztói réteg számára, illetve fogyasztói igényre kínál alternatívát.
A kis üveges italok továbbra is a márka alappillérét képezik. A termék különlegessége, hogy minden kupakban üzenet található, összesen több mint 400-féle.

Cholnoky Anna
brand manager
Maspex Olympos
– A kis üveges termékeink esetében inkább a különleges ízeket preferálják a fogyasztóink: a hagyományosnak számító őszibarack mellett a legnépszerűbbek a kaktusz, mangó, görögdinnye, sárkánygyümölcs. Az idei évben 3 új ízzel bővítettük a portfóliót: mandarin a citrusok kedvelői számára, erdei gyümölcs a piros bogyós ízvilágot kedvelőknek (fekete ribizli, málna és szamócával), illetve az egyedi, feltűnő színű kékszőlő. A Topjoy Püré 100% tökéletes választás cukros édességek helyett vagy bármikor, amikor nincs kéznél friss gyümölcs. Az elsősorban egészségtudatos fogyasztók számára készült finom gyümölcsös snack 3-féle ízben kapható: málna, őszibarack-maracuja és ananász, 100%-os gyümölcs-, illetve zöldségtartalommal, hozzáadott cukor és tartósítószer nélkül. Míg a kis kiszerelésű termékeinket elsősorban „on-the-go” fogyasztási helyzetekben választják, addig a nagy (1,5 literes) palackos Topjoy gyümölcsitalokat inkább otthonra vagy baráti összejövetelekre vásárolják. Idei újdonságként két új ízt vezettünk be, melyek cukor hozzáadása nélkül készülnek: a Topjoy Light termékek trópusi és piros gyümölcsös ízekben érhetőek el – nyilatkozza Cholnoky Anna, a Maspex Olympos Kft. brand managere.

Várkonyi Vilmos
senior brand manager
Maspex Olympos
A vállalat a kartonos kiszerelést előnyben részesítők számára is kínál alternatívát: az izgalmas ízek kedvelőinek a Fruits of the World termékcsaláddal, mely kaktusz, görögdinnye és mangó ízekben kapható. A 100%-os paradicsomleveket – enyhén fűszerezett vagy pikáns változatban – pedig akár főzéshez vagy felmelegítve levesként is ajánlják.
– A márkás gyerekitalok között piacvezető Kubu több terméke is növelni tudta forgalmát az előző évhez képest. Legeredményesebb a 100%-os Kubu Püré termékcsalád volt – egészíti ki Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. senior brand managere.
Az innovációk fókuszában a fogyasztói igények
A Coca-Cola HBC Magyarország a gyümölcslépiac minden szegmensében jelen van, a 100% és az alatti gyümölcsöt tartalmazó kategóriákban is lefednek minden fogyasztói igényt.
– A nyári szezonban mindig népszerűek az alacsony gyümölcstartalmú, frissítő italaink, az őszi és téli idő beköszöntével pedig a magas gyümölcstartalmú italok iránti igény növekszik meg. Látunk még számos lehetőséget innovációkra, ezeket természetesen a megváltozott fogyasztói és vásárlói igényekhez alakítjuk majd – avat be Palkó András.
A Sió-Eckes Kft. az idei évben is számos új terméket vezetett be a piacra, mint a Sió Natura termékcsalád új, útravaló kis kiszereléseit, a Sió Start reggeli gyümölcsös-zöldséges italokat, illetve a tavaly bevezetett Sió Smoothie piacvezető termékcsaládot is bővítették egy izgalmas Zöld Kiwi ízvilágú vadonatúj termékkel.
– További innovációs terveinket a makro- és piaci trendek vezérlik, illetve azon ambíciónk, hogy tovább erősítsük piacvezetői és kategóriaépítői szerepünket. Célunk minél egészségesebb és természetesebb, a lehető legmagasabb minőségű termékek előállítása piacvezető Sió és 100% juice szegmens-vezető hohes C márkáinkkal – tudjuk meg Pusztai Anitától.
Horváth Adrienn elmondása szerint legkedveltebb a Multivitamin ízesítésű Fruitica gyümölcsitaluk.
– Ennek kiemelkedő népszerűségét annak tudjuk be, hogy rengeteget dolgoztunk rajta, míg végleges lett a receptúra – folyamatosan figyeltük, gyűjtöttük a visszajelzéseket, amelyek alapján finomhangoltunk. Jól sikerült a Peruból vásárolt stevia-felhasználásunk is, mivel fontos cél volt a természetes édesítőszer alkalmazása, ugyanakkor az is, hogy ez ne befolyásolja az íz-, illetve fogyasztási élményt még minimálisan sem negatív irányban. Ahogy a szénsavas üdítőink esetén, ebben a kategóriában is bővítjük a választékot, egy meglepő ízkombinációval készülünk a Márka-hű fogyasztóinknak – jelzi a marketing igazgató.
A Garden Juice Kft.-nél a klasszikus ízek, úgymint az őszibarack és az eper mellett a bogyós gyümölcsleveik dominálnak.
– Az ősz és az iskola kezdetével a kis kiszerelésű termékek fogyása újra megindult. Ízek fejlesztésében és a kiszerelés bővítésében látunk előrelépési lehetőséget. Ezt a fejlesztést jövőre tervezzük bevezetni, a tesztidőszakot már elkezdtük – adja hírül Kozma Mihály. //
Több gyümölcs…
Egyre több, magas gyümölcstartalmú levet vásárolunk. A magyar háztartások 2020 első félévében 7%-kal többet vásároltak a minőségi (100%-os) gyümölcslevekből összehasonlítva az előző év azonos időszakával, miközben az alacsony (max. 12%) gyümölcstartalmú levekből 7,1%-kal kevesebbet.

Kuntner András
business development
manager/retail
GfK
Összetételét tekintve egyre többet vásároltunk almából készült gyümölcsléből, de továbbra is a vegyes gyümölcslevek a legkedveltebbek, részesedésük a magyar háztartások vásárlásai alapján 37%-ot tett ki a vizsgált időszakban.
A gyümölcslevet vásárló háztartások kosarába átlagosan 2,1 liter gyümölcslé került az elmúlt félévben, ami majd 7%-kal volt több, ezzel összesen 9034 Ft-ot hagyva a kasszáknál. Ugyan a kosárméret növekedett, de a ritkább vásárlások és az enyhén csökkenő vásárlószám miatt a kategória volumene érdemben nem változott.
Visszatérő kérdés az idei évben, vajon milyen változásokat okozott a COVID-19 hatása a vásárlási szokásokban? Kéthavi periódusokat vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy a járvány megjelenése nem volt érdemi hatással a kategória volumenére. A járvány megjelenésekor, a március–áprilisi időszakban a számok ugyan mutatnak némi átmeneti növekedést a gyümölcslét vásárló háztartások számában, mégis, a félév alatt a kategória enyhe csökkenéséről beszélhetünk.
Leglátványosabb változás a saját márkás termékek esetében történt. Míg előzőleg a márkázott termékek volumenrészesedése megelőzte a saját márkás termékekét, addig idén ez megfordulni látszik. Ez utóbbi 6,8%-kal tudott növekedni, alkalmanként 14,7%-kal többet költve rá, ami részben az átlagár emelkedésének köszönhető.
A költés növekedését erősítette az is, hogy csökkent az akcióban vásárolt termékek részesedése, míg ez tavaly még 36% volt, idén már csak 33%.
A számok alapján a diszkont csatorna növekedése egyelőre töretlen. A diszkontok szinte minden csatornával szemben tudták növelni részesedésüket, amely első félévben már elérte a 41%-ot. Ez a szám jóval felette van a csatorna FMCG részesedésének, amely elérte a 30%-ot.
Háztatások összetétele szerint tradicionálisan továbbra is a gyermekes háztartások tartoznak a legnagyobb gyümölcslévásárlók közé, közülük is a 3 vagy több gyermekes, valamint a magasabb jövedelműek. //
Kapcsolódó cikkeink
Súlyos veszély fenyegeti a magyar szőlőültetvényeket – a Nébih cselekvésre hívja a gazdákat
Az amerikai szőlőkabóca által terjesztett aranyszínű sárgaság fitoplazmás betegség jelenleg…
Tovább olvasom >Védjük meg közösen a hazai ültetvényeket a szőlő aranyszínű sárgaság betegség ellen
Az amerikai szőlőkabóca által terjesztett, a szőlő aranyszínű sárgasága betegség…
Tovább olvasom >Felhívás a növényvédő szernek nem minősülő növényvédelmi hatású készítmények engedélytulajdonosainak
A Nébih felhívja a növényvédő szernek nem minősülő növényvédelmi hatású…
Tovább olvasom >További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >