Életerő és egészség palackba zárva

Szerző: Budai Klára Dátum: 2021. 10. 05. 09:35

A legtöbb szegmenshez hasonlóan a funkcionális és sportitalok piacát is kedvezőtlenül érintette a koronavírus-járvány, hiszen az elmúlt másfél évben a sportesemények, fesztiválok többsége elmaradt, az edzőtermek egyáltalán nem, vagy csak szigorú feltételek mellett fogadhatták a sportolni vágyókat. A megváltozott élethelyzet az embereket költéseik visszafogására sarkallta. A nyitás kedvezően hatott a piac alakulására, a kosarakba mind nagyobb számban a hozzáadott értékeket tartalmazó egészséges innivalók kerültek.

Szerző: Budai Klára

Palkó András- Coca-Cola

Palkó András
marketingüzemeltetési vezető
Coca-Cola HBC
Magyarország

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketing-üzemeltetési vezetője úgy látja, a hidratációs kategória fő növekedési motorjai a funkcionális vizek és a növényi alapú italok, amelyek bár alacsony szeletet hasítanak ki a teljes kategória forgalmából, de mind mennyiségben, mind értékben nézve hosszú távú, dinamikus növekedést mutatnak.

– Az év első felében is tapasztalható járványhelyzet erősen éreztette a hatását a hidratációs kategória vásárlási szokásaira. A vendéglátás időszakos lezárása, az elmaradó külföldi turisták, az otthoni munkavégzés előtérbe kerülése, az elmaradt kulturális, sportesemények és fesztiválok mind kihatnak a piac általános teljesítményére, amely az otthoni fogyasztási alkalom erősödése mellett a forgalmat elsődlegesen a kiskereskedelem felé tolta – mutat rá Palkó András.

A Coca-Cola HBC Magyarország a 2020 tavaszán bevezetett Aquarius márkával képviseli magát a funkcionális vizek szegmensében, amely jelenleg kétféle szénsavmentes változatban érhető el a magyar piacon: a citromos változat cinkkel dúsított, a narancsos pedig extra magnéziumot tartalmaz. Ezek a termékek az ízélményen felül segítenek a napi stressz csökkentésében és a koncentráció fenntartásában is.

– További stabil szereplői a hidratációs kategóriának a sportitalok – mint például a Powerade –, amelyek nem összetévesztendőek a funkcionális vizekkel. Ezek olyan izotóniás italok, amelyek az azonnali vagy gyors hidratálást és a szervezet által elveszített nátrium visszapótlását biztosítják, dedikáltan a testedzésekhez kapcsoltan – folytatja a marketing-üzemeltetési vezető.

A piaci környezettel kapcsolatosan kifejti: értékesítési csatornák szempontjából a diszkont áruházak csatornája és a hipermarketek szerepe erősödött mind mennyiségi, mind értékbeli eladásokat tekintve. Jellemzően a szénsavmentes funkcionális italokat keresik a fogyasztók, a választás elsősorban íz alapján történik. Azon vásárlók, akik rendszeresen funkcionális vizeket fogyasztanak, hajlandóak egy magasabb literre vetített egységárat kiadni a termékekért a természetes ásványvizekkel vagy akár az ásványvíz alapú szénsavas üdítőitalokkal szemben.

A Szentkirályi Magyarország 2020-ban a Magnesia RED ízesített ásványvízzel bővítette funkcionálisital-portfólióját, amely a jól ismert, természetesen magas magnéziumtartalmú Magnesia ásványvíz és új, frissítően izgalmas ízek ideális kombinációja.

Van der Wildt Nikolett-Szentkirályi

Van der Wildt
Nikolett
marketingvezető
Szentkirályi
Magyarország

Van der Wildt Nikolett, marketingigazgató a nehézségek ellenére a funkcionális italok piacának folyamatos növekedését tapasztalja, amelyet meglátása szerint leginkább az impulz kiszerelésű termékek, a kisbolti csatornák és az innovációk hajtanak előre.

– A járvány időszakában egyre nagyobb teret nyertek ezek a termékek az egészségtudatos szemlélet növekvő népszerűségének köszönhetően. A fogyasztók egyértelműen tudatosabbak és aktívabbak, érdeklődnek a termékek összetétele iránt, gyakrabban olvassák el a címkéken a termék összetevőiről szóló részt, és tájékozottabbak az olvasott információkkal kapcsolatban . Hatalmas potenciál rejlik a funkcionális italokban, mert egyedülálló módon egyesítik az szénsavas üdítőital és az ásványvíz előnyeit. Egyszerre ízletesek és egészségesek, és a mai fogyasztó számára ezek az igazán fontos jellemzők – jelzi van der Wildt Nikolett.

Halász Gábor - Maspex

Halász Gábor
brand manager
Maspex Olympos

Halász Gábor, a Maspex Olympos Kft. brand man­agere szintén arra hívja fel a figyelmet, hogy míg a 2020-as járványidőszak számos kategória eladásait érintette, a funkcionális italok teljesítményében ez kevésbé látszódott meg.

– Az Apenta+ funkcionális italcsalád termékei vitamin- és ásványianyag-tartalmuk miatt továbbra is népszerűek maradtak a fogyasztók körében.

„Sosem” volt még ennyire fontos a vitamin

Jakab Eszter
export- és
marketingigazgató
Gramex 2000

Jakab Eszter, a Gramex 2000 Kft. export- és marketingigazgatója azt tartja fontosnak kiemelni, hogy a fogyasztók többnyire tisztában vannak azzal, hogy melyik sporthoz milyen italt érdemes fogyasztani.

– Van, akinek a magas ásványianyag-tartalom a fontos, van, akinek a szénhidráttartalom, de van olyan is, akinek az L-carnitine mennyisége a mérvadó. A Gramex 2000 Kft. ezen fogyasztói igények figyelembevételével igyekszik évről évre megújítani Vitalade sportitalának portfólióját. A 2021-es év sajnos nem feltétlenül erről a kategóriáról fog szólni, de reméljük, hogy a pandémia után újraéled a világ, így új termék bevezetéseinket is lassabb ütemben tervezzük – avat be Jakab Eszter.

Az export- és marketingigazgató arról is tájékoztat, hogy folyamatosan nő az aszeptikus csomagolási technológia iránti igény. Nemcsak a beszerzők, de a fogyasztók is ismerik a technológia előnyeit: a termékek nem tartalmaznak tartósítószert, ezáltal fokozzák a valódi ízélményt. Ez a technológia a saját márkás termékek esetében is igen népszerű.

– Úgy gondolom, mindenképpen ez a jövő, hiszen ehhez a gyártáshoz kevesebb energia szükséges, tehát kevésbé környezetszennyező.

A pandémia súlyos kiesést okozott az R-Water Kft. számára mind a vitaminital, mind a sportital esetében.

Szentgyörgyi Fanni, R-Water

Szentgyörgyi Fanni
kereskedelmi és
marketingasszisztens
R-Water

– Próbáltuk ebből a helyzetből is kihozni a legjobbat, így új vitaminital-termékcsaládot dobtunk a piacra, és számos új kereskedelmi partnerrel erősítettük az értékesítésünket.

A vírus megjelenésekor azt gondoltuk, hogy az egészség felértékelődése okán italaink is előtérbe kerülnek a fogyasztók számára, de visszatekintve elmondható, hogy termékeink nem számítanak alapélelmiszernek, így sajnos gyorsan lekerültek a bevásárlólistákról. Az egyetlen értékesítési csatorna, ahol egy kisebb fellendülés volt érzékelhető, az a webáruházunk volt, és az online jelenlétünk fontossága egyre inkább növekszik azóta is – informál Szentgyörgyi Fanni, kereskedelmi és marketingasszisztens. Hozzáteszi: az utóbbi időszakot erős alapanyag-drágulás jellemezte, így sajnos termékeink is drágultak, de a PRO+ termékcsalád bevezetésével éppen az volt a célunk, hogy egy árban mindenki számára elérhető terméket alkossunk, mely mégis rengeteg hozzáadott értékkel rendelkezik.

Kaszás Attila, Viwa

Kaszás Attila
ügyvezető
Viwa product Europa

Kaszás Attila, a Viwa product Europa Kft. ügyvezetője is megerősíti, hogy a COVID-vírus időszaka rávilágított a minőségi vitaminok fontosságára. Mint mondja, ez jelentősen előtérbe helyezte a Viwa vitaminvizeket, az „új fogyasztók” száma folyamatosan nő.

– Ma már nem elég „csak” finomat kínálni. Sokkal tudatosabbak a fogyasztók, mint 2-3 éve. Minőségi élvezetet szeretnének üdítőital fronton is. Ennek megfelelően az újdonságként kihozott termékcsaládunk a Viwa + Herbs 0,25 CAN kiszerelésben, gyógyfüvekkel kiegészített vitaminvizek a 2021-es év slágere.

Az online volt a megmentő

Ruskó Zoltán, Swiss Laboratory márkaigazgatója DeLaVie és Fizzy funkcionális italaik eladásának növekedéséről ad hírt.

– Korábban, ha egy italra nagy betűkkel rá volt írva, hogy vitamin, az elég volt a sikerhez. Mára ez megváltozott, a fogyasztók egyre tudatosabban választanak a termékek közül, és kezdik megismerni a vitaminok és ásványi anyagok szerepét, illetve a napi beviteli referenciaértékeket. Egy funkcionális italnak ezért mára már célzottan, nagy mennyiségben illik tartalmaznia a különböző vitaminokat, ásványi anyagokat és vegyületeket. A másik tendencia, hogy pár évvel ezelőtt még „megbocsájtható” volt, ha egy funkcionális ital fanyar ízű, ma már ezt nem nézik el a vevők, és meghatározó a finom íz is a választásnál – hangsúlyozza Ruskó Zoltán.

szigeti dániel, gymbeam

Szigeti Dániel
Head of local
marketing&retail
GymBeam

A GymBeam márka egyik zászlóshajója a Moxy Energy Drink Bcaa+ egy speciális funkcionális ital, mivel a hagyományos koffeines energiaitalon túlmutatva, aminosavakat, BCAA-t is tartalmaz, amely leginkább az edzőterembe járó emberek között népszerű.

Szigeti Dániel, a GymBeam Head of local marketing&retailje arra emlékeztet, hogy a funkcionális, ready to drink italok piaca a pandémia előtti időszakban egy felfelé ívelő, növekvő értékesítési piac volt, azonban a vírushelyzet által kialakult új rendszerben ezek a termékek igencsak háttérbe szorultak, így az értékesítésük csökkent.

– Az edzőtermek bezárása érezhető hatással volt ennek a terméknek az értékesítésére is, hiszen ezt leginkább az aktívan élő, sportoló vásárlóink keresték. Míg régebben a vásárlók inkább az olcsóbb alternatívákat részesítették előnyben, mostanra egy tudatos, ár/érték arányú választás került előtérbe. Ha egy termék funkcionalitásában megfelel a vásárlónak, ízben, hozzáadott egyéb, pozitív hatásokkal rendelkező adalékokkal rendelkezik, mint például a vitaminok, vagy a sportolást támogató aminosavak, emellett teljesen vagy hozzáadott cukortól mentes, azt szívesebben választják, mint az olcsóbb változatokat – fejti ki Szigeti Dániel.

Elmondása szerint értékesítési csatornákban nem történt változás, a GymBeam továbbra is az e-shopon keresztül realizálja a forgalom legnagyobb hányadát.

A fogyasztók többnyire tisztában vannak azzal, hogy melyik sporthoz milyen italt érdemes fogyasztani, a piac így elsősorban a beltartalom szerint szegmentálódik

Handl Tamara
marketingigazgató
Idealbody

Handl Tamara, az Idealbody Kft. marketingigazgatója az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy az elmúlt időszakban a bezártság és az otthoni főzés, eszegetés szinte mindenkinél okozott pár plusz kilót, így a tavaszi, nyár eleji nyitásokkal óriási lett az érdeklődés a fogyókúrás termékek iránt.

– A diétás, illetve étkezéshelyettesítő turmixok piacán mi is azt tapasztaltuk, hogy az online értékesítés nagyon megnőtt, hiszen az emberek megszokták az interneten történő vásárlást, és ezt a kényelmet a nyitással sem szeretnék feladni. Szerencsére azonban a Turbó Diéta termékeknél a drogériák forgalma sem csökkent, és a hipermarketekben elért forgalmunk is tartotta magát – árulja el Handl Tamara.

A marketingigazgató arról is beszámol, hogy mind a hosszabb távú, nagy súlyfelesleg leadására kialakított módszereik, mind a gyorssegélyként működő diéták iránt nőtt a kereslet, illetve a diétás termékek iránt érdeklődő fogyasztók is egyre tájékozottabbak.

– A termékek összetételét illetően is tudatosabbak a fogyasztók, egyre gyakrabban tapasztaljuk, hogy átnézik az összetevőlistát, és egyre több diétázónak vannak speciális igényei. Éppen ezért az új nyári ízünk, a mangó laktóz- és gluténmentes termék, hogy mindenki számára kényelmesen használható legyen.

A szabadság ízét hozzák az újdonságok

Az R-Water Kft. a 2021-es évet a PRO+ termékcsalád piacra dobásával indította. Az italok gyógynövények és vitaminok hozzáadásával segítik az egészség támogatását, valamint 750 ml-es kiszerelésének köszönhetően a napi folyadékmennyiség egy jelentős részét beviheti vele a fogyasztó.

– Sportitalok tekintetében most a beltartalom helyett a külcsín kerül előtérbe, ugyanis 2021-ben teljes dizájnátalakuláson megy majd át az Absolute Live Professional portfóliónk.

Másrészről még nyáron tervezzük zöldséges italaink piacra dobását, valamint visszatérünk a szénsavas italok piacára egy új, saját portfólióval a nagyobb hozzáadott értéket képviselő termékkategóriában és a fenntarthatóság figyelembevételével üveg-kartoncsomagolással – újságolja Szentgyörgyi Fanni.

Míg régebben a vásárlók inkább az olcsóbb alternatívákat részesítették előnyben, mostanra a tudatos, ár/érték arányú választás került előtérbe

Kaszás Attila azt érzékeli, hogy a fogyasztók a „szabadság” lendületére az újdonságok iránti nyitottsággal válaszoltak.

– Ennek a fogyasztói hozzáállásnak is köszönhetjük a Viwa+Herbs termékeink sikerét. Fejlesztéseink folyamatosak. A PET termékeinket 50% RePet csomagolásban kínáljuk, de a PET és Can kiszerelések mellett gondolkodunk további új irányokban. Ez még a piacnak is meglepetés lesz – vetíti előre a Viwa Product Europa Kft. ügyvezetője.

A Gramex 2000 Kft. zászlóshajója továbbra is a Vitalade 0,7 l sportital, amelynek legnépszerűbb ízei a kék színű erdei szamóca, a citrom és a multivitamin.

– Ezen a termékcsaládon vérfrissítést hajtunk végre idén, hiszen a címkéhez legutóbb 5 éve nyúltunk hozzá, és megérdemli ez a termékcsalád, hogy egy modern, fiatalos designnal vértezzük fel – tudjuk meg Jakab Esztertől.

Ezenkívül 2021-ben a Vitalade Zéró 0,7 l termékcsalád bevezetése is szerepel a terveik között, amely egy cukormentes termék, magas L-carnitine tartalommal, ami segít a testnek a zsírt gyorsabban energiává alakítani. Szintén idén tervezik megerősíteni a Vita ízesített 1 l-es sportitalok (VitaBeauty, VitaPower, VitaChill) forgalmát.

– A Vitalade sportital 0,7 l termékcsalád egyik ízét frissítettük, így jelent meg az új Vitalade sportital 0,7 l narancs-mangó termékünk. A Vitalade L-carnitine 0,7 l termékcsalád is designváltáson megy keresztül, amely során nagyobb szerephez jut, hogy a termék cukormentes, illetve, hogy 1500 mg L-carnitine-t tartalmaz. Itt a meglévő ízek mellé egy ma nagyon divatos bodza-pomelo ízzel jelentünk meg – sorolja az export- és marketingigazgató.

Variánsokban a képzelet sem szab határt

A Maspex Olympos Kft. Apenta+ funkcionális itala 2021-ben két újdonsággal érkezett a boltokba. Az Apenta+ Electrolytes az első elektrolitos, izotóniás sportital a márkacsalád termékei között. Az izotóniás sportitalok (szénhidrát-elektrolit oldatok) hozzájárulnak a teljesítmény hosszú távú fenntartásához a hosszantartó állóképességi gyakorlatok alatt. Mivel fokozzák a víz felszívódását is testedzés alatt, ezért kiváló partner lehet egy hosszabb futás vagy sportolás során. Az Apenta+ Collagen egy különleges újdonság a portfólióban. 3000 mg hidrolizált marhakollagént tartalmaz palackonként.

– A kollagén fontos alkotóeleme bőrünknek és ízületeinknek. Korunk előrehaladtával egyre kevesebbet termel belőle a szervezetünk, így ajánlott valamilyen formában pótolni. Ahogy csökken a kollagén előállítása, úgy jelennek meg például a ráncok és gyengülnek el a kötőszövetek – ismerteti Halász Gábor.

A Coca-Cola HBC Magyarországnál azt tapasztalják, hogy a funkcionális italok fogyasztói nyitottak újabb termékvariánsok-ízek kipróbálására. Véleményük szerint ezt mutatja az is, hogy a piacon egyre nagyobb számú variánssal jelennek meg az egyes márkázott szereplők és ezzel egyre szélesebb körű megoldást kínálnak azokra az élethelyzetekre, amelyek során a vásárlók funkcionális italokat szeretnének fogyasztani.

Portfóliójukban két ilyen terméktípus – az Aquarius és a Powerade – is megtalálható, hosszú távon a tervek szerint újabb kiszerelés, méret és íz, illetve funkcionális előnyt jelentő variánsok bevezetését is tervezik.

– Kiemelten fontos feladatunk a magyar fogyasztók edukációja a funkcionális termékek fogyasztási előnyei kapcsán, hogy tisztán lássanak a vásárlók, mikor hogyan érdemes a szervezetüket hidratálni, funkcionális vizet, növényi alapú italokat, illetve sportitalt fogyasztani. 2021-ben az AdeZ portfólió bevonásával Magyarországon debütált elsőként az innovatív papírpalack prototípusa. Ez azt jelenti, hogy a magyar fogyasztók próbálhatták ki először azt az papírpalack-prototípust, amelyet a The Coca-Cola Company a dán Paboco startup céggel közösen fejlesztett ki. Ez a prototípus része a Hulladékmentes Világ globális stratégiánk megvalósításának, amely során többek között vállaltuk, hogy 2030-ra a felhasznált csomagolóanyagaink 100%-ának megfelelő mennyiséget gyűjtünk be és hasznosítunk újra – fogalmazza Palkó András.

A Szentkirályi Magyarország Magnesia RED málna-, gránátalma-, eper- és vörös áfonya ízű italai B-vitaminokkal (B3, B6, B12) készülnek, tartósítószer és édesítőszer felhasználása nélkül. A hagyományos 1,5 literes kiszerelés mellett az idei évtől a népszerű gránátalma, valamint az új málna íz már 0,5 literes impulz kiszerelésben is felkerül a boltok polcaira.

– A háttérben rengeteg munka zajlik, hiszen a közeljövőben számos innovatív termék bevezetését tervezzük, amelyről időben értesítjük majd a nagyközönséget – jelenti van der Wildt Nikolett.

A funkcionális italok fogyasztói nyitottak újabb termékvariánsok, ízek kipróbálására

Termékfejlesztések mindenkinek, mindenkorra

A változó fogyasztói elvárások a legtöbb márka termékkínálatára hatással voltak, néha egészen új termékkategóriával bővítve az adott brandet. A korábban főként diétás étkezéshelyettesítő turmixokat kínáló Idealbody Kft. legjelentősebb idei újdonsága, hogy első saját receptkönyvük után megjelentek a tematikus, egyhetes mintaétrendfüzetek is a Turbó Diéta kínálatában.

– Ezeket a mintaétrendeket dietetikus ellenőrzésével, és Csigó Zita gasztroblogger receptjeivel állítottuk össze, és minden mintaétrend egy-egy témát jár körbe. Az első két rész, a nyári és a vegetáriánus mintaétrend már elérhető, de idén tervezünk további megjelenéseket is a sorozatba. Ezenkívül visszahoztuk a tavaly bemutatott egyadagos csomagolást is a kínálatba, illetve tovább bővítettük az elérhető ízek körét a mangós turmixszal – jelzi Handl Tamara.

– A GymBeam 2021-es újdonsága, hogy a magas koffeintartalmú Moxy Bcaa+ itala mellett megjelent a Moxy Daily, amely tartalmazza a BCAA aminosavakat, és amellett D, E és B vitaminokat is, ezzel is kiegészítve a napi ajánlott vitaminbevitelt. Cukor egyáltalán nincs benne, így egy doboz mindössze 20 kcal-t tartalmaz, így bátran fogyasztható diéta alatt is. Egyedi különlegessége, hogy ebben a verzióban nincs koffein, ezáltal a nap bármely szakaszában fogyasztható – részletezi Szigeti Dániel.

A GymBeam egyik innovációja a „Shot”, ampullás, kiszerelésű funkcionális italok. Ezek 60 ml-es termékek, amelyek könnyedén magunkkal vihetőek, bárhol gyorsan elfogyaszthatjuk, amikor szükségünk van az adott funkcionalitás hatására.

– Ilyen kiszerelésben dobtunk a piacra nemrég például edzés előtti energizálót, magas koffeintartalommal, L-carnitine shot, amely az anyagcserére van jó hatással, magnézium shot, amely egy adagjában 375 mg magnéziumot tartalmaz, vagy az egyre népszerűbb, főleg a hölgyek körében Kollagén shot, amely segíti a bőr, a haj és a körmök egészségét – teszi hozzá Szigeti Dániel.

A Swiss Laboratorynál a közelmúltban termékeik csomagolásának fejlesztésére fektettek nagy hangsúlyt, aminek eredményeképpen a kívánatos dizájn a jól látható termékösszetevőkkel került összhangba.

– Büszkék vagyunk rá, hogy minden újdonságunkat siker övezte eddig, és bízunk benne, hogy ez a jövőben sem változik. Küldetésünk, hogy a termékfejlesztéseinkkel szélesítsük azon fogyasztók körét, akik készek változtatni a táplálkozásukon, életmódjukon az egészségük érdekében. Innovációink célpontjába ezért a már jelenleg is egészségtudatos fogyasztókon kívül azok állnak, akik még csak kacsintgatnak a változtatásra, de egy jó termékinnovációval meggyőzhetők lesznek – osztja meg lapunkkal Ruskó Zoltán. //

Kapcsolódó cikkeink