Életbe léphet az EU és Kína közötti, földrajzi árujelzők védelméről szóló megállapodás
Az Európai Unió Tanácsának jóváhagyásával 2021 elejétől életbe léphet az a megállapodás, amely száz európai földrajzi árujelzőnek (a termék földrajzi származásának feltüntetésére használt földrajzi jelzés és eredetmegjelölés) Kínában, illetve száz kínai földrajzi árujelzőnek az unióban biztosít védelmet azok jogtalan használatával, termékutánzatokkal szemben – idézi az uniós tanácsot az origo.
A tájékoztatás szerint a megállapodás lehetővé teszi, hogy a fogyasztók az eredeti minőségű termékeket vásárolhassák.
A Kínában oltalom alá helyezett földrajzi árujelzők uniós jegyzéke olyan termékeket tartalmaz, mint például
az olasz cava,
a francia champagne,
a görög feta,
az ír viszki,
a müncheni sör,
az ouzo,
a lengyel vodka,
a porto,
a pármai sonka és
a spanyol manchego birkasajt.
A földrajzi árujelzővel védett kínai termékek között pedig egyebek mellett a pihszieni babpép, az ancsi fehér tea, a pancsin rizs és az ancsiui gyömbér szerepel.
Az uniós bizottság korábbi tájékoztatása szerint az elmúlt években az uniós agrár-élelmiszeripari termékek exportját vizsgálva Kína volt a harmadik legjelentősebb célország.
A KIVITEL ÉRTÉKE ELÉRTE A 14,5 MILLIÁRD EURÓT (MINTEGY 5000 MILLIÁRD FORINT).
A földrajzi árujelzők oltalma alatt álló termékek, köztük borok, számos mezőgazdasági termék és szeszes italok értéküket tekintve a teljes kivitel mintegy 9 százalékát teszik ki.
A MEGÁLLAPODÁS JÖVŐ ÉV ELEJÉN ESEDÉKES HATÁLYBALÉPÉSÉT KÖVETŐ NÉGY ÉV ELTELTÉVEL MINDKÉT FÉL RÉSZÉRŐL TOVÁBBI 175-TEL BŐVÜL A FÖLDRAJZI ÁRUJELZŐVEL ELLÁTOTT TERMÉKEK KÖRE.
Az uniós minőségbiztosítási politika keretében ez idáig több mint 3300 európai földrajzi árujelző van bejegyezve. Az uniós földrajzi árujelzővel ellátott termékek piacának értéke mintegy 74,8 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italpiac értékének 6,8 százalékát teszi ki. E termékek exportja 16,9 milliárd euró, ami a teljes uniós élelmiszer- és italexport 15,4 százaléka. (MTI, origo)
Kapcsolódó cikkeink
Az AI-ban látják az értékesítés növelésének jövőjét a kínai kereskedők
A kínai e-kereskedelmi szektor egyre nagyobb mértékben alkalmazza a mesterséges…
Tovább olvasom >Egymilliárd dolláros iparággá válhat a közösségi kereskedelem 2028-ra
Egy új tanulmány szerint a közösségi kereskedelmi (social commerce) piac…
Tovább olvasom >Kína nyújtotta be eddig a legtöbb GenAI szabadalmat
A Szellemi Tulajdon Világszervezetének (WIPO) legfrissebb jelentése szerint 2014 és…
Tovább olvasom >További cikkeink
Gyümölcslékoncentrátum-gyártót vásárolt az Eckes-Granini Németországban
Európa egyik vezető gyümölcslégyártója, az Eckes-Granini megvásárolta Németországban a gyümölcsital-koncentrátumok…
Tovább olvasom >Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >