Magazin: Együtt nő a cukorka az édességpiaccal

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2018. 09. 07. 07:23

Az édesipar cukorka szegmensének aktuális piacáról tartott beszámolót a Magyar Édességgyártók Szövetsége július 3-án, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeumban. Sánta Sándor, a Szövetség elnöke és Perjés Ákos, a Szövetség cukorka munkacsoportjának vezetője a hazai forgalmi mutatókon túl részletesen ismertették az aktuális fogyasztási szokásokat is.

Sánta Sándor tájékoztatása szerint a hazai édesség kategória 250 milliárd forintot meghaladó piacán belül a cukorka szegmense jelenleg 28 milliárdot tesz ki, és ismét növekvő tendenciát mutat.

A növekedés motorja

Sánta Sándor
elnök
Magyar Édességgyártók Szövetsége

A KSH legfrissebb adataira hivatkozva a Szövetség elnöke elmondta, hogy a magyar édességpiac 2016-ról 2017-re 7,1%-ot növekedett, a fogyasztók fejenként, havonta 1382 forintot költöttek a tavalyi évben édességekre, cukorra, dzsemre, mézre és csokoládéra. A költés több mint harmadát, 479 forintot csokoládéra, 300 forintot pedig nád-, répa-, nyírfa-, szőlő- és gyümölcscukorra fordították.

– Ezt az erősödést egyrészt a magas minőségű termékek iránti növekvő kereslet, másrészt a gyártói fejlesztések generálják. A fogyasztók egyre nyitottabbak a magasabb minőségű édességekre, ennek köszönhetően a vállalatok folyamatos fejlesztéseket végeznek a gyártás és a termékinnováció területén is. A kedvező hazai piac egyik fontos eleme, hogy Közép-Európa legnagyobb gumicukorgyára is Magyarországon működik, és bár a szakmunkáshiány ezen a területen is jelentős, az erős piaci helyzetnek köszönhetően a gyártókapacitások ismét növekednek – emelte ki Sánta Sándor.

 

A NETA sem veszélyezteti

A hazai piaci arányokkal kapcsolatban az elnök elmondta, hogy a cukorka szegmensen kb. 10, 100 millió Ft éves árbevételt meghaladó gyártó osztozik, rajtuk kívül pedig még kb. 80-100 kisebb méretű vállalat van jelen az alkategóriában. Sánta Sándor emellett a népegészségügyi termékadó (NETA) emelésének kérdésében kiemelte, hogy a termékek árában jelentkező adónak azon célja, hogy a fogyasztót elriassza a termék vásárlásától, a szakma tapasztalatai szerint nem valósul meg, az adónem jelentősen nem befolyásolja a forgalmat.

– A Szövetség álláspontja szerint a megfelelő táplálkozásra és rendszeres testmozgásra kell felhívni a figyelmet, az ilyen kiegyensúlyozott életmódba pedig ezek az édesipari termékek egészségesen beilleszthetők – hangsúlyozta az elnök.

Keménycukorkák versenyre hívva

Perjés Ákos
cukorka munkacsoportvezető
Magyar Édességgyártók Szövetsége

Perjés Ákos egy, a Szövetség által készített korábbi kutatás adatain keresztül a cukorkák három nagy kategóriáját bemutatva elmondta, hogy a változó fogyasztási szokások ma aktuálisan a gumicukroknak kedvez, piacuk jelentősen és folyamatosan növekszik, a keménycukrok szegmense ezzel párhuzamosan, évről évre csökkenő tendenciában van.

– Bár a cukorka szegmenst, főleg szemenként csomagolt formában, még a keménycukorkák vezetik 41%-os arányú, legalább havi 1 fogyasztási alkalommal, a gumicukrok folyamatos előretörése azonban ezt a termékcsoportot csökkenti. A keménycukrot legnagyobb arányban, 34%-ban az 50 éven felüli korosztály fogyasztja, őket 23%-kal a 40–49-es korcsoport követi, a 18–29 évesek körében pedig ez az arány 20%. A termékcsoport átlagos fogyasztási gyakorisága 2,8 db/hó – részletezte a szakember.

Az új kihívó

Perjés Ákos a gumicukrok aktuális piaci súlyáról megosztotta, hogy az 1,1 db/hó átlagos fogyasztási gyakoriságon belül a megkérdezett fogyasztók 21%-a fogyasztja legalább egyszer havonta.

– A termék életkori megoszlása jelentősen eltér a keménycukorkáétól. Míg az 50 éven felüli korosztály 22%-os arányban fogyasztja, addig a 18–29 éveseknél ez a szám 25%. A legnagyobb gumicukor-fogyasztók viszont 29%-os arányban a 40–49 évesek. Emellett a termékcsoport ajándék funkcióban már most erősebb a keménycukrokénál – tette hozzá a szakember –, a vásárlók 31%-a ajándékoz ilyen terméket, szemben a keménycukrok 12%-os ilyen arányával.

A termékcsoport harmadik típusát a funkcionális drazsé cukorkák meghatározó szegmense jelenti, melyet nagyban erősít a dohányboltokban történő árusítás. Végezetül a disztribúciós csatornák arányairól Perjés Ákos elmondta, hogy a cukorkaforgalom jelentős része a hipermarketekben realizálódik, mellettük pedig a diszkontok erőteljes növekedése is megfigyelhető. //

Kapcsolódó cikkeink