Egy láncszem sem lehet gyenge
A hagyományos ellátási láncok gyors átalakuláson mentek és mennek keresztül az elmúlt években, egyre nagyobb szerepet juttatva a digitális technológiáknak, a mesterséges intelligenciának és más innovációknak. A járvány igen nagy kihívások elé állította a szektort, amelyekre a megoldás ugyancsak az újításokban rejlik.
Szerző: Gyarmati Orsolya
Mivel a járvány miatt a vásárlók nehezebben vagy kevésbé szívesen vásároltak fizikai boltokban, az online vásárlás mértéke globálisan soha nem látott mértékben nőtt meg néhány hét alatt. A cégeknek pedig ugyanennyi idő alatt kellett új, a hagyományos házhozszállítástól eltérő opciókat kitalálni annak érdekében, hogy a fogyasztók minél nagyobb biztonságban érezzék magukat. Nézzük, melyek azok az innovációk, amelyek a leginkább átformálták-átformálják az ellátási láncot.
Robotok a raktárban
Raktározás terén kiváló újítás az ún. on-demand megoldás, amely azokon a cégeken segít, amelyek nem akarnak saját raktárba beruházni, de átmenetileg szükségük van plusz helyre. A Flexe őket köti össze azokkal a vállalatokkal, amelyeknek van szabad raktárkapacitása. A mobil robotok nagymértékű rugalmasságot biztosítanak a hagyományos raktárautomatizációs megoldásokhoz képest. Növelik a rendelés-összekészítés hatékonyságát és pontosságát, hiszen képesek valós időben optimalizálni a termékek összeszedésének útját. A 6 River Systems Chuck nevű robotja is képes erre, hiszen minimálisra csökkenti a felesleges sétát, ezzel növelve a raktár produktivitását. Sokat segítenek a távvezérelt járművek a raktárban (AGV), hiszen rengeteg terhet levesznek az emberi munkaerő válláról.
Az indiai Addverb Technologies Dynamo nevű AVG-je szinte egyáltalán nem igényel emberi beavatkozást a raktáron belül végzett munka során, a francia Exotec Skypod nevű robotja pedig kimondottan az e-commerce-re specializálódott raktárokba segít optimalizálni a függőleges tárolást, hogy akár 10 méterrel megnövelje a raktárakban található termékek tárolási magasságát.
Önvezető autók, intelligens szoftverek
A logisztika meghatározó része az ellátási láncoknak, legkomolyabb innovációi közé kell sorolnunk többek közt az Internet of Thingsszel kapcsolatos újításokat. Az Ambrosus blokkláncalapú end-to-end IoT-hálózatot épít az élelmiszer- és gyógyszeripar ellátási láncaihoz. A hálózat olyan eszközöket biztosít, amelyekkel optimalizálható lesz a lánc, mivel sokkal könnyebb lekövetni a szállítmányokat, s ezáltal biztosítani a termékek minőségét és autenticitását.
A mesterséges intelligencia (AI) is egyre nagyobb szerepet játszik az ellátási láncok működtetésében. Az új-zélandi Insite startup olyan AI-alapú szoftvereket kínál, amelyek előre „megjósolják” az árakat, az igényeket, és optimalizálják a folyamatokat, elsősorban a CPG-k és a retail ipar területén. Az Adiona AI-megoldása a FlexpOps API optimalizálja a statikus és dinamikus kiszállítási útvonalakat, ráadásul a folyamatosan betáplált adatokkal a gép képes előre jelezni az olyan körülményeket, mint az időjárás, a rendelések várható mértéke vagy a forgalom.
Az önvezető autók is egyre jobban terjednek a logisztikai szektorban, hiszen napi 24 órában tudnak „dolgozni”, és biztonságosabban, emberi hibafaktor nélkül juttatják el az árut a célpontba. A német Spring nevű startup SpringX1 önvezető flottájának lényege a kiszámítható, intelligens rendszer, a Mars Auto önvezető AI-alapú szoftvere pedig hatékonyan, megbízhatóan, biztonságosan és gyorsan juttatja a kívánt helyre a termékeket.
Már a szerződések is okosak…
A blokklánc biztonságot és nyomon követhetőséget, valamint transzparenciát biztosít az ellátási láncon belül. Az amerikai Steamchain olyan blokkláncplatformot hozott létre, amely a World Trade Logistics (WTL) okosszerződés-rendszer használata során jelentősen leegyszerűsíti a fizetési folyamatokat. A WTL okosszerződései lehetővé teszik a B2B fizetéseket, és megakadályozzák az esetleges visszaéléseket is, csökkentik a pénznemek közti átváltások költségeit is. A ShipChain olyan logisztikai platformokat épített, amelyek az end-to-end szállítási folyamatot támogatják blokklánc-technológia segítségével: a rendszer a szállítmány minden egyes pillanatát követni tudja, folyamatosan frissíti az adatokat, ezáltal szinte tökéletesen jelzi a kiszállítás időpontját, a kiszállítást követően pedig a platformra feltöltött dokumentumok növelik az áruk transzparenciáját.
Újszerű boltélmények
A 2020-as retail trendek egyik kiemelkedő pontja az online boltok megjelenése offline terekben. Kiváló példa erre az Amazon Fresh élelmiszerüzlete, amely szeptemberben nyitotta meg első fizikai boltját. Az Amazon innovációja képes az e-commerce vásárlás egyszerűségének élményét fizikai boltban (is) biztosítani, amivel sok vásárló él is: otthon megrendelik az élelmiszert, amiért utána csak el kell ugrani valamelyik felvevőpontra. Ha pedig valaki tényleg a boltban kíván fizetni, az Amazon Dash Carttal kikerülheti a kasszánál sorban állás fárasztó procedúráját.
Noha a kiterjesztett valóság (AR) technológiája már jó néhány éve jelen van világunkban, a kiskereskedők még csak most kezdték el igazán kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. A Nielsen 2019-es globális felmérése szerint a vásárlók az AR-t és a VR-t (virtuális valóság) jelölték meg azon eszközöknek, amelyeket a legnagyobb segítségnek tekintik a termékek megismerését és megvásárlását illetően. Mivel rengetegen vásárolnak online, az AR lehet a digitális és a fizikai terek közötti híd. Az IKEA, a Home Depot és a Target már évek óta alkalmazza az AR-alapú kereskedelmi módszert, tavaly pedig a Spotify indította el a Shopify AR-t vállalkozásoknak, amelyek az AR-élményt alkalmazva szeretnék bemutatni termékeiket a fogyasztóknak.
Fogyasztói adatok: út a bizonytalanságból a tudatosságba
Az adatbiztonság rendkívül érzékeny pont a fogyasztói világban: ha a vásárlók nem biztosak egy adott cég adatkezelésében, már tovább is álltak. Ahogy a fogyasztók egyre óvatosabbak adataik megosztása tekintetében, és egyre komolyabb jogi szabályozások védik őket, a vezető cégek úgy ismerik fel, hogy az adatvédelem előnyökhöz (is) juttathatja őket.
A digitális technológiák használata mindennapossá vált a fogyasztók körében, s egyúttal kettős helyzetet teremtett: egyrészt lehetőséget adott a vállalkozások számára, hogy javítsák a fogyasztókkal való kapcsolatukat, másrészt komoly felelősséget helyezett a vállukra, hogy biztonságosan kezeljék a fogyasztók adatait, amelyek természetesen rendkívüli értékkel bírnak a cégek számára: ezekből megérthetik a fogyasztók érzékeny pontjait és azt is, mire vágynak. Mindez új termékek és szolgáltatások fejlesztéséhez vezet, valamint személyre szabott hirdetéseket és marketinget szül.
A fogyasztói adatok egyértelműen átformálják a cégeket. A McKinsey nemrég felmérést készített Észak-Amerikában arról, mit gondolnak a vásárlók az adataik gyűjtéséről. Az eredményekből az derült ki, hogy a fogyasztók egyre tudatosabbak a tekintetben, hogy mely adataikat osztják meg és kivel, ám a bizalom az adatmegosztást illetően egyetlen cég esetében sem érte el az 50%-ot.
Jégkrém mosolyra
Az FMCG-szektorban egyre inkább terjednek az interaktív, digitális „élelmiszer- és italautomaták, amelyek felkeltik a fogyasztók figyelmét, és ráveszik arra, hogy ossza meg személyes adatait az adott céggel. Az Unilever Wall nevű jégkrémmárkája is digitális automatákat használ: arcfelismerő technológiával gyűjt adatokat. Amikor egy fogyasztó a Share Happy nevű automatához ér, mosolyognia kell egy nagyot. A mosolyt ezután a gép kielemzi, hogy „meghatározza”, mennyire boldog az illető, s – a fogyasztó engedélyével – fotót is készít, amelyet feltölt a Facebookra. Ezután a fogyasztó kiválaszthatja a kívánt jégkrémet.
A Coca-Cola interaktív üdítőautomatája, a Freestyle több mint 100 italfajtát kínál, s minden vásárlás után adatokat küld a Coca-Colának és a gép tulajdonosának arról, hogy mikor melyik márkából fogyott. A PepsiCo eggyel tovább lépett, és olyan interaktív italautomatát tesztelt, amellyel a fogyasztók a Facebookon keresztül barátoknak és családtagoknak vehetnek innivalót. //
Az olasz Wudy már Magyarországon!
1985 óta a Wudy márka jelenti „az olasz” csirke- és pulykahúsból készült hot-dogot. A Wudy közkedvelt és piacvezető márka Olaszországban, valamint számos európai országban. Az eredeti Classic verzió több kiszerelésben is elérhető, a sajttal vagy ketchuppal töltött alternatívák pedig egyszerűen ellenállhatatlanok!
A Wudy az AIA (Agricola Italiana Alimentare) márkája, amely 1968 óta vezető olasz vállalatnak számít a friss és feldolgozott baromfitermékek gyártásában és értékesítésében, a farmoktól egészen a kész fogyasztási cikkek kiszállításáig. //
Kapcsolódó cikkeink
Közösen igyekszik elérni a délkelet-ázsiai hibrid vásárlókat a Coca-Cola és Grab
A Coca-Cola és a Grab együttműködésük megerősítésével igyekeznek a Délkelet-Ázsiában…
Tovább olvasom >Új programot indít a Coca-Cola Indiában a kis- és középvállalkozások támogatására
A Coca-Cola India bejelentette a Super Power Retailer Program nevű…
Tovább olvasom >Best Global Brands: a legértékesebb márkák 2024-ben
Az Interbrand globális márkatanácsadó cég idén ősszel mutatta be a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fogyasztóvédelmi kiválóságok díjazása: elismerték a 2024. év legjobbjait
Az idei év kiemelkedő fogyasztóvédelmi referensei és különdíjazottjai vehették át…
Tovább olvasom >Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 0,2 százalékkal mérséklődött októberben
Októberben az ipari termelés volumene 0,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,1 százalékkal…
Tovább olvasom >