Egy év alatt 7-11 százalékkal drágultak a legnépszerűbb szegmensek
A kávé kiskereskedelmi forgalma értékben 5 százalékkal emelkedett 2008. augusztus–2009. júliusban, az előző hasonló időszakhoz képest, és ezzel meghaladja az évi 50 milliárd forintot. Mennyiségben az értékesítés mintegy 26 ezer tonnánál stagnál. Többek között ezt állapítja meg a Nielsen piackutató vállalat.A boltokban eladott összes kávé mennyiségéből kétharmad jutott a legnépszerűbb őrölt-pörkölt kávéra a legutóbbi mindkét évben. Ugyanakkor a hazai kávépiacot elsősorban az instant termékek dinamikus fejlődése jellemezte a legutóbbi években. Főleg a 3in1 piaci pozíciója erősödött. Most már ez a második legkedveltebb kávészegmens. Piaci részesedése 2008. augusztus–2009. júliusban 18 százalékra nőtt, az előző évi 17-ről. Az utána következő instant kapucsínó mutatója – szintén mennyiségben – csökkent (6 százalékról 5-re). A valódi instant kávé részaránya pedig változatlan (4 százalék).
A négy legkedveltebb kávéfajta átlagos fogyasztói ára 7-11 százalék között emelkedett egyik évről a másikra. Egy kilogramm őrölt-pörkölt kávé mennyiségi eladással súlyozott fogyasztói átlagára idén júliusban 1722 forint, ami 7 százalékkal haladja meg a tavalyi hetedik hónapét.
Ugyanakkor az instant kapu-csínó 11 százalékkal drágult, kilogrammonként 1 839 forintra.
Az áremelkedések egyik oka a forint gyengülése a tárgyalt időszakban. Azonkívül a pörkölt-szegmensben megjelentek a szuperprémium termékek. Kilogrammonként akár az átlagár kétszeresébe is belekerülhetnek. Kiváló minőségű alapanyagból, a legkorszerűbb technológiával pörkölik és kiemelkedően csomagolják őket. Súlyuk ugyan kicsi a piacon, de növekszik.
A Nielsen által mért 90 élelmiszer-kategória között a kávé a forgalom szerinti rangsorban a top 10-be tartozik. Megelőzi többek között az ásványvizet, gyümölcslevet, étolajat és szeletes csokoládét.
A kereskedelmi márkás kávék részaránya a mennyiségi eladásokból az idei első félév hónapjaiban 14 és 17 százalék között mozgott. Így némileg meghaladta az élelmiszer-forgalmon belül a kereskedelmi márkák átlagosan 14 százalékos, átlagos első félévi mutatóját.
Korábban megállt a bolti forgalom koncentrációja, a legutóbbi évben viszont folytatódott. A kávé mennyiségi eladásaiból a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek 2008. augusztus–2009. júliusban 65 százalékot vittek el; négy százalékponttal többet, mint egy évvel korábban. Így a hagyományos, 400 négyzetméternél kisebb alapterületű boltok piaci pozíciója gyengült.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Mesterséges intelligenciával küzd a brit Co-op 40 millió fontnyi vesztesége ellen
A brit Co-op szupermarketlánc mesterséges intelligenciát (AI) alkalmaz a tolvajok…
Tovább olvasom >Íz és minőség nélkül nem maradnak versenyben a növényi alapú márkák
Ian Hepburn, a Flora Food Group marketingigazgatója figyelmeztetett: a növényi…
Tovább olvasom >Elmarad a Kroger és az Albertsons egyesülése
Az Albertsons bejelentette, hogy felbontja a Krogerrel kötött, 25 milliárd…
Tovább olvasom >