Magazin: Dominál a hipermarket a tisztítószereknél
A tisztítószerek, takarítóeszközök piacán a válság utáni fogyasztó a márkanév alapján megbízható és jó ár-érték arányt biztosító termékeket keres. Az általános, több felületen vagy több funkcióban is használható megoldások széles körben népszerűbbek, mint a speciális igényekre választ adó, magasabb minőségű, innovatívabb termékek.
Általában nőtt a tisztítószerek kiskereskedelmi forgalma idén az első félévben, tavaly január–júniushoz viszonyítva. A vizsgált kategóriák közül a legnagyobb az általános tisztító- és súrolószereké; éves piaca 2010. július–2011. júniusban meghaladta a 11 milliárd forintot. Utánuk a toalett-tisztítók következnek 5 milliárd feletti, valamint az ablaktisztítók, 1 milliárd forint feletti éves forgalommal. A tisztítókendő és a padlótisztító éves bolti eladása 1-1 milliárd forint alatt maradt.
Továbbra is erősen koncentrált a tisztítószerek bolti eladása. Dominál a hipermarket, amely 33-41 százalékkal részesedett az öt közül négy kategória értékben mért forgalmából, idén az első félév során.
Főleg szupermarketet és diszkontot foglal magában a 401–2500 négyzetméteres csatorna, amelynek piacrésze az öt említett kategória közül négyben 20-28 százalékot ért el.
A vegyiáru-szaküzlet szerepe kiemelkedik a háztartási tisztítókendőnél, és szintén magas a padlótisztítónál.
Az általános tisztítószerek eladása eléggé koncentrált; a 400 négyzetméteresnél nagyobb általános élelmiszerüzletek elvitték az értékben mért forgalom 57 százalékát, legutóbb január–június során. Ez a mutató 1 százalékponttal nagyobb, mint egy évvel korábban.
A 400 négyzetméteres és kisebbek részaránya 25 százalékról 24-re csökkent. A vegyiáru-szaküzletek részesedéseaz első félévben 18 százalék.
Legkoncentráltabb a tisztítószereken belül a nagy forgalmú toalett-tisztító bolti eladása. A 400 négyzetméteresnél nagyobb általános élelmiszerüzletek piaci részesedése 60 százalék fölé emelkedett értékben. A vegyiáru-szaküzletek mutatója viszont kisebb lett. A tavalyi első félév 25 százaléka után idén az első hat hónap során 24 százalék jutott rájuk, értéket tekintve. Így 15 százalékon osztozik az általános élelmiszerboltok 400 négyzetméteres és annál kisebb szegmense.
Az ablaktisztító esetében valamivel jobban megoszlik a forgalom. Hiper- és szupermarketekre, valamint diszkontokra értékben 53 százalék jutott idén az első félévben. Ez 1 százalékponttal több, mint a tavalyi hasonló időszakban. A vegyiáru-szaküzletek mutatója is 1 százalékponttal lett nagyobb, 22 százalék. Az 51–200 négyzetméteres csatorna piacrésze viszont 2 százalékponttal csökkent, 13 százalékra.
Más tisztítószerek kiskereskedelmi eladásának trendje, féléves összehasonlításban, címszavakban: eldobható háztartási tisztítókendő plusz 16 százalék; padlóápoló mínusz 6 százalék. Az 1 milliárd forint éves forgalmú lefolyó- és tűzhelytisztító a legutóbbi félév során 6 százalékkal csökkent. A bútorápolók és szőnyegtisztítók bolti eladása évente egyaránt kisebb 1 milliárd forintnál. Előbbi bolti eladása 5, utóbbié 8 százalékkal lett kisebb, féléves összehasonlításban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >