Cukormentes övezet
A globális trendnek megfelelően a magyar fogyasztók is egyre jobban figyelnek arra, hogy alacsony kalória-/cukortartalmú, illetve kalória-/cukormentes italokat, illetve ételeket építsenek be étrendjükbe. A kategória ennek megfelelően szép eredményeket ér el évről évre, amihez hozzájárul az is, hogy a gyártók folyamatos innovációinak köszönhetően talán már nincs is olyan termékkör, amely ne rendelkezne „alakbarát” alternatívával.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A tavalyi év első felében lendületes növekedés volt megfigyelhető az egész üdítőital-piacon, és ehhez az alacsony kalória-/cukortartalmú, illetve kalória-/cukormentes kategória is hozzájárult. Azonban a növekedés üteme a második félévben számos külső tényező, úgymint a népegészségügyi termékadó (NETA) kiterjesztése, az alapanyagok és az energiahordozók árainak ugrásszerű növekedése, valamint az ukrajnai háború hatásai következtében lassulni kezdett. Ennek ellenére, ahogy a NielsenIQ adatai is mutatják, a teljes évet figyelembe véve a kategória mintegy 24%-os bővülést ért el értékben, az értékesített mennyiség tekintetében pedig kis mértékű csökkenés látszik az egy évvel korábbi adatokhoz képest (–1,2%).
– Tapasztalataink szerint a magyar fogyasztók kifejezetten keresik a cukros üdítőitalok alternatíváit, ez pedig a piaci és a saját értékesítési adatainkon is meglátszik – avat be Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.
A cukormentes üdítők részaránya az elmúlt három évben volumenben stagnált, 2022-ben a teljes értékesített volumen 34%-át adták a cukormentes termékek.
A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (MAGYÜSZ) adatai szerint a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma 2021-ben 45%-kal volt alacsonyabb, mint 2010-ben. A receptúrák átalakításával és új, innovatív termékek bevezetésével a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes italok (legfeljebb 20 kalória/100 milliliter) aránya 23%-ról 61%-ra emelkedett az alkoholmentes italkategórián belül.
Hangsúlyos csomagoláskommunikáció
A Coca-Cola Magyarország választékának mintegy felét teszik ki jelenleg alacsony kalória-/cukortartalmú, illetve kalória-/cukormentes termékek. A szénsavas üdítőitalok mellett a tea, az energiaital és az ízesített víz kategóriákban is jelentős az arányuk.
– Kínálatunkban a legnépszerűbb alacsony kalória-/cukortartalmú, illetve kalória-/cukormentes termék a Coca-Cola Zero, ami a tavalyi évben egy újabb variánssal, a koffeinmentes Coca-Cola Zeróval bővült. Az értékesítési adataink alapján úgy látjuk, hogy a fogyasztók hamar megkedvelték ezt a változatot is – közli Palkó András.
Évről évre új termékekkel jelennek meg ebben a kategóriában.
– A Fanta márkánk 2023 elején két új ízzel bővült: ezek a Fanta Zero Bodza és a Fanta Zero Kékszőlő, amelyek a klasszikus, cukros variánsokat váltják. Idén februárban a világpremierrel egy időben Magyarországon is megjelent a Coca-Cola limitált kiadású Coca-Cola Movement zéró terméke. Ezenkívül a második negyedévben érkezik a következő újdonságunk a megújult Cherry Coke Zero, dobozos, félliteres és az 1,75 l-es kiszerelésekben. A Kinley márkánk pedig az év elején teljes megújuláson esett át, amely érintette a formulát és csomagolást is. Emellett az italforgalmazók között elsőként vezettük be Magyarországon a csomagolásaink elején a kalóriatartalom és a napi referenciabeviteli érték jelölését – mondja Palkó András.
A vállalatnál az idei év középpontjában a zéró termékek állnak, a tudatos választást üzleti és marketingeszközökkel is segítik.
Budapesten több fogy, mint vidéken
A tárgyalt szegmensben a fogyasztás egyre inkább a kiskereskedelembe terelődik át, a HoReCa szektor szűkül. A diszkonterekben fogy a legtöbb cukor- és kalóriamentes és/vagy alacsony cukor- és kalóriatartalmú termék. A diszkonterek növekedését csak a független boltok előzik meg, a dobogó harmadik fokán pedig a hipermarketek állnak.
– Emellett földrajzi különbségekkel is találkozhatunk: Budapesten és környékén 40%-ot tesz ki a cukormentes eladások aránya, ami némileg magasabb érték a vidéki eladásokhoz képest – mutat rá Peter Schenk, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.
A kiszereléseket illetően elmondható, hogy a tavalyi évben a kis kiszerelésű termékek eladásai értékben és értékesített mennyiségben is számottevően növekedtek a teljes szénsavas üdítőital kategóriában, amelyhez a cukor és kalóriamentes és/vagy alacsony cukor és kalóriatartalmú termékek is aktívan hozzájárultak. Ugyanakkor a nagyobb méretű, és ezáltal gazdaságosabb kiszerelésű verziók iránti kereslet is erősödik.
Elsődlegesek a fogyasztói igények
A Szentkirályi Magyarország cukormentes szénsavas üdítői esetén sikeres évet zárt tavaly, hiszen azok a piaci átlag fölötti növekedést mutattak, a teljes piac 22%-os, míg a Szentkirályi Magyarország 28%-os értékbeni növekedést ért el a kategóriában. Legnépszerűbb cukormentes termékük hosszú ideje töretlenül a Pepsi Max, ezt követik a Pepsi Lime, valamint a Pepsi Mango ízesített üdítőitalok.
– 2023-ban a kiszerelések tekintetében tovább szélesítjük a tavaly bevezetett 7UP Zero portfóliót, emellett a narancsízű Mirinda vonalunkon is bevezetjük a cukormentes Zero variánsokat. Idei izgalmas újdonságunk Magyarországon továbbá a Schweppes Pink tonic, amely deciliterenkénti 4,3 g cukortartalmával a csökkentett cukortartalmú termékek sorát gyarapítja portfóliónkban. Ugyancsak ebbe a kategóriába tartozik majd másik újdonságunk, az ásványvízalapú Theodora Immuno ízesített funkcionális ital, amely szintén csökkentett cukortartalommal kerül majd a boltok polcaira – fejti ki Peter Schenk.
Arra összpontosítanak, hogy cukormentes üdítőitalaikkal és funkcionális termékeikkel minél több szegmensben jelen legyenek a piacon.
– Idén is nagy hangsúlyt fektetünk a Pepsi Max kommunikációjára, amely az első féléves aktivitástervünk szerves részét képezi. A debütáló Theodora Immuno ízesített funkcionális ital bevezető kampánya is az idei évben érkezik, emellett erősíteni kívánjuk fesztiváljelenlétünket – tudjuk meg a marketingigazgatótól.
Fontos az ár, de nem a legfontosabb
Már a korábbi években is egyre inkább érzékelhető volt, a tavalyi évben pedig hatványozottan befolyásolóvá vált, hogy nagyon fontos tényező a jó ár-érték arány az FMCG termékek, ezen belül az üdítők és ízesített ásványvizek kiválasztása esetén.
– Az árérzékenység mindig is jellemző volt a szomjoltók kategóriájára, aminek esetleges változásában az elmúlt egy év sem tudott átütő szerepet játszani, sőt! Az akciós időszakok továbbra is messzemenően befolyásolják a vásárlói kedvet – tájékoztat Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketing- és HR-igazgatója.
Ugyanakkor, a fogyasztók, amennyire módjukban áll, egyre nagyobb figyelmet fordítanak a tudatos, kiegyensúlyozott életmódra. Ez a tudatos gondolkodás a vásárlási döntésekben is meglátszik. Számít az eredet, az összetétel, a tápanyagtartalom, az esetleges hozzáadott funkcionalitás és természetesen az ár is. Sok hasznos információ kinyerhető a termék címkéjéről is. A fogyasztók az üdítőitalok esetében a termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalmával kapcsolatos információkat keresik elsősorban, ezek azok a kiemelt tényezők, amelyek alapján mérlegelnek, és végül döntést hoznak arról, hogy vajon az adott termék illeszkedik-e az életmódjukhoz, avagy sem.
Változatos energiaszegény paletta
A Márka üdítők minden kategóriában – szénsavas üdítők, gyümölcsitalok, ízesített vizek és jeges teák – energiaszegények, illetve egyes italok, ízek kaphatók cukormentes verzióban is.
– Hisszük, hogy termékpalettánk változatossága mellett ennek is köszönhetőek az eredményeink, 2022-ben is erősíteni tudtuk az idén 50 éves Márka brandet. Piaci részesedésünk több mint 10%-os, amelyet magyar családi vállalatként sikerült elérni, megtartani és növelni is a multinacionális versenytársak mellett az elmúlt években. A családi vállalkozásból családi vállalattá sikerült válnunk – informálja lapunkat Horváth Adrienn.
Az első négy örök klasszikus Márka íz rangsora: szőlő, meggy, narancs és málna. A három dobogósból létezik teljesen cukormentes, zéró verzió is. A legnagyobb növekedéseket a 2,5 l-es Cola Zéró és Jaffa Zéró termékeikkel érték el 2022-ben.
2022-ben jelentünk meg az első cukormentes szénsavas limonádéval, görögdinnyeízben, a várakozásoknak megfelelő sikerrel. Gyümölcsital- és jegestea-palettánk is széles és változatos: megtalálhatóak benne a közkedvelt tradicionális ízek, de azok kombinációi is. Mindezek közül továbbra is a legkedveltebb a Multivitamin ízesítésű Fruitica, a jeges teáknál pedig nem meglepő módon a citrom- és barackízek a zászlóshajóink – részletezi a marketing- és HR-igazgató.
Az idei évben az ünneplésen lesz a hangsúly: fogyasztóikkal, kereskedelmi partnereikkel, beszállítóikkal és kollégáikkal együtt tervezik megünnepelni az elmúlt, sikeres, közös 50 évet.
Új ízek, ízkombinációk, 0% cukorral
A Maspex Olympos Kft. Apenta szénsavas üdítőitalainak portfóliójában a light üdítőitalok egyre nagyobb arányt képviselnek. Az eddigi 6 light íz között a legkedveltebb a málna, ugyanúgy, ahogyan a hagyományos változatban is. Áprilistól a klasszikus portfólióban szereplő meggy- és bodzaízeket a fogyasztói trendek hatására átemelik a light kategóriába.
– Az Apenta Vitamixx szénsavmentes, ízesített ásványvizek hozzáadott C- és B-vitaminokkal készülnek. A választékban az eddigi két zero cukor íz (málna-lime, citrom-maracuja) mellett szintén a fogyasztói trendek hatására áprilisban az áfonya-levendula ízt is átemeljük a hozzáadott cukor nélküli kategóriába – nyilatkozza Peres Patrícia, brand manager.
Az Apenta+ 750 ml-es, szénsavmentes funkcionális italok majdnem mindegyike zero cukor változatban érhető el, emellett a termékek különféle vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak. Ebben a kategóriában lekedveltebb az eperízű Collagen italuk, mely 3000 mg kollagént tartalmaz.
Az Apenta+ Elements 330 ml-es, szénsavas, alumínium dobozos kiszerelésű termékek 3 ízben, vitaminokkal és ásványi anyagokkal készülnek. A 3 ízből egy olyan van, amely 0% hozzáadott cukorral készül. A Pink Grapefruit Boost amellett, hogy hozzáadott cukrot nem tartalmaz, magnéziummal, C- és B-vitaminokkal teszi teljesebbé a hidratálást.
– Az Olympos gyümölcsitalok választékában 4-féle light íz érhető el, ezek 0% hozzáadott cukorral készülnek. A legkedveltebb íz a multifruit és az alma-gránátalma-meggy – sorolja Peres Patrícia.
Jegesteáik esetében is egyre fontosabb a zero ízek szerepe. A Nestea az alap ízekből, így a citrom- és a barackízből kínál cukormentes termékeket 0,5 l-es és 1,5 l-es kiszerelésben.
A fiatalok körében népszerű Topjoy márka eddig a 1,5 l-es PET-palackos gyümölcsital portfóliójában kínált cukormentes, édesítőszerrel készült termékeket.
– Mivel a fiatalok is egyre jobban figyelnek arra, mennyi cukrot fogyasztanak, idén a 0,25 l-es üveges termékcsaládon belül is bevezetjük a Topjoy Light termékeket, a három legkedveltebb ízünkben: kaktusz, mangó, őszibarack – fűzi hozzá Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. group brand managere.
Bővülő egészséges kekszportfólió
A fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy a választott termék beilleszthető legyen az étrendjükbe, az összetevői kedvezőek legyenek számukra. Például nagyobb arányban tartalmazzon teljes kiőrlésű lisztet, élelmi rostban gazdag legyen, valamint hozzáadott cukrot ne tartalmazzon.
– A csomagolásnak ebben a termékkategóriában figyelemfelhívónak és informatívnak kell lennie, a könnyebb tájékozódás érdekében érdemes feltüntetni külön a speciális terméktulajdonságot is – emeli ki Koósa Péter, a Detki Keksz Kft. ügyvezető igazgatója.
Új Vitál Fitt teljes kiőrlésű liszttel készült, hozzáadott cukor nélküli termékük jelenleg az egyik legnépszerűbb a hozzáadott cukor nélküli portfóliójukban, de a Vitál almárka alatt futó omlós termékeket is kedvelik a fogyasztók, amelyek nem csak önmagukban állják meg a helyüket, de kiváló alapanyagai lehetnek a sütés nélkül elkészíthető süteményeknek is.
A Vitál Fitt egy új íze debütált idén édes chilis ízben, valamint kívül-belül megújult a Vitál Cukor Stop.
– A Vitál márkánkat tovább bővítjük, hiszen egyre nagyobb a kereslet a mentes termékek iránt. Az előző évhez hasonlóan idén is elsősorban online és eladáshelyi marketingaktivitásokat alkalmazunk. Kiemelt fókusszal kezeljük a social media felületeinket, ahol a fogyasztókat széles körben érjük el. Fontosnak tartjuk, hogy a felületeinken az edukáció is helyet kapjon, így a Vitál almárkához kapcsolódva egy új blogot indítottunk a weboldalunkon Vitálblog néven, ahol Tárczy Virág dietetikusunk ír a legnépszerűbb témákról. A megszokott tartalmakon kívül receptötletekkel is színesítjük kommunikációnkat, hiszen a kekszek nem csak hagyományos fogyasztásra, de sütés nélkül elkészíthető desszertek kiváló alapanyagai is – jelzi Koósa Péter.
Fontos a bizalom a márka iránt
Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója úgy látja, a fogyasztóknak a jó ár-érték arány a legfontosabb, ezért a magas minőségű Ceres termékeket igyekeznek minden esetben elérhető áron kínálni. Emellett azt is megfigyeli, hogy ezen a piacon is, mint általában az FMCG kategóriákban, egyre erősödik a kereslet a kisebb kiszerelések iránt, amit az elmúlt időszak eseményei még jobban felgyorsítottak.
– Lényeges, hogy ezek a szénhidrátcsökkentett termékek is ízletesek legyenek, és közel álljanak a mindennapi sütőipari termékekhez. Természetesen a minőség érzékelése nem könnyű egy vásárló számára, ezért erős kommunikációval támogatjuk a Ceres márkát, amivel célunk, hogy a fogyasztók tudják, bízhatnak a márkában – mondja Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója.
Ebben a kategóriában a Ceres Slimmm szénhidrátcsökkentett toast a legnépszerűbb termékük, amely kategóriájában a piacvezetők között van. Aktuális fejlesztésük a cukor és hozzáadott édesítőszer nélküli kalács.
– A Ceres termékek ismertségét a tavasz folyamán online kampánnyal és TV-szpotokkal támogatjuk, valamint rendszeresen szervezünk eladáshelyi aktivitásokat, kiemelve a kóstoltatást, hogy fogyasztóink meg tudják kóstolni termékeinket. Büszkék vagyunk rá, hogy a piac értékeli törekvéseinket, és ebben az évben a Ceres harmadik alkalommal nyerte el a MagyarBrands díjat – újságolja a vállalati igazgató.
Kitüntetett figyelem
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy az édesítőszerekre, illetve a csökkentett cukortartalmú vagy cukormentes szeletes nassolnivalókra továbbra is nagy a kereslet.
– Az érintett termékek egy része az általunk Életmódnak nevezett kategóriába tartozik, melyekre kiemelt figyelmet fordítunk a marketing terén. Az üzletekben felhívjuk a figyelmet a rájuk, illetve az akciós szórólapokban is külön piktogramokkal és kiemelésekkel jelöljük őket. //
Kapcsolódó cikkeink
A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Menteshelyek ez évi kedvenc helyei
Idén harmadik alkalommal került meghirdetésre a Menteshelyek kedvenc helyei verseny. Egyre…
Tovább olvasom >Rally a magyar élelmiszerekért immár tizennyolcadszor
A Master Good Kft. csapata nyerte a 18. alkalommal megrendezett Coop Rallyt. A minőségi, magyar élelmiszer-előállítást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Véget ért a Biokultúra napja – Minden eddiginél nagyobb támogatásokról beszélt az államtitkár
Minden korábbinál nagyobb előnyöket kapnak azon termelők, akik az ökológiai…
Tovább olvasom >