Cukormentes övezet
A globális trendnek megfelelően a magyar fogyasztók is egyre jobban figyelnek arra, hogy alacsony kalória-/cukortartalmú, illetve kalória-/cukormentes italokat, illetve ételeket építsenek be étrendjükbe. A kategória ennek megfelelően szép eredményeket ér el évről évre, amihez hozzájárul az is, hogy a gyártók folyamatos innovációinak köszönhetően talán már nincs is olyan termékkör, amely ne rendelkezne „alakbarát” alternatívával.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A tavalyi év első felében lendületes növekedés volt megfigyelhető az egész üdítőital-piacon, és ehhez az alacsony kalória-/cukortartalmú, illetve kalória-/cukormentes kategória is hozzájárult. Azonban a növekedés üteme a második félévben számos külső tényező, úgymint a népegészségügyi termékadó (NETA) kiterjesztése, az alapanyagok és az energiahordozók árainak ugrásszerű növekedése, valamint az ukrajnai háború hatásai következtében lassulni kezdett. Ennek ellenére, ahogy a NielsenIQ adatai is mutatják, a teljes évet figyelembe véve a kategória mintegy 24%-os bővülést ért el értékben, az értékesített mennyiség tekintetében pedig kis mértékű csökkenés látszik az egy évvel korábbi adatokhoz képest (–1,2%).

Palkó András
marketingigazgató
Coca-Cola HBC
Magyarország
– Tapasztalataink szerint a magyar fogyasztók kifejezetten keresik a cukros üdítőitalok alternatíváit, ez pedig a piaci és a saját értékesítési adatainkon is meglátszik – avat be Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója.
A cukormentes üdítők részaránya az elmúlt három évben volumenben stagnált, 2022-ben a teljes értékesített volumen 34%-át adták a cukormentes termékek.
A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség (MAGYÜSZ) adatai szerint a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma 2021-ben 45%-kal volt alacsonyabb, mint 2010-ben. A receptúrák átalakításával és új, innovatív termékek bevezetésével a csökkentett kalóriatartalmú és kalóriamentes italok (legfeljebb 20 kalória/100 milliliter) aránya 23%-ról 61%-ra emelkedett az alkoholmentes italkategórián belül.

A hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma 2021-ben 45%-kal volt alacsonyabb, mint 2010-ben
Hangsúlyos csomagoláskommunikáció
A Coca-Cola Magyarország választékának mintegy felét teszik ki jelenleg alacsony kalória-/cukortartalmú, illetve kalória-/cukormentes termékek. A szénsavas üdítőitalok mellett a tea, az energiaital és az ízesített víz kategóriákban is jelentős az arányuk.
– Kínálatunkban a legnépszerűbb alacsony kalória-/cukortartalmú, illetve kalória-/cukormentes termék a Coca-Cola Zero, ami a tavalyi évben egy újabb variánssal, a koffeinmentes Coca-Cola Zeróval bővült. Az értékesítési adataink alapján úgy látjuk, hogy a fogyasztók hamar megkedvelték ezt a változatot is – közli Palkó András.
Évről évre új termékekkel jelennek meg ebben a kategóriában.
– A Fanta márkánk 2023 elején két új ízzel bővült: ezek a Fanta Zero Bodza és a Fanta Zero Kékszőlő, amelyek a klasszikus, cukros variánsokat váltják. Idén februárban a világpremierrel egy időben Magyarországon is megjelent a Coca-Cola limitált kiadású Coca-Cola Movement zéró terméke. Ezenkívül a második negyedévben érkezik a következő újdonságunk a megújult Cherry Coke Zero, dobozos, félliteres és az 1,75 l-es kiszerelésekben. A Kinley márkánk pedig az év elején teljes megújuláson esett át, amely érintette a formulát és csomagolást is. Emellett az italforgalmazók között elsőként vezettük be Magyarországon a csomagolásaink elején a kalóriatartalom és a napi referenciabeviteli érték jelölését – mondja Palkó András.
A vállalatnál az idei év középpontjában a zéró termékek állnak, a tudatos választást üzleti és marketingeszközökkel is segítik.
Budapesten több fogy, mint vidéken
A tárgyalt szegmensben a fogyasztás egyre inkább a kiskereskedelembe terelődik át, a HoReCa szektor szűkül. A diszkonterekben fogy a legtöbb cukor- és kalóriamentes és/vagy alacsony cukor- és kalóriatartalmú termék. A diszkonterek növekedését csak a független boltok előzik meg, a dobogó harmadik fokán pedig a hipermarketek állnak.

Peter Schenk
marketingigazgató
Szentkirályi Magyarország
– Emellett földrajzi különbségekkel is találkozhatunk: Budapesten és környékén 40%-ot tesz ki a cukormentes eladások aránya, ami némileg magasabb érték a vidéki eladásokhoz képest – mutat rá Peter Schenk, a Szentkirályi Magyarország marketingigazgatója.
A kiszereléseket illetően elmondható, hogy a tavalyi évben a kis kiszerelésű termékek eladásai értékben és értékesített mennyiségben is számottevően növekedtek a teljes szénsavas üdítőital kategóriában, amelyhez a cukor és kalóriamentes és/vagy alacsony cukor és kalóriatartalmú termékek is aktívan hozzájárultak. Ugyanakkor a nagyobb méretű, és ezáltal gazdaságosabb kiszerelésű verziók iránti kereslet is erősödik.
Elsődlegesek a fogyasztói igények
A Szentkirályi Magyarország cukormentes szénsavas üdítői esetén sikeres évet zárt tavaly, hiszen azok a piaci átlag fölötti növekedést mutattak, a teljes piac 22%-os, míg a Szentkirályi Magyarország 28%-os értékbeni növekedést ért el a kategóriában. Legnépszerűbb cukormentes termékük hosszú ideje töretlenül a Pepsi Max, ezt követik a Pepsi Lime, valamint a Pepsi Mango ízesített üdítőitalok.
– 2023-ban a kiszerelések tekintetében tovább szélesítjük a tavaly bevezetett 7UP Zero portfóliót, emellett a narancsízű Mirinda vonalunkon is bevezetjük a cukormentes Zero variánsokat. Idei izgalmas újdonságunk Magyarországon továbbá a Schweppes Pink tonic, amely deciliterenkénti 4,3 g cukortartalmával a csökkentett cukortartalmú termékek sorát gyarapítja portfóliónkban. Ugyancsak ebbe a kategóriába tartozik majd másik újdonságunk, az ásványvízalapú Theodora Immuno ízesített funkcionális ital, amely szintén csökkentett cukortartalommal kerül majd a boltok polcaira – fejti ki Peter Schenk.
Arra összpontosítanak, hogy cukormentes üdítőitalaikkal és funkcionális termékeikkel minél több szegmensben jelen legyenek a piacon.
– Idén is nagy hangsúlyt fektetünk a Pepsi Max kommunikációjára, amely az első féléves aktivitástervünk szerves részét képezi. A debütáló Theodora Immuno ízesített funkcionális ital bevezető kampánya is az idei évben érkezik, emellett erősíteni kívánjuk fesztiváljelenlétünket – tudjuk meg a marketingigazgatótól.

Az áron kívül számít az eredet, az összetétel, a tápanyagtartalom és a hozzáadott funkcionalitás is
Fontos az ár, de nem a legfontosabb
Már a korábbi években is egyre inkább érzékelhető volt, a tavalyi évben pedig hatványozottan befolyásolóvá vált, hogy nagyon fontos tényező a jó ár-érték arány az FMCG termékek, ezen belül az üdítők és ízesített ásványvizek kiválasztása esetén.

Horváth Adrienn
marketing- és HR-igazgató
Márka Üdítőgyártó
– Az árérzékenység mindig is jellemző volt a szomjoltók kategóriájára, aminek esetleges változásában az elmúlt egy év sem tudott átütő szerepet játszani, sőt! Az akciós időszakok továbbra is messzemenően befolyásolják a vásárlói kedvet – tájékoztat Horváth Adrienn, a Márka Üdítőgyártó Kft. marketing- és HR-igazgatója.
Ugyanakkor, a fogyasztók, amennyire módjukban áll, egyre nagyobb figyelmet fordítanak a tudatos, kiegyensúlyozott életmódra. Ez a tudatos gondolkodás a vásárlási döntésekben is meglátszik. Számít az eredet, az összetétel, a tápanyagtartalom, az esetleges hozzáadott funkcionalitás és természetesen az ár is. Sok hasznos információ kinyerhető a termék címkéjéről is. A fogyasztók az üdítőitalok esetében a termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalmával kapcsolatos információkat keresik elsősorban, ezek azok a kiemelt tényezők, amelyek alapján mérlegelnek, és végül döntést hoznak arról, hogy vajon az adott termék illeszkedik-e az életmódjukhoz, avagy sem.
Változatos energiaszegény paletta
A Márka üdítők minden kategóriában – szénsavas üdítők, gyümölcsitalok, ízesített vizek és jeges teák – energiaszegények, illetve egyes italok, ízek kaphatók cukormentes verzióban is.
– Hisszük, hogy termékpalettánk változatossága mellett ennek is köszönhetőek az eredményeink, 2022-ben is erősíteni tudtuk az idén 50 éves Márka brandet. Piaci részesedésünk több mint 10%-os, amelyet magyar családi vállalatként sikerült elérni, megtartani és növelni is a multinacionális versenytársak mellett az elmúlt években. A családi vállalkozásból családi vállalattá sikerült válnunk – informálja lapunkat Horváth Adrienn.
Az első négy örök klasszikus Márka íz rangsora: szőlő, meggy, narancs és málna. A három dobogósból létezik teljesen cukormentes, zéró verzió is. A legnagyobb növekedéseket a 2,5 l-es Cola Zéró és Jaffa Zéró termékeikkel érték el 2022-ben.
2022-ben jelentünk meg az első cukormentes szénsavas limonádéval, görögdinnyeízben, a várakozásoknak megfelelő sikerrel. Gyümölcsital- és jegestea-palettánk is széles és változatos: megtalálhatóak benne a közkedvelt tradicionális ízek, de azok kombinációi is. Mindezek közül továbbra is a legkedveltebb a Multivitamin ízesítésű Fruitica, a jeges teáknál pedig nem meglepő módon a citrom- és barackízek a zászlóshajóink – részletezi a marketing- és HR-igazgató.
Az idei évben az ünneplésen lesz a hangsúly: fogyasztóikkal, kereskedelmi partnereikkel, beszállítóikkal és kollégáikkal együtt tervezik megünnepelni az elmúlt, sikeres, közös 50 évet.
Új ízek, ízkombinációk, 0% cukorral
A Maspex Olympos Kft. Apenta szénsavas üdítőitalainak portfóliójában a light üdítőitalok egyre nagyobb arányt képviselnek. Az eddigi 6 light íz között a legkedveltebb a málna, ugyanúgy, ahogyan a hagyományos változatban is. Áprilistól a klasszikus portfólióban szereplő meggy- és bodzaízeket a fogyasztói trendek hatására átemelik a light kategóriába.

Peres Patrícia
brand manager
Maspex Olympos
– Az Apenta Vitamixx szénsavmentes, ízesített ásványvizek hozzáadott C- és B-vitaminokkal készülnek. A választékban az eddigi két zero cukor íz (málna-lime, citrom-maracuja) mellett szintén a fogyasztói trendek hatására áprilisban az áfonya-levendula ízt is átemeljük a hozzáadott cukor nélküli kategóriába – nyilatkozza Peres Patrícia, brand manager.
Az Apenta+ 750 ml-es, szénsavmentes funkcionális italok majdnem mindegyike zero cukor változatban érhető el, emellett a termékek különféle vitaminokat és ásványi anyagokat tartalmaznak. Ebben a kategóriában lekedveltebb az eperízű Collagen italuk, mely 3000 mg kollagént tartalmaz.
Az Apenta+ Elements 330 ml-es, szénsavas, alumínium dobozos kiszerelésű termékek 3 ízben, vitaminokkal és ásványi anyagokkal készülnek. A 3 ízből egy olyan van, amely 0% hozzáadott cukorral készül. A Pink Grapefruit Boost amellett, hogy hozzáadott cukrot nem tartalmaz, magnéziummal, C- és B-vitaminokkal teszi teljesebbé a hidratálást.
– Az Olympos gyümölcsitalok választékában 4-féle light íz érhető el, ezek 0% hozzáadott cukorral készülnek. A legkedveltebb íz a multifruit és az alma-gránátalma-meggy – sorolja Peres Patrícia.
Jegesteáik esetében is egyre fontosabb a zero ízek szerepe. A Nestea az alap ízekből, így a citrom- és a barackízből kínál cukormentes termékeket 0,5 l-es és 1,5 l-es kiszerelésben.

Várkonyi Vilmos
group brand manager
Maspex Olympos
A fiatalok körében népszerű Topjoy márka eddig a 1,5 l-es PET-palackos gyümölcsital portfóliójában kínált cukormentes, édesítőszerrel készült termékeket.
– Mivel a fiatalok is egyre jobban figyelnek arra, mennyi cukrot fogyasztanak, idén a 0,25 l-es üveges termékcsaládon belül is bevezetjük a Topjoy Light termékeket, a három legkedveltebb ízünkben: kaktusz, mangó, őszibarack – fűzi hozzá Várkonyi Vilmos, a Maspex Olympos Kft. group brand managere.
Bővülő egészséges kekszportfólió
A fogyasztók egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy a választott termék beilleszthető legyen az étrendjükbe, az összetevői kedvezőek legyenek számukra. Például nagyobb arányban tartalmazzon teljes kiőrlésű lisztet, élelmi rostban gazdag legyen, valamint hozzáadott cukrot ne tartalmazzon.

Koósa Péter
ügyvezető igazgató
Detki Keksz
– A csomagolásnak ebben a termékkategóriában figyelemfelhívónak és informatívnak kell lennie, a könnyebb tájékozódás érdekében érdemes feltüntetni külön a speciális terméktulajdonságot is – emeli ki Koósa Péter, a Detki Keksz Kft. ügyvezető igazgatója.
Új Vitál Fitt teljes kiőrlésű liszttel készült, hozzáadott cukor nélküli termékük jelenleg az egyik legnépszerűbb a hozzáadott cukor nélküli portfóliójukban, de a Vitál almárka alatt futó omlós termékeket is kedvelik a fogyasztók, amelyek nem csak önmagukban állják meg a helyüket, de kiváló alapanyagai lehetnek a sütés nélkül elkészíthető süteményeknek is.
A Vitál Fitt egy új íze debütált idén édes chilis ízben, valamint kívül-belül megújult a Vitál Cukor Stop.
– A Vitál márkánkat tovább bővítjük, hiszen egyre nagyobb a kereslet a mentes termékek iránt. Az előző évhez hasonlóan idén is elsősorban online és eladáshelyi marketingaktivitásokat alkalmazunk. Kiemelt fókusszal kezeljük a social media felületeinket, ahol a fogyasztókat széles körben érjük el. Fontosnak tartjuk, hogy a felületeinken az edukáció is helyet kapjon, így a Vitál almárkához kapcsolódva egy új blogot indítottunk a weboldalunkon Vitálblog néven, ahol Tárczy Virág dietetikusunk ír a legnépszerűbb témákról. A megszokott tartalmakon kívül receptötletekkel is színesítjük kommunikációnkat, hiszen a kekszek nem csak hagyományos fogyasztásra, de sütés nélkül elkészíthető desszertek kiváló alapanyagai is – jelzi Koósa Péter.

A fogyasztás egyre inkább a kiskereskedelembe terelődik át, a HoReCa szektor szűkül
Fontos a bizalom a márka iránt

Mikos István
vállalati igazgató
Ceres
Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója úgy látja, a fogyasztóknak a jó ár-érték arány a legfontosabb, ezért a magas minőségű Ceres termékeket igyekeznek minden esetben elérhető áron kínálni. Emellett azt is megfigyeli, hogy ezen a piacon is, mint általában az FMCG kategóriákban, egyre erősödik a kereslet a kisebb kiszerelések iránt, amit az elmúlt időszak eseményei még jobban felgyorsítottak.
– Lényeges, hogy ezek a szénhidrátcsökkentett termékek is ízletesek legyenek, és közel álljanak a mindennapi sütőipari termékekhez. Természetesen a minőség érzékelése nem könnyű egy vásárló számára, ezért erős kommunikációval támogatjuk a Ceres márkát, amivel célunk, hogy a fogyasztók tudják, bízhatnak a márkában – mondja Mikos István, a Ceres Zrt. vállalati igazgatója.
Ebben a kategóriában a Ceres Slimmm szénhidrátcsökkentett toast a legnépszerűbb termékük, amely kategóriájában a piacvezetők között van. Aktuális fejlesztésük a cukor és hozzáadott édesítőszer nélküli kalács.
– A Ceres termékek ismertségét a tavasz folyamán online kampánnyal és TV-szpotokkal támogatjuk, valamint rendszeresen szervezünk eladáshelyi aktivitásokat, kiemelve a kóstoltatást, hogy fogyasztóink meg tudják kóstolni termékeinket. Büszkék vagyunk rá, hogy a piac értékeli törekvéseinket, és ebben az évben a Ceres harmadik alkalommal nyerte el a MagyarBrands díjat – újságolja a vállalati igazgató.

A szénhidrátcsökkentett termékeknél az ízérzet nagyon fontos tényező
Kitüntetett figyelem

Maczelka Márk
kommunikációs vezető
SPAR Magyarország
Maczelka Márk, a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője az elhangzottakat azzal egészíti ki, hogy az édesítőszerekre, illetve a csökkentett cukortartalmú vagy cukormentes szeletes nassolnivalókra továbbra is nagy a kereslet.
– Az érintett termékek egy része az általunk Életmódnak nevezett kategóriába tartozik, melyekre kiemelt figyelmet fordítunk a marketing terén. Az üzletekben felhívjuk a figyelmet a rájuk, illetve az akciós szórólapokban is külön piktogramokkal és kiemelésekkel jelöljük őket. //
Kapcsolódó cikkeink
Prés alatt a gyümölcslépiac
A gyümölcslépiac dinamikusan változó szegmense az FMCG szektornak, ahol a…
Tovább olvasom >Topjoy Alma-Szeder, Topjoy Alma-Bodza
A Topjoy 0,25 l üveges portfólió 2 limitált ízzel bővül…
Tovább olvasom >Apenta 0% cukor, 0% édesítőszer
Az Apenta új, enyhén szénsavas itala természetes ásványvízzel készül 2…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >Online is megugrott az élelmiszer-vásárlás karácsony előtt
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >