Csökkenő tendencia: egyre kevesebb tejet fogyasztunk
Gyermekkorunktól kezdve tudjuk, hogy a tej alapvető élelmiszerünk. A tej és tejtermékek fogyasztása fontos a szervezet fejlődése szempontjából, a benne lévő kalcium a csontváz és a fogak természetes építőköve. Ennek ellenére hazai viszonylat a tejfogyasztásban csökkenő tendencia figyelhető meg, miközben a tejtermelés egyre nő.
A statisztikák alapján évről évre csökkenő tendenciát mutat a tejfogyasztás. A KSH adatai szerint 2005-ben az egy főre eső 180 literrel szemben 2013-ban már csak 168 liter volt a tejfogyasztás tejegyenértékben mérve, vagyis az összes tejtermék fejenkénti fogyasztása tejliterre vetítve. A 2013-as adat tejtermékekre bontva az alábbiak szerint alakult fejenként: tejből 47 litert, joghurtból, kefirből, tejfölből 11,3 litert, míg például sajtból, túróból, tejporból és hasonlókból 5,6 kg-t ettünk és ittunk meg éves szinten.
A tejben és tejtermékekben található vitaminok és ásványi anyagok pedig fontosak a szervezetünk számára, például a kalcium a fiatalok csontjainak fejlődéséhez és erősödéséhez szükséges, idősebb korban a csontritkulás megelőzésében kap fontos szerepet. Ráadásul nagyon kedvező, kiegyensúlyozott, jól hasznosuló és felszívódó aminosav-összetétele van a tejnek, ahogy erre dr. Plósz János gasztroenterológus is rávilágított.
„A tejben található aminosavak az izomfehérje és a neurotranszmitterek, vagyis az ingerületátvivő anyagok felépítéséhez, valamint az anyagcsere folyamatokhoz szükségesek. Sokan vannak azonban, akik a laktózérzékenységük miatt kerülik a tejcukrot tartalmazó élelmiszereket, pedig a már rágótabletta formában is elérhető laktáz enzim bevitelével ők is élvezhetik a tejtermékek jótékony hatásait” – mondta el a szakember.
Tejből pedig nincsen hiány: tavaly decemberben 359 ezer tehén egyenként átlagosan több mint 7100 liter tejet adott, a Tej Terméktanács tájékoztatása szerint a tejtermelés Magyarországon 2014-ben– egyes szakmai becslések szerint – meghaladta az 1,8 milliárd litert, ami az előző évhez képest 6%-os növekedést mutat. A magyar termelők képesek fedezni a szükségleteket és a hazai feldolgozók által előállított minőségi tejtermékek a legkifinomultabb ízlésű fogyasztók igényeinek is megfelelnek.
Kapcsolódó cikkeink
A trappista sajt fogyasztását ösztönző kampány indult
Az Agrárminisztérium (AM) és az Agrármarketing Centrum (AMC) is csatlakozott…
Tovább olvasom >Csökkent a legtöbb tejtermék ára áprilisban
Az AKI PÁIR adatai szerint Magyarországon a nyerstej országos termelői…
Tovább olvasom >Országos kampányt indított a Tej Terméktanács a trappista sajt népszerűsítésére
A Tej Terméktanács országos marketingkampányt indított a hazai előállítású trappista…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor: az árréscsökkentést új termékekre is be fogjuk vezetni, ha szükséges
Az árrésszabályozást fenn kell tartani, mert az indokolatlan áremelésekkel szemben…
Tovább olvasom >Egészséges, rostban és fehérjében gazdag húskészítményeket fejlesztettek ki Debrecenben
Új, egészségvédő, rostban és fehérjében gazdag, egyedi bioaktív hatóanyagokat tartalmazó…
Tovább olvasom >A német kiskereskedelmi forgalom csökkent áprilisban havi szinten
Németországban reálértéken 1,1 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom áprilisban havi…
Tovább olvasom >