Csokik a törődés jegyében

Szerző: Szalai László Dátum: 2022. 10. 17. 10:49

A novemberi nevezetes névnapokkal kezdődik, és nagyjából a május eleji anyák napjáig tart a pralinék erősebbik féléve. A kategória eddig a prémiumizáció vezérhajója volt az édességek között: minőségi alapanyagok, különlegesebb ízkombinációk, egyre perszonalizáltabb márkák és fogyasztási alkalmak. Most zátonyos vizek tűntek fel a horizonton, de a kikerülő manőverek sikerrel kecsegtetnek.

A COVID-veszély enyhültével a tavalyi év a pralinék között – mint ahogy az egész édességpiacon – a prémiumizáció jegyében telt. A fogyasztók egyre magasabb minőségű termékekkel lepték meg szeretteiket és kényeztették magukat. Szerencsére ez a trend még az idei év elején kitartott, az értékesítés szempontjából fontos ünnepek (Valentin-nap, nőnap, húsvét) erős forgalmat hoztak. Igazán az árak tavasz végétől szabadultak el ezen a piacon is, így, ha az első félévet summázzuk, már csak minimális volumennövekedés látszik az előző év első feléhez képest.

Mivel a nyár nem szezonja a termékkörnek, igazán csak ősz végétől derül ki, akkor hogyan is viszonyul a pralinékhoz az időközben a megemelt rezsiszámlával is szembesülő fogyasztó.

Kelemen Lilla-Nestlé

Kelemen Lilla
szezontermékekért és pralinékért felelős brand manager
Nestlé Hungária

– Ezt rendkívül nehéz megjósolni – jelzi Kelemen Lilla, a Nestlé Hungária Kft. szezontermékekért és pralinékért felelős brand managere. – Azt gondolom, hogy az év végi ünnepi időszak, mikor a szeretet és a család igazán középpontba kerül, olyan emocionális hatással bír, ami miatt a vásárlók ilyenkor hajlandóak többet költeni pralinékra is. Ennek ellenére a jelenlegi volatilis gazdasági környezet, az infláció egyaránt hatást gyakorolnak a fogyasztói magatartásra, így valószínűsíthető, hogy valamilyen kompromisszum meghozatalára szükségük lesz.

Jantász Nikolett
szezontermékekért
és pralinékért felelős
márkamenedzser
Mondelēz

Az infláció, a NETA emelése, a magasabb beszerzési árak miatt az áremelések elkerülhetetlenek, hiába lettek a fogyasztók fokozottan árérzékenyek, szögezi le Jantász Nikolett, a Mondelēz Hungária Kft. szezontermékekért és pralinékért felelős márkamenedzsere (Csehország, Magyarország, Szlovákia), aki hozzáteszi:

– Ez a vásárlókra várhatóan negatív hatással lesz, ezt a következő hónapokban vélhetően már tapasztalni is fogjuk. Feltételezhetjük, hogy a vásárlók több terméket vesznek majd akciósan, vagy a kedvenc márkájukról saját márkás termékekre váltanak.

Bíznak a márkákban

Elek Orsolya-Storck

Elek Orsolya
marketingmenedzser
Storck Hungária

– Különböző kutatások azt jelzik előre, hogy a drasztikusan csökkenő vásárlóerő negatívan fog hatni az édességpiacra, így az infláció felgyorsulásával a pralinévásárlás is visszaeshet a jövőben. Véleményem szerint a prémiumizáció nem kapott léket a pralinépiacon is tapasztalható áremelkedés ellenére – ad hangot véleményének Elek Orsolya, a Storck Hungária marketingmenedzsere.

– A nagy prémium, illetve szuperprémium márkák folyamatosan teret nyernek a láncok saját márkás termékeinek rovására, de a jelenlegi romló gazdasági helyzet miatt nagyon nehéz megjósolni, hogy ez a trend a jövőben is fenntartható-e. Szintén az optimistábbak táborát gyarapítja Molnár Pál, a Szerencsi Bonbon Kft. kereskedelmi vezetője:

– A Szerencsi márka esetében a fogyasztási tendenciák eddig nem adtak okot borúlátásra, mivel az emberek megszerették a megengedhető, magas minőségű stílusos és tradicionális finom édességeket. A COVID-fenyegetettség halványulásával párhuzamosan az látszik, hogy a fogyasztók vágynak a szabadságra és az önkifejezésre, a jó értelemben vett minőségi kényeztetésre. Ez egyrészt öröm, másrészt komoly kihívás a márkák gyártóinak, főleg az inflációs nyomás árnyékában, melynek részleteit ma már mindenki ismeri, és leginkább a 70-es évek olajembargójának hatását idézi a gazdasági elemzők között.

A pralinévásárlás motivációinak szélesedését konstatálja Rajta Renáta, a G.I.F.T. Kft. brand managere:

– Korábban a pralinévásárlás fő célja az ajándékozás volt, de ma már egyre inkább nem csupán formális alkalmakra vásárlunk pralinét, hanem kisebb hétköznapi figyelmességként is ajándékozzuk. Ezzel párhuzamosan folytatódott a minőségi, különleges ízkombinációjú édességek felé fordulás trendje is. Jelenleg azonban nagyon sok változás zajlik a piacon, ezért nehéz az előrejelzés, folytatódnak-e ezek a trendek. A korábbi válságidőszakok tapasztalata az volt, hogy a piac erősen polarizálódik, miközben a vásárlók a biztonságot szem előtt tartva kevésbé az újdonságokat keresik, inkább a jól ismert márkák ajánlatait választják.

A mentolon túl

A magyar pralinépiacon jelenleg a Nestlé a jól ismert, immáron 60 éves After Eight márkával van jelen.

– Az elmúlt években a célkitűzésünk az volt, hogy a márka termékválasztékát folyamatosan bővítsük mindazok számára is, akik kevésbé kedvelik a mentol egyedi ízét – mondja Kelemen Lilla. – 2021-ben egy narancsos, míg idén egy epres ízvariánssal bővült állandó portfóliónk. Mint minden évben, idén karácsonykor is újdonságokkal jelenünk meg: ezúttal gyümölcsös ízvariánssal és igazán egyedi kiszerelésekkel érkezünk. Érdemes lesz figyelni a polcokat, mert mind a klasszikus karácsonyi termékek, mind pedig a desszertek között lesznek újdonságok. Utóbbi esetében egy olyan exkluzív termékkel is készülünk fogyasztóink számára, amely ideális lehet akár mint ajándék egy különleges alkalomra, akár pedig önmagunk kényeztetésére.

Főszerepben a személyesség

Az év első felében a Milka a Say It With Milka („Mondd el a Milkával!”) portfólió újrabevezetésére fókuszált, amivel az ajándékozás örömét erősíti. A piaci adatok azt mutatják, hogy a 360 fokos támogatás és az újrabevezetés sikeres volt.

Jantász Nikolett üzletpolitikájukról elmondja:

– A Milka márkánk legfőképpen a legkedveltebb, legjobban fogyó termékekre és ennek a perszonalizációs aspektusára fókuszál, míg a versenytársaink inkább a limitált kiadású termékekre helyezik a hangsúlyt. A pralinék között is a legkeresettebb termékeink pozícióinak további erősítésére, valamint a legfontosabb ajándékozási platform újrabevezetésére koncentrálunk idén. Ez utóbbihoz az első félévben három hullámban, 360 fokos marketingkommunikációs támogatást biztosítottunk, és a negyedik, számunkra legfontosabb negyedévben terveink szerint egy Milka With Love Xmas karácsonyi kiadással is jelentkezünk.

Limitált izgalmak

A Storck Hungária által forgalmazott merci és Toffifee márkák népszerűsége töretlen a magyar vásárlók körében. A pralinétermékek rangsorában a második és a harmadik helyen egy-egy merci- és Toffifee-variáns található.

Mind a merci, mind a Toffifee márka égisze alatt több limitált kiadású termék is megjelent az idén. Ilyen a merci gyümölcsös válogatása, mely a nyári időszakhoz igazodva könnyedebb, frissebb gyümölcsös ízeket tartalmaz. A Toffifee Coconut a húsvét utáni időszakban volt elérhető, és aratott hatalmas tetszést.

– Az ősz egyik újdonsága a Toffifee White Chocolate termékünk, amely már a Tesco-áruházakban megvásárolható – informálja lapunkat a Storck Hungária marketingmenedzsere. – De a merci márka is több meglepetést tartogat az őszi-téli időszakra.

Termékfejlesztések a centenárium előtt

Molnár Pál - Szerencsi

Molnár Pál
kereskedelmi vezető
Szerencsi Bonbon

A gazdasági helyzet okozta piaci nehézségek közepette a Szerencsi Bonbon az előre menekülés stratégiáját választotta, és a termékfejlesztésre helyezte a hangsúlyt. Ennek során természetesen tekintettel vannak a piaci trendekre (egészségmegőrzés és -tudatosság, gluténmentesség). Fő célkitűzésük, hogy a termékeikre jellemző minőséget a kor növekvő elvárásainak megfelelő módon mutassák meg.

– A ZERO családot – tejcsokoládés maltitolos termékeket – bővítve 3-féle desszerttel léptünk a piacra: 2 töltött 105 g tejcsokoládé-desszerttel (az egyik áfonyás-barackos gyümölcsös töltelékkel, a másik kávés-­mandulással) és a 100 g Macskanyelv tejcsokoládéval – ismerteti a részleteket Molnár Pál. Folyamatosan dolgozunk a termékvonalunk optimalizálásán, melynek keretében bizonyos termékeinket lecserélünk másokra. Már mindegyik csomagolásán szerepel a 100 éves centenáriumi megkülönböztető logónk, amely az 1923-as alapítású Szerencsi márka létrejöttének állít emléket.

Reagálnak az ízdivatra

A G.I.F.T. Kft. által forgalmazott Belgian pralinék forgalma várakozásokon felül növekedett 2021-ben, és ez a lendület az idei év első felében is kitartott, tudjuk meg Rajta Renátától.

– A sós-karamellás íz növekvő népszerűségére reagálva Belgian trüffelünk és pralinénk is elérhető már ebben az újonnan divatos ízben – számol be egy aktuális újdonságról a brand manager.

A magyarországi üzletekben a Belgian márka tengergyümölcse desszertjeivel, trüffeljeivel, pralinéival és táblás csokoládéival találkozhatunk. Eredeti ízkombiná­ciók közül választhatnak a belga csokoládék kedvelői.

A Belgian márka csomagolás tekintetében egyaránt kínál hagyományos és egyesével csomagolt pralinékat tartalmazó díszdobozokat.

– Az előttünk álló csokoládészezonban ismételten egy kiemelt online és social media kampányt tervezünk – árulja el Rajta Renáta. //

 

Két számjegyű növekedés a pralinépiacon

A pralinék piaca 2021. július és 2022. június között dinamikus, 11%-os értékbeli növekedést produkált az előző év azonos időszakához képest, ezzel átlépte a 34 milliárd forintos forgalmat. Nemcsak értékben, hanem mennyiségben is több csokoládé fogyott a vizsgált időszakban: a NielsenIQ kiskereskedelmi indexe 2%-os volumenbeli növekedést és több mint 6000 tonna eladást regisztrált.

NielsenIQ logo

Gubek Nora, NielsenIQ

Vendégszerző:
Gubek Nóra
piackutatási tanácsadó
NielsenIQ

Csatornák tekintetében a piacon a 401–2500 négyzetméteres üzletek bírnak a legnagyobb részesedéssel: a forintban mért eladás közel felét teszik ki. Továbbá egyre jelentősebbé válnak a 2500 négyzetméternél nagyobb üzletek, 16%-os értékbeli növekedésüknek köszönhetően 30%-ra emelkedett a részesedésük.

Ami a márkákat illeti, töretlen a gyártói márkák uralma a pralinék piacán: 15%-os értékbeli növekedés mellett 84%-ra emelkedett a részesedésük. Ezzel szemben a saját márkák súlya 3%-ponttal esett vissza az egy évvel korábbihoz képest.

Alkoholtartalom alapján vizsgálva a kategóriát: a nem alkoholos termékek tudták értékben növelni piaci súlyukat (87%) az alkoholos töltelékűekkel szemben (13%).

Ízek szerint a vegyes válogatások teszik ki a piac több mint egynegyedét. Ha az egyízűeket vizsgáljuk, a kókuszos és a mogyorós változatok viszik a pálmát 10% körüli piacrésszel. Ezeket a karamell (6%) és a konyakos meggy (5%) variánsok követik. Figyelemreméltóan növekszik a kereslet a banános és sóskaramellás változatok iránt. Előbbi piaci súlya 2, utóbbié 1%-ra gyarapodott.

Kiszerelésméretek szempontjából a 101–200 gramm közötti termékek bizonyultak a legkelendőbbnek, melyek az értékbeli forgalom több mint felét teszik ki. A 201–250 grammos variánsok pedig a forgalom egyötödéért felelnek. //

Kapcsolódó cikkeink