Csillapodott a kkv-k beruházási kedve
Kissé alábbhagyott a hazai vállalkozások beruházási kedve, jelenleg a kkv-k 56%-a tervez valamilyen fejlesztést. A beruházás célját tekintve továbbra is az informatikai fejlesztések vannak az élen, holott itt tapasztalható a legnagyobb mértékű visszaesés az elmúlt negyedévhez képest. A legnagyobb beruházási hajlandóság az ipari cégeknél és a középvállalkozásoknál figyelhető meg – derül ki K&H kkv bizalmi index kutatás legfrissebb adataiból.
Az 500 kkv vezető megkérdezésével történt reprezentatív felmérésünk eredménye szerint mérséklődött a hazai kisvállalkozások beruházási hajlandósága, jelenleg átlagosan 56%-uk tervez valamilyen fejlesztést a következő egy év során, ami 8 százalékpontos visszaesés az év eleji eredményekhez képest. „A kkv-k legnagyobb arányban továbbra is az informatikai fejlesztésekre készülnek (30%), annak ellenére, hogy mintegy 8 százalékpontos visszaesés figyelhető meg az előző negyedévhez képest. Ezt követi a gépekbe, berendezésekbe (22%) és a gépjárművekbe (17%) történő beruházás” – részletezte az eredményeket Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője. „Az IT beruházások visszaesésének hátterében feltehetően az áll, hogy a cégek egy része az elmúlt években már megvalósította az ilyen jellegű fejlesztéseket” – tette hozzá a szakember.
A különböző ágazatok közül az ipari vállalkozásoknak van a legnagyobb beruházási kedve, közel kétharmaduk (64%) tervez valamilyen újítást a következő egy év során. A másik három szektor közel azonos arányban – átlag alatt – gondolkodik fejlesztésben: a legkisebb beruházási szándék a kereskedelmi (52%) és az agrár cégeknél (53%) figyelhető meg, míg a szolgáltató szektor 55%-a gondolkodik valamilyen korszerűsítésben. A beruházás tárgyát tekintve a kereskedelmi és szolgáltató szektornál az informatikai fejlesztések állnak az élen, az ipari és a mezőgazdasági cégeknél azonban nem meglepő módon inkább a gépek, berendezések beszerzése, korszerűsítése a fő beruházási terület. A tevékenységi kör mellett a cégméret is jelentősen befolyásolja a beruházási szándékot: a mikro- és kisvállalkozások alig több mint fele – 53% és 56% – tervez beruházást, azonban a középvállalkozások több mint kétharmada (68%) készül fejleszteni. Előbbiek az IT beruházásokra, a középvállalkozások pedig a gépek, berendezések fejlesztésére fókuszálnak.
A cégek piacbővítési szándékai kis mértékben változtak az elmúlt negyedévben. Június elején a kkv-k 44%-a mondta, hogy új piacot keres termékének, szolgáltatásának. Közel minden harmadik cég (34%) foglalkozik termékfejlesztéssel, míg profilváltásban a vállalkozások mindössze 1%-a gondolkodik.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Megjelent a Trade magazin 2024/12-2025/1. száma
A digitális verzió ezúttal is bővített formában, 192 oldalon jelent meg. Alább, a levél alján…
Tovább olvasom >Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >