Csaknem 50 magyar borászat mutatkozik be a világ vezető szakmai vásárán

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 03. 16. 11:30

Csaknem 50 magyar borászat mutatkozik be a világ első számú szakmai vásárán, a vasárnap kezdődött düsseldorfi ProWein kiállításon.

bor-bor

A háromnapos vásáron szőlő- és bortermelők, exportőrök és magyar bor németországi importjával foglalkozó helyi vállalatok révén az ágazat „teljes vertikuma” megjelenik – mondta az MTI-nek telefonon Gál Péter, a Földművelésügyi Minisztérium eredetvédelemért felelős helyettes államtitkára.

Hangsúlyozta, hogy azért fontos a részvétel a legnagyobb nemzetközi vásáron, mert a magyar borszakmában egyre jelentősebb az export szerepe, a kivitel értéke tavaly minden korábbinál nagyobb volt és rekord mértékben növekedett, 85 millió eurót tett ki.

Hozzátette, hogy a fogyasztási szerkezet világszerte átalakul, a borfogyasztás alkalomszerűvé válik, de szélesedik a vásárlókör, tudatosabbak a fogyasztók és mind inkább „vevők a minőségre”.

Ebben a helyzetben Magyarország egyedi tulajdonságokkal rendelkező borokkal lehet versenyképes, de nem feltétlenül a közepes és a magas árkategóriában – mondta Gál Péter. „Akkor lehetünk sikeresek, ha valami olyasmit nyújtunk, amit más nem tud, és ez minőségi orientációt feltételez” – mutatott rá.

A magyar bor egy 5 elemből álló „mix” révén érvényesülhet a nemzetközi mezőnyben. Az első elem a tipikus helyi fajtákból készült illatos, könnyed fehérborok köre, a második a rosé, a harmadik és a negyedik a kiemelkedő adottságú termőhelyeken készített, nagyon magas minőségű száraz fehér-, illetve vörösborok kínálata, az ötödik pedig a tokaji borkülönlegességek alkotják, amelyek a desszertborok piacán versenyeznek. „Ez lehet az a mix, amelyre az exportpiacokon építeni lehet, és amellyel tovább növelhetjük a presztízsünket” – fejtette ki Gál Péter.

A ProWein vásáron a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrum Vezérigazgatóságának szervezésében a nemzeti standon 29 kiállító mutatkozik be, és kialakítottak egy önálló magyar „kóstolózónát”, ahol a 6 magyar borrégió összesen 22 borvidéke mind megjelenik a Nemzeti Borkiválóság Programban szereplő borok révén. A három nap alatt 15 úgynevezett mesterkurzust is tartanak, egy németországi borimportőr pedig a magyar szervezőkkel együttműködve további 14 kurzust rendezett a vásárra – ismertette a helyettes államtitkár.
Kiemelte, hogy a magyar megjelenés fogadtatása pozitív, a résztvevők „elégedettek a színvonallal”. A jövőben még inkább törekednek majd arra, hogy a legnagyobb exportpiacok – elsősorban Németország, Nagy-Britannia, Csehország, Szlovákia és Lengyelország – szereplőit, kereskedőket, importőröket megcélzó programokat szervezzenek, és nemcsak a vásár idején, hanem kísérő, vagy a ProWeint felvezető rendezvények formájában is – mondta Gál Péter. Hozzátette, hogy Kína, az Egyesült Államok és Oroszország is a fontos piacok közé tartozik.

Lipcsey György, a Magyar Turizmus Zrt. Agrármarketing Centrumának (AMC) vezérigazgató-helyettese hangsúlyozta, hogy ProWein „kihagyhatatlan” Magyarország számára, mert a termelőktől a kereskedőkön át a szakújságírókig és a borszakértőkig mindenki megjelenik, aki számít a borászati szakmában és a nemzetközi piacon.

„A kereslet megteremtésén dolgozunk” – mondta Lipcsey György, rámutatva, hogy a ProWein a meglévő partneri, üzleti kapcsolatok ápolására mellett az új piaci lehetőségek felkutatására és új kapcsolatok kialakítására is kiváló fórum. Ugyanakkor a világ vezető szakmai találkozója a magyar bor arculatának építésében, nemzetközi ismertségének növelésében is rendkívül fontos – mondta az AMC vezérigazgató-helyettese.

Az idei, 21. ProWein vásáron 47 országból 4830 kiállító vesz részt, a rendezvényre a várakozások szerint nagyjából 50 ezer szakmabeli látogat el. (MTI)

Kapcsolódó cikkeink