Csak semmi pánik, italok!
Két számjegy itt, két számjegy ott, de ellentétes előjellel, ha a tejitalok tavalyi évét vizsgáljuk. A mennyiségi eladások mínuszos, az értékben kifejezettek pluszos előjellel érték el ezt a bizonyos kétszámjegyűséget. De nagy ijedtség nincs, a márkák a fenntarthatóság és a célcsoportok speciális igényei mentén fejlesztik termékvonalukat.
Ez a cikk a Trade magazin 2023.5. számában olvasható
A kategória penetrációja és a vásárlási gyakorisága is csökkent 2022 folyamán, tudjuk meg Főfainé Kiss Viktóriától, a FrieslandCampina Hungária Zrt. senior brand managerétől, aki hozzáteszi:
– Az egyértelműen elmondható, hogy bár az áremelések értékben növelték ezt a piacot, a volumenre negatívan hatottak: kevesebb háztartás vásárolta a kategóriát és kevésbé gyakran. Közel másfélszeresére nőtt a kakaó szegmens árszínvonala 2022 decemberére előző év ugyanezen időszakához képest.
A nem kávéalapú szegmensekben a diszkontok szerepe nő. A legnépszerűbb csomagolás méret- és forma a 300–500 ml közötti, kupakkal zárható, papírdobozos vagy műanyag palackos, egyszeri fogyasztásra szánt kiszerelés.
Fókuszban a fenntarthatóság
A Pöttyös kakaó 300 ml-es, újrahasznosított műanyagból készülő PET-palackos változatban, papírdobozos 200 ml-es szívószálas formában és 1 literes családi kiszerelésben is megtalálható a piacon.
A tejitalok fogyasztói között is egyre fontosabb szempont az egészség. Ezt mutatja, hogy a 0% hozzáadott cukrot tartalmazó Pöttyös kakaó súlya folyamatosan növekszik a portfólión belül.
A kakaók között megtalálható a FrieslandCampina másik márkája, a Milli is.
– 2021-es kutatásunkból kiderült, hogy a magyar fogyasztók egyszerre 400 ml kakaót szoktak meginni, az az ideális méret számukra. Ezért döntöttünk úgy a tavalyi év végén, hogy 300 ml-ről erre a nagyobb kiszerelésre váltunk a Milli Kakaóval – jelzi Fekete Brigitta, a FrieslandCampina Hungária Zrt. brand managere (Milli). – A Milli kakaóban csak Rainforest Alliance Tanúsítvánnyal ellátott kakaót használunk fel, és 100%-ban újrahasznosított és újrahasznosítható PET-palackba töltjük.
Májusban jelenik meg az új, Milli reggeli tejital portfólió. A jól ismert Milli Kakaó mellett Madártej és Mogyorós Kakaó variánsokban is elérhető tejitalok mindegyike kalciumot és B2-vitamint tartalmaz. Nagyszabású marketingkampány támogatja majd a bevezetést.
2023 év elején rukkolt ki a cég a Pöttyös DARK, étcsokis ízű limitált kiadású kakaóval, az első étcsokis ízű termékkel a piacon.
– A fenntartható csomagolás továbbra is fontos irány marad – hangsúlyozza Főfainé Kiss Viktória. – Már jelenleg is újrahasznosított és újrahasznosítható műanyagból készülnek a Pöttyös kakaó PET-palackjai, és hamarosan bevezetjük a palackhoz rögzített kupakokat is mind a családi 1 literes kiszerelés, mind a PET-palackok esetében.
Innováció gyerekeknek
Bár az ízesített tejital kategória forgalmának nagy részét továbbra is a kakaó adja, a fogyasztók nyitottak az újdonságok kipróbálására, mondja Varga Aliz, a Bonafarm Csoporthoz tartozó Sole-Mizo Zrt. senior brand managere:
– Legutóbb Valentin-napra hoztunk piacra egy limitált kiadású, epres tejet, ami nagy népszerűségre tett szert. Ez volt az első alkalom, hogy kommunikáció és termék szintjén is egy ilyen specifikus momentumot ragadott meg a kategória, és örülünk, hogy ez ilyen sikeres volt.
A másik jellemző trend, ami a kategória eladásait befolyásolja, a hozzáadott értékű – például hozzáadott cukor nélküli, zsírszegény, vagy éppen vitaminokkal, proteinnel dúsított – termékek megjelenése.
– Úgy látjuk, hogy ez a trend töretlenül növekszik, így ennek a szegmensnek az aktiválása különösen fontos számunkra – emeli ki Varga Aliz. – A Mizo márkával célunk, hogy a fogyasztók legkülönfélébb igényeit is ki tudja szolgálni. 2023-ban is számos újdonsággal készülünk. Májusban kerülnek piacra az UHT szegmenst erősítő, gyermekeknek fejlesztett termékeink, amelyek egyrészt a gyerekek által kedvelt ízesítésekben (kakaó, eper, madártej), természetesen előforduló kalciummal és hozzáadott D-vitaminnal készülnek majd, másrészt pedig egy egyedi, játékos csomagoláskoncepcióval. //
Kapcsolódó cikkeink
Felelős csomagolás, fenntartható jövő
Az FMCG szektor csomagolásainak szerepe messze túlmutat a termékek védelmén…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >Csomagolás újragondolva
A gyűjtőcsomagolás az FMCG szektor egyik legfontosabb eleme, amely jelentős…
Tovább olvasom >További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Új napelemparkkal bővül a Nestlé szerencsi gyár
Jövő márciusban lép működésbe az az 1,5 GW éves teljesítményű…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >