COVID-19: Külföldön karanténban

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2020. 10. 14. 09:30

Itthon sem volt könnyű. Most már a kezdés, folytatás érdekel bennünket, és persze az, hogy lesz-e újabb hullám. Külföldön átélni az eseményeket még inkább nehéz, hiányzik az itthoni, megszokott, biztonságos környezet. Erről kérdeztem 4, FMCG-ben tapasztalt vezetőt, akik beszámolnak életük e fejezetéről.

Csík Klára

Vendégszerző: Dr. Csík Klára
tulajdonos-ügyvezető
Karrier&Stílus

Kik ők?

Rajz Eszter (továbbiakban RE) került ­legmesszebbre, Costa Ricán felel a Kraft–Heinz közép- és dél-amerikai országok tevékenységéért, és két országban is működik csapata: Panamában és Kolumbiában.

Simon Virág (továbbiakban SV) Milánóban irányítja a PRO és Digital üzleti egységeket, a Royal Canin szervezetében.

Novák Zoltán (továbbiakban NZ) a Mondelēz senior igazgatója a globális és nemzetközi partnerek tekintetében, aki Svájcban, Zürichben dolgozik és él családjával.

Magyari Ákos (továbbiakban MÁ) 2019 novemberében költözött Hollandiából Krakkóba, ahol a Heineken globális Shared Services cégét irányítja.

Milyen volt a COVID kommunikációja?

RAjz Eszter-Kraft-Heinz

Rajz Eszter
ügyvezető
Kraft–Heinz
Közép- és Dél-Amerika

RE: – Mivel élelmiszergyártással foglalkozunk, már január óta fokozottan figyeltük a Kínában, később pedig az Európában és a világban történteket. Folyamatos a kapcsolattartás az egyes egységek, országok között, és amikor az első beteget regisztrálták Costa Ricán márciusban, már kész forgatókönyvünk volt.

Az itteniek nagyon barátságosak, jó a közbiztonság, hadsereg nincs, az ország mottója a „pura vida”, azaz tiszta élet. Eszerint élik napjaikat.

Március 20-án lezárták az országot, ami nagyon nehéz volt, mert a nyár kellős közepén, a legfontosabb turistaszezon időszakában, a turistaszezon közepén jártunk.

Simon Virág-Royal Canin

Simon Virág
PRO & Digital vezető
Royal Canin

SV: – Olaszország mint a vírus egyik legsúlyosabb áldozata a vírus terjedése során a teljes karantént vezette be. Csak írásos engedéllyel lehetett közlekedni, azaz egyszer egy héten vásárolni menni. A helyzet súlyossága miatt az olaszok fegyelmezettsége határozottan javult. Minden média sulykolta a szabályokat, és kampányok indultak az otthon maradás érdekében. A közösségi média aránya 70%-kal nőtt, mindenki, aki tehette, ezeket a fórumokat használta.

NZ: – Svájcban a kommunikáció lassan és nehezen indult be a vírussal kapcsolatban. Gyors volt a terjedés, így a kezdeti enyhe intézkedéseket nagyon szigorúak váltották fel. Tényszerű, pontos információk jutottak el a cégekhez és a lakossághoz, igazi svájci módra. Eleve kedvelik a szabályokat, ez része a kultúrának. Sokan viccelődtek a 2 méter távolságtartási szabályon: minek ez a közelség, kérdezték a svájciak.

MÁ: – Párhuzamosan figyeltük az események alakulását, a Magyarországon és Lengyelországban történteket. A lengyelek az elején csak az egészségüggyel kapcsolatos témákra fókuszáltak, ami nagyon fontos volt, mert betartották a szabályokat. Mivel választások előtt voltunk, amit el is kellett halasztani, később számos politikai érdek is érvényesült, pl. a misék minél szélesebb körben való megtartása fontos szempont lett.

 Milyen volt a közhangulat a vírus alatt, és most milyen?

RE: – A személyes kontaktus megvonása a latinoknál különösen nehéz, hiszen a megbeszéléseket, az üzleti találkozást, egy öleléssel, puszival zárják, és a privát

életben is fontos számukra az érintés. A járványidőszak alatt tudomásul vették, hogy sok minden megváltozott, és betartották a szabályokat, viselték a maszkot, használták a kézfertőtlenítőt.

Így a régióban Costa Rica kezelte legjobban a helyzetet, és a fertőzések számát sikerült gyorsan visszafogni.

SV: – 14 hétig voltunk bezárva, de az olaszok megőrizték a jókedvet és az optimizmust. Lázmérés, fertőtlenítés itt is működött. Mivel nekem a kutyák kiemelten fontosak, már a szakmámból eredően is, a sétáltatás minimálisra csökkent, a ház körüli részre, kihalt környéken. Akár katasztrófafilm is készülhetett volna, a környezet adott volt.

Kampányok indultak, zenészek, színészek szórakoztatták az otthon maradt embereket, a közösségi médiában gyakran láthattuk az igazi olaszos hangulatot tükröző (például erkély-) jeleneteket.

Novák Zoltán-Mondelez

Novák Zoltán
senior igazgató
Mondelēz

NZ: – Svájc egy „multi-kulti” ország, egységesek mindenben, így a közhangulat is. A cél, hogy minél előbb túljussanak a nehezén. A bizalom az ország vezetésében, az állami és banki segítség az újrakezdéshez sokat lendített a svájciak közérzetén. Az ország most is csendes, csak lassan indul be az élet. Óvatosak, az átalakult szokások megléte érződik.

MÁ: – A lengyelek alapvetően nyugodtak, ez a jellemző a közhangulatra is. Komolyan vették a szabályok betartását, és eszerint éltek tovább. A családok szempontjából jó hatása volt a vírusnak. Jobban megismerték egymást a családtagok, de a távoktatással a tanárok és a diákok is egymást. Divattá vált az otthonfőzés, és a menü is változatosabbá, érdekesebbé vált, egyébként nálunk is, a feleségemnek köszönhetően.

 Milyen hatással volt a ­vírus a cégre és a munkavégzésre?

RE: – Az első hónap igazi hullámvasút volt. Megváltozott a napi rutin. Kríziskonzultációk zajlottak, szükségállapotot vezettek be a legtöbb dél-amerikai országban. A cég helyi képviseletei szigorításokat vezettek be, amelyeket a gyárakban is alkalmaztak nemzetközi szinten is. Az otthonról végzett munka az én esetemben nehéz, mivel hetente repültem a környező országokba. Marad a Teams, Skype kapcsolattartás egyelőre.

Most úgy látom, akár év végéig folytatódhat az otthoni munkavégzés, amely hatékony, de néha egyhangú. A monotonitás elkerülése érdekében pl. jelmezes videókonferenciát szerveztünk, bűvészt is meghívtunk, hogy online szórakoztassa a résztvevőket.

SV: – A cégnél a smart working a jelszó, amit június 1-jével változtattunk: a területi kollégák látogathatnak partnereket.

A Work From Home (WFM) nálunk is működött, működik, szerencsére egy szép kertes házban lakunk, így a környezet még a forró olasz időjárás esetén is kellemes. Beleszoktunk az új rendszerbe, bár nagyon hiányoztak a baráti összejövetelek, amelyek kezdenek újra beindulni.

A munkaidő végtelen lett, vagyis akár 24 óra, mivel az online rendszer erre lehetőséget ad nemcsak gyerekeinknek a tanulásban, hanem az operatív munkában is.

Nagyon nehéz a motiváció fenntartása, pláne az olaszok esetében, akik híresek a több generáció együttéléséről, a személyes találkozás előnyben részesítéséről, a hangos tereferéről, és ezt nagyon hiányolják.

NZ: – A legjobb szó a támogatás, amely kifejezi a svájciak minden téren megnyilvánuló magatartását. Jó ennek részesének lenni, büszke vagyok, hogy ennek a csapatnak tagja lehetek. A WFH itt is nagy változást jelentett a munkában. Emellett a családi egyensúly megtartása is feladat, de kialakultak az új rutinok, és élvezzük a változás jó oldalait is: pl. itthoni edzés, sport, sok beszélgetés a családon belül, ami az irodában töltött időszak alatt sokszor nem volt megvalósítható.

Június 15-én elkezdődött az irodai munka. A munkahelyen az 50-50%-os megosztás működik az egyes területek, osztályok között. Továbbra is betartjuk a fokozott óvatosság szabályait. A döntés a WFH és az irodai munka között választható, mindenki maga dönti el, melyiket részesíti előnyben.

Magyari Ákos-Heineken

Magyari Ákos
ügyvezető
Heineken Shared Services

MÁ: – Az átlagéletkor a cégnél 29 év, tehát fiatalok. A WFH nem volt új módszer a cégnél, mert már korábban is 30%-os volt az otthoni munka aránya a munkaidőn belül. A kulcskérdés a kommunikáció, az All-in módszer, a folyamatos kapcsolattartás, hogy a motiváltság fenntartható legyen. A team leaderek, csoportvezetők mindegyike egy gyorsan és újon­nan kiépített online riportot töltött ki naponta. Ezáltal tudtuk, ki mikor dolgozik, melyek a strukturális, szerkezeti problémák és kockázati tényezők. Ez a technikai megoldás segítette a hatékonyság megőrzését.

India jelentette a legnagyobb kihívást, ahova a cég tevékenységének egy részét kiszerveztük. Ott 200 embernek nem volt laptopja, és csak a munkavállalók 10%-a rendelkezett internetkapcsolattal. Az első 3 hét kritikus volt, de megoldottuk.

A WFH módszer marad, és építünk rá a jövőben is. Ez költségmegtakarítást jelent, ami fontos a cég számára és az egyénnek is kedvező, pl. elkerüli az utazást, hatékonyabb az időkihasználás. //

Kapcsolódó cikkeink