Brexit: hosszabb várakozás, több papírmunka vár a cégekre
Függetlenül attól, hogy végül milyen forgatókönyv valósul meg, a Brexit jelentős hatást fog gyakorolni a logisztika és szállítmányozás területére egész Európában. A szabadkereskedelmi megállapodás szempontjából az a fő kérdés, hogy létrejön e valamilyen kompromisszum a vámok elkerülésére, vagy sem. A kilépés lehetséges hatásait a szállítmányozásra Olivier Thouard, a GEFCO Vám és Adó területének igazgatójának és Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője segítségével tekintjük át.
Zafer Özkök
Bár a legutolsó megállapodás év végét irányozta elő a döntésre, még mindig sok a bizonytalanság a Brexit kapcsán. Amennyiben bármilyen okból megállapodás nélkül lépne ki az Egyesült Királyság az Európai Unióból, azzal gyakorlatilag “harmadik országgá” válna, és nem férne többé hozzá az addigi szabadsággal a belső piachoz. Ebben az esetben új vámáru-nyilatkozatokra lesz szükség a felek között az importra és az exportra vonatkozóan egyaránt, de vámot is kell majd fizetni, legalábbis az EU oldalán. A vámok jelentős befolyással lennének a vállalatok teljesítményére és számos piacra. Néhány cég számára a vámfizetés bizonyos üzletágak leállítását, illetve kevesebb üzletet is jelenthet.
A megállapodás nélküli Brexit átalakítaná mind az Egyesült Királyság, mind a kontinens számos országának gazdaságát, tekintettel a határ két oldalán fekvő piacok közötti kereskedelmi összefonódásokra. Mivel azonban az EU és az Egyesült Királyság közötti kapcsolat végleges státusza még nem tisztázott, jelenleg kihívást jelent a Brexit lehetséges gazdasági hatásainak pontos előrejelzése és az arra való felkészülés. Különösen igaz mindez a szállítmányozási és logisztikai szektorra, ahol jelentős változásokra kell készülni a szakemberek szerint.
Mire számíthat Magyarország?
Brüsszel már tavaly tavasszal közzétette vészforgatókönyvét. Új EU rendeletek vannak érvényben, amelyek lehetővé teszik az üzleti tevékenység folytatását egy megállapodás nélküli Brexit után is. Rendezetlen kilépés esetén a határ átlépéséhez a cégeknek mindkét oldalon vámáru-nyilatkozatokra lesz szükségük, import és export esetén is.
Ez a forgatókönyv az adminisztratív terhek és ezzel együtt a szállítmányozás és kereskedelem költségeinek növekedéséhez vezet. Összességében a cégeknek fel kell készülniük további vámokra, az árutovábbítás, export, import további költségeire. Ezek az új követelmények nem kezelhetők a korábban megszokott módokon egy ilyen új és fontos változás pedig biztosan okoz majd fennakadásokat főleg a kezdeti időkben.
A folyamat szereplőinek érdemes már most tervezni a határmenti fennakadásokból, feltorlódó forgalomból adódó késéssel attól függően, hogy honnan hová tart a kamion és az adott napon hol fog átkelni. A vámkezelés és a vámáru nyilatkozat miatt több időre lesz szükség még akkor is, ha nincs probléma az átkeléssel. Számolni kell azzal, hogy a megfelelően felkészült teherautókat is feltartóztathatják majd azok miatt, akik egyáltalán nem készültek fel a határátkelésre. Tehát az ezzel járó esetleges költségekkel is kalkulálni kell. Ezek a tényezők együttesen lelassíthatják az Egyesült Királysággal üzletelő cégek számára a logisztikai folyamatokat a határ mindkét oldalán, amely magyarországi vállatokra is vonatkozik majd.” – foglalta össze Zafer Özkök, a GEFCO Magyarország ügyvezetője.
Hogyan készülhetnek fel a cégek?
Minden cégnek elemeznie kell saját folyamatait és meg kell értenie azt, hogy ha az Egyesült Királysággal folytatnak kereskedelmet, egyeztetniük kell a szervezést, a kommunikációt ügyfeleikkel, beszállítóikkal annak érdekében, hogy megfelelően felkészüljenek a határátlépésre. Például, ha egy magyar cég árut exportál az Egyesült Királyságba, akkor tudnia kell, hogy a helyszínen melyik import folyamatot használja, így a járművezető még távozása előtt a megfelelő dokumentációt kaphatja meg.
A zökkenőmentes átalláshoz mindenekelőtt jól képzett szakemberek szükségesek. Mivel nagyon kevés a folyamatokkal és lehetséges hatásokkal, változásokkal tisztában lévő, azokat értő szakember, ezért a felkészült logisztikai cégek, már most nagy energiákat fordítanak a munkatársak felkészítésére. A GEFCO, a multimodális ellátási lánc megoldások globális vezetője, több tucatnyi embert vett már fel, hogy az új vámáru nyilatkozatokkal foglalkozzon. A vállalat becslései szerint csak Franciaországban körülbelül 1000 főre lenne szükség a Brexitből fakadó új igények fedezésére. Miközben néhány szakember már megkezdte a munkát, a GEFCO proaktív tájékoztató kampányt is indított az ügyfelek informálására az új követelményekről.
„A logisztikai szektor vezető szereplőjeként számolnunk kell a Brexit által létrejövő új helyzettel és az feladatunk, hogy felkészüljünk és támogassuk ügyfeleinket a változások közepette is. Ehhez átalakításokra is szükség van. Felülvizsgáltuk az összes logisztikai folyamatunkat is, hogy megnézzük szükség van-e bármilyen korrekcióra, változtatásra az új helyzet miatt. Már most szeretnénk megbizonyosodni arról is, hogy a legjobb megoldásokat biztosítjuk ügyfeleink ellátási láncaihoz és a Brexit miatti változásokkal is képesek leszünk ugyanolyan hatékonyak maradni” – összegezte Olivier Thouard, a GEFCO Vám és Adó területének igazgatója.
Kapcsolódó cikkeink
Speciális zabitallal ihatják mostantól a britek teájukat
A Glebe Farm Foods legújabb növényi alapú itala, a PureOaty…
Tovább olvasom >Egyhangú támogatást kapott a 2027 utáni gazdaközpontú agrárpolitika
Az EU-tagállamok agrárminiszterei tanácsi következtetéseket fogadtak el a 2027 utáni…
Tovább olvasom >Lassú, de folyamatos növekedés jellemzi a napraforgó termelői árát
Az Oil World szakértői a 2023/2024. évihez képest 9 százalékkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogott év után erős az ünnepi szezon
Az online vásárlók 74%-a, mintegy 3,1 millió fő készül az…
Tovább olvasom >Régiók harca: ezek a legnépszerűbb ételek a magyarok szerint
Mexikói ételekből az országos átlag ötszöröse fogy Debrecenben, míg Szeged…
Tovább olvasom >Vállalkozásra szabott csarnokok segítik a KKV-k fejlődését és növekedését
A RaktárAD belga-magyar tulajdonosi háttérrel rendelkező logisztikai fejlesztő új fejezetet…
Tovább olvasom >