Bojkottálják a Costcot a kötelező maszkviselés miatt
Az USA második legnagyobb napicikk kereskedőjénél, a Costco üzleteiben május 4-től csak orr és száj eltakarására alkalmas maszkban lehet dolgozni és vásárolni, a koronavírus terjedésének lassítása érdekében. Az intézkedés vegyes és viharos érzelmeket kavart fel a vásárlókban.

A Costco előtt várakozó vásárlók az USA-ban
Az USA-ban alkotmányos kérdés lett a maszkviselés. A közösségi médiát is felbolygatta a vásárlók felháborodása, mert a maszkviselés szabad eldöntéséhez való jogukat érzik veszélyeztetve. A posztokból az is kiderül, hogy mennyi tévhit és kétely él az amerikai fogyasztókban.
Sérelmek és megtorlások
A Costco vásárlás tagsághoz kötött, minimális éves tagdíj befizetésével a magán vásárlók is kedvező, a nagykereskedelmihez hasonló áron juthatnak az árucikkekhez. A kinézetében is hipermarket-szerű óriási eladóterek népszerű nagybevásárlási, családi vásárlási helyszínek. A vevőkör lojális, visszatérő, hiszen sok területen a Costco az egyetlen elérhető közelségű, nagyméretű és széles választékot biztosító választás. Mégis sokakat felháborított a május 4-től érvényes rendelkezés, hogy csak maszkban léphetnek az eladótérbe és csak a 2 évnél idősebb gyermekeket vihetik magukkal a vevők.

A Costco plakátja, amelyen a maszkviselést elrendeli
A maszk kérdés legalább két táborra szakította az USA-t. Nagy támogatottságú a maszk védőhatását erősen megkérdőjelező nézet, akik a maszkviselést csak felesleges félelemkeltésnek vélik és ezért nem hajlandók betartani az erre vonatkozó szabályt. Mások szerint a maszk miatt kevesebb oxigénhez jutnak és így fulladoznak. Többen a fogyatékkal élők és a gyerekek jogait látják sértve, mert tőlük nem lehet elvárni a maszkviselést. Ugyanakkor a tagságuk megszakításával is fenyegetőznek az eddig elégedett vásárlók. Az „én arcom, az én döntésem”, „ne mondják meg nekem, mit csináljak”, „megszakítom a tagságomat, fizessék vissza az év hátralevő részére szóló tagdíjamat” megnyilatkozások is gyakoriak. Többen csatlakoznak a #BoycottCostco hashtaggel indított mozgalomhoz is.
„Adios Costco! Nem újítom meg a tagságomat! Megtagadom a maszk viselését, csak az együgyű tömeg dől be a propagandának, a maszk miatti oxigénhiány veszélyéről nem is beszélve!” –írja a Twitteren az egyik tiltakozó.
„25 éve vagyok Costco tag, épp a megújításra készültem, de a zsarnoki maszkviselési irányelvük miatt nem teszem meg. Álljanak le a félelemkeltéssel! Hagyják meg nekem a szabad választást: maszkolni vagy nem maszkolni. #BoycottCostco” – posztolja a magát szerető férjként, apaként, sportrajongóként és barátként jellemző Twitterező.
Válasz és támogató megnyilvánulások
Pedig minden kommunikációs csatornán tájékoztatnak az USA-ban a megelőzés és az arc takarásának fontosságáról. A hivatalosan dedikált állami szervezet, a CDC (Járvány Felügyeleti és Megelőzési Központ) honlapján is első helyen szerepel a maszkviselésre való felhívás. Dr. Jerome Adams U.S. Surgeon General (az Egyesült Államok katonaorvos tábornoka) videóban mutatja be a saját maszk készítésének egyszerű mozzanatait.

A katonaorvos tábornok saját maszk készítésre biztat videójában
A Costco honlapján jelentette meg Craig Jeli CEO válaszát, ami szerint tudják, hogy a rendelkezés sokaknak kifogásolható és kényelmetlenséget jelent, de most a biztonság mindennél többet ér. „Ez nem csak egyéni választás kérdése, az arc eltakarása nem csak a viselőjét, de a többieket is védi”
A háborgó posztokat kommentelők közt sokan a közérdek előtérbe helyezését, a dolgozók egészségét, az árucikkek védelmét, az intézkedés jó oldalait sorolják fel. Többen örülnek, hogy legalább rövidebb sort kell kivárni a bejutáshoz vagy több vásárlója lesz a helyi kisboltoknak.
A kérdés az, hogy a botrány ellenére akad-e követője vagy állami támogatója a Costconak az USA-ban? Mi a kereskedelem feladata, felelőssége és küldetése ezekben a vészterhes időkben? A választ a világjárvány kényszeríti ki. Lapzártánkkor érkezett a fotó, amely szerint már a Safewayben is csak maszkban lehet vásárolni az USA-ban.

Safeway plakát a kötelező maszkviselésről
Kátai Ildikó
Kapcsolódó cikkeink
Magazin: Krisán László: „A válságkezelésben mindenkinek van felelőssége”
Az elmúlt időszakban számos tényező nehezítette a hazai vállalkozások mindennapi…
Tovább olvasom >Győrffy Balázs: „Az élelmiszeripar stratégiai jelentőségű ágazat”
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közel 400 ezer tagjának érdekében…
Tovább olvasom >Magazin: FMCG: járvány után az árak
Amikor e cikk születik, még nem látni a teljes éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
Orbán Viktor a Kossuth Rádióban: a kereskedők 10 százaléknál többet nem rakhatnak rá a beszerzési árra
Március közepétől a kormány 10 százalékban maximalizálja az árrést 30…
Tovább olvasom >GKI Elemzés: Miért drágulnak folyamatosan az élelmiszerek?
Az elmúlt időszakban kiemelt figyelmet kapott az alapvető élelmiszerek –…
Tovább olvasom >Online is megugrott az élelmiszer-vásárlás karácsony előtt
A karácsonyi készülődés határozta meg a Kifli.hu online szupermarket forgalmát…
Tovább olvasom >