Bojkottálják a Costcot a kötelező maszkviselés miatt
Az USA második legnagyobb napicikk kereskedőjénél, a Costco üzleteiben május 4-től csak orr és száj eltakarására alkalmas maszkban lehet dolgozni és vásárolni, a koronavírus terjedésének lassítása érdekében. Az intézkedés vegyes és viharos érzelmeket kavart fel a vásárlókban.
Az USA-ban alkotmányos kérdés lett a maszkviselés. A közösségi médiát is felbolygatta a vásárlók felháborodása, mert a maszkviselés szabad eldöntéséhez való jogukat érzik veszélyeztetve. A posztokból az is kiderül, hogy mennyi tévhit és kétely él az amerikai fogyasztókban.
Sérelmek és megtorlások
A Costco vásárlás tagsághoz kötött, minimális éves tagdíj befizetésével a magán vásárlók is kedvező, a nagykereskedelmihez hasonló áron juthatnak az árucikkekhez. A kinézetében is hipermarket-szerű óriási eladóterek népszerű nagybevásárlási, családi vásárlási helyszínek. A vevőkör lojális, visszatérő, hiszen sok területen a Costco az egyetlen elérhető közelségű, nagyméretű és széles választékot biztosító választás. Mégis sokakat felháborított a május 4-től érvényes rendelkezés, hogy csak maszkban léphetnek az eladótérbe és csak a 2 évnél idősebb gyermekeket vihetik magukkal a vevők.
A maszk kérdés legalább két táborra szakította az USA-t. Nagy támogatottságú a maszk védőhatását erősen megkérdőjelező nézet, akik a maszkviselést csak felesleges félelemkeltésnek vélik és ezért nem hajlandók betartani az erre vonatkozó szabályt. Mások szerint a maszk miatt kevesebb oxigénhez jutnak és így fulladoznak. Többen a fogyatékkal élők és a gyerekek jogait látják sértve, mert tőlük nem lehet elvárni a maszkviselést. Ugyanakkor a tagságuk megszakításával is fenyegetőznek az eddig elégedett vásárlók. Az „én arcom, az én döntésem”, „ne mondják meg nekem, mit csináljak”, „megszakítom a tagságomat, fizessék vissza az év hátralevő részére szóló tagdíjamat” megnyilatkozások is gyakoriak. Többen csatlakoznak a #BoycottCostco hashtaggel indított mozgalomhoz is.
„Adios Costco! Nem újítom meg a tagságomat! Megtagadom a maszk viselését, csak az együgyű tömeg dől be a propagandának, a maszk miatti oxigénhiány veszélyéről nem is beszélve!” –írja a Twitteren az egyik tiltakozó.
„25 éve vagyok Costco tag, épp a megújításra készültem, de a zsarnoki maszkviselési irányelvük miatt nem teszem meg. Álljanak le a félelemkeltéssel! Hagyják meg nekem a szabad választást: maszkolni vagy nem maszkolni. #BoycottCostco” – posztolja a magát szerető férjként, apaként, sportrajongóként és barátként jellemző Twitterező.
Válasz és támogató megnyilvánulások
Pedig minden kommunikációs csatornán tájékoztatnak az USA-ban a megelőzés és az arc takarásának fontosságáról. A hivatalosan dedikált állami szervezet, a CDC (Járvány Felügyeleti és Megelőzési Központ) honlapján is első helyen szerepel a maszkviselésre való felhívás. Dr. Jerome Adams U.S. Surgeon General (az Egyesült Államok katonaorvos tábornoka) videóban mutatja be a saját maszk készítésének egyszerű mozzanatait.
A Costco honlapján jelentette meg Craig Jeli CEO válaszát, ami szerint tudják, hogy a rendelkezés sokaknak kifogásolható és kényelmetlenséget jelent, de most a biztonság mindennél többet ér. „Ez nem csak egyéni választás kérdése, az arc eltakarása nem csak a viselőjét, de a többieket is védi”
A háborgó posztokat kommentelők közt sokan a közérdek előtérbe helyezését, a dolgozók egészségét, az árucikkek védelmét, az intézkedés jó oldalait sorolják fel. Többen örülnek, hogy legalább rövidebb sort kell kivárni a bejutáshoz vagy több vásárlója lesz a helyi kisboltoknak.
A kérdés az, hogy a botrány ellenére akad-e követője vagy állami támogatója a Costconak az USA-ban? Mi a kereskedelem feladata, felelőssége és küldetése ezekben a vészterhes időkben? A választ a világjárvány kényszeríti ki. Lapzártánkkor érkezett a fotó, amely szerint már a Safewayben is csak maszkban lehet vásárolni az USA-ban.
Kátai Ildikó
Kapcsolódó cikkeink
Magazin: Krisán László: „A válságkezelésben mindenkinek van felelőssége”
Az elmúlt időszakban számos tényező nehezítette a hazai vállalkozások mindennapi…
Tovább olvasom >Győrffy Balázs: „Az élelmiszeripar stratégiai jelentőségű ágazat”
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) közel 400 ezer tagjának érdekében…
Tovább olvasom >Magazin: FMCG: járvány után az árak
Amikor e cikk születik, még nem látni a teljes éves…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >