Elmosódnak a határok a fizikai és a digitális vásárlási élmények között

Szerző: Trademagazin Dátum: 2019. 08. 28. 09:41

A SHOP! (korábbi néven POPAI) globális nonprofit szakmai szövetség munkája során arra törekszik, hogy betekintést nyújtson az in-store marketing ágazatba, és ezáltal segítse a piac szereplőit sikeres üzleti döntéseik meghozatalában, továbbá emelje az in-store marketing szerepét a kereskedelemben.

bolt

A SHOP! tanulmánya szerint öt kiskereskedelmi trend alakítja ma a kiskereskedelmi piacot. (A trendeket az Euromonitor International iparági szakértői által végzett kutatási folyamatok és a Passport (EMI Syndicated Database) adatbázisának segítségével, egyéni szekunder kutatások és kereskedelmi interjúk eredményeit felhasználva gyűjtötték össze.)

1. Zsugorodó eladótér

Az üzletek egyre kisebbek, és az outletek száma is zsugorodik, ennek ellenére azonban a kiskereskedelmi eladások értékei nőnek. A fogyasztók csökkentették a bevásárlásaik számát, és egyre nagyobb a big-box és az online vásárlások aránya. Az eladóterek csökkenése miatt kevesebb hely áll rendelkezésre a digitális kijelzők számára, ezért ezeknek az eszközöknek még hatékonyabbnak kell lenniük. A többet kevesebbel elv mentén haladva a boltberendezések esetében is törekedni kell a maximális helykihasználásra, emiatt a hordozható, állítható és mozgatható elemek egyre kedveltebbek.

2. Tovább emelkedik az omnichannel kereskedelem

Az üzletek sokkal inkább bemutatóteremként és átvevő helyszínként funkcionálnak. Az üzletekben külön területek vannak kialakítva a termékek egy kattintással történő online megrendelésére és azok átvételére is. A digitális display-k felhasználásával az üzleteket ma már annak megfelelően tervezik át, hogy az online és a fizikai üzletek összekapcsolásával közvetíteni tudják multiplatform üzeneteiket.

3. Az online piaci szereplők fizikai üzleteket nyitnak

Egyre több sikeres online kiskereskedő nyit offline boltokat annak érdekében, hogy minél teljesebb fogyasztói élményt nyújthasson ügyfelei számára.

4. Az in-store kiskereskedelem egyre interaktívabbá válik

A kiskereskedők folyamatosan keresik azokat a testre szabott boltberendezéseket és digitális display-ket, amelyek megfelelnek az új, interaktív kereskedelmi stratégiáknak.

5. Az üzletek mielőbbi gyors áttervezése, frissítő átalakítása

A sikeres kiskereskedők képesek gyorsan változtatni és frissíteni üzleteiket. Ezt az átalakítást és újratervezést manapság sokkal gyorsabban kell véghezvinniük, mint ahogy azt néhány évvel ezelőtt tudták.

Többet adnak el, kisebb helyen

A továbbiakban a tanulmány megállapítja, hogy stabil gazdasági feltételek támogatták a kiskereskedelem növekedését az Egyesült Államokban 2015-ben. A munkanélküliség továbbra is alacsony maradt, ennek hatására a fogyasztók pozitívak. A kiskereskedők, kihasználva a helyzet adta lehetőségeket, a versenyképes árakra összpontosítva kínáltak különböző beszerzési platformokat, valamint a termékek széles skáláját.

A fogyasztói bizalom növekedése azt mutatja, hogy a kiskereskedelmi iparág középpontjában a nyereség maximalizálása áll a kedvezmények és egyéb promóciós ajánlatok révén. Ugyanakkor csökken a fizikai boltok száma (kivéve a nagyobb városokban található flagship üzleteket), és az internetes vásárlások népszerűsége továbbra is töretlenül növekszik. Az élelmiszer-kereskedők számára továbbra is kihívást jelent, hogy az élelmiszeripari termékek más csatornákon keresztül is elérhetők, mint például az online üzletek. Ezért ők arra összpontosítanak, hogy a fogyasztóikat bevonzzák az üzletekbe, ahol egy lépésben megkapják a legtöbb terméket, amelyre a háztartásoknak szükségük van. Hasonló módon az internetes kereskedők, mint az Amazon, a Peapod, és a Google, amelyek 2015-ben elkezdték az élelmiszer-kiszállítást.

A kiskereskedelem különböző csatornáin piaci konszolidáció tapasztalható az alapvető üzleti területeken történő bővülés érdekében. Ezt a tendenciát jól példázza az élelmiszer-kiskereskedelemben a nagy piaci játékosok, mint a Royal Ahold NV és a Delhaize Group egyesülésével létrejött új cég, mely az egyik legnagyobb élelmiszer-kiskereskedővé vált az Egyesült Államokban. A non-food és az internetes kiskereskedelem területén ugyanígy végbement fúziók is hasonló nagyvállalatok létrejöttét eredményezték.

A verseny az omnichannel kiskereskedőket erősíti

Az internet és a fizikai üzlet alapú kiskereskedelem közötti integráció várhatóan az elkövetkező öt évben továbbra is folytatódni fog. A technológia fejlődésével, a fogyasztók vásárlási szokásai is alkalmazkodni fognak ehhez az irányzathoz. Az offline alapú kiskereskedők és a kizárólag internet alapú piaci szereplők várhatóan meg fogják találni a módját annak, hogy továbbra is vonzóak maradjanak a technológiaorientált fogyasztók számára. Például, az Apple Pay platformot használják fizetésre az online vásárlásoknál, illetve a fizikai üzletekben, és ez folyamatosan bővül más kiskereskedelmi típusok esetén is, mint például az automaták.

A kiskereskedőknek várhatóan továbbra is kemény versennyel kell szembenézniük. A megnövekedett fogyasztói igények kényelmes szállítást, a fizetési módok változatosságát és versenyképes árakat várnak a piaci szereplőktől. Várhatóan a technológia lesz az egyik legfontosabb mozgatórugója a növekedésnek, mivel a fogyasztók vásárlásaik során egyre inkább függenek saját mobiltelefonjaiktól és egyéb digitális eszközeiktől. Ezenfelül az innováció, a bolti formátumok és a szállítás területén bekövetkezett változások valószínűleg továbbra is azoknak a kiskereskedőknek kedveznek, akik leginkább képesek az alkalmazkodásra. Az egyszerűsített online és offline fizetési módok várhatóan továbbra is vonzóak maradnak a fogyasztók számára.

Online-to-offline

Az internetes kereskedők jelentik továbbra is a legnagyobb kihívást. Az online kereskedelem a leggyorsabban növekvő csatorna, míg a fizikai üzletek az erősítésre összpontosítanak a digitális platformokon. Az olyan cégek, mint a Target, elsősorban a mobilalkalmazásokra fókuszálva próbálják meg jobban elérni a fogyasztókat, és emellett technológiai segítséget is kínálnak számukra a népszerű termékek vásárlásakor. A közeljövőben azoknak a vállalatoknak, amelyek nem képesek elég gyorsan hozzáigazodni az online kereskedelem elvárásaihoz, valószínűleg továbbra is csökkenni fog a saját offline értékesítése.

Egy érdekes tendencia figyelhető meg az USA-ban, mely szerint az eddig kizárólag online kereskedők fizikai üzleteket nyitnak, ilyen például többek között a Birchbox vagy a JustFab.

Változnak a fogyasztói vásárlási szokások

A kiskereskedelmi környezet jelentős mértékben változik, és elmozdultak a fogyasztói vásárlási szokások is. A bevásárlóközpontok nagyon küzdenek, hiszen a fogyasztók kevesebbet járnak a hagyományos bevásárlóközpontokba, és előnyben részesítik a big-box áruházakat és az életmódközpontokat. A fogyasztók inkább online vásárolnak, kevéssé látogatva a bevásárlóközpontokat, hiszen saját számítógépeiken vagy mobiltelefonjaikon keresztül képesek elérni több üzlet kínálatát.

Az életmódközpontok egyre népszerűbbek

A különösen nők körében népszerű életmódközpontokat jellemzően szabadtéri környezetben alakítják ki, kényelmes parkolási lehetőségekkel, közel az üzletekhez. Ezekben az új vásárlási formátumokban meleg, hívogató légkörben tölthetik a fogyasztók és a családok szabadidejüket. A fejlesztők változtattak az életmódközpontok bérlői mixén. A nagyobbak mellett a nem hagyományos szolgáltatók is megjelentek, mint a H & M és a Bed Bath & Beyond. A fejlesztők keresik azokat a bérlőket, akik jelenlétükkel hozzájárulnak a „teljes fogyasztói élmény” eléréséhez, beleértve például az egészségügyi szolgáltatókat, masszázsterapeutákat, valamint különböző étkezési és szórakozási szolgáltatókat.

Kapcsolódó cikkeink