Az éttermi szolgáltatások áfacsökkentése a bérfejlesztést szolgálja
Az éttermi szolgáltatások idei újabb áfacsökkentésével a kormány célja az, hogy az így megmaradt pénzt az ágazatban dolgozók bérfejlesztésére fordítsák a tulajdonosok, munkáltatók – közölte a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) az MTI érdeklődésére.
Emlékeztetnek: a hatályos áfatörvény alapján az éttermekben bizonyos szolgáltatások után csökkent 5 százalékra az áfa mértéke 2018. január 1-jétől, a helyben felszolgált ételek- és a helyben készített nem alkoholtartalmú italokra. Az áfacsökkentési folyamat már 2017. január 1-jén elkezdődött, amikor 27 százalékról 18 százalékra csökkent a forgalmi adó mértéke a melegkonyhás vendéglátó szolgáltatások esetében.
Szintén fontos változás, hogy a 4 százalékos turizmusfejlesztési hozzájárulást 2018. január 1-jétől kötelesek fizetni az áfacsökkentéssel érintett melegkonyhás vendéglátóhelyek a nettó árbevétel után. A befolyt összeget turizmusfejlesztési feladatokra fordítja a kormány – írták.
Könnyid László, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének (MSZÉSZ) elnöke örvendetesnek nevezte a kedvezményes áfa bevezetését. Hozzátette: azt is üdvözlik, hogy a 4 százalékos turisztikai hozzájárulást a Magyar Turisztikai Ügynökséghez rendelték, amit célzottan az országmarketingre költ a szervezet.
Kiemelte, hogy az áfacsökkentés az eladási árakban nem jelent változást, mert ez az éttermek hatékonyabb gazdálkodását segíti, a munkáltatók az áfacsökkentésből befolyó összeget a munkabérekre fordíthatják. A szállodaszövetség az ágazat fehéredését is várja az intézkedéstől. A szakmai bérminimum az áfacsökkentéssel egy időben január elsejétől tovább emelkedik, 180 500 forintra. Az a cél, hogy a vendéglátásban magasabb béreket fizessenek, és a többlet fedezet legyen az évek óta elmaradt fejlesztésekre – tette hozzá.
Kitért arra is, hogy az italforgalmon belül magas az alkoholtartalmú italok aránya, amit nem érint az áfacsökkentés, az továbbra is a 27 százalékos áfakulcs alá tartozik.
Szólt arról, hogy a szállodaszövetség több javaslatot tett a nemzetgazdasági tárcának bizonyos szabályok egyszerűsítésére. Ezek közül kiemelte: aránytalannak és elvtelennek tartják, hogy a palackozott ásványvíznek – ami a magyar piacon a minőség jele – magasabb áfája lesz, mint a ballonos víznek, vagy a limonádénak ami helyben készített italnak minősül akkor is, ha mindegyik ugyanabból a vízből készült. Véleménye szerint nem fair, hogy a helyben készült italok és a palackozott italok között különbséget tesznek az áfában, ha mindkettő alkoholmentes.
Szakmai szervezetként tovább küzdenek ezekért az egyszerűsítésekért 2018-ban is – mondta Könnyid László. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
MTÜ: Mától 800 millió forintos támogatásra pályázhatnak a vidéki cukrászdák
Országszerte közel nyolcszáz vidéki cukrászda igényelhet egymillió forint vissza nem…
Tovább olvasom >Feszültségek és adatszolgáltatási akadályok a magyar turisztikai piacon
A hazai turizmusban érzékelhető belső feszültségek és az adatszolgáltatás problémái…
Tovább olvasom >Az influenszerek és a turizmus új hulláma: a Magyar Turisztikai Ügynökség innovatív marketingkampánya
Az utóbbi években az influenszerek szerepe egyre jelentősebbé vált a…
Tovább olvasom >További cikkeink
9 milliárd forint a K&H SZÉP kártyákon
Hónapról hónapra növekszik a K&H SZÉP kártya forgalom, de még…
Tovább olvasom >Fenntartható vendéglátás Magyarországon: a 2024-es év úttörői
Magyarországon a fenntarthatóság napjaink egyik legfontosabb kihívása, különösen az éttermi…
Tovább olvasom >