Akvizíciók és üzletfejlesztés a pandémia időszakában is
A folyamatos bővítésben és fejlesztésekben látja a siker titkát Nagy Lajosné, a Coop-csoport egyik meghatározó franchise-tagjaként működő, a 250 üzletet üzemeltető Mecsek Füszért Zrt. vezérigazgatója. A szakemberrel a társaság elmúlt évi eredményeiről beszélgettünk, amely során a Magyar Franchise Szövetség, „Az év Multi-brand átvevője” díját is kiérdemelte.
Nemrég ünnepelte fennállása 25-ik évfordulóját a Coop. A Mecsek Füszért története azonban ennél messzebb nyúlik vissza.
– Igen, a pécsi székhelyű Mecsek Füszért több mint 70 évvel ezelőtt fűszer és vegyi áru nagykereskedelmi vállalkozásként kezdte működését. Ez idő alatt a cég szélesítette a tevékenységét, kiskereskedelmi hálózatát is intenzíven bővítette. A privatizáció során a korábbi áfészes vevőközpontokkal együtt magánosították a vállalatot. Fontos állomás volt a cég életében, amikor 2007-ben a Nyírzem Zrt., a Coop-rendszer másik meghatározó tagja vásárolta meg a többségi részvénycsomagot. Ez újabb fejlődési lehetőséget nyitott: 2017 januárjától Nyíregyházán is rendelkezünk szárazáru- és frissáru-logisztikai raktárral.
A privatizáció kritikus időszakban zajlott le. Mennyiben segítette a túlélést a Coop?
– A tőkeerősebb, a modern kereskedelemben nagyobb tapasztalattal bíró multinacionális cégekkel szemben nem tudtak volna a kereskedők talpon maradni, ha az őket kiszolgáló nagykereskedelmi cégek, akár a Coop Csoporton keresztül nem látták volna el kedvező feltételekkel az üzleteket. A cél az volt, hogy az összefogással akkora vevőként jelenjünk meg, hogy a multik vásárlóerejével tudjuk tartani a versenyt. Később egyre több olyan üzletpolitikai elem jelent meg, amelyet közösen alakítottunk ki, közösen döntöttünk róla. Az üzletlánc 2008-ban, a gazdasági válság idején, a kedvezőtlen körülmények ellenére boltfelújításba és az árukészlet racionalizálásába kezdett, ez a folyamat pedig ma is tart. Az élet igazolta, hogy jó döntés volt az előre menekülés, hiszen a Coop üzletlánc ma is meghatározó szereplője a hazai kiskereskedelemnek. Büszkék vagyunk arra is, hogy sok településen nemcsak meg tudtuk őrizni a piaci pozíciónkat, de növelni is tudtuk.
Hány helyen van most jelen a Mecsek Füszért?
– Kilenc megyében 250 kiskereskedelmi üzletet működtetünk – Szabolcsban csak nagykereskedelmi raktárunk van –, az Ormánságtól Tatabányáig, az ország nyugati részétől Kiskunmajsáig 174 településen, és naponta több mint 60 ezer főt szolgálunk ki. Nyolc logisztikai egységünk van – a nagy területi elhelyezkedés miatt Pécsett és Veszprémben is üzemeltetünk szárazáruraktárt. Sajátjainkkal együtt közel kilencszáz bolt ellátását biztosítjuk. A nagy üzleteink közül a zászlóshajó a tavaly felújított pécsi Konzum áruházban található szupermarketünk, de a legnagyobb, mintegy havi 100 milliós forgalmat az ajkai Zenit áruházban bonyolítjuk, amely egység a múlt évben, a Pólus Coop üzleteinek üzemeltetésre történő átvétele révén került hozzánk.
A Coopnál jellemzően, de társaságuknál is magas a kistelepülési üzletek száma. Ez milyen pluszfeladatot jelent?
– Saját bolthálózatunk majdnem fele Mini Coop, sok közülük kistelepülésen helyezkedik el. Úgy látjuk, kétezer lakos feletti településen már lehet hatékonyan működni. A tulajdonosunk filozófiája az, hogy megpróbálunk mindent elkövetni, hogy ne kelljen kistelepülési üzletet bezárnunk, addig biztos nem, amíg akár a nagyobb üzletek eredménye terhére legalább nullszaldósan működtetni tudjuk, de ez hosszú távon nem várható el. A hatékonyságot leginkább az élőmunka költsége befolyásolja, de a működtetésnek egyéb költségei is jelentősek.
Mi a Coop-rendszer előnye?
– Mi még működtetünk csemegepultot és tőkehúspultot. Úgy látjuk, elég széles az a vásárlói kör, amely igényli az ilyen frissárukínálatot, hogy rá tudjon mutatni az általa kiválasztott húsra vagy készítményre. Ez többletforgalmat hoz, de a csemegepult és a húspult üzemeltetése költséges. A nem diszkont versenytársakkal azonban az árakban, az akcióknál fel tudjuk venni a versenyt. Mindezt úgy, hogy a frissáruink közel 90 százalékát hazai gyártóktól vásároljuk meg.
Hogyan alakult a Mecsek Füszért számára a 2020-as év?
– A járványhelyzet idején sokat tettünk azért, hogy korábbi üzletpolitikánknak megfelelően tudjunk dolgozni. Folytatódott a ránk jellemző extenzív növekedés: 2020-ban több mint ötvennel nőtt a kiskereskedelmi üzleteinknek a száma. Veszprém megyében a Pólus-Coop üzleteit vettük át üzemeltetésre, Komárom megyében is egy kisebb hálózatot, a legutolsó akvizíciónk pedig a korábban általunk kiszolgált Barcs Coop üzleteinek átvétele volt. Az látszik, hogy a koncentrációra nagy szükség van: az élet mindig azt igazolta, hogy a hozzánk kerülő üzletek jelentős forgalom- és hatékonyságnövekedést tudtak elérni. Némileg nehezítette a munkánkat, hogy a Balatonnál és Hévízen olyan üzleteket üzemeltetünk, ahol forgalomban akár tízszeres eltérés van a szezonban és azon kívül. Emellett folytattuk a technológiai fejlesztéseket is, a 2020-as év legnagyobb volumenű beruházása a Konzum Áruházban található szupermarket teljes felújítása volt. Közel 200 millió forintos ráfordítással egy átfogó eszköz- és energiahatékonysági modernizációt hajtottunk végre. De több üzlet esetében is hasonló technológiai projektek, valamint napelemesrendszer-telepítések is megvalósultak.
Mindezekkel összességében 50 milliárd forint feletti árbevételt realizálhatunk, amit kétezer dolgozónknak köszönhetünk. Maradéktalanul ki tudták szolgálni a vásárlókat, egyetlen üzletet sem kellett bezárnunk, a munkaerő átszervezésével, a munkarend átalakításával valamennyi munkahelyet sikerült megőriznünk.
– Hogyan segítik a dolgozókat?
– Mi nemcsak ilyenkor, pandémia idején figyelünk a napi problémáikra, a munkarendet is igyekszünk az igényeik és az adott helyzet szerint rugalmasan alakítani. Azt gondolom ennek is szerepe van abban, hogy különösen a boltvezetői körben nagyon stabil gárdánk van. Büszke vagyok arra, hogy az elmúlt években a középvezetői csapatunk is megerősödött: negyven év körül van az átlagéletkor, remek csapatként dolgoznak együtt. De nem csak a rugalmas munkabeosztással segítünk: többek között Mecsek Füszért saját alapítványa Balatonmárián működtet egy üdülőt, itt a dolgozók önköltségi ár alatt, egy jelképes összegért tölthetik a szabadságukat.
A Coopra jellemző, hogy közvetlen környezetét is segíti. Önök ezt hogyan teszik?
– A pécsi OB I-es vízilabdacsapat névadó szponzorai vagyunk, de többéves múltra tekint vissza a Pécsi Egyházmegyei Karitásszal is az együttműködésünk. Nemcsak Pécsett, de Veszprém megyében, valamint működési területeinken segítjük a civil szervezeteket, támogatjuk az ottani rendezvényeket, de sok esetben az önkormányzatokat és az önkormányzati intézményeket is. Nagyon büszkék vagyunk a Coop Csoport három országos programjára is, a magyar olimpiai mozgalom támogatására, a Coop Rallyra, illetve a Coop Segély Alapítványra. Utóbbi esetében országos programként a különleges szükségletű gyermekeket segítjük, de tartós kapcsolatot alakítottunk ki ezekkel az intézményekkel, többször is az alkalomhoz illő ajándékokkal lepjük meg a gyerekeket. Fontos, hogy adományainkat mindig személyesen visszük el számukra.
Alapítványi tevékenységünkkel az is célunk, hogy az egész társadalom figyelmét felhívjuk azokra az áldozatos munkát végző elhivatott nevelőkre, akik a gyermekekkel foglalkoznak.
Sokat beszéltünk a hagyományokról, de mi a helyzet a jövő technológiájával?
– A digitalizáció többet jelent az e-kereskedelemnél: online felületeken kommunikálunk a beszállítóinkkal, vevőinkkel, de ebbe a körbe tartoznak az önkiszolgáló vevőkasszák vagy az elektronikus polccímkék is, amelyek a jövőben egyre több Coop-üzletben jelennek majd meg. Ezekkel nagyon sok élőmunkát lehet kiváltani, így a dolgozóinknak több ideje marad a klasszikus kereskedelmi feladatok elvégzésére. A digitalizációnak köszönhetjük azt is, hogy minden pillanatban naprakész információval rendelkezünk a cég működéséről, mégis azt gondolom, hogy emellett nagyon fontosak az emberi kapcsolatok. A digitalizáció ezeket nem tudja kiváltani.
Hogyan értékelik a Magyar Franchise Szövetség díját?
– A Fornetti felterjesztésére kaphattuk meg „Az év Multi-brand átvevője” díjat, amely azt bizonyítja, hogy értékelik a közös munkát. Az pedig külön öröm, hogy a szövetség zsűri tagjai is eredményesnek ítélték. Úgy gondoljuk, hogy hasonló együttműködések a meglévő tevékenység színvonalát emelik. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Szeptember 11-én rajtol a XVIII. Coop Rally
Az idei Coop Rally egy olyan időszakban kerül megrendezésre, amikor…
Tovább olvasom >Komoly múlt és komoly jövő a Rossmann-nál
Jubilált tavaly a Rossmann: 30 évvel korábban nyitotta meg első…
Tovább olvasom >Rendszerben gondolkodunk
Január 25-én került megrendezésre a Magyar Franchise Szövetség 17. Díjkiosztó…
Tovább olvasom >További cikkeink
Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Liptai Zsolt lett az év bortermelője
A Magyar Bor Akadémia (MBA) Év Bortermelője Magyarországon 2024 elismerését…
Tovább olvasom >Tippek a bankkártyás csalások elkerülésére az ünnepi forgatagban
A karácsonyi időszak a vásárlás öröméről szól, ám ilyenkor a…
Tovább olvasom >