Ajándékozni jó, de nem könnyű

Szerző: trademagazin Dátum: 2008. 02. 01. 08:00

Az ajándékozás nem könnyű feladat, hiszen két félnek kell, hogy örömet okozzon. Egyrészről az ajándékozónak, aki szeretne valami olyat adni, ami igazán különleges, másrészről pedig az ajándékozottnak, aki szeret olyat kapni, amit használ és megbecsül. Röviden: az ajándékozás egyszerre jelent nagy örömet, ugyanakkor nagy fejtörést is, hiszen nehéz eltalálni, hogy kinek mikor mit és hogyan adjunk.Éppen ezért nem célszerű az ajándék kiválasztását és az ajándékozottak körének meghatározását az utolsó pillanatra hagyni – állítja a két, reklámajándékokat forgalmazó cég, az MD Line Kft. és a 3L Gift Kft., valamint a megkérdezett pr- és reklámügynökségek, a Café PR és a Human Telex. – Az ideális ajándéktárgy kiválasztása nem egy napi rutinfeladat, vagyis gondos előkészületeket igényel, legyen szó egy rendez­vényről, egy sajtótájékoztatóról, a karácsonyi ajándékozásról, vagy egy külföldi delegáció fogadásához összeállított csomagról. Meghatározó az ajándék ki­vá­lasz­tásánál az esemény jellege, és az ajándékozottak köre és száma.
– Más ajándékot illik adni egy 2-3 fős külföldi delegációnak, megint mást egy kötetlen partnerparti keretében ügyfeleinknek – mondja Bakos Andrea, az MD Line Kft. marketingmenedzsere.
Ha egy vállalat ajándékozási listáján több száz partner szerepel, akkor nehezen lehet azt a klasszikus aranyszabályt betartani, hogy az ajándék illeszkedjen az ajándékozott személyiségéhez, hobbijához. Ezért ilyenkor fontosabb, hogy a cég profilját vagy az esemény jellegét vegye alapul.
– Az is igaz ugyanakkor, hogy egy márka célcsoportjához hasonlóan, az ajándékozónak is a lehető legjobban kell ismernie ügyfelét, amennyiben mégis személyre szabott termékkel készül – állítja Spaics Igor, a Human Telex produkciós vezetője.

Egyedi, ötletes és még használható is
Az illeszkedés a cég és/vagy a megajándékozott profiljához csak az egyik követelmény a sok közül. Az ideális ajándéktárgy más szempontoknak is jó, ha megfelel.
– Egyre fontosabbá válik, hogy az ajándék frappáns, egyedi és ötletes legyen. Kreatív reklámügynökség lévén ezért csak ritkán rendelünk katalógusból – mondja Spaics Igor.
A Café PR senior account managere, Kovács Katalin véleménye az, hogy egy sajtótájékoztatón például, az újságírók számára akkor lesz igazán értékes egy ajándék, ha azt máshol nem lehet megvenni. Csak annak van, aki az adott cégtől, az adott eseményen azt megkapta. Főleg a sajtó esetében illik arra is figyelni, hogy az ajándékozás ne sértse a szerkesztőségi protokollt. Sok újságíró semmilyen ajándékot sem fogad már el, és ezt tiszteletben is kell tartani.
– Manapság az ajándékozás során egyre többször merülnek fel a felelős vállalat szempontjai is. Az Unilever például elektronikusan küld ki üdvözletet környezetvédelmi megfontolásból. Az OTP a cég támogatási politikájába illeszkedően (ami esetükben az esélyegyenlőséget és közösségfejlesztést állítja a középpontba) sérült emberek által készített ajándéktárgyakat küld, de az is elképzelhető, hogy az adott vállalat az ajándékozásra szánt összegből inkább adományoz, és akár a partnereitől kér javaslatot, hogy kit támogasson – mond példákat Kovács Katalin.
A 3L Gift Kft. kereskedelmi igazgatója, Sauer Győző szerint fontos szempont lehet továbbá az olyan ajándék kiválasztása, amelyet a megajándékozott mindig is szeretett volna, de soha nem vett volna meg magának, illetve természetesen a használati értékkel bíró termék ajándékozása is mérvadó. Ha a használati funkción kívül az ajándék tartós márkaértéket is képvisel (emblémázás, perszonalizáció vagy a termék révén), akkor az örömszerzés mellett folyamatosan kontaktus generálható a vállalat és a partner között.

Átadni vagy átadatni?
Nem csupán az ajándék kiválasztásának, hanem az átadásnak is megvannak az ideális feltételei, és lehetőség szerint betartandó szabályai, amelyek tovább növelhetik az ajándékozás értékét. Manapság egyre jellemzőbb, hogy az ajándékokat nem személyesen, hanem futárral küldik ki, és adják át. Ennek több oka lehet, amelyek közül az egyik az, hogy az illető nem tud megjelenni az adott rendezvényen, de a fontos partnerek közé tartozik, egy másik, ha az ajándék a meghívó részeként kerül kiküldésre.
– Ilyenkor ügyelni kell arra, hogy ne alakuljon ki konfliktus abból, hogy ha többen is partnerei az adott cégnek, ki kap ajándékot és ki nem. Arra is figyelni kell, hogy az ajándék szállítás közben ne sérüljön – teszi hozzá Kovács Katalin.
A megkérdezett reklámajándékokat forgalmazó cégek és rendezvényszervező pr-ügynökségek egybehangzó véleménye azonban az, hogy a futárral való ajándékküldés a leggondosabban kiválasztott ajándékot is személytelenné teheti, hiszen minősíti az ajándékozó és az ajándékozott közötti kapcsolatot.
– Vannak természetesen olyan esetek, amikor idő hiányában és a nagy mennyiség miatt meghiúsul a személyes átadás, azonban ilyenkor sem célszerű külsős cég segítségét igénybe venni, hiszen az átadás pillanatában az átadó testesíti meg az ajándékozó céget – mondja Sauer Győző.
Ha mégis futárt vesz igénybe egy vállalat, fontos, hogy a hiányzó kontaktust olyan személyes eszközökkel ellensúlyozzák, mint a telefonhívás, az e-mail, a levél vagy a személyes üzenet. Azonban a személyes átadásnak is megvannak a maga szabályai. Így például néhány kivételes esettől eltekintve fontos, hogy az ajándékot távozáskor kapják meg a vendégek, hogy véletlenül se merüljön fel bennük a megvesztegetés gondolata. Az ajándékot exkluzív díszcsomagolásban, vagy a célnak megfelelő dísztasakban illik átadni, de az ajándékozott és az ajándékozó kapcsolatától és az esemény jellegétől is függ, hogy az ajándék mikor és milyen formában kerül átadásra.
Az ajándékozás illemtanával kapcsolatban Bakos Andrea elmondja azt is, hogy a férfiak és a nők között leginkább csak akkor szoktak különbséget tenni, ha maga a cég, a bemutatott termékek, illetve az esemény koncepciója megköveteli a különböző ajándékokat. Kozmetikumcsomag esetén például a nők női, a férfiak férfitermékeket kapnak. Ha az adott vállalat egy termékből különböző variációkat gyárt (virágos vagy focilabdás egér notebookhoz), akkor is jellemző a nemre szabott csomagok összeállítása.


Billog – a megjelölés megfelelő módja
Több módja van annak, hogy a nagy mennyiségben rendelt, esetleg katalógusból választott termékeket a cégek egyedivé tudják varázsolni. A már említett emblémázásnak, logózásnak, amellett, hogy tartós márkaértéket generál és emlékeztet az ajándékozóra, a másik funkciója, hogy egyedivé teszi az ajándékot, és megkülönböztet a többi, hasonló terméktől. A 3L Gift Kft. tapasztalata az, hogy főleg karácsonykor gravíroztatnak a katalógusból kiválasztott ajándékokra, amely kevésbé a kreativitást, mintsem a praktikusságot és az eleganciát tükrözi. A gravírozás nagy előnye, hogy bármilyen ajándék személyre szólóvá tehető általa, gyorsan elkészül, nem merülnek fel szerszámkészítéssel kapcsolatos pluszköltségek, a kiválasztott ajándékok árához viszonyítva pedig alacsony a költsége, hiszen a termékek mennyiségétől és az embléma nagyságától függően körülbelül nettó 100–200 forint között mozog. Léteznek azonban más emblémázási eljárások is, mint például a dombornyomás, a szitázás és a tamponnyomás. Ezeknél a módszereknél a fix gépbeállási, illetve szerszámköltségek miatt az ár erősen mennyiségfüggő. Az ajándéktárgyak emblémázása során nagyon fontos figyelembe venni, hogy a választott módszer összhangban legyen a termékkel, hiszen bőrön például nem mutat jól a tamponnyomás.
Az MD Line Kft. szerint fontos továbbá a marketinges kollégákat meggyőzni arról, hogy nem kell az ajándékot egy hatalmas méretű logóval tönkretenni, hiszen a kisebb és megfelelően elhelyezett emblémával ellátott termékről is pontosan fogja tudni az ajándékozott, hogy kitől van, és szívesebben is használja.
Az emblémázáson kívül az ajándékok egyedivé varázsolásának egy másik módja a csomagolásban rejlik, de ez önmagában nem elegendő, hiszen itt általában kisebb nyomdai vagy dekoratőri munkáról van szó. A pr-ügynökségek esetében pedig a legjellemzőbb az, hogy az események annyira egyedi ajándékokat követelnek meg, hogy a szimpla logózás vagy színmódosítás nem elegendő megoldás.

A nagy bukás
Az ajándékozás amellett, hogy nem bizonyul könnyű feladatnak, ráadásul számos buktatót rejt. Vannak olyan területek, amelyeket kellő óvatossággal kell kezelni, és oda kell figyelni arra, hogy a kiválasztott ajándéktárgy semmiféle olyan utalást ne tartalmazzon, amely sértheti az ajándékozott személyes ízlését. Ezek olyan, az üzleti életben is alapvetően kerülendő témák, mint a vallás, a politika, a szexualitás, a nemzetiség, a kultúra, a faj, a nemiség, az erkölcs és az etika. Az ajándékozás során továbbá a minőség tekintendő alapkövetelménynek, nem pedig az ár, hiszen a silány, rossz minőségű termékek ajándékozása az adott vállalatot minősíti.
– Bár a minőségi termékek bizonyos árkategóriát is feltételeznek, ezen belül is nagy a szórás. Nem igaz, hogy egy méregdrága, de mindenfajta ötletet, ízlést nélkülöző tárggyal nagyobb sikert érhetünk el, mint egy apró ötletességgel, bár az is igaz, hogy a cégek egy része szereti túllicitálni a másikat. Arra viszont mindenképpen ügyelni kell, hogy a vesztegetésnek még a gondolatát is elkerüljük – mondja Bakos Andrea.
Problémát jelenthet továbbá azon kritériumok hiánya, amiről az ideális ajándéktárgyak esetében már szó volt. Vagyis, ha az ajándék unalmas, ha nem tükrözi a cég profilját vagy a rendezvény jellegét, ha túl nagy a logó, ha a terméket a megajándékozott nem tudja mire használni, vagy ha az ajándékozó anyagi megfontolásból spórol. Mivel minden évnek megvannak a maga slágertermékei, érdemes arra is odafigyelni, hogy a megajándékozott ne a tizedik ugyanolyan terméket kapja.
– A reklámajándékozásnak vannak azonban olyan, figyelmetlenségeken kívül álló okai is, amelyek nem a megfelelő tervezés hiányán alapulnak. Ilyenek például: a rendelkezésre álló költségkeret, vagy az ötlet megvalósíthatatlansága – emeli ki a Café PR-től Kovács Katalin.

Az extrémek ritkák
Ha azonban a kigondolt ötlet megvalósul, akkor olyan extrém ajándéktárgyak születhetnek, mint a bárányhasú farkas(!), a beszélő sörnyitó, a gyógyszeriparban kedvelt, egyedileg gyártatott termékek, amelyek egy-egy testrészt szimbolizálnak (például gégemodell), vagy a Café PR által a Samsung új nyomtatócsaládjának sajtótájékoztatóján adott nyomtatópatronba csomagolt Unicum.
– Ezek az extrém ajándékok azonban ritkák, hiszen a vállalatok és a magyar piac is eléggé visszafogott – mondja Spaics Igor.
A trendek évről évre változnak, de bizonyos termékcsoportok vagy termékek mindig kelendőek. Ilyenek például az olyan ajándékok, amelyeket funkciójuk miatt vásárolnak: a konyhai kiegészítők, a textiltermékek, a boros és kávés szettek, az igényes játékkészletek, de a slágertermékek közé tartoznak a gyümölcskosarak, a whiskyk, az édességek és a vegyes kosarak is.
Tavaly a cégek az igényesebb, jobb minőségű termékeket részesítették előnyben, sokan vásároltak USB-s egérpadot, USB-s ventilátort, pendrive-ot és igazi újdonságként pókerkészletet, köszönhetően a játék térhódításának. A Human Telex is egyre inkább az egyedi megoldásokra törekszik, ezért készíttettek már egyedi fűszertartókat és egyedi teafiltereket is, egyedi teásdobozban.
Előfordul azonban, hogy nem egy konkrét termék, hanem egy szórakozási alkalom az ajándék tárgya. Ennek elsősorban attitűd- és imázsépítő szerepe van, hiszen a közös élmény okozta partneri kötődés erősödik. Van, aki hangversenyre, színházi előadásra invitálja partnerét, de létezik az úgynevezett utaztatás jellegű rendezvény is, amikor az ajándékozó elviszi vagy befizeti egy utazásra ügyfelét. Ezek a rendezvények alkalmat adnak arra, hogy a partnereket jobban megismerhesse az ajándékozó cég, és így a későbbi kommunikációs folyamat is könnyebbé, gördülékenyebbé válhat.

A karácsonyi dömping után
Bár a karácsonyi szezon elmúlt, érdemes röviden arról is beszélni, hogy a szezonális ajándékozás mennyiben tér el az egyéb, év közbeni megjelenésektől.
Karácsonykor általában magasabb értékben költenek a cégek, illetve azok is kinyitják a pénztárcájukat, akik év közben nem élnek ezzel a pr-eszközzel. Az ajándékok továbbá általában nem kapcsolódnak termékkommunikációhoz, sokkal inkább az ünnepi hangulatot szimbolizálják, és anyagukat tekintve is az eleganciát sugározzák (fém- és fatermékek). A nagyobb presztízsű ajándékok esetén viszont nem feltétlenül van különbség az év közbeni ajándékozáshoz képest, a szóró és kis értékű ajándékok ugyanakkor sokkal inkább kötődnek az aktuális ünnephez.
A tavalyi évben a Human Telex például úgy próbált kitűnni a karácsonyi ajándékáradatból, hogy nem karácsonykor, hanem az új év első munkanapjaiban ajándékozta meg partnereit egy újévi szettel, vagyis egyedi díszdobozba csomagolt kis üveges pezsgővel és 2 darab gravírozott, mini pezsgőspohárral.
Fehér Barbara

Kapcsolódó cikkeink