A várakozások fölött a Magyar Termék védjegyet használók éves árbevétele

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2023. 12. 07. 10:45

Az utóbbi időszak gazdasági fejleményei hatására a korábbiaknál is magasabb szintet ért el a hazai fogyasztók árérzékenysége. Ennek következtében a vásárlók egyre megfontoltabban és tudatosabban választanak, aminek köszönhetően keresettebbé váltak a megbízható hazai eredetet tanúsító Magyar Termék védjegyes árucikkek. A védjegyeket viselő termékek gyártóinak tavalyi éves, összesített árbevétele immár megközelítette a 4000 milliárd forintot.

A cikk a Trade magazin 2023/11. lapszámában olvasható.

Felmérések szerint a lakosság közel 64%-a számára megterhelést jelent az infláció, valamint a rezsiemelkedés, így egyre többen kényszerülnek arra, hogy lemondjanak bizonyos, korábban jól megszokott márkák vásárlásáról. De pontosan mit mutatnak a legfrissebb felmérések, illetve a hazai és nemzetközi fogyasztói trendek?

– Korunk két legmarkánsabb globális fogyasztói megatrendje a fenntarthatósági, valamint a digitalizációs szempontokra épül. Míg utóbbihoz a minél szélesebb árukínálat és extragyors élelmiszerpótlásra vagy a funkcionális élelmiszerek előállítására való igény kapcsolódik szorosan, addig a fenntarthatóság témája többek között az egészségtudatosságot, a termékek származását és eredetiségét, valamint a mögöttük rejlő emberi történeteket állítja a középpontba. Viszont a fent említett trendeket napjainkban egyértelműen felülírja a fogyasztói környezetet legerőteljesebben befolyásoló infláció. Így a háztartásokban a racionális gondolkodás került az előtérbe, amelynek egyik kézzel fogható bizonyítéka a vásárlói árérzékenység – nyilatkozta prof. dr. Törőcsik Mária egyetemi tanár, fogyasztói magatartást elemző szakember.

Benedek Eszter (Magyar Termék Nonprofit Kft.), Fodor Attila (CBA) és prof. dr. Törőcsik Mária trendkutató

Dinamikus fejlődés

A fentiek okán nem csoda, hogy egyre keresettebbek a megbízható hazai eredetet tanúsító Magyar Termék védjegyes árucikkek.

– A közelmúltban több mint 7000 ember bevonásával készült online felmérésünk szerint a fogyasztók 90%-a figyel arra, hogy magyar terméket válasszon, sőt, 74% a Magyar Termék védjegyes árucikkekhez köthető promóciókat is rendszeresen keresi – nyilatkozta Benedek Eszter, a Magyar Termék Nonprofit Kft. ügyvezetője. – Míg 2020-ban összesen 178 Magyar Termék védjegyes gyártó volt, addig az idei év végére az arány a becslések szerint meghaladja majd a 240-et, termékeik száma pedig elérheti az 5500-at. A tapasztalatunk az, hogy gyártói oldalról is egyre magasabb az igény arra, hogy jogot szerezzenek a hazai és megbízható eredetet tanúsító védjegyek használatára.

Ennek következménye, hogy a Magyar Termék védjegyet használók köre egyre komolyabb gazdasági súlyt képvisel.

– A védjegyhasználóink összesített éves árbevételét a közelmúltban frissítettük, s a végleges adatok bennünket is megleptek, mert a mutató az előzetes várakozásokat is messze felülmúlóan emelkedett. Az év elején még arra számítottunk, hogy a 2022. évi összesített adat elérheti a 3000 milliárd forintot, úgy, hogy 2021-ben még 2650 milliárd forint volt. Ehhez képest a végleges adatok szerint ez az érték csaknem elérte a 4000 milliárd forintot – emelte ki Benedek Eszter.

A hazaiban több van

Ebben a fejlődésben természetesen a kereskedelemi cégeknek is szerepe van.

– Hazai üzletláncként kiemelt célunk, hogy a kínálatunkban a lehető legnagyobb részarányban kiváló minőségű magyar termékek szerepeljenek. Számos független piaci felmérés megállapította, hogy élenjáróak vagyunk a magyar termékek kínálatban tartása terén. Minderre a jövőben is kiemelten törekszünk, hiszen tudjuk, hogy a hazai termékek magas beltartalmi értékkel rendelkeznek és megbízhatóak – tette hozzá az előzőekhez Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója.

A Magyar Terméket éppen a fogyasztói trendek megváltozása sarkallta arra, hogy a magyar termékeket fókuszba helyező új közösségi összefogáskampányt hirdessen. „A hazaiban több van” szlogennel futó projekt a magyar termékekben rejlő értékekre hívja fel a figyelmet. A több hónapos akciósorozat az online kommunikációs tér adta lehetőségeket, valamint a közösségi marketing eszközeit integráltan kihasználva próbál minél több fogyasztót elérni. //

Kapcsolódó cikkeink