A szaktárca elkötelezett a magyar tej népszerűsítésében
A szaktárca a tejkvóta-rendszer megszűnése után fő feladatának tekinti, hogy élénkítse az egészséges, jó minőségű magyar tej és tejtermékek iránti keresletet – mondta Czerván György a 40. Tej Világnapi Konferencián, a Pest megyei Bugyi községben.
A minisztérium csütörtöki közleménye szerint az agrárgazdaságért felelős államtitkár kiemelte: a tejmarketingre azért van szükség, mert bár az elmúlt években nőtt a tejtermékek fogyasztása Magyarországon, de nemzetközi összehasonlításban még mindig alacsony.
Czerván György elmondta, hogy módosult az iskolatej program szabályozása, és a programra a növekvő gyermeklétszám miatt minden évben egyre több forrást biztosít a kormányzat. Míg 2014-ben 1,7 milliárd forint volt a keret, az idén már 2,3 milliárd, jövőre pedig 2,6 milliárd forint lesz.
A közétkeztetésben évente mintegy 300 millió liter tejet használnak fel. Az államtitkár jelezte: az új szabályozás előkészítése során az FM szorgalmazza, hogy a közétkeztetésben a 1,5 százalékos UHT (hosszan friss) tej helyett több, lehetőleg friss, helyi termelőktől származó tejet használjanak fel.
Hangsúlyozta, hogy a tejágazatot segítő forrásokat a földművelésügyi tárca meg tudta emelni az idén, így a közvetlen támogatás az előző évi 26 milliárdról közel 50 milliárd forintra nőtt. Ez magában foglalja az uniós és a nemzeti forrásokat is. Emellett a Tej Terméktanáccsal történt konzultáció alapján létrejön egy 420 millió forintos marketingalap a tejfogyasztás népszerűsítésére.
Czerván György szólt arról is: a feketegazdaság elleni fellépés érdekében a múlt év végén döntés született a tej és tejtermék ágazatban további kiemelt ellenőrzésekről a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) és a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztosági Hivatal (Nébih) együttműködésével.
A tejtermelés tavaly az előzetes becslések szerint meghaladta az 1,8 milliárd litert, egy év alatt 6 százalékkal, 4 év alatt 12 százalékkal nőtt. Ezzel párhuzamosan az ágazat termelékenysége is javult, az egy tehénre jutó éves tejtermelés 2014-ben becslések szerint meghaladta a 7100 litert – mondta Czerván György. Megjegyezte ugyanakkor, hogy míg az elmúlt években a kedvező konjunkturális, időjárási és piaci viszonyok világszerte lehetővé tették a termelés dinamikus bővülését, addig a tavalyi év első felétől az egyre erősödő kínálat, valamint az orosz embargó a tej és tejtermékek árának csökkenését idézte elő. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Veszteségbe fordult a friss tej értékesítése – rávilágított a GVH grafikonja
A magyar kiskereskedelem egy újabb, eddig kevésbé reflektorfényben lévő problémája…
Tovább olvasom >Lassulás és áremelkedés egyszerre – így alakul a tejpiac nyáron
A tejágazatban egyszerre van jelen a nemzetközi árnövekedés és a…
Tovább olvasom >Miért fogy el ilyen gyorsan a sajátmárkás tej? Az árrésstop ésszerűtlenségei a tejpiacon
Soha nem volt még ilyen bizonytalan a sajátmárkás tejtermékek helyzete…
Tovább olvasom >További cikkeink
Júliusban a GKI konjunktúra indexe enyhén csökkent
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett –…
Tovább olvasom >A mai nappal feléljük a Föld erőforrásait, és ebben már vaskosan benne van valami, amire nem is gondolunk
Július 24-én van idén a globális Ovreshoot Day, vagyis a…
Tovább olvasom >Megállíthatatlanul drágul a kenyér – és vele együtt minden a pékségből
A kenyér a magyar családok asztalának alapdarabja, mégis egyre kevesebben…
Tovább olvasom >