A spájzolás nagyot húzott a fogyasztáson
A KSH mai statisztikája szerint a családi költekezés nagyot ugrott 2020 első negyedévében, 7%-ot, a spájzolás következtében. De a márciusi járványkorlátok egyes területeken már visszahúzták a kiadásokat. A boltos spájzolással szemben a legnagyobb vesztes a vendéglátás volt.
A koronavírus járvány nyomán villámgyorsan váltottak a vásárlók, ezt a háztartások fogyasztási kiadásának statisztikája is mutatja (amiben a boltos vásárlások mellett a többi költekezési terület is benne van). A március közepén és végén beléptetett kényszerű korlátozások nyomán egyrészt bespájzoltak a családok élelmiszerekből, tisztító és fertőtlenítő szerekből. Máshol viszont visszafogták a költekezést, így elmondható, hogy a számítgatás, esélylatolgatás és az óvatosság első pillanatoktól kezdve rányomta bélyegét a költekezésre.
A háziasszonyok óvatossága egyébként napjainkban is látszik, hiszen egyrészt eszik a családok, amit bespájzoltak, ez azért érezhető az élelmiszerboltokban is, másrészt hiába nyithattak újra az iparcikkes boltok május első felében, nem rohanták le a vásárlók, sőt, egy része ki sem tudott, vagy akart nyitni.
A webáruházak meglódulása pedig az összképet nézve egy kicsit csalóka is: igaz, hogy márciusban 80 milliárd, áprilisban pedig májusban már 100 milliárd forint felett kószált az értékesítésük, másfélszeres, kétszeres megugrásokkal ezekben a hónapokban de az élelmiszeres és az iparcikkes vásárlásoknak ez még mindig csak olyan 10% körüli részesedése lehet. Tehát a hagyományos boltokban költik el pénzük döntő hányadát a családok, persze a webáruházaknak örvendetes ez az eredmény.
A családi költekezés egésze ugyan jócskán megugrott az első negyedévben, de egyes területeken a márciusi adatok már visszaeséseket is mutatnak. A boltos világot a spájzolás húzta fel, de például a ruházati piac a felére esett ebben a hónapban. A vendéglátás is nagyot bukott márciusban, akkorát, hogy ez már a negyedéves mérlegét is lerántotta. Autóból is kevesebbet vettünk ekkortájt, ez a piac azonban csak kisebbet, 5% körülit veszített márciusban.
A háztartások költekezése így összességében rávert a korábbira az első negyedévben:
első negyedévek | 2018 | 2019 | 2020 |
fogyasztás | +5,9% | +6,5% | +6,9% |
ebből | |||
boltos vásárlás | +8% | +6,7% | +7,5% |
vendéglátás | +6,6% | +9,1% | -10,1% |
autóvásárlás | +7,9% | +15,1% | +12% |
KSH, fogyasztás: háztartások fogyasztási kiadása, változás: kiigazítatlan index, előző év azonos időszakához képest |
És forintokban számolva első negyedévben a költekezések nyomán laposabb lett a pénztárca, nagyobb a statisztika mutatója, de ebben már a drágulás is benne volt:
első negyedévek | 2018 | 2019 | 2020 |
fogyasztás | 4.670 | 5.054 | 5.540 |
ebből | |||
boltos vásárlás | 2.400 | 2.628 | 2.947 |
vendéglátás | 255 | 295 | 283 |
autóvásárlás | 139 | 166 | 189 |
KSH, fogyasztás: háztartások fogyasztási kiadása, érték: milliárd forint, folyó ár |
(blokk.com, 2020.05.29)
Kapcsolódó cikkeink
Európa-szerte alacsony meggytermés várható idén
Szakértők 2025-re jelentős terméskiesést jeleznek Európa és Ázsia meggytermelő országaiban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >