A spájzolás nagyot húzott a fogyasztáson
A KSH mai statisztikája szerint a családi költekezés nagyot ugrott 2020 első negyedévében, 7%-ot, a spájzolás következtében. De a márciusi járványkorlátok egyes területeken már visszahúzták a kiadásokat. A boltos spájzolással szemben a legnagyobb vesztes a vendéglátás volt.
A koronavírus járvány nyomán villámgyorsan váltottak a vásárlók, ezt a háztartások fogyasztási kiadásának statisztikája is mutatja (amiben a boltos vásárlások mellett a többi költekezési terület is benne van). A március közepén és végén beléptetett kényszerű korlátozások nyomán egyrészt bespájzoltak a családok élelmiszerekből, tisztító és fertőtlenítő szerekből. Máshol viszont visszafogták a költekezést, így elmondható, hogy a számítgatás, esélylatolgatás és az óvatosság első pillanatoktól kezdve rányomta bélyegét a költekezésre.
A háziasszonyok óvatossága egyébként napjainkban is látszik, hiszen egyrészt eszik a családok, amit bespájzoltak, ez azért érezhető az élelmiszerboltokban is, másrészt hiába nyithattak újra az iparcikkes boltok május első felében, nem rohanták le a vásárlók, sőt, egy része ki sem tudott, vagy akart nyitni.
A webáruházak meglódulása pedig az összképet nézve egy kicsit csalóka is: igaz, hogy márciusban 80 milliárd, áprilisban pedig májusban már 100 milliárd forint felett kószált az értékesítésük, másfélszeres, kétszeres megugrásokkal ezekben a hónapokban de az élelmiszeres és az iparcikkes vásárlásoknak ez még mindig csak olyan 10% körüli részesedése lehet. Tehát a hagyományos boltokban költik el pénzük döntő hányadát a családok, persze a webáruházaknak örvendetes ez az eredmény.
A családi költekezés egésze ugyan jócskán megugrott az első negyedévben, de egyes területeken a márciusi adatok már visszaeséseket is mutatnak. A boltos világot a spájzolás húzta fel, de például a ruházati piac a felére esett ebben a hónapban. A vendéglátás is nagyot bukott márciusban, akkorát, hogy ez már a negyedéves mérlegét is lerántotta. Autóból is kevesebbet vettünk ekkortájt, ez a piac azonban csak kisebbet, 5% körülit veszített márciusban.
A háztartások költekezése így összességében rávert a korábbira az első negyedévben:
első negyedévek | 2018 | 2019 | 2020 |
fogyasztás | +5,9% | +6,5% | +6,9% |
ebből | |||
boltos vásárlás | +8% | +6,7% | +7,5% |
vendéglátás | +6,6% | +9,1% | -10,1% |
autóvásárlás | +7,9% | +15,1% | +12% |
KSH, fogyasztás: háztartások fogyasztási kiadása, változás: kiigazítatlan index, előző év azonos időszakához képest |
És forintokban számolva első negyedévben a költekezések nyomán laposabb lett a pénztárca, nagyobb a statisztika mutatója, de ebben már a drágulás is benne volt:
első negyedévek | 2018 | 2019 | 2020 |
fogyasztás | 4.670 | 5.054 | 5.540 |
ebből | |||
boltos vásárlás | 2.400 | 2.628 | 2.947 |
vendéglátás | 255 | 295 | 283 |
autóvásárlás | 139 | 166 | 189 |
KSH, fogyasztás: háztartások fogyasztási kiadása, érték: milliárd forint, folyó ár |
(blokk.com, 2020.05.29)
Kapcsolódó cikkeink
A csontos csirkemell és a csirkemellfilé ára is számottevően csökkent
A KSH adatai alapján Magyarország baromfihúsexportja 2,4 százalékkal 142 ezer…
Tovább olvasom >Erősödött az élő sertés exportja
A KSH adatai szerint Magyarország élősertés-kivitele 22,7 százalékkal 22,5 ezer…
Tovább olvasom >Van okunk óvatos optimizmusra
Hogyan alakul a magyar gazdaság a következő években? Milyen kihívásokkal…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >