Tapolcai anziksz
Elindultunk csatornázni, és miközben mindent jól meganalizáltunk, kielemeztünk, kiértékeltünk (többé-kevésbé a szakma kegyelmi pozitív állapotban van, mindenki boldog), egyetlen dolgot kivéve: ez a munkaerőpiac. Nem volna szabad persze elfelejteni, hogy a hiányzó munkaerő-kínálat, most, előbb-utóbb hiányzó fogyasztót is jelent majd, de ez egyelőre sem a beszállítói, sem a kereskedelmi forgalmi számokon nem látszik, innen a kegyelmi állapot. Persze a lábas rotyog a fedő alatt. Városi legendák szerint még mindig magas szintű akarat, hogy a kiskereskedelemben is 50% fölé nőjön a hazai tulajdon aránya. Tekintettel a „tradi”, azaz a hazai láncok súlyos hatékonyságbeli hátrányaira mind a bér, mind a logisztikai hatékonyság szintjén, ez vagy az árak emelkedéséhez vagy a szolgáltatás színvonalának csökkenéséhez, vagy a beszállítókra helyezett újabb nyomással lesz elérhető. Ezt a helyzetet súlyosbítja a szakmában terjedő, abszolút számokban talán jogos, relatíve talán kevésbé indokolható bérfeszültség. Keletkezése több okra vezethető vissza, eredménye a kiskereskedelmi szektorra nézve nagyon kétséges (ez külön cikk lehetne…).
„Kicsiben”, de nem jelentéktelen szektorban borzolja a kedélyeket az állítólag készülő horecás „sörrendelet”.
Mértékadó statisztikák 620 000-re teszik a nem itthon dolgozó munkaképes lakosság számát (bár talán a jövedelmük egy részét itthon költik el, főleg „kishatárforgalomban”). Szemünket globálisabb horizontokra emelve két mélyen szántó gondolat kívánkozik kiemelésre: a gazdasági ciklusok vastörvénye szerint közeledünk egy újabb, 2008-as jellegű válsághoz (és akkor a kifejezetten háborús tűzfészek jelenségekről nem is tettem említést), de hogy ez a válság szerkezetében hasonlítani fog-e az előzőhöz, mikor jön, és mi lesz a szikra puskaporos hordóban, még a legokosabb emberek sem tudják.
A másik globális ügy az infrastruktúrás (brick and mortar, azaz üzletes…) kiskereskedelem térvesztése az internetes e-kereskedelemmel szemben. Ennek okai szintén külön cikket érdemelnének, ezért csak címszavakban: kényelem, határtalan választék. Nem véletlen, hogy az e-kereskedelmet hajtó tech guruk (Elon Musk, Jeff Bezos) a technológiai haladás más kiemelt területein (pl. űrkutatás) is úttörő szerepet vállalnak.
Magunkról csak annyit, lassan mint a standard 300 spártai megvoltunk majd 700-an, remek VIP-vendégek voltak, és méltó helyre kerültek a díjak is. Két év múlva a Pelion állítólag már egy emelettel magasabb lesz, megtöltjük azt is!. //
Dr. Köves András
üzletfejlesztési és marketing igazgató
NT Kunsági Éden
Kapcsolódó cikkeink
A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >Lánchíd Klub októberi exkluzív: Magas vásárlóerő mellett is vannak kihívások: a belga piac, közelről
Szautner Péter, a FrieslandCampina nemzetközi vezérigazgatója a Lánchíd Klub októberi találkozóján a…
Tovább olvasom >Paradigmaváltás küszöbén az élelmezésben – A Lánchíd Klub szeptemberi ülésének vendége volt: Szöllősi Réka élelmiszer-politikai szakértő
Hátrányból indulunk! Egy globális paradigmaváltás küszöbén állunk! 2030-ig a G20…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fókuszban a zöldség-gyümölcs
2025 tavasza nem csak azért fontos a zöldség-gyümölcs ágazatban, mert…
Tovább olvasom >A magyar élelmiszeripar jövője: fenntartható innováció
A mai fogyasztó egyre tudatosabb, egészség- és környezettudatossággal közelít az…
Tovább olvasom >