A nagyobb mértékben növényi alapú táplálkozásra való áttérés nehézségei
A klímaváltozás hatásai következményeinek csökkentése érdekében kulcsfontosságú a jelenleginél nagyobb arányban növényi alapú élelmiszereket tartalmazó étrendre áttérni. Ugyanakkor a szükséges étrendi változások meglépése továbbra is jelentős kihívást jelent, mind egyéni, mind társadalmi szinten. Az akadályozó tényezők között meg kell említeni a kiegyensúlyozott étrendre vonatkozó tudáshiányt, a növényi alapú élelmiszerek nem megfelelő mértékű rendelkezésre állását és hozzáférhetőségét, és azt az általános vélekedést, hogy állati eredetű termékek nélkül nem lehet ízletes ételeket készíteni.

Az érzékszervi tulajdonságokra érdemes fókuszálni (Fotó: Max Franke, Pixabay)
A Smart Protein elnevezésű, páneurópai projekt keretében 10 európai ország 7500 fogyasztójának véleményét összegyűjtő, korábbi kutatás eredményeit most abból a szempontból elemezték, hogy az európai fogyasztók számára melyek a nagyobb mennyiségű növényi táplálék fogyasztásának főbb akadályozó tényezői. Külön figyelmet szenteltek annak az aspektusnak, hogy ezek a tényezők mennyiben változtak annak függvényében, hogy a megkérdezett fogyasztók milyen étrend követőinek (vegánnak, vegetáriánusnak, flexitáriánusnak vagy mindenevőnek) vallják magukat.
Az elemzés a következő főbb megállapításokra jutott:
A rendelkezésre állás, az ár, az információhiány azok a tényezők, amelyek étrendtől függetlenül a legmagasabb arányt képviselték minden fogyasztó esetében.
A növényi alapú élelmiszerek ízletességével és a „hedonista” élménnyel kapcsolatos elvárások. A mindenevők ugyanakkor szignifikánsan magasabb arányban mondták, hogy a növényi
alapú élelmiszerek nem elég finomak.
A húsevők tulajdonítottak nagyobb jelentőséget az egyes akadályozó tényezőknek, mint a vegánok, vegetáriánusok és flexitáriánusok.
Ennek megfelelően a kommunikációs és viselkedésváltozást indukáló stratégiákat célszerű a fogyasztók aktuális étrendje alapján kialakítani, így például a növényi alapú élelmiszerek esetében az érzékszervi tulajdonságaikra és a fogyasztásukhoz köthető kellemes élményekre fókuszálni. //
Ez a cikk a Trade magazin 2022/11. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Magasabb szintre emelné a gazdálkodók technológiai tudatosságát és eredményességét a Syngenta Agronomy Solution csapata
A mezőgazdaság jól érzékelhető kihívásai – a klímaváltozás, az időjárási…
Tovább olvasom >NAK-elnök: kihívásokat tartogat az idei év az agrárium számára
A 2025-ös év sok kihívást tartogat a magyar agrárium számára:…
Tovább olvasom >V. Németh Zsolt: a vízügyi igazgatóságoknak az árvízvédelemmel és a vízvisszatartással is foglalkozniuk kell
Bár a klímaváltozás miatt a vízvisszatartási feladatok és az aszály…
Tovább olvasom >További cikkeink
Mindent a házi kedvencnek! – Euromonitor International 2025
A globális kisállatgondozási piac 2025-ben várhatóan eléri a 215 milliárd…
Tovább olvasom >Háromból két fogyasztó jobb vásárlási élményre számít
Egy friss felmérés szerint a fogyasztók és az üzleti vezetők…
Tovább olvasom >IDEAAL™: Versenyképes fehérjekészítmény hazai szereplőktől
Egy közös kutatásfejlesztési projekt, három szereplő, egy egyedülálló tejfehérje-készítmény –…
Tovább olvasom >