A minőségi pálinkának mindig lesz piaca
Szinte minden, a pálinka árát befolyásoló körülmény megváltozása az ital jelentős drágulását hozza magával. A piac idei körképünkben megszólaló képviselői mégis optimisták, és a magas minőséget nevezik meg a siker kulcsaként.
A komoly kultusszal rendelkező pálinka nem egyszerűen hazai termék, hanem hungarikum – szögezi le Gerendai Károly, a METRO borszakértője –, ami azt is jelenti egyben, hogy nem lesz belőle hiány, stabilan elérhető marad, és a szállítás is megoldott lesz.
A jelenlegi élelmiszerár-emelkedések mértékével viszont senki nem számolt. A pálinka árát sok minden befolyásolja: jövedéki adó mértéke, időjárás, műtrágyaárak, terméshozam, energiaárak – mivel minden drágult, könnyű belátni, hogy az áremelés elkerülhetetlen volt. A pálinkának azonban az az előnye van az import termékekkel szemben, hogy utóbbiakért euróban fizetünk, így az árazásukat az árfolyam alakulása is érinti. A pálinka hazai származása a visszafogott fogyasztásban tagadhatatlanul előnyére válhat.
– A vírushelyzet enyhülésével és a korlátozások feloldásával fokozatosan visszatért az élet a vendéglátás szektorba – mondja Vajda Márton, a Coca-Cola HBC Magyarország prémium alkoholok és kávéportfólió vezetője. – Az addig zárva tartó szállodák, éttermek, bárok, szórakozóhelyek és más vendéglátóegységek újra megnyitottak, emellett új szereplők is piacra léptek. A pálinka kategória esetében a HoReCa szektor kiemelt értékesítési csatornának számít, ezért a koronavírus lecsengő szakaszával egy időben mi is arra törekedtünk, hogy a megfelelő támogatást nyújtsuk az itt tevékenykedő vevőpartnereink számára.
– A kiskereskedelemben is látjuk a piacok újraéledését – elemez Nagy László, a Kunság-Szesz tulajdonosa. – 2021-ben az eladott égetett szesz értéke 124 milliárd forint volt, és ebből 14 milliárd forintot pálinkára költöttek a vásárlók, ami ezzel a negyedik legnépszerűbb ital lett.
A pálinkafőzdék jövője az energiaárak emelkedése és a növekvő gyümölcsárak mellett egyelőre kiszámíthatatlan, de a csődök vagy a tevékenység megszüntetésének nagyobb hullámát nem tapasztaljuk. Folyamatosan fejlesztjük meglévő kereskedelmi csatornáinkat; a közvetlen kiszállítás, nagykereskedéseken keresztüli terjesztés, webshopon keresztüli rendelés, e-commerce, a közösségi médiában való vásárlás mellett személyre szabott kapcsolat kiépítésére törekszünk a vevőinkkel egyedi igényeik, személyes kívánságaik figyelembevételével.
– A gyümölcsárak mellett sajnos sok más elem ára is drasztikusan emelkedett – emeli ki Vértes Tibor, az Agárdi Pálinkafőzde tulajdonosa. – Az extra költségeket nekünk is bele kellett építeni az árainkba, hiszen felelősek vagyunk a vállalkozás működőképességének megőrzéséért. Annyira kiszámíthatatlan a gazdasági környezet, hogy még megjósolni sem merjük meddig emelkedhetnek az árak. Az alapanyaghiány valós probléma, amellyel kalkulálni kell; igyekszünk előre gondolkozni és jóval korábban elindítani a szükséges alapanyagok beszerzését.
Fő partnereink továbbra is a minőség iránt elkötelezett vendéglátóhelyek. A legfontosabb változás, hogy a pandémia idején az online értékesítésben és a saját webshopunkban is erősítettünk. A COVID alatt a márka teljes megújuláson esett át, és új termékeket is fejlesztettünk.
A pálinka státuszáért
A pálinka hungarikum mivolta azt is jelenti – húzza alá Gerendai Károly –, hogy megítélése pozitív, és a termék visszakövethetősége miatti megbízható a minősége, így a pálinkára mindig lesz kereslet. Ugyanakkor tudni kell, hogy az italtrendeket nemzetközi fajták és ízek határozzák meg, ezáltal a pálinka sosem lesz piacvezető vagy meghatározó a vendégek körében; sokkal inkább egy jól körülírható, tudatos fogyasztási kultúrával rendelkező rétegnél tapasztalható egyfajta versenyelőnye. A mostani trendek inkább a ginek, rumok, valamint a koktélnak is kiváló szeszek irányába mozdulnak. Ráadásul gint már Magyarországon is készítenek, kiváló minőségben, így hamar konkurense lehet a pálinkának.
A termék imidzsét mindenképp javítani, pozicionálni kell a fiatalok irányába – magyarázza Vértes Tibor –, ehhez egy közös marketingstratégia kidolgozása lenne a leghatékonyabb eszköz. Az ágazat számára nagyon fontos lenne egy olyan közös irány, amelyet minden szereplő a maga területén erősíteni tud.
20 éve a minőség és a megbízhatóság mellett tettük le a voksunkat, de nem szabad hátradőlni, folyamatos kommunikációra van szükség, hogy megőrizzük a pálinkáink versenyképességét.
– A jó pálinka titka a kiváló minőségű alapanyag és a megfelelő szakértelem párosításában rejlik – hangsúlyozza Vajda Márton. – Az eredményes működés a termék szintjén kezdődik, az ehhez párosított célzott marketingtevékenység, a hatékony disztribúció és a költségek megfelelő optimalizálása együtt teszi sikeressé a főzdét és az általa forgalmazott márkát.
Nem szabad megfeledkezni a termékinnovációs munkáról sem, hiszen a fogyasztói szokások és ízlések folyamatos változásával időről időre meg kell újulniuk a pálinkáknak is. Újabb ízek megismertetésével vagy ízpárosítások bevezetésével tovább népszerűsíthető a kategória és újabb fogyasztói csoportok szólíthatóak meg.
Vállalatunk 2017 óta tulajdonolja a Rézangyal márkajogait. Termékeinket a magyar piacon egyedülálló módon házasítás (blendelés) technikával állítjuk elő. Ennek segítségével kiküszöbölhetők az évjárat következtében létrejött különbségek, szezonális ingadozások és folyamatos magas minőséget biztosíthatunk pálinkáinknak. A házasítással készült kiváló minőségű pálinkáinkat nemrég a szakma is díjazta, összesen hét Rézangyal termék részesült elismerésben az Országos Pálinka-és Törkölypálinka versenyen 2022-ben.
– Egy főzde sikerének kulcsa a minőség mellett a modern gyártástechnológia és a hatékonyabb főzés – véli Nagy László. – A pálinka nem egyszerűen csak szeszes ital: a vidéki élet szerves része, az ünnepek elmaradhatatlan kelléke. A termékeinkkel el kell érnünk a fogyasztói helyeket és alkalmakat. Sokszor ez nem is versenyképességi kérdés, hanem a kulturális hagyományok, szokások megőrzése.
Mindent megteszünk azért, hogy az alapanyagárak növekedésének terhét ne hárítsuk át a fogyasztókra, ugyanakkor a rezsiköltségek jelentős emelkedése még nincs benne az árainkban. Üvegből ugyan nincs hiány, de a választék korlátozott, az ellátás nehézkes, és jelentős áremelkedések vannak – ez a termékfejlesztésben is komoly nehézségeket okozhat.
Új termékeink egyelőre a termékfejlesztés korai szakaszában vannak. Egyre nagyobb az érdeklődés a szőlőből készített pálinkák iránt, nem véletlenül elismert termékünk a Mátyás Irsai Olivér szőlő és a Mátyás Cserszegi szőlő pálinkánk.
A pálinka jövőjéért
A pálinka fejlődését illetően alapvető kérdés, hogy érdemes-e megújítani az italt – érvel Gerendai Károly. – A pálinka kapcsán a három kulcsszó: haza, hagyomány, kultúra. Ebből adódóan a pálinka szerelmeseinek a jelenlegi – tegyük hozzá: magas minőségű – állapotában is megfelel. Kitörési pontot, mint sok más termék esetében, a fiatalok ízlésére szabás jelenthetne. Jelenleg nincs akkora elköteleződés a fiatalok körében, ami a nagyarányú termékfejlesztést a célcsoportra nézve indokolná: a kevés kivételtől eltekintve a fiatalok nem annyira az ízéért és a mögötte álló munka tiszteletéért, mint inkább a hatásáért isszák a pálinkát. Csomagolással, marketinggel persze lehetséges a finomhangolás.
A pálinkaszakma vállalásával összhangban tűztük ki célul a prémium minőségű pálinkák fogyasztásának népszerűsítését – fejti ki Vajda Márton. – Ehhez szükség van a megfelelő gyakoriságú fogyasztói és vevőpartneri edukációra, célzott marketingtevékenységre és arra, hogy országszerte egyre több helyszínen legyen elérhető prémium minőségű pálinka akár a kiskereskedelmi, akár a HoReCa értékesítési csatornákban.
Ha nem akarjuk, hogy a minőségi pálinka igazi hungarikumként kiszoruljon a fogyasztói piacról – érvel Nagy László –, hosszabb távon megkerülhetetlen a kereskedelmi főzdék érdemi támogatása. Fontos lenne a közös fellépés, az összehangolt marketing, de e területen még nem látunk fejlődést, sokszor a jó kezdeményezések is elsikkadni látszanak. Szükség lenne a szakma közös kiállására a zugfőzdékkel szembeni fellépést, illetve a Nébih ellenőrző szerepének növelését illetően.
A szakmának profin, növekedési céllal mindenképp érdemes fellépnie azokon a platformokon – mondja Vértes Tibor –, ahol a fogyasztóink is jelen vannak napi szinten. Ehhez szükség van nagyon jó szakemberekre, az ágazati lobbira, támogatásra és a már előbb említett marketingstratégia kidolgozására. Érdemes azt is átgondolni, hogy a fiataloknak milyen igényük van a szeszes italokkal kapcsolatosan. Hogy ezek inkább eszközök, új termékek vagy speciális promóciók, azt egy fókuszcsoportos kutatás meg tudja mutatni. //
Csak az innovatív főzdék tudnak fejlődni
A pálinkaágazat aktuális problémáiról Mihályi László, a Pálinka Nemzeti Tanács elnöke beszélt olvasóinknak.
– Hogyan alakult a pálinkaforgalom a vendéglátóhelyek pandémia utáni újra nyitása óta?
– A termelés adatainak megértéséhez tudni kell, hogy a jogszabály alapján csak a kereskedelmi főzdékben előállított terméket tekinthetjük pálinkának, a bérfőzött és magánfőzött ital az párlat! A legálisan főzött pálinka mennyisége egyenlő a NAV által regisztrált szabadforgalomba helyezett pálinkával.
Nos, a számok magukért beszélnek: 2022 első félévének forgalma jócskán meghaladta a COVID-évek hasonló időszakának mennyiségét – 760 ezer liter 50 fokos pálinkáról beszélünk (2021-ben ez az adat 540 ezer, 2020-ban 484 ezer liter volt). Ezzel együtt nagyon messze vagyunk még a 2018 első felének 894 ezer literes forgalmától.
A feketén főzött párlatok mennyiségéről természetesen nincs hivatalos információnk.
– Mekkora áremelkedést hoz a gyümölcsök árának ugrásszerű növekedése?
– A gyümölcsárak 20-30%-os növekedése csak egyik tényezője a pálinka árának alakulásában, növeli az előállítási költséget a bérigények növekedése, az energiaárak emelkedése, ráadásul az üvegek, élesztők, savak és sok más segédanyag legtöbbjét, no meg a gépek szervizeléséhez szükséges anyagokat importból kell beszerezni, a forint gyengülése ezen a téren is komoly költségnövekedést idézett elő. Mindennek tetőzéseként az ukrán válság miatt hiány van palackból!
Hogy meddig emelhetők a pálinkaárak, az számos tényezőtől függ: a termék minőségétől, a vevőkörtől, no meg attól, hogy a „helyettesítő” termékek – vodka, whisky, gin, és a feketén (adócsalással) forgalomba kerülő magánfőzött párlatok – árai hogyan alakulnak, az biztos, hogy a termelőknek itt nincs nagy mozgásterük.
– Ki szedi le a gyümölcsöt?
– Számos termelővel beszélgetünk: sokan küzdenek munkaerőhiánnyal. Hallunk olyan történeteket, hogy egyik nap bejön a kolléga, másik nap már eltűnik. Ezt csak béremeléssel lehet ellensúlyozni, ami megjelenik a gyümölcs, így értelemszerűen a pálinka árában is. Mivel a termelő abból él, hogy a végén leszedi a gyümölcsöt és kifőzi, nem tud mit tenni, mint megadja a magasabb bért, majd árat emel.
– Meddig tartható a pálinkák más égetett szeszes italokkal szembeni versenyképessége?
– Drága alapanyaga miatt a pálinka soha nem volt versenyképes a kommersz szeszes italokkal szemben. Ez a helyzet az infláció elszabadulásával nem javul, például az alacsonyabb árú kommersz szeszes italokra rakódó áfa miatt azok fogyasztói ára előnyösebben alakul, mint az eleve drágább pálinkáké.
Bár az előállítási költségek jelentősen nőttek, de az import áruk – whisky, vodka stb. – is jelentősen drágultak, így az olló talán nem nagyon fog tovább nyílni. Egy pálinkafőzde a hitelességével, állandó, magas minőségével tűnhet ki versenytársai közül. Ehhez rengeteget kell dolgozni, éveken át, megbízható minőséget és elegendő mennyiséget kell tudni produkálni az emelkedő költségek mellett.
– Hogyan viszonyul ma az állam a prémium pálinkák kereskedelmének kérdéséhez?
– Az állam nem igazán foglalkozik a problémával: az első számú hungarikummal kapcsolatos kérdéseket se most, se korábban nem tekintette prioritásnak.
Az érintettek elsősorban a PNT-n keresztül tudnak javaslatokat megfogalmazni a döntéshozók felé, de ezek nagy hányada elutasítással végződik.
A magára hagyott szakmában mindenki önállóan próbál túlélni, és bízik egy jobb jövőben.
– Milyen kitörési pontokat tudna elképzelni a szakma számára?
– Kitörési pontokat nem könnyű találni, de a cégek folyamatos útkeresésben vannak. Egyesek a pálinkát, mint koktélalapanyagot képzelik el, recepteket készítenek és adnak át a vendéglátósoknak, abban bízva, hogy ez az újdonság növeli az eladást. Ám a pálinkát az emberek pálinkának isszák – ezen változtatni nagyon hosszú idő.
Más cégek egyéb szeszes italok gyártásával bővítik a portfóliót – gin, vodka, likőr –, ez bár növelheti az adott cég forgalmát, de a pálinkafogyasztást nem.
A pálinka exportképessége magas előállítási költsége és korlátozott külföldi ismertsége miatt alacsony, a változtatáshoz állami közreműködésre lenne szükség, hiszen itt forintmilliárdokról beszélünk. //
Szakmai konferencia
A magyar pálinka napját december 6-án ünneplik, erre az alkalomra időzítette a Pálinka Nemzeti Tanács (PNT) a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetemmel közösön szervezett szakmai konferenciát és Magyarország legjobb pálinkájának vitrinbe helyezési ceremóniáját.
Mihályi László, a PNT elnöke megnyitójában kihangsúlyozta, hogy a pálinkanapi szakmai konferencia célja, hogy részletesen bemutassa azokat a legfontosabb jogszabályi, piaci, energetikai, innovációs és jövedelmezőségi változásokat, amelyek döntően befolyásolhatják a piaci szereplők tevékenységeit az elkövetkező években.
Ács Sándor pálinkamester arra mutatott rá, hogy az iparnak törekednie kell a pálinka alapanyagának minőségére és mennyiségére is egyaránt. Béli Géza a PNT alelnöke szerint a pálinka minőségének deklarálásával lehet visszaépíteni a pálinkakészítés büszkeségét, a továbbfejlődéshez pedig elengedhetetlen átfogó pálinkastratégia kialakítása.
Andréka Tamás közigazgatási államtitkár szerint a földrajzi árujelzők használata az egyedi étel- és italbrandek megteremtésére kiváló lehetőség. Jákob István pálinkamester a pálinka és a magyar konyha kapcsolatáról beszélt; arra buzdította a jelenlevőket, hogy számoljanak le a konvenciókkal, és bátran kínáljanak az ízlésüknek megfelelő pálinkát, olyan ételekhez is, amelyek esetleg szokatlan étel-ital párosítást eredményeznének. Ondré Péter az Agrármarketing Centrum vezetője ahogy a borpiac szereplői számára, úgy a pálinkás társadalom szereplőnek is felajánlotta az AMC segítségét. Kifejtette, hogy a pálinkások jelenlegi piaci gondjait közös marketinggel és közös árualappal tudnák megoldani.
A kereskedelmi főzdék egyetlen hivatalos megmérettetésén, a PNT által szervezett Országos Pálinka- és Törkölypálinka Versenyen kiválasztott 2022. évi Magyarország legjobb pálinkája ezúttal a Brill pálinkaház Bodza pálinkája ugyanezen a napon elfoglalta méltó helyét a Mezőgazdasági Múzeum Hungarikum vitrinjében. //
Kiváló pálinkáink
Az Agrárminisztérium Nemzeti Pálinkakiválóság Programjának keretében 2022-ben már kilencedik alkalommal választották ki azokat a pálinkákat, amelyek magas minőségüknek köszönhetően méltán képviselhetik az ágazatot.
Ha pálinkáról beszélünk, a kereskedelmi pálinkafőzdék munkájának köszönhetően ma már egy magas minőségű, igazi gasztronómiai különlegességre gondolhatunk, mely nemzetünk egyik kiemelkedő produktuma és hungarikumaink egyike – fogalmazott Nobilis Márton, az Agrárminisztérium élelmiszeriparért és kereskedelempolitikáért felelős államtitkára az esemény gálaestjén. – A kereskedelmi főzdék munkájának köszönhetően mára már egy magas minőségű, igazi gasztronómiai különlegességgé vált a termék, mely nemzetünk egyik kiemelkedő produktuma.
A Programba 16 pálinkaház összesen 103 tétellel nevezett. A szakmai zsűri véleménye alapján végül a 2022. évi Nemzeti Pálinkakiválóság Programba nevezett termékek közül 13 Pálinkaház 67 tétele kapott minősítést. Ebből 49 tétel Pálinkakiválóság és 18 tétel TOP Pálinkakiválóság minősítést ért el.
A korábbi évek sikerei után idén is kiválasztották a TOP pálinkakiválóságnak minősített pálinkák közül az Agrárminisztérium pálinkáját – a címet 2022-ben a Lunczer Pálinkaház Fürtös Meggy tétele kapta. Különdíjban részesült az Agárdi Pálinkafőzde, amely az összesen nevezhető 9 tételével a legjobb eredményt érte el, illetve a Márton Pálinkafőzde, melynek Muskotályos Szilva tétele az idei évben bevezetett 100 pontos bírálati rendszerben egyedül érte el a 100 pontos maximumot. //
TOP Pálinkakiválóság minősítést kaptak a következők kaptak:
• Agárdi Pálinkafőzde: Prémium Birs 2021, Érlelt Szilva, Miraculum Irsai Olivér Szőlő 2021, Prémium Kökény 2016, Miraculum Szilva;
• Brill Pálinkaház: Irsai Olivér Szőlő 2021;
• Erős Pálinkafőzde: Feketeribizli és az Irsai Olivér Szőlő;
• Gusto Pálinkaház: Akácfahordóban érlelt Alma 47°;
• Kövér Pálinkafőzde: Irsai Olivér Szőlő Pálinka;
• Lunczer Pálinkaház: Prémium Fekete Berkenye, Prémium Fürtös Meggy, Prémium Kajszibarack, Prémium Meggy-Málna;
• Márton Pálinkafőzde: Gurulós Málna, Muskotályos Szilva, Szomolyai Fekete Cseresznye;
• Várda Distillery: Exclusive Tölgyfa hordóban érlelt Szatmári Szilva.
A cikk a Trade magazin 2023.2-3. számában olvasható
Kapcsolódó cikkeink
Az Élelmiszermentő Központ adventi jótékonysági akciója
Az Élelmiszermentő Központ Nonprofit Kft. (ÉMK) az Agrárminisztérium támogatásával az…
Tovább olvasom >Új logisztikai központot nyitott a Metro Szerbiában
A német Metro Cash and Carry új, 15000 négyzetméteres logisztikai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >