A margarin reneszánsza
Napjainkban mind népszerűbbnek számít a növényi alapú étrend, aminek egészségügyi és környezetvédelmi szempontok is lehetnek a mozgatórugói. A minőségi margarinok is növényi alapú élelmiszernek számítanak, így kiválóan beilleszthetőek a flexitáriánus, vegetáriánus és akár a vegán étrendbe is.
A cikk a Trade magazin 2023/6-7. lapszámában olvasható.
Az NIQ adatai szerint tavaly a hazai margarinpiac értékben több mint 40%-kal nőtt, ami a teljes élelmiszerszektort jellemző áremelkedés miatt ugyanakkor csak 2% alatti mennyiségi bővüléssel járt együtt. Mivel a margarinok a vajnál kisebb mértékben drágultak, a mennyiségbeli növekedés a vaj rovására történt.
– A hazai margarinpiacon az Upfield márkái 51%-os részesedéssel rendelkeztek tavaly, legnépszerűbb termékünknek a Rama sütőmargarin számít, amiből a húsvéti, de főleg a karácsonyi szezonban többet vásárolnak a háztartások, mint vajból – mondja Babják Zsolt, az Upfield Hungary Kft. kereskedelmi vezetője.
Az iparág számos negatív hatással szembesült az elmúlt időszakban, amelyek mind hozzájárultak a fogyasztói árak emelkedéséhez. Mivel Ukrajna nem csak a világ legnagyobb napraforgómag- és napraforgóolaj-termelője, amellyel a globális kínálat közel 50%-át adja, hanem a termesztéshez szükséges műtrágyák vezető gyártója is, a háború tovább növelte a növényi olajok korábban emelkedésnek indult világpiaci árát. Mindemellett az energiaárak és a logisztikai költségek növekedése is kedvezőtlenül hatott, illetve a kiskereskedőknek ellensúlyozniuk kellett a különadók és az árstopos termékek hatásait is.
Margarin és vajalternatíva
Az Upfield portfóliójában megtalálhatók alacsony zsírtartalmú, szívbarát, sütés-főzéshez ajánlott margarinok, valamint kifejezetten a vaj alternatívájának szánt termék is.
– Termékeink egyrészt még mindig jóval elérhetőbb árúak, mint a vaj, másrészt, mivel növényi alapúak, zsírsavösszetételük kedvezőbb, ráadásul a környezeti lábnyomuk is jóval kisebb. Szerencsére egyre inkább közismert, hogy a margarinok nem hidrogénezéssel készülnek, így nem tartalmaznak káros mennyiségű transzzsírsavat sem – hangsúlyozza Babják Zsolt.
Legújabb zászlóshajó termékük a Rama vajalternatíva, amely 100%-ban növényi alapú, pálmaolaj-, tej- és tartósítószer-mentes, mindemellett pont ugyanúgy használható, és olyan finom is, mint a vaj, akár szendvicsekben, akár sütésnél, főzésnél. Emellett környezeti szempontból is kedvezőbb, mert klímalábnyoma fele a vajénak.
– Az idén is készülünk újdonságokkal, amelyek összhangban lesznek azzal a célunkkal is, hogy minél inkább óvjuk a környezetünket. Brand portfólióban gondolkodunk, és ennek megfelelően állítjuk össze a brand- és instore kommunikációt, amit természetesen PR-aktivitásokkal is támogatunk – tájékoztat a kereskedelmi vezető.
Megújuló csomagolás
A COVID hatása miatt 2021-ben az értékesítési számok megtorpantak, hiszen a fogyasztók napi rutinja, életvitele alapjaiban változott meg, ami borús kilátásokat festett a 2022-es évre is.
– Ugyanakkor 2022-ben a margarin kategória cégünk esetében várakozáson felül teljesített, minden nehezítő körülmény ellenére is sikerült volumennövekményt elérni – tudjuk meg Gombosi Judittól, a Foltin Globe Kft. beszerzési igazgatójától.
Hozzátette: a nehéz nemzetközi gazdasági körülmények miatt, az elmúlt időszak a gyártói szektorban sajnos nem a termékinnovációkról szólt, a termékfejlesztések áttolódtak az idei évre.
Termékválasztékukat új, kisebb kiszerelésű, alacsonyabb árpontra célzott termékekkel kívánják bővíteni. A termékcsalád megjelenését, csomagolását megújítják, korszerűbb designnal látják el.
– Amennyiben partnereink erre érdeklődést mutatnak, lehetőségünk nyílna vajjal és vitaminokkal dúsított margarin termékkörrel is a piacra lépni. A promóciós tevékenységünk középpontjába az ár tényezőt állítjuk, mert úgy érezzük, hogy a vásárlók számára ez lesz a meghatározó a továbbiakban is – avat be Gombosi Judit.
Változó fogyasztói preferenciák
A magas inflációra és ezen belül a rendkívül magas élelmiszerár-emelkedésre a fogyasztók alapvetően azzal reagáltak, hogy jobban figyelnek a kiadásaikra és az adott termékek ár-érték arányára. Ez részben azt jelenti, hogy az olcsóbb termékeket keresik, akár úgy, hogy egyre jobban figyelnek az akciókra, akár úgy, hogy az adott kategórián belül lefelé váltanak az elérhetőbb árú, adott esetben saját márkás termékekre. Számos élelmiszerlánc a nagyobb kiszereléshez köti a kedvezőbb árat, ezzel pedig azok a fogyasztók tudnak élni, akik meg tudják oldani mind a tárolást, mind azt, hogy egyszerre kell nagyobb kiadással számolniuk.
A margarinfogyasztás alapvető összefüggést mutat a vaj és egyéb állati eredetű zsírok árainak alakulásával. Amennyiben ezek magas polci árakon jelennek meg, a margarinfogyasztás felé terelik a fogyasztók vásárlásai döntéseit.
Dán kenhető termék
A Foodnet Zrt. a vegán, bio és minőségi alapanyagok iránt megnövekedett trend, illetve az egészséges életmódot követők számára vezette piacra a dán NATURLI’ kenhető terméket, amely organikus termesztésből származó, magas minőségű alapanyagokból (repceolaj, sheavaj olaj, kókuszolaj, mandula) készül. 100%-ban tejmentes termék. Íze lágy – akár egy vaj – kellemes mandulaízzel párosítva. Állaga szilárd, azonban a hűtőből kivéve azonnal kenhető kenyérre. Sütéshez is használható.
– A termék sikerességében bízva a portfólió bővítését irányoztuk elő ezen a vonalon. A célcsoportunk elérését digitális kommunikációval kívánjuk megvalósítani, illetve annak érdekében, hogy a fogyasztóink valóban megtapasztalják a termék minőségét és azt, hogy mennyire finom, mintaszórást és kóstoltatást is tervezünk – vetíti előre Papp-Mile Noémi, brand manager. //
Nőtt a saját márkák szerepe a margarinpiacon
Az NIQ kiskereskedelmi indexe szerint 37 milliárd forintért 29 ezer tonna margarint vásároltak a hazai fogyasztók 2021 decembere és tavaly november közt. A kategória forintban mért forgalma így 34%-kal növekedett az előző év azonos periódusához képest, viszont mennyiségben stagnált az átlagárakban bekövetkezett jelentős emelkedés mellett.
A csatornák tekintetében nem történt jelentősebb átrendeződés. Enyhén növelték piacrészüket a legnagyobb forgalmú, 401–2500 négyzetméter közötti boltok, ahol a forintban mért forgalom közel fele koncentrálódik. A dobogó második fokán a 200 négyzetméternél kisebb üzletek találhatóak, melyek a piac valamivel több mint egyötödére tettek szert. Ehhez hasonló aránnyal következnek a 2500 négyzetméternél nagyobb boltok 20%-os piacrésszel.
Ha egy pillantást vetünk a gyártói és saját márkás margarinokra, megfigyelhető utóbbiak egyre fontosabb szerepe a margarinpiacon. Noha értékbeli eladás tekintetében közel 30%-kal növekedni tudtak a gyártói márkák, volumenben 9%-kal csökkentek, piaci részesedésükből pedig 4%pontot vesztettek. A saját márkás termékek ezzel szemben mennyiségben is fejlődni tudtak, 24%-os növekedésre tettek szert, így ezen alacsonyabb árú termékek már a forgalom egyötödét adják, visszafogva a kategória átlagárának emelkedését is.
Csomagolástípusok tekintetében a dobozos margarinok az értékbeli forgalom 64%-áért felelősek, és mennyiségben is – habár minimális, 1%-os, de – növekedést értek el. A piac fennmaradó részét a kocka alakú sütőmargarinok adják. Ezek volumenben mért eladása azonban 4%-kal csökkent az előző év azonos periódusához képest.
A piacon egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a csökkentett zsírtartalmú margarinok: mennyiségben 34, értékben 82%-kal növekedett a szegmens, értékben a piac egytizedét adja. Ezzel ellentétben a hagyományos margarinokból 1200 tonnával kevesebbet fogyasztottunk a vizsgált időszakban: ez 5%-os csökkenést jelent. Ez feltételezhetően köszönhető az átlagárakban megjelenő különbségeknek is, ugyanis a light margarinok egységára jellemzően a hagyományos zsírtartalmú margarinoké alatt mozog.
Továbbra is töretlen a sózatlan margarinok dominanciája. Habár mennyiségi eladás tekintetében bekövetkezett egy kisebb, 1%-os csökkenés, még mindig az értékbeli forgalom jelentős részét, 85%-át teszik ki. //
A margarin alapvető szükséglet
A 2022-es év egyik legfontosabb tényezője a kirívóan magas árnövekedés volt. Az év első 11 hónapjában az előző periódushoz képest a napi fogyasztási cikkek átlagosan 24%-kal drágultak, és így értékben az FMCG-piac 11,6%-kal nőtt. Azaz a vásárlók egyrészt csökkentették a volument (–3,3%), másrészt az olcsóbb termékek irányába fordultak (–7,2%). A GfK ConsumerPanel által vizsgált közel 150 FMCG termékkategória 2/3-ánál a volumen csökkent, a margarin viszont a másik 1/3-ba tartozik: 2022-ben a több mint 40%-os árnövekedés nem vetette vissza, sőt, 2%-kal még nőtt is.
A margarin vásárlóinak száma nőtt: 2022 első 11 hónapjában a háztartások 92%-a vett margarint, egy évvel korábban 90,4%. Ez a penetrációs növekedés főként a kenőmargarinból származik, kevésbé a sütőmargarinból. A vásárlási gyakoriság stabil maradt (12,3 alkalom/vásárló háztartás), hasonlóképpen stabil a kosárméret (58 dkg/vásárlás). Tehát többen veszik, stabil volumenintenzitással.
Persze azért a vásárlók nem nyelik le zokszó nélkül a 43%-os áremelést, mivel a kategória értékben „csak” 25,5%-kal nőtt, azaz jelentősen emelkedett az olcsóbb termékek súlya (downtiering: –14%).
A margarin fejlődését a versenytárs kategóriákkal (vaj, vajkrém, sajtkrém, sós túrókrém, szendvics krém) összevetve azt látjuk, hogy azok is jelentősen – az FMCG-átlagot meghaladó mértékben – drágultak. Így a margarin továbbra is a legolcsóbb ezen termékkörben, az összes többi kategória közel kétszer drágább, mint a margarin (a vaj 3-szor drágább). Közülük a vaj, vajkrém és sós túrókrém mennyisége két számjegyű (–15% körüli) csökkenést szenvedett el.
A kategóriák közötti helyettesítés azt mutatja, hogy a vaj és vajkrém nagy volument vesztett a margarinhoz (elsősorban a kenőmargarinhoz) képest. Tehát ebben a termékkörben is igaz, hogy nemhogy visszafogjuk a fogyasztást, de az olcsóbb verziók felé is fordulunk.
//
Így készítsük el a tökéletes szendvicset!
Legyen szó munkáról, iskoláról vagy egy hétvégi utazásról, szinte mindig kapóra jön egy finom, lehetőleg házi készítésű szendvics – ezt mutatja egy nemrégiben készült országos kutatás eredménye is, amely szerint gyakorlatilag minden magyar szokott ilyen típusú ételt fogyasztani. Ahhoz azonban, hogy egyszerre költséghatékony, finom és az egészséges életmódba beilleszthető szendvicset készítsünk, nem árt betartani pár alapvető szabályt. Bakk Brigitta, a Rama dietetikusa most abban segít nekünk, miként készíthetünk ideális szendvicset az egész családnak.
A szendvicsünk mindenképpen tartalmazzon jó minőségű fehérjeforrást, például tojást, magas hústartalmú zsírszegény felvágottat, halat vagy túrókrémet. Vegán étkezés esetében a megfelelő fehérjebevitelt legegyszerűbben tofuval biztosíthatjuk, de a humusz, vagy a különböző hüvelyesekből – például vöröslencséből – készült krémek is jó opciók lehetnek. Ezek alapjául választhatjuk a 100%-ban növényi alapú Rama vajalternatívát.
A hazai kutatási eredmények szerint sokan amiatt döntenek a házi készítésű szendvicsek mellett, mert költséghatékonyabbak a bolti verzióknál. Pár trükkel azonban még többet spórolhatunk, és a környezetünknek is jót tehetünk. Praktikus megoldás lehet a korábbi étkezésekből megmaradt alapanyagokat felhasználni a szendvicsekben. Ráadásul a házi feltétek esetében könnyebben szem előtt tudjuk tartani az egészséges táplálkozási szempontokat a bolti verzióval szemben. Azzal is sok pénzt takaríthatunk meg, ha idényzöldségeket teszünk a szendvicsünkbe – ezzel ráadásul még a fenntarthatóságot is támogatjuk.
Gyerekek számára feldobhatjuk a fogást vicces formára vágott zöldségekkel, de készíthetünk zöldségkrémeket is. Ez utóbbiból válasszuk a házi verziót: miután összekeverjük a margarint tetszőleges, párolt és pürésített zöldségekkel, ízesítsük friss vagy szárított zöldfűszerekkel – így a változatos ízvilágnak köszönhetően kiválthatjuk a só jelentős részét. Érdemes már minél kisebb korban sószegényebb ételekre szoktatni a gyermekeket, hiszen ilyenkor alakul ki az ízpreferenciájuk. Ezért válasszunk olyan pékárukat, felvágottakat, sajtokat, amelyeken sószóróikonokkal jelzi a gyártók, hogy alacsonyabb sótartalommal bírnak. //
Kapcsolódó cikkeink
Így panaszkodnak a magyar dolgozók generációi – országos kutatás Steigervald Krisztiánnal
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >Együtt edukál a Tej Terméktanács és a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft.
A Tej Terméktanács és a Magyar Tejgazdasági Kísérleti Intézet Kft.…
Tovább olvasom >NIQ: Nem hátba veregetésre, mentorfigurákra van szüksége a fiataloknak
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >