A maradék hazavitelével harcolna az élelmiszer-pazarlás ellen egy francia képviselő
A Franciaországban szinte ismeretlen doggy bag, a maradék étel becsomagolására alkalmas doboz éttermi bevezetésével harcolna az ételpazarlás ellen egy francia képviselő.
A rágógumival vagy a hamburgerrel ellentétben az Egyesült Államokban elterjedt doggy bag nem tudott meghonosodni a francia éttermekben, ahonnan nem szokás a maradékot hazavinni.
Guillaume Garot szocialista képviselő viszont egyebek mellett ezen gyakorlat elterjesztését javasolja a Manuel Valls kormányfő megbízásából az ételpazarlás leküzdésére készített jelentésében, amelyet kedden nyújtott át Ségolene Royal környezetvédelmi és Stéphane Le Foll agrárminisztereknek.
Az ételhulladék Franciaországban 1,2 és 6 millió tonna között mozog évente, ez fejenként évi 20-90 kilogramm kidobott élelmiszert jelent. Ennek 58 százalékát az éttermek termelik, és 24 százalék a megmaradt fogásokból származik.
A képviselő szerint az ételpazarlás leküzdésére Franciaországban elsőként egy kulturális akadályt kellene elhárítani. Az amerikai fogyasztókkal ellentétben, akik számára természetes az éttermi maradék hazavitele, Franciaországban a vendégek jelentős része “nem meri elkérni az ételmaradékot, a séfek pedig a fogások ledegradálását látják a gyakorlatban”.
A képviselő ugyanakkor kiemelte, hogy a dobozok bevezetésére egyre több példa akad, és ezért is érdemes azt bátorítani. Példaként említi a jelentésben a TakeAway nevű vállalkozást, amely mikrohullámú sütőben való melegítésre is alkalmas, újrahasznosítható dizájnos ételdobozokat hozott forgalomba éttermi használatra. A lyoni cég az éttermek igényei szerinti méretű és színű “doggy bageket” gyártat.
“A vendégek és az étteremtulajdonos között gyakran félreértés van. A vendég azt várja, hogy az étterem ajánlja fel a maradékot elvitelre, az étterem pedig arra vár, hogy a vendég kérje” – mondta Victor Marostegan, a TakeAway társalapítója a 20 minutes című ingyenes lapnak. “Piaci hatástanulmányunk azt mutatta, hogy a vendégek és az éttermek sem zárkóznak el az ötlet elől. Ami hiányzott, az a bátorítás, mégpedig egy vonzó termékkel” – tette hozzá.
A kulturális akadály ellenére a lyoni IFAG kereskedelmi főiskola három diákja által alapított cég eddig ötven Lyon környéki étteremmel kötött szerződést, és a hónap végégig legalább száz ügyfélre számít, az év végére pedig ötszáz étteremnek tervez dobozokat szállítani.
Francois Pasteau, a párizsi L'Epi Dupin étterem séfje korábban az Egyesült Államokban dolgozott. A France2 közszolgálati televízió híradójának elmondta, hogy a konyhájában mindig van doggy bag, de ő soha nem ajánlja fel a vendégeknek. Csak akkor csomagolja be a maradékot, ha azt a vendég kéri. “99 százalékban külföldiek kérik a doggy baget. A pincéreim sem nagyon szoktak hozzá a dologhoz” – mondta a séf.
“Nem jut eszembe, hogy felajánljam. Kínos megkérdezni a vendégektől a vacsora végén, hogy kérnek-e doggy baget” – mondta Caroline Camu főpincér.
Franciaországban ugyanakkor teljesen megszokott dolog, hogy a be nem fejezett boros üveget hazaviszik a vendégek az étteremből.
(Venczel Katalin, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Pincérek és pszichológusok II.
Az elüzletiesedés és a marketing korában a vendéglátósnak mindenki konkurense,…
Tovább olvasom >Bővíti a Groupe Casino együttműködését az Ocadóval
A Groupe Casino az Ocado Grouppal közösen e-kereskedelmi logisztikai központok…
Tovább olvasom >A Rumour by Rácz Jenő nyerte az Év étterme díjat
A budapesti Rumour by Rácz Jenő nyerte a magyarországi gasztronómia…
Tovább olvasom >További cikkeink
Harminc éves a Magyar Gabonaszövetség
Befejeződtek a tavaszi mezőgazdasági munkálatok, bizakodásra ad okot, hogy a…
Tovább olvasom >Romlott a fogyasztók hangulata az Egyesült Államokban májusban
Az Egyesült Államokban az előzetesen közölt adatoknál is jelentősebben romlott…
Tovább olvasom >Újra visszafogottabban terveznek beruházásokat a kkv-k
A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése…
Tovább olvasom >