A maradék hazavitelével harcolna az élelmiszer-pazarlás ellen egy francia képviselő

Szerző: trademagazin Dátum: 2015. 04. 16. 11:03

A Franciaországban szinte ismeretlen doggy bag, a maradék étel becsomagolására alkalmas doboz éttermi bevezetésével harcolna az ételpazarlás ellen egy francia képviselő.

elelmiszermaradekA rágógumival vagy a hamburgerrel ellentétben az Egyesült Államokban elterjedt doggy bag nem tudott meghonosodni a francia éttermekben, ahonnan nem szokás a maradékot hazavinni.

Guillaume Garot szocialista képviselő viszont egyebek mellett ezen gyakorlat elterjesztését javasolja a Manuel Valls kormányfő megbízásából az ételpazarlás leküzdésére készített jelentésében, amelyet kedden nyújtott át Ségolene Royal környezetvédelmi és Stéphane Le Foll agrárminisztereknek.

Az ételhulladék Franciaországban 1,2 és 6 millió tonna között mozog évente, ez fejenként évi 20-90 kilogramm kidobott élelmiszert jelent. Ennek 58 százalékát az éttermek termelik, és 24 százalék a megmaradt fogásokból származik.

A képviselő szerint az ételpazarlás leküzdésére Franciaországban elsőként egy kulturális akadályt kellene elhárítani. Az amerikai fogyasztókkal ellentétben, akik számára természetes az éttermi maradék hazavitele, Franciaországban a vendégek jelentős része „nem meri elkérni az ételmaradékot, a séfek pedig a fogások ledegradálását látják a gyakorlatban”.

A képviselő ugyanakkor kiemelte, hogy a dobozok bevezetésére egyre több példa akad, és ezért is érdemes azt bátorítani. Példaként említi a jelentésben a TakeAway nevű vállalkozást, amely mikrohullámú sütőben való melegítésre is alkalmas, újrahasznosítható dizájnos ételdobozokat hozott forgalomba éttermi használatra. A lyoni cég az éttermek igényei szerinti méretű és színű „doggy bageket” gyártat.

„A vendégek és az étteremtulajdonos között gyakran félreértés van. A vendég azt várja, hogy az étterem ajánlja fel a maradékot elvitelre, az étterem pedig arra vár, hogy a vendég kérje” – mondta Victor Marostegan, a TakeAway társalapítója a 20 minutes című ingyenes lapnak. „Piaci hatástanulmányunk azt mutatta, hogy a vendégek és az éttermek sem zárkóznak el az ötlet elől. Ami hiányzott, az a bátorítás, mégpedig egy vonzó termékkel” – tette hozzá.

A kulturális akadály ellenére a lyoni IFAG kereskedelmi főiskola három diákja által alapított cég eddig ötven Lyon környéki étteremmel kötött szerződést, és a hónap végégig legalább száz ügyfélre számít, az év végére pedig ötszáz étteremnek tervez dobozokat szállítani.

Francois Pasteau, a párizsi L'Epi Dupin étterem séfje korábban az Egyesült Államokban dolgozott. A France2 közszolgálati televízió híradójának elmondta, hogy a konyhájában mindig van doggy bag, de ő soha nem ajánlja fel a vendégeknek. Csak akkor csomagolja be a maradékot, ha azt a vendég kéri. „99 százalékban külföldiek kérik a doggy baget. A pincéreim sem nagyon szoktak hozzá a dologhoz” – mondta a séf.

„Nem jut eszembe, hogy felajánljam. Kínos megkérdezni a vendégektől a vacsora végén, hogy kérnek-e doggy baget” – mondta Caroline Camu főpincér.

Franciaországban ugyanakkor teljesen megszokott dolog, hogy a be nem fejezett boros üveget hazaviszik a vendégek az étteremből.
(Venczel Katalin, MTI)

Kapcsolódó cikkeink