A magyar fagylalt szép jövő elé néz!
A 25 éves Év Fagylaltja verseny győztese idén a balatonmáriafürdői Florida Fagyizó főcukrásza, Somodi János lett – vele beszélgettünk sikerekről, szakmáról, tervekről.
A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.
– Hogyan lett cukrász?
– 34 éves vagyok, de már 15 éve a csapat tagja. Előtte inkább az informatika világa vonzott – feleségem révén kerültem a cukrászat, a fagyizó körforgásába. Először az emberhiány miatt csak kisegítettem a pultban, majd azon kaptam magam, hogy apósom mellett tanulom a fagylaltkészítés alapjait. Később részt vettem cukrászképzésen is, de a fagylaltkészítés rejtelmeit olasz tanfolyamokon sajátítottam el. Nagyon szeretem, amit csinálok, bár néhányszor éreztem a kiégés jeleit. Ilyenkor kell új erőt meríteni, inspirációkat szerezni; ez a nem könnyű szakma csodálatos pillanatokat hozhat.
– Sok jó fagylaltozó között mivel lehet kitűnni az átlagból?
– Ha regionálisan a Balatont nézzük, az elmúlt 5 évben brutálisan megerősödött a fagylaltszektor. Kapásból fel tudnék sorolni 10 fagylaltozót, amelyek rendkívül magas minőséget képviselnek, az Év Fagylaltja versenyeken a balatoni üzletek hoztak el számos díjat. A Florida idén ünnepli 30. születésnapját, tudás és tapasztalat van az eredmény mögött.
– Hogyan alakult a forgalmuk verseny előtt és verseny után?
A pandémia minket is komolyan érintett, 2020-ban két hónappal később tudtunk kinyitni. Ez persze a dolgozóinknak is kiesést jelentett, akik alig várták az újrakezdést. Utána viszonylag normális szezont zártunk, sőt – kevesebben nyaraltak külföldön, rengeteg ember volt a Balatonon. Most az infláció nehezíti meg az életünket, meg a „Horvátország olcsóbb” témájú cikkek.
Az Év Fagylaltja 2023 megnyerése után két-három hét rendkívül erős volt, de azóta se csökkent jelentősen a forgalmunk. Összességében jobb szezont fogunk zárni, mint tavaly, ami részben a díjnak köszönhető.
– Hogyan képzi magát?
– Ősztől tavaszig zárva van az üzletünk, ilyenkor szoktunk szakmai tréningekre, kiállításokra járni. Nagyon szeretünk alkalmanként gourmet cukrászdákat is meglátogatni, ahol hihetetlen inspirációkat kap az ember. Sikerült remek kapcsolatot kialakítanom egy olasz fagylaltos céggel, akik rendkívül sokat segítettek, főleg szakmailag. Ezek mellett szakirodalmat olvasok, gasztroappokat használok, és nyitott szemmel járok.
– Szeret versenyezni?
– Rengeteg pluszt kaptam az idei versenytől, elsősorban annak elismerését, hogy a szakmailag valóban jó irányban haladok. Szinte minden évben indulok versenyeken – elsősorban a hazaiakon, az első sikerem nemzetközi versenyen tavaly ősszel volt: a most futó fagylalt-világbajnokság első magyar fordulójából továbbjutottam, így már ott vagyok a magyar döntőben. Az itt szereplő 9 szakember közül 2 fogja képviselni az országot a világdöntőben; a nagy célom most, hogy ott szerepelhessek.
– Milyen árat hajlandó még Ön szerint megfizetni a vásárló egy gombóc fagylaltért?
– A fagylalt árát illetően szerintem már most egy lélektani határnál vagyunk: 500-600 Ft környékén mozog egy gombóc ára a Balatonnál. Az emberek hajlandóak többet fizetni, de a pénzükért tényleg minőségi terméket várnak. Hogy mi lesz az az ár, amikor azt mondja majd egy család, hogy nem fagyizunk, az megjósolhatatlan. Főleg, hogy nagy konkurenciát jelentenek a multik pálcikás jégkrémei is, amelyek ráadásul egyre jobb minőségűek.
A siker a marketingen is múlik, szerintem ez már alapfeltétele egy üzlet működésének. Leginkább a közösségi média felületeit használjuk mi is – már amennyire időnk engedi –, és az üzletünkben áll egy, a sikereinket megjelenítő dicsőségfal is.
– Milyennek látja a szakma általános hazai színvonalát?
– Nagyon erős a fagylaltos szektor, főleg ez a 30-as korosztály produkál kitűnő eredményeket, ami azt mutatja, hogy a magyar fagyi szép jövő elé néz. Ha a fagylaltozókat nézzük, szerintem a kollégák 20%-a kiváló termékeket készít, de ez persze nem azt jelenti, hogy a többi nem jó. Hogy aztán milyen lesz az utánpótlás, az viszont már kérdéses. Nagyon nagy a munkaerőhiány is, ami motiválatlansággal is párosul – mindezek társadalmi jellegű problémák szerintem. //
Kapcsolódó cikkeink
A 2024-es év bejglijei: Karl Cukrászda és Még1kiflit Pékség a dobogón
A Magyar Cukrász Ipartestület idén is meghirdette az Év bejglije…
Tovább olvasom >A HoReCa-piac kihívásai nem múlnak, csak változnak – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Közel 1100 „diák” iratkozott be az FMCG Szabadegyetemre, hogy szeptember…
Tovább olvasom >Egyhengeres fagylaltot vagy kéthengerest? – A nap képe
Nagyobb, magasabb, de leginkább másabb a hengeres fagylalt, mint a…
Tovább olvasom >További cikkeink
A csodálatos mandarin – A nap videója
Yoshihiro Okada „műveit” már ismerik olvasóink: néhány vágást ejt mandarinok héján,…
Tovább olvasom >Mit meg nem tesznek a frissességért! – A nap képe
A skandináv országokban kultusza van a friss élelmiszereknek – íme…
Tovább olvasom >