A koronavírus hatása az online vásárlásokra
A koronavírus hatásai az online kereskedelemben is gyorsan megjelentek a piac keresleti és kínálati oldalán egyaránt. Az Árukereső.hu, Magyarország leglátogatottabb termék- és ár-összehasonlító oldala többek között az ezekkel kapcsolatos összefüggéseket vizsgálta.
A március 11-e után életbe lépő korlátozások hatására a fogyasztói igények és a vásárlási hajlandóság is megváltozott, amelynek eredménye az Árukereső.hu weboldalán látogatási adatok formájában azonnal kirajzolódott.
Összehasonlítva a 2020.03.11-31. időszakot egy általános februári időszak látogatottságával, az elemzésből elmondható, hogy az oldalra érkező teljes látogatószámban csekély, mindössze 2% körüli csökkenés mutatkozott.
Ellenben ugrásszerű érdeklődés volt tapasztalható március 11-e után azon higiéniai termékkategóriákban, amelyek a védekezés szempontjából most kiemelt szerepet kapnak. A kézfertőtlenítők esetében 110-szeres keresletnövekedés látható, a munkavédelmi maszkok 17-szeres emelkedést mutatnak, de a tisztító- és fertőtlenítőszerek esetében is kilencszeres a növekedés.
Az egészségmegóvás szempontjából fontos kategóriákban is magasabb volt a látogatások száma: a lázmérők iránti kereslet 5-szörösére, a párásítók és légtisztítók nézettsége majdnem másfélszeresére emelkedett.
A home office, azaz az otthoni munkavégzés iránti igények az ide tartozó termékcsoportokat is magukkal húzták: a laptopok meghaladták a 70%-os nézettség-növekedést, de a számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet is pozitívan hatott a webkamerák (15-szörös), nyomtatók (1,7-szeres) és tabletek (1,2-szeres) piacára.
Az online kereskedelem szempontjából az élelmiszer-felvásárlási láz a háztartási gép szegmensben hullámot indított el. A romlandó élelmiszerek tárolására alkalmas fagyasztószekrények négyszeres kiugrást hoztak, míg az otthoni kenyérsütőket közel hétszer annyian keresték. A tartós élelmiszerek (konzervek, befőttek, tészták, lekvárok, instant levesek) kategóriacsoportján 50%-al több látogatás mutatkozott, a lisztekre négyszer több látogatói forgalom érkezett.
Emellett az emberek nem csak magukról, de háziállataikról is felelősen gondolkodnak, amely következtetés abból vonható le, hogy a kutyatáp kategóriában duplájára gyarapodott a látogatások száma, illetve a macskaeledelek, nyakörvek, pórázok, kutyahámok, kutyajátékok is 40% körüli bővülést hoztak.
Az otthoni időtöltéshez köthető termékek egyes csoportjaiban szintén növekvő tendencia mérhető. A játékkonzolok (+90%), játékprogramok (+25%), társasjátékok (+20%) és puzzle (+70%) termékek esetében a is növekedtek a látogatottsági adatok.
Az új helyzetnek azonban a kereslet szempontjából a webáruházakra nézve negatív hatása is van.
Néhány, az otthoni szórakozást támogató, nagy értékű műszaki cikkek esetén a látogatások a vizsgált időszakban csökkentek. A televízióké 10%-al, a mobiltelefonoké 20%-al, az okosóráké és digitális fényképezőgépeké 40%-al visszaesett.
„A járvány- és veszélyhelyzet egyértelmű jelei az e-kereskedelem területén is azonnal érzékelhetőek. A koronavírus és a 11-én elrendelt veszélyhelyzet a fogyasztói szokások átrendeződését is eredményezte. Az emberek próbálják csökkenteni az egymás közötti kontaktusszámot, s ehhez egy tökéletes lehetőség, hogy vásárlásaikat otthonról, online intézzék. A webes vásárlás a nap 24 órájában elérhető, de ennél fontosabb, hogy számos olyan előnye van, amelyeknek értéke a jelen helyzetben még nagyobb szerepet kap. Kiemelkedik ezek közöl a házhozszállítás, a csomagpontra való rendelés, illetve a készpénzhasználat nélküli online bankkártyás fizetés.” – fogalmazta meg Rácz Csaba, az Árukereső.hu ügyvezetője.
Az Árukereső.hu továbbá vizsgálta, hogy az árak és a boltszámok tekintetében megfigyelhető-e általános elmozdulás a 2020.03.01-31. közötti időintervallumban. Az elemzés közel 100.000 olyan termék adataiból készült, melyek teljes márciusban kaphatóak voltak, egyidejűleg legalább 10 bolt forgalmazásában.
Míg március hónap elején ezek közül egy terméket átlagosan 17 bolt árusított, úgy ez a szám a hónap végére 16-ra csökkent, mely kevesebb mint 5%-os kínálatcsökkenést jelent.
Az átlagtól eltérően azonban vannak lényegesen megnövekedett kereslettel rendelkező termékek is, amelyek hatására az adott terméket forgalmazó boltok számában nagyobb csökkenés tapasztalható: több mint 7%-os visszaesés mutatkozik boltszám szintjén a notebookoknál, 20%-os a nyomtatóknál, 25%-os a lázmérőknél, 30%-os a kutyatápoknál, a tisztító és fertőtlenítőszereknél.
Kiugróan egyedi változások, ahogyan ez az offline boltok polcain is megfigyelhető volt, átmeneti készlethiány az online webshopok kínálatában is mutatkozott: a kézfertőtlenítők, munkavédelmi maszkok, kenyérsütők elérhetősége átmenetileg megszűnt.
A termékek fogyasztói árai márciusban mindössze 2%-os emelkedést mutattak. A változás részben abból fakad, hogy az alacsonyabb áron forgalmazó kereskedői készletek rövid időn belül lecsökkentek, de a forint-euró árfolyam változása sem segítette a korábbi árak fenntarthatóságát.
A kinyert adatokból egyértelműen látszik, hogy az átlagárak számos tartós fogyasztási cikknél, mint például a televíziók, mobiltelefonok, hűtőszekrények, fagyasztók, párásítók, légtisztítók, a teljes periódus alatt szinte ugyanazon az értéken mozogtak. Ettől eltérően, a március elején és végén elérhető ajánlatok vizsgálatából kiderül, hogy az otthoni munkaeszközök esetében a nyomtatók átlagárai közel 5%-al, míg a webkameráké és laptopoké 12%-al emelkedtek, amely nem feltétlenül az áremeléseknek köszönhető, mivel számos esetben a legolcsóbb termékek hiánya növelte az online boltok aktuális ajánlatainak átlagárait.
„Az ár-összehasonlító oldal funkciója a jelenlegi szituációban is pontosan ugyanaz, mint eddig, vagyis egy olyan biztonságos környezetet kínál az online vásárlóknak, ahol gyorsan és könnyedén megtalálhatják a számukra legkedvezőbb ajánlatokat, beleértve a termék árát vagy a hiteles vásárlói véleményeket. Akik eddig csak barátkoztak az internetes vásárlással, azoknak gyors edukálásra, tiszta és egyértelmű információkra van szükségük, amely az Árukereső.hu oldalán könnyen elérhető. Azon generációt, akik jártasabbak a digitális világban arra kérjük, hogy segítsenek idősebb családtagjaiknak, így megkönnyítve helyzetüket, hogy otthon tudjanak maradni.” – emelte ki Baka László az Árukereső.hu marketing vezetője.
Kapcsolódó cikkeink
Válságállóság az AI és ESG segítségével – KPMG CEO Outlook 2024
A hosszú távú válságállóság megteremtése kulcsfontosságú a siker szempontjából, nem…
Tovább olvasom >Ezek voltak a nyár legkeresettebb termékei
Az idei nyár a pihenés és a szórakozás jegyében telt,…
Tovább olvasom >Felgyorsult a kéknyelv-betegség terjedése Hollandiában
Hollandiában megugrott a kérődző állatokat megtámadó kéknyelv-betegség eseteinek száma –…
Tovább olvasom >További cikkeink
Egyre korábban indul a karácsonyi szezon: az ár-érték arány a kulcs
Az idei évben a magyarok 40 százaléka hozta előre a…
Tovább olvasom >Prémium legyen, de fenntartható is – a legifjabb generáció elvárásai
A kiskereskedelmi szereplők kénytelenek lesznek egyre nagyobb figyelmet fordítani fenntarthatósági…
Tovább olvasom >Fél év alatt 100 millió forint felajánlást tettek karitatív célokra a fogyasztók a kötelező visszaváltási rendszer révén
A hat hónapja kezdődött és a mindennapok szerves részévé vált…
Tovább olvasom >