A dizájn körülöleli a fogyasztókat
A vevők bevonzása, elkápráztatása és visszacsábítása a tudatosan felépített dizájnon is múlik. A padlózattól a fényekig, a bútorzattól az impulz pontokig, a színektől a kommunikációs elemekig sok-sok részlet hívja be, szólítja meg a fogyasztókat és befolyásolja a vásárlói élményt. A Trade Marketing Klub évzáró ülésén a dizájn szerepét taglaló három szakmai előadást követően a POPAI Awards POP verseny ünnepélyes díjátadójára került sor.
Szerző: Kátai Ildikó
A szervezők hibrid eseménnyel készültek, de a szigorító intézkedések miatt végül online tartották meg a Trade Marketing Klub Design = Shopper loyalty címmel meghirdetett eseményt, amely egyben a 11. magyar POPAI Awards ünnepélyes díjkiosztó eseménye is volt.
Szín, forma, hangulat
Közel hetvenen vettek részt a Trade Marketing Klub és a POPAI közös online rendezvényén november 12-én. A gyülekező időben a bekapcsolódó résztvevők őszinte örömmel üdvözölték egymást. Hermann Zsuzsanna, a Klub egyik alapítója köszöntötte a virtuális egybegyűlteket, és Csiby Ágnes, a POPAI elnöke mutatta be az előadókat.
Az online találkozó előnye, hogy bár csak képernyőn, de maszk nélküli arcokat, valódi mosolyokat láthatunk – jegyezte meg Török Bálint, a Wanzl üzletágvezetője, aki az első előadást tartotta. Prezentációjában kitért a nemzetközi és a hazai trendekre, amelyeknek egyik közös vonása a friss fókusz és az eladás növelése. Először az európai, majd a nemzetközi piacon mutatta be, hogy milyen tendenciák láthatók a szuper- és hipermarket dizájn tekintetében. Egyik uralkodó trend a „letisztult”, amit a visszafogott színek és anyaghasználat, kevés kommunikációs felület és zaj jellemez. Sikeres továbbá a „skandináv” az „ipari” és az „eklektikus” stílus is, ahol egyre gyakoribbak ismét a kulisszaelemek.
A második blokkban a hazai élelmiszerboltok dizájnfejlődését tekintette át Török Bálint, különös tekintettel a 2015 utáni időszakra. Egymással keveredve, határozott egyedi stílust kialakítva jelennek meg a magyar üzletekben a világtrendek, világszínvonalú belső terekkel.
Végül az előadó a COVID generálta változásokat taglalta, amelyek révén új eszközök kerültek, illetve kell hogy kerüljenek az eladóterekbe. A vírus kitörésével számos eszköz született, melyek többsége azonban többnyire a funkcionalitás szintjén maradt, és nem, vagy nagyon lassan látszik kibontakozni az igény ezeknek a termékeknek a csinosítására, boltképbe való integrálására. Ha a pandémiaprotokoll miatt bekerült eszközök is a dizájnba illeszkednek majd, segíthetnek visszaszerezni a vírus hatására eltűnt forgalmat. Ezen eszközök belsőépítészeti tervezése visszaállíthatja az eredetileg eltervezett eladótéri hangulatot, a harmónia üzeneteket, sőt biztonságot és higiéniaérzetet keltve visszacsalogathatja a vásárlókat a hagyományos üzletekbe.
A sok érdekes képpel illusztrált anyagban francia, olasz, spanyol, német üzletek mellett a Wanzl által tervezett és megvalósított magyar boltok átalakításán keresztül is bemutatásra került, hogyan lesz a bemutatott trendekből és irányzatokból látható és láttató eladótér.
A dizájn a fogyasztó megszólítása
Csicsai Gábor, a Mangrove Kft. vezető tervezője, formatervező, belső építész csapatával a fejlesztésekre helyezi a hangsúlyt a COVID-időszakban. Úgy véli, hogy a látványos, futurisztikus, új trendek, tervek, inkább a dizájn szakmának és a médiának szólnak, valós bevezetésük nem történik meg. Sokkal inkább vonzza a fogyasztókat az, ami a vágyott és most elérhetetlen régi normális. Az a domináns érzés figyelhető meg, hogy mindenki „átmeneti helyzetként” kezeli a világjárványt.
Csicsai Gábor kiemelte, hogy egy jó design az üzletben, egy in-store termékben olyan, mint a jó csomagolás. Megadja az első benyomást, figyel a vevőre és egyben megmutatja magát a kereskedőt vagy vendéglátóst is. Mindezek miatt az előadó a tervezők feladatának azt látja, hogy a meglévő értékeket csempésszék vissza valamilyen módon a mindennapokba. Persze nem használhatók (átmenetileg) a régi szimbólumok. Ugyanakkor az emberek a bizonytalan helyzetben a megszokott, ismert, biztos pontokat keresik, várják.
Mindezek miatt a tervezési szempontok eltolódnak, nagyobb hangsúlyt kap az informálás és erősödnek a figyelemfelkeltő kiemelések, a LED-es technológiák, passzív vagy mozgó vizuális effektusok. Továbbra is markánsan jelen van a hagyományos passzív kommunikáció, de nagyobb az igény a tágas terekre, a rendezettségre és a tisztaság, a biztonság érzetére. Fontos a jobb áttekinthetőség a polcokon, az üzletterekben és a kevesebb kontaktus az eladóval, szolgáltatóval. A környezettudatosság átmenetileg háttérbe szorul, több csomagolást fogadunk el.
Arra számítanak, hogy a pandémia előtt jelenlevő igények, fenntarthatóság, környezetvédelem, digitalizáció fog tavasztól újra előtérbe kerülni, kiegészülve a tisztaság, érintésmentesség fókusszal, amiben a digitális megoldások jelenthetnek előrelépést. Egy teljesen megújuló, visszagyűjthető displaytechnológia bevezetésére készülnek, ami formai megkötés nélkül, tartósan igényes megjelenést biztosít úgy, hogy az anyaga újrahasznosítható. A költsége pedig a jelenlegi alapkategória áraival veszi fel a versenyt. Párhuzamosan fejlesztik digitális felületekkel és képességekkel felruházott in-store eszközeiket is.
Forgalomgenerálás, impulz zónák
Banu László, az Artconcept Design Kft. vezetője a kilencvenes évektől foglalkozik kereskedelmi és horeca terek kialakításával. A dizájn a tértervezéssel kezdődik, a bejárati szituáció kezelése, a vevő végigvezetése a frissáru termékek pozicionálásával és sorrendiségével, az impulz vásárlással gerjesztett kosárérték növelése a legfontosabb szempontok. Szükségesnek tartja, hogy már a tervezés, áttervezés során hangsúlyozzák a forgalomnövelő lehetőségeket, eszközöket, amiben a specifikus termékprezentáció elengedhetetlen a siker érdekében. A látvány mellett az impulzivitás lehetőségeit találják meg a terekben. Az is fontos számukra, hogy a vevők jól érezzék magukat, megszeressék a kialakított tereket, és szívesen visszajárjanak oda. Tervező csapatuk fiatalos, lendületes, és folyamatosan képzéseken vesznek részt, ez tükröződik a modern belsőépítészeti javaslataikban is.
Banu László előtte-utána képekkel szemléltetett példáiban nagy átalakításokat mutatott be, amikor tervezésük nyomán újjászülettek a terek. A jellegtelen helyiségek teljesen új dizájnt kaptak, olykor az álmennyezet vagy gipszkarton alól galéria, boltív is előkerült. Az eredeti építészeti elgondolást is igyekeznek felszínre hozni és modern értelmezésben bemutatni. Így keletkeznek a hangulatos, progresszív, otthonos üzlet, kávézó vagy éppen irodai kantin megoldások, amelyek általában a tervezettnél is nagyobb forgalomnövekedést jelentenek a megrendelőknek.
A tereket az ergonómia messzemenő figyelembevételével alakítják ki. Terveikben a természet organikus, játékos formáit is felhasználják. Törekszenek a háttérzaj, a zajterhelés csökkentésére, amivel a hatékonyság és a vevői elégedettség is növelhető. Az akusztikai megoldások mellett nagy hangsúlyt helyeznek a tervezett tér világításának koncepciójára termékspecifikus világítási elemekkel, amelyek szintén ösztönzik az impulz vásárlást. Komplett térkialakító filozófiájukba széles szolgáltatási kör is tartozik, a tér-, technológiai és belsőépítészeti tervezés, építőipari kivitelezés, arculatintegrálás, általános és zöld dekoráció, növényekkel, növényfallal a tér természetessé alakítása, irodabútor és konyhatechnológiai berendezések lízingelése, tartós bérletbe adása.
Az online rendezvény záróakkordja a 11. magyar POPAI Awards POP verseny ünnepélyes díjkiosztója volt, amelyről bővebben a POPAI hírek rovatban olvashatnak. //
Kapcsolódó cikkeink
Tovább nőtt a nemzeti dohányboltok súlya az FMCG-forgalomban
A Nemzeti Dohánybolt Panel 2023. április–2024. márciusi dohánytermékek nélküli FMCG-forgalma…
Tovább olvasom >Infláció – Így alkalmazkodtak a vásárlók a folytonos változásokhoz
A vásárlók már nem tudnak és nem is akarnak többet…
Tovább olvasom >Posztinflációs trendek és várakozások 2024-ben – Az FMCG-piac alakulása az NIQ szemüvegén keresztül
Továbbra is minden lehetséges módon spórolnak a vásárlók kontinensszerte, így…
Tovább olvasom >További cikkeink
Adni Öröm! – nehéz sorsú embereknek gyűjtenek tartós élelmiszereket a SPAR-üzletekben
Elindult mától a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a SPAR Magyarország…
Tovább olvasom >A technológiai fejlődés és az üzleti utazások
Az International Workplace Group (IWG) – a hibrid munkamegoldások piacának…
Tovább olvasom >K&H: ajándékot, de mit és melyik boltból?
A karácsonyi ajándékozás során a fiatalok körében a ruhák vannak…
Tovább olvasom >