A Consumer Goods Forum dublini globális csúcstalálkozója a rugalmasságról és az újragondolásról szólt

Szerző: Gáspár Kinga Dátum: 2022. 06. 24. 18:00

A június 20-23. között Dublinban megrendezett világgazdasági fórumon a különböző, kiskereskedelmi és fogyasztási cikkek iparági vezetői vettek részt. A háromnapos rendezvényen a szakmát érintő globális kihívásoka és az azokra adható megoldásokra fókuszálták a panelbeszélgetéseket. A nagyszabású csúcstalálkozón többek között a válságnak köszönhető kreatív piaci megoldásokról és a jövőbeli nehézségekről is szó esett.

A 2019-es vancouveri csúcstalálkozó óta ez volt az első olyan globális szakmai rendezvény, amely személyes jelenléttel zajlott

A rugalmasságtól az újragondolásig: felelősségteljes növekedés az új korszakban című rendezvény első napjának egyik kulcsmondata Alexandre Bompardtól, a Carrefour vezérigazgatójától származik: „A válság megmutatja, hogy mi vagy… és mire vagy képes.”  Ezzel többek között arra is utalt, hogy jelenleg a vállalkozásoknak egyidejűleg sokféle válsággal kell megküzdeniük, ám ez felszínre hozza a szakmai kreativitást is.

A nap eleji nyitóbeszédben a CGF társelnökei, James Quincey, a Coca-Cola és Daniel Zhang, az Alibaba munkatársa bemutatták azokat a kihívásokat, amelyekkel a kiskereskedelmi és fogyasztási cikkekkel foglalkozó cégek jelenleg szembesülnek, a gazdasági instabilitás, a geopolitikai feszültségek és számtalan egyéb globális probléma miatt. Míg az elmúlt néhány év viharos volt, a következő néhány év olyan zűrzavaros lesz, amelyet még fel sem tudunk fogni – jegyezte meg Quincey, és felszólította a jelenlévőket, hogy működjenek együtt a léptékek és arányok mérséklése érdekében.

A különböző panelbeszélgetések közül az egyik a körforgásos gazdasággal foglalkozott. Dame Ellen McArthur, a világkörüli vitorlázás rekordját tartó nyugalmazott angol tengerész, aki saját alapítványával a körforgásos gazdálkodás modelljének megvalósítását támogatja, a csomagolás „értékének” újragondolását szorgalmazta. A problémafelvetést az együttműködés fontosságáról szóló panelvita követte, amelyen a Douglas, az AS Watson és a L’Oréal felsővezetői vettek részt – mindegyik cég egy-egy “lábával” a kozmetikai és szépségápolási szegmensben. A kozmetikaipar élenjár az innovatív technológiai megoldások átvételében,  így a beszélgetés a metaverzum témájára terelődött, amelyet a L’Oréal munkatársa, Nicolas Hieronimus a “márkák elköteleződési lehetőségeinek kiterjesztéseként” értékelt. A Douglas vezérigazgatója, Tina Mueller hozzátette, hogy a drogériás kiskereskedők azt tervezik, hogy a jövőben a metaverzumban nyitnak üzletet, mondván: “ott kell lennünk, ahol a vásárlóink ​​vannak”.

A csúcstalálkozó nyitónapja számos parázsvitának adott otthont a kiskereskedelem és a fogyasztási cikkek vezető képviselőivel – mindegyikük üdítően őszinte volt a piaci kihívások megbeszélésében. Alan Jope, az Unilever tisztességes értékelésével nyitotta meg a jelenlegi időszakot – „Elegem van abból, hogy példátlan időket éljek, nem bánnám a precedens időket” –, mielőtt megvizsgálná, hogyan igyekszik a fogyasztási cikkek óriása „hozni egy pozitív hozzájárulást” tetteivel.

„Az üzleti helyzet egyre világosabbá válik: a fogyasztók határozottan a fenntartható márkákat választják a nem fenntartható márkák helyett” – mondta Alan Jope.

Brian McNamara, a GSK Consumer Healthcare – hamarosan Haleon – munkatársa következett, és a csoport Health Inkluzivitás Indexét tárgyalta, amely egy olyan kezdeményezés, amely az egészségügyi inkluzivitás mozgatórugóit és akadályait azonosítja 40 országban. A CGF Együttműködés az Egészségesebb Életért koalíció kulcsszereplőjeként McNamara arra kérte a jelenlévőket, hogy vizsgálják meg a „verseny előtti összefogás” módozatait a szociális egészségügyi problémák megoldása érdekében. “Ha nem tesszük meg, és ha nem támaszkodunk iparágként, akkor senki más nem fogja megtenni” – jegyezte meg.

Bompard, a Carrefour vezérigazgatója, egy hat évtizede hipermarket és szupermarket modellje alapján létrehozott kiskereskedő, amely nemrégiben bejelentette, hogy hajlandó átállni egy digitálisan vezetett, omnichannel üzemeltetőre. Mint kifejtette, míg mások hátránynak tekinthetik például a Carrefour hipermarket ingatlanát, ő „lehetőségnek” tekinti – különösen, mivel a fogyasztók egyre inkább számtalan vásárlási csatornát választanak. “Ha sikerül egy zökkenőmentes élményt felépíteni, akkor az a tény, hogy rendelkezünk ilyen típusú formátumokkal és erős e-kereskedelmi tevékenységünk, óriási versenyelőnyt jelent, még akkor is, ha tisztán e-kereskedelmi szereplőkkel nézünk szembe” – magyarázta.

Az ételmarketing globális problémája, hogy a legfiatalabb generáció érdekeit nem veszi figyelembe, a döntéshozatalban az ifjúság nem vesz részt

A The Consumer Goods Forum Global Summit második napja annak vizsgálatáról szólt, hogy a kiskereskedők és a fogyasztási cikkekkel foglalkozó cégek hogyan alkalmazkodnak egy korántsem normális környezethez. A nap nyitó plenáris ülésére, amelyen Ugur Samut, a Gorillas társalapítója is fellépett, kifejtve, hogy az “egyetlen legfontosabb” tulajdonság, amellyel cége startupként rendelkezhet, az alkalmazkodóképesség: “alkalmazkodnia kell, meg kell nyugodnia, és tovább kell lépnie”.

A Musgrave Group vezérigazgatója, Noel Keeley kifejtette: „Minden nap háromból egy embernek enni adunk Írország szigetén” – mondta Keeley, megjegyezve, hogy a világjárvány alatt a kiskereskedelmi ágazat vásárlóihoz való viszonya alapvetően megváltozott. „Rájöttünk, hogy nem csak üzleteket vagy elosztó-hálózatokat működtetünk – élelmiszerrel látjuk el Írország lakosságát.”

A nap számos panelbeszélgetésnek is otthont adott, a SPAR International, a Bel Group, az IGA és a McKinsey & Company közreműködésével a „Makró- és mikrotrendek” témakörben. Érthető, hogy az infláció a vita forró témája volt, – ahogy a Bel-csoporthoz tartozó Cécile Beliot-Zind megjegyezte: „Úgy gondolom, hogy kevesebbet kellene beszélnünk az inflációról, és többet kellene beszélnünk kiskereskedőinkkel arról, hogyan kelthetünk izgalmas és  játékos pillanatokat a családok számára.”

A „Race to Zero” panelen számos szakmai nagyágyú beszédet mondott: Ken Murphy a Tesco-tól, Laxman Narasimhan a Reckitttől és Ramon Laguarta a PepsiCo-tól. Mindhárman amellett érveltek, hogy a fenntarthatóság üzleti érvei „igazán meggyőzőek”, nem beszélve arról, hogy a változó világban létfontosságúak. „Úgy gondolom, hogy a vállalataink szén-dioxid-mentesítésére vonatkozó döntés valószínűleg a legfontosabb döntés, amelyet meg kell hoznunk” – jegyezte meg Laguarta.

A Maersk cég Vincent Clercje logisztikai óriás a karbonsemlegesség stratégiai megvalósíthatóságának kihívásait vázolta fel: 2023-tól zöld etanollal működteti hajóit, ami potenciális változást jelenthet a szektorban. Az ellátási láncokról szóló szekcióban többek között a hagyományos üzletvitelről az adat alapú üzletvitelre való áttérésről is szó volt. A második nap zárásaként a küldöttek bemutatkoztak az élelmiszerharcosok következő generációjával: a Bite Back 2023-ból Christina Adane és Jacob Rosenberg csatlakozott a Danone képviseletében jelen lévő Ayla Zizhez és az Ahold Delhaize-től érkező Frans Mullerhez a plenáris ülésen. A csúcstalálkozó egyik legelgondolkodtatóbb előadásában Adane és Roseberg (18, illetve 17 évesek) könyörtelen igazságokat közöltek az élelmiszermarketing egészségügyi szempontból való hiányosságairól, és arról, hogyan programozzák a fiatalokat az egészségtelen táplálkozásra. fiatal kor.

„A gyorsétel-reklámok folyamatos bombázása alatt élünk” – jegyezte meg Rosenberg, és felszólította a márkákat, hogy „tervezzék újra” marketingköltségeiket az egészségesebb lehetőségek népszerűsítésére, az „olcsó, feldolgozott élelmiszerek” helyett. Ezt az érzést visszhangozva Adane megjegyezte, hogy 11 éves korára “minden harmadik embert veszélyeztet az elfogyasztott étel”,  továbbra is a magas só-, zsír- és cukortartalmú élelmiszerek vagy a káros összetevők miatt. Ahogy fogalmaznak, a mai fiatalok “kimaradtak az élelmiszermarketing körüli beszélgetésből”.  Válaszul a CGF Együttműködés az Egészségesebb Életért szervezete azt mondta, hogy hajlandó együttműködni a fiatalokkal annak érdekében, hogy megváltoztassák ezt a dinamikát.

A digitális átalakulás segíti a kiskereskedőket abban, hogy szorosabb és átláthatóbb kapcsolatokat alakítsanak ki beszállítóikkal

Az idei The Consumer Goods Forum Globális Csúcstalálkozó Dublinban zajlott, így némileg helyénvaló volt, hogy az utolsó nap két ír részvételével indult és zárult is, jóllehet nagyon eltérő tudományágakból. Brian O’Driscoll volt ír rögbikapitány kifejtette, azokban a csapatokban, amelyekben játszott, csupán egyik fontos cél volt a pozitív kultúra kialakítása, de ennek fenntartása nagyobb kihívásnak bizonyult – ez az igazság könnyen alkalmazható az üzleti környezetre is, “Végső soron a vezetés az apró dolgokban, a személyes beszélgetésekben rejlik” – magyarázta. “Ez nem csak a tömegeknek szól, hanem az egyéneknek is.” Az igazi vezetőknek „folyamatosan finomítaniuk kell, amit csinálnak”, hogy továbbra is jobbak legyenek.

A nap Ken Murphy-vel, a Tesco vezérigazgatójával indult, aki – rögbi szóhasználattal élve – kifejtette, hogy amikor egészségesebb és fenntarthatóbb táplálkozásra ösztönzi a vásárlókat, valójában azt javasolja: „fogd a labdát és fuss vele”.

Arra az elkeserítő statisztikára hivatkozva, hogy a gyermekkori elhízás 5%-kal nőtt a világjárvány alatt, megjegyezte, hogy a kiskereskedők felelőssége, hogy „mozgalmat hozzanak létre” az egészségesebb táplálkozás körül, a fogyasztók oktatásában a csomagoláson, az üzletekben és a közösségi médián keresztül.

Guy Ryder, a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet főigazgatója évek óta rendszeresen fellépett a CGF-hez kapcsolódó rendezvényeken, és a csúcstalálkozón megfigyelte, hogy míg az ipar abban reménykedett, hogy a világjárványt követően „jobban felépül”, az ukrajnai háborút követően és az ebből fakadó „hármas csapású” krízishelyzet számos akadállyal szembesítette.

Aggodalomra ad okot, hogy a világjárvány „felfedte és tovább rontotta” a nemzetközi munkaerőpiac egyenlőtlenségeit, és a gyermekmunka világszinten egyre nő. Ahol azonban a kormányok hajlandóak, ott meg lehet oldani az ilyen problémákat – beszélt Ryder az ILO-nak az üzbegisztáni kormánnyal folytatott munkájáról, amelynek eredményeként a gyermekmunka teljesen kikerült a gyapot ellátási láncából.

Dr. Zhang Wenzhong, az egyik legnagyobb kínai kiskereskedő, a Wumart alapítója és elnöke szintén az utolsó napon szólt a küldöttekhez, hogy megvitassák a kínai kiskereskedelem helyzetét, és azt, hogy a kiskereskedők miként térnek át egyre inkább a digitális megoldások felé, hogy versenyelőnyt szerezzenek. “A digitális átalakulás segíti a kiskereskedőket abban, hogy szorosabb és átláthatóbb kapcsolatokat alakítsanak ki beszállítóikkal” – magyarázta. A csúcstalálkozó utolsó megszólalójaként a The Consumer Goods Forum ügyvezető igazgatója, Wai-Chan Chan kapott szót, aki Sting énekest idézte, és arra buzdította a jelenlévőket, hogy „tegyék, tegyék, tegyék” a lehető legjobbakat.”Mindnyájunknak vannak rövid távú kihívásai, és ezek tonnányi energiát emésztenek fel, de együtt kell dolgoznunk, és meg kell próbálnunk mindent kitalálni” – mondta, hozzátéve, hogy a járvány mindannyiunkat ráébresztett arra, hogy “dolgokat módon tudunk megoldani dolgokat”.

A jövő évi globális csúcstalálkozóra a japán Kyotóban kerül sor, 2023. június 6. és 9. között.

Forrás: ESM

Kapcsolódó cikkeink