A Carrefour beruházásainak középpontjában Románia áll
Tovább halad a Carrefour „Digital Retail 2026” stratégiájával. A beruházások középpontjában Románia áll, miközben Lengyelországban a nagy verseny miatt zsugorodóban van a franchise-hálózat.
Pénzügyileg egyre stabilabb a Carrefour és jól halad az úton, amely elvezet ahhoz, hogy Európa legnagyobb digitális kiskereskedelmi vállalatává váljon. A kiskereskedő 94,1 milliárd eurós bruttó árbevételt jelentett 2023 egészére, ami változatlan árfolyamon kalkulálva 9,3%-os növekedést jelent az azt megelőző évhez képest, jelenlegi árfolyamon pedig 3,5% főként az argentin peso leértékelődése miatt. Most, amikor az árba, a technológiába és a digitális transzformációba való invesztálás a jövőbeli versenyképesség szempontjából döntő fontosságú, a kiskereskedő is képes volt javítani üzleti eredményét. Az Ebitda elérte a 4,56 milliárd eurót, ami változatlan árfolyamon 8,9%-os növekedést jelent. Az éves nettó nyereség 1,57 millió euróról 1,64 milliárd euróra emelkedett.
A pozitív eredményt többek között a Carrefour tajvani vállalkozásának értékesítése, valamint a költségek 1,06 milliárd eurós csökkentése hozta meg, ami összhangban van a 2026-ra kitűzött összesen 4 milliárd eurós megtakarítási céllal. Ezáltal a csoport 818 millió euróval 2,56 milliárd euróra tudta csökkenteni nettó adósságállományát, és elindíthatta következő részvény-visszavásárlási programját 700 millió euró értékben. A Carrefour az idei évre 600 millió euróban határozta meg a törzsrészvények után járó osztalékot, ami 55%-os növekedést jelent az előző évhez képest.
A kiskereskedő jól halad 2022 végén elindított Digital Retail Strategy 2026 programjával: az e-kereskedelmi GMV (bruttó áruérték) 26%-kal – a 2022-es 4,2 milliárd euróról 2023-ban 5,3 milliárd euróra – emelkedett és a vállalat 2026-ra szeretné elérni a 10 milliárd eurót. Ennek érdekében – egyebek mellett – tavaly elindította virtuális non-food áruházát a Rakuten piactéren. Digitális oldalon a vállalat adattava tavaly 8 milliárd tranzakciót regisztrált, amit a Carrefour a retail médián keresztül tervez bevétellé konvertálni a francia központú Publicis Groupe multinacionális reklámcéggel létrehozott közös vállalkozásban.
A Carrefour tajvani üzletágának tavaly nyári eladásának véglegesítésével a Carrefour főbb latin-amerikai és európai piacokon működő fizikai bolthálózatának versenyképességére is összpontosítani fog. A vállalat a hazai piacon azáltal növelte jelenlétét, hogy megvásárolt a szintén francia Casino-tól 175 Cora és Match, az Intermarche-tól pedig 31 üzletet. A kiskereskedő Spanyolországban az El Corte Ingles 47 SuperCor szupermarketének, Romániában pedig 19 Cora üzlet megvásárlásával szilárdította meg pozícióját. Brazíliában új Grupo Big üzletek és meglévők átalakításai révén bővült a kiskereskedő 92 Atacadão diszkont cash & carry hipermarkettel, mely hálózatot 2026-ig legalább 200 üzletre kívánja bővíteni. A Carrefour a cégcsoporton belül tavaly 653 új kisboltot nyitott, és 2026-ig 2400 további üzlet nyitását tervezi a csatornában.
Közép- és Délkelet-Európában a fejlődés képe vegyes. A Carrefour lengyelországi üzletága volt az egyetlen, ahol teljesítménye 2023-ban 0,6%-kal csökkent, igaz az előző évi bázis magas volt. Romániában a kiskereskedő az árbevételt illetően szilárd +7,0%-os like-for-like eredményt ért el. Ezzel az azonos értékesítési területre vonatkozó számokkal összhangban a fő régiós beruházások a romániai leányvállalathoz kerültek, amely az évet összesen több mint 40 új lokációval zárta valamennyi értékesítési formátumot tekintve. Ezzel szemben Lengyelországban a franchise üzlethálózat közel 90 kis méretű üzlettel zsugorodott.
Románia: egyre népszerűbbek a mega- és a lakóhelyhez közeli üzletek (Carrefour üzletek száma formátumonként)
Forrás: Carrefour
Lengyelország: nyomás alatt a lakóhelyhez közeli üzletek (Carrefour üzletek száma formátumonként)
Forrás: Carrefour
Árversenyképességének fokozása érdekében a jelenleg nagy árérzékenységgel jellemezhető piaci környezetben a Carrefour a saját márkás termékek fejlesztését helyezi előtérbe. A kiskereskedő 2026-ra 40%-os sajátmárka-részesedést céloz az élelmiszer-eladásokban, miközben a saját márkák arányát tavaly a csoporton belüli élelmiszerértékesítésben több mint 3 százalékponttal, 33%-ról 36%-ra tudta növelni.
A stratégiának részét képezik a franchise együttműködések is. A vállalat 2023-ban partnerségre lépett az izraeli Yenot Bitan, a mongóliai Altan Joloo, valamint a cseh JIP Retail kiskereskedőkkel. A Carrefour már 2020-ban megkezdte a sajátmárkás értékesítést a Coopnak az észak-európai országokban, mely megállapodást 2021-ben márkás beszállítókra is kiterjesztette.
Kapcsolódó cikkeink
Felelős e-kereskedelmet várnak el a lengyel vásárlók
A lengyel vásárlók egyre inkább elvárják az online boltoktól a…
Tovább olvasom >Kötelezi beszállítóit Carrefour a Nutri-Score értékek közzétételére
Franciaországban előírta a Carrefour, hogy minden márkás termék beszállítója köteles…
Tovább olvasom >A francia élelmiszerbankokat támogatja a Carrefour
A Carrefour 1,5 millió euróval támogatja a Francia Élelmiszerbankok Szövetségét…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >