2021 a Reálnál a változások éve volt
Személyi és tulajdonosi változások, ellátásilánc-átalakítások, boltszámmozgások jellemezték a tavalyi évet. Idén már a növekedésre koncentrálunk minden téren – Jeszenszki Lívia, a Reál Hungária tavaly kinevezett ügyvezetője foglalta össze lapunknak a tavalyi év történéseit és az idei fókuszterületeket.
Megújult a cégcsoport vezetése: az ügyvezetőváltást követően az országos kereskedelmi igazgatói pozícióban történt változás, 2021 júniusától Kovács Petra vezeti a területet. Több éven keresztül nem volt a Reálnak marketingvezetője, 2021 márciusától Tóber Edina vette át a marketing-, PR- és CSR-tevékenységeink irányítását. A régiós pozíciókban további lényeges vezetőváltások történtek elsősorban a beszerzés, az értékesítés és a logisztika területén.
Tagvállalatok és áruellátás
Nagy változások történtek a cégcsoporthoz tartozó tagvállalataink és ezzel párhuzamosan a tulajdonosaink körében is. 2022 januárjától az Alföld-Szeged Kft. és a Z+D Kft. is befejezte régiós központi tevékenységét, és eladták a Reál-csoporthoz tartozó cégekben lévő üzletrészeiket, melyeket a többi tag vagy a Reál Hungária Kft. vásárolt meg. A Reál ezzel két cégcsoport, az Alaszka Kft. és a Kelet-Alfi-Ker Kft. 50-50%-os tulajdonába került.
Az alföldi, illetve a zalai régióban található boltok ellátását a Reál Hungária Kft., azaz a központi régió vette át, de különböző megoldással: míg az alföldi boltok ellátása a biatorbágyi központi raktárunkból közvetlen kiszállítással vagy egy szegedi átrakóponton keresztül történik, addig a zalai régióban 2022. április 4-én megnyitottuk új C+C áruházunkat, amely a lakosság és a viszonteladók mellett a régióban található franchise-partnereinket is ellátja.
Az új területek átvétele kapcsán a biatorbágyi raktárunk forgalma csaknem kétszeresére növekedett, ami mind a raktár, mind pedig a kiszállítási tevékenységünk átalakítását tette szükségessé.
2021-ben a Reál-csoport tagcégei által üzemeltetett saját üzletek száma stagnált: volt bezárásunk és nyitásunk is, ugyanakkor a franchise-partnereink száma tovább csökkent. Mivel a független kisboltok kiszolgálásában erősödtünk, a boltszámcsökkenés nem járt együtt forgalmi visszaeséssel.
Növekedést mutat eddig az idei év
Nincs okunk panaszra a számok tekintetében sem: pénzügyi eredményünk a terveinknek megfelelően alakult, és számos kategóriában tudtunk a piaci átlag felett növekedni beszerzési értékben. Természetesen azoknál a kategóriáknál, amelyek a 2020-as évben a COVID által generált extra vásárlások miatt extrán jól teljesítettek, kisebb-nagyobb mértékben visszaestünk, de 2019-hez képest ezeknél is a piaci átlagnak megfelelő növekedést értünk el a két évet együtt nézve. A horeca szegmensre vonatkozó pandémiás korlátozások még 2021-ben is átterelték a kereslet egy részét a boltjainkba, ezzel néhány kategóriát kedvezőbb helyzetbe hozva.
A 2022-es évet egy új kreatív ügynökséggel, megújult kommunikációval indítottuk. Az eltelt hónapok alapján sikeres volt a váltás: vásárlóink és partnereink is megszerették a kis figuráinkat, amelyekkel a Reál előnyeit szeretnénk jobban hangsúlyozni a vevőink számára. Jelenleg Árpöröly és Radar a legnépszerűbb szereplők, de Pannon Pipi ideje is hamarosan eljön: jó néhány magyar termékes promóciót tervezünk vele az év hátralévő részében. Teljes mértékben megújult a weboldalunk, és új kommunikációs csatornákat indítottunk el franchise-partnereinkkel, illetve törzsvásárlóinkkal.
További tervek
Tovább szeretnénk növekedni. Kereskedelmi szempontból a fókusz az alföldi, illetve a zalai területek fejlesztésén van. Nagyon pozitív volt a fogadtatása a zalaegerszegi C+C áruházunk megnyitásának. Nem titkolt szándékunk, hogy Zala, Veszprém és Vas megyében növeljük a franchise-partnereink számát és ezáltal a kisboltok felé történő értékesítésünket, ugyanakkor felkészültünk a gasztropartnerek ellátására is: folyamatosan bővítjük a nekik szóló szortimentünket, és képesek vagyunk a 24 órás kiszállításokra is.
Új, saját üzemeltetésű boltok nyitását is tervezzük két régiónkban. 2022-ben több egységünk dekorációját is szeretnénk megújítani annak érdekében, hogy a Reál márkát – ahol szükséges – pozitívabb irányba pozicionáljuk.
Az áremelkedések éve
2022 eddig az „Áremelések éve” címet kapta meg. Soha nem látott mennyiségű, folyamatos áremelés és ezzel párhuzamosan növekvő számú áruellátási probléma jellemezte eddig. A gyártók alap- és csomagolóanyag-problémákkal küzdenek, és egyre többször szeretnék módosítani a korábban letárgyalt feltételeket. Gyakran a saját márkáink gyártása sérül, mert a gyártók – ilyen környezetben – a saját márkatermékeiket részesítik előnyben.
Az első negyedévünk, bár az árbevétel oldaláról eredményes volt, ugyanakkor ez jelentős mértékben a magasabb árakból következő értékbeni növekménynek köszönhető. Érezhető, hogy a vásárlók pénztárcája kezd apadni: egyre jobban meggondolják, hogy hol és mire költenek. Míg a februártól életbe lépő hatósági ártartás kedvezett a végfogyasztóknak, a kisboltos franchise-partnereinkre komoly terhet és veszteséget rótt, mivel az érintett termékek beszerzési ára a fix áras időszak alatt kivétel nélkül és jelentős mértékben emelkedett.
Ebben a szituációban úgy gondoljuk, hogy a koncentrált volumenre épülő beszerzéseink arányát növelnünk kell a piacképesebb árazás érdekében. A saját márkáink fejlesztése, illetve megfelelő árazása is kulcsfontosságú lesz 2022-ben, hiszen ezek reális alternatívát jelentenek a vásárlóinknak, amikor észszerűbben kell elkölteniük a pénzüket. A 13. havi nyugdíjból és a nyugdíj-kiegészítésből, valamint az adó-visszatérítésekből a családi kasszákba befolyt extra összegek a vásárlókat még pozitívan segítették, de a jelentős mértékű drágulás az év hátralévő részében a vásárlói szokások megváltozásához fog vezetni: tudatosabban, megfontoltabban, lehetőleg akciós/kedvezményes ajánlatokra fókuszáltan fognak vásárolni. Mi erre készülünk. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Továbbra is nagyon széles a kiskereskedelmi olló
A magyar kiskereskedelem továbbra is rendkívül változatos képet mutat: miközben…
Tovább olvasom >Az egészség szolgálatában
A funkcionális termékek és étrend-kiegészítők egyes kategóriái más és más…
Tovább olvasom >Hogyan? Tovább!
Összeállításunkban ipartestületi tagok beszélnek arról, hogyan birkóznak meg a válság…
Tovább olvasom >További cikkeink
Aranyérmes borok a Lidl kínálatában
A Lidl Magyarország tíz évvel ezelőtt kötelezte el magát a…
Tovább olvasom >memoQ: Innováció a többnyelvű vállalati kommunikáció világában
A memoQ fordításmenedzsment-rendszer (TMS) forradalmasítja a vállalatok többnyelvű kommunikációját, megoldást…
Tovább olvasom >Vidd magaddal bárhova: fenntartható csomagolás aktív fogyasztóknak
Az aktív fogyasztóknak szánt, ,,on-the-go” élelmiszerek kategóriája egyre nagyobb teret…
Tovább olvasom >