Magazin: 2018: tovább nőtt a kereskedelem

Dátum: 2019. 06. 07. 07:52

Újabb rekordokat döntögetett a kiskereskedelem 2018-ban. A családok már 2013 óta évről évre egyre többet költenek a boltokban, és ennek nyomán folyamatosan bővült a kiskereskedelem piaca, minden évben öt százalék körüli mértékben. A forgalom értékben túllépte a 11 ezer milliárd forintot.

Vámos György
főtitkár
OKSZ

Hozta 2018 a maga rekordját a növekedés ütemében is, ami 6,6 százalékot jelentett. Ez a jókora ugrás a korábbi évekhez hasonlóan a gazdaság teljesítményének bővülése mellett annak is köszönhető volt, hogy az utóbbi három esztendőben két számjegyű volt a bérek, keresetek növekedése. A vásárlók pedig szorgalmasan nyitogatták pénztárcáikat a boltokban.

A kereskedelem egyes területeit nézve a korábbi évekhez hasonlóan eltérő volt a növekedés mértéke, ami egyidejűleg a boltos világ átalakulását is jelzi. A különböző árucsoportokat összevetve a vásárlások legnagyobb ütemben az iparcikkes boltokban emelkedtek, ahol két számjegyű növekedést lehetett elkönyvelni.

Ez egyidejűleg a kereskedelem szerkezetének átformálódását is jelzi; az iparcikkek folyamatosan növekvő súlyát az élelmiszerekkel szemben. Az élelmiszer-vásárlások értéke 5100 milliárd forint volt, 4 százalékos növekedési ütem mellett. Az iparcikkes piacé pedig 10 százalékos bővülés mellett 4200 milliárd forint (nem is számolva az üzemanyagot a maga 1900 milliárd forintjával).

Kedvező változás az is, hogy az iparcikkeken belül a tartós, nagy értékű javak vásárlásának üteme is átlag felett mozgott.

Legnagyobb szelet az élelmiszer

Legnagyobb költekezési szelet a boltos világban jelenleg az élelmiszer, de piaca komótosabban mozgott eddig is. Itt mindig pontosabban számolgatnak a háziasszonyok, mérlegelik, hogy miből mennyit vegyenek. A drágulás pedig fékezte a mennyiségben mért növekedés tempóját.

A költekezés értékét nézve második a sorban a lakás, az építőanyagok és a lakásfelszerelések piaca. Ez nyilván összefügg azzal, hogyan növekedett az elmúlt években a lakáspiac, ami húzta a hozzá kapcsolódó boltos vásárlásokat is. Ezen belül egyre több jutott nagyobb értékű bútorokra, valamint háztartási elektromos nagygépekre. Ruhából a fast fashion tarol itthon is. A kínai piacok és a turkálók fénye sokat kopott, de azért léteznek még.

Ma még kisebb a tempója, de azért a boltos világ átlaga felett bővült a szabadidős cikkek piaca is.

Gyorsul a lakáspiac…

Egy kicsit előre is tekintve, a lakáspiac várható további gyorsulása és az induló családtámogatások előreláthatóan az eddigieknél is jobban pörgetik majd a lakhatással kapcsolatos boltos kiadásokat is; így a bútor-, lakásfelszerelés-, valamint az építőanyag-vásárlásokat. A tartós elektromos háztartási gépek piaca lesz még az, ahol az eddigieknél nagyobb növekedés várható, összhangban a lakáspiac további bővülésével.

A digitális kütyük boltos piacán a mobiltelefon-vásárlások még egy jó ideig tarolni fognak, hiszen az okostelefonok egy sor más szolgáltatást is kiváltanak. Évről évre jönnek az újdonságok, például a hajtogatós fajta már olvasókönyvnek is jó, fényképezőgépet pedig már régóta felesleges is külön vásárolni.

Ma még csekély a súlyuk, de egyre nagyobb számban jönnek majd a különféle okoscuccok is. Jelentősebben bővülhet a sportszer, hobbi, játékok piaca is, hiszen például egyre divatosabb a sportos életmód, a játékvásárlás pedig a gyermekes családok örök vásárlási programja. Számolni kell a kereskedelmi háborúk kockázataival is.

Kisvállalkozások a kistelepüléseken

Az Európai Unió viszonylatában tekintve a növekedést: rejt bizonytalanságot a támogatások csökkentése, újrastrukturálása, kifutása. Az agrárium számára kulcskérdések közé tartozik megfelelő uniós támogatási szint megtartása.

Napjaink egyik legégetőbb kérdése a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem széles ügye, ami nemcsak a csomagolóanyagok környezetbarát felhasználását jelenti, hanem a termékkínálat e követelményrendszerhez igazodó átalakítását is a kereskedelmi létesítmények energiabarát működtetése mellett.

A digitalizáció is pénzbe kerül a boltos világban, de nyilván megtérül és hozza a versenyképességi előnyeit. Megkerülhetetlen, és aki nem lép időben, az lemarad.

Kritikus kérdés a kereskedelem világában a kisvállalkozások tevékenysége. Számuk folyamatosan csökkent, 2018-ban háromezerrel lett kisebb a boltok száma. Támogatások nélkül nehezen tudnak talpon maradni a kisboltok, főleg a kistelepüléseken.

A családi költekezés pedig, a háztartások fogyasztási kiadása 4-5 százalék közötti ütemben emelkedhet a következő években. //