Magazin: 2018: tovább nőtt a kereskedelem
Újabb rekordokat döntögetett a kiskereskedelem 2018-ban. A családok már 2013 óta évről évre egyre többet költenek a boltokban, és ennek nyomán folyamatosan bővült a kiskereskedelem piaca, minden évben öt százalék körüli mértékben. A forgalom értékben túllépte a 11 ezer milliárd forintot.
Hozta 2018 a maga rekordját a növekedés ütemében is, ami 6,6 százalékot jelentett. Ez a jókora ugrás a korábbi évekhez hasonlóan a gazdaság teljesítményének bővülése mellett annak is köszönhető volt, hogy az utóbbi három esztendőben két számjegyű volt a bérek, keresetek növekedése. A vásárlók pedig szorgalmasan nyitogatták pénztárcáikat a boltokban.
A kereskedelem egyes területeit nézve a korábbi évekhez hasonlóan eltérő volt a növekedés mértéke, ami egyidejűleg a boltos világ átalakulását is jelzi. A különböző árucsoportokat összevetve a vásárlások legnagyobb ütemben az iparcikkes boltokban emelkedtek, ahol két számjegyű növekedést lehetett elkönyvelni.
Ez egyidejűleg a kereskedelem szerkezetének átformálódását is jelzi; az iparcikkek folyamatosan növekvő súlyát az élelmiszerekkel szemben. Az élelmiszer-vásárlások értéke 5100 milliárd forint volt, 4 százalékos növekedési ütem mellett. Az iparcikkes piacé pedig 10 százalékos bővülés mellett 4200 milliárd forint (nem is számolva az üzemanyagot a maga 1900 milliárd forintjával).
Kedvező változás az is, hogy az iparcikkeken belül a tartós, nagy értékű javak vásárlásának üteme is átlag felett mozgott.
Legnagyobb szelet az élelmiszer
Legnagyobb költekezési szelet a boltos világban jelenleg az élelmiszer, de piaca komótosabban mozgott eddig is. Itt mindig pontosabban számolgatnak a háziasszonyok, mérlegelik, hogy miből mennyit vegyenek. A drágulás pedig fékezte a mennyiségben mért növekedés tempóját.
A költekezés értékét nézve második a sorban a lakás, az építőanyagok és a lakásfelszerelések piaca. Ez nyilván összefügg azzal, hogyan növekedett az elmúlt években a lakáspiac, ami húzta a hozzá kapcsolódó boltos vásárlásokat is. Ezen belül egyre több jutott nagyobb értékű bútorokra, valamint háztartási elektromos nagygépekre. Ruhából a fast fashion tarol itthon is. A kínai piacok és a turkálók fénye sokat kopott, de azért léteznek még.
Ma még kisebb a tempója, de azért a boltos világ átlaga felett bővült a szabadidős cikkek piaca is.
Gyorsul a lakáspiac…
Egy kicsit előre is tekintve, a lakáspiac várható további gyorsulása és az induló családtámogatások előreláthatóan az eddigieknél is jobban pörgetik majd a lakhatással kapcsolatos boltos kiadásokat is; így a bútor-, lakásfelszerelés-, valamint az építőanyag-vásárlásokat. A tartós elektromos háztartási gépek piaca lesz még az, ahol az eddigieknél nagyobb növekedés várható, összhangban a lakáspiac további bővülésével.
A digitális kütyük boltos piacán a mobiltelefon-vásárlások még egy jó ideig tarolni fognak, hiszen az okostelefonok egy sor más szolgáltatást is kiváltanak. Évről évre jönnek az újdonságok, például a hajtogatós fajta már olvasókönyvnek is jó, fényképezőgépet pedig már régóta felesleges is külön vásárolni.
Ma még csekély a súlyuk, de egyre nagyobb számban jönnek majd a különféle okoscuccok is. Jelentősebben bővülhet a sportszer, hobbi, játékok piaca is, hiszen például egyre divatosabb a sportos életmód, a játékvásárlás pedig a gyermekes családok örök vásárlási programja. Számolni kell a kereskedelmi háborúk kockázataival is.
Kisvállalkozások a kistelepüléseken
Az Európai Unió viszonylatában tekintve a növekedést: rejt bizonytalanságot a támogatások csökkentése, újrastrukturálása, kifutása. Az agrárium számára kulcskérdések közé tartozik megfelelő uniós támogatási szint megtartása.
Napjaink egyik legégetőbb kérdése a fenntartható fejlődés, a környezetvédelem széles ügye, ami nemcsak a csomagolóanyagok környezetbarát felhasználását jelenti, hanem a termékkínálat e követelményrendszerhez igazodó átalakítását is a kereskedelmi létesítmények energiabarát működtetése mellett.
A digitalizáció is pénzbe kerül a boltos világban, de nyilván megtérül és hozza a versenyképességi előnyeit. Megkerülhetetlen, és aki nem lép időben, az lemarad.
Kritikus kérdés a kereskedelem világában a kisvállalkozások tevékenysége. Számuk folyamatosan csökkent, 2018-ban háromezerrel lett kisebb a boltok száma. Támogatások nélkül nehezen tudnak talpon maradni a kisboltok, főleg a kistelepüléseken.
A családi költekezés pedig, a háztartások fogyasztási kiadása 4-5 százalék közötti ütemben emelkedhet a következő években. //
Kapcsolódó cikkeink
A Decathlon új üzletkoncepcióval modernizálja áruházait
A Decathlon teljesen megújult üzletkoncepcióval nyitotta újra második legnagyobb hazai…
Tovább olvasom >A beszállítói és beszerzői célok ugyanazok, de csatornánként mások a kihívások és tervek – Együtt okosodtunk (Business Days 2024 1. rész)
Keddtől a kiskereskedelem tudományában mélyedhettek el az FMCG-szabadegyetem hallgatói a…
Tovább olvasom >Shein-termék okozott súlyos égési sérüléseket egy brit tinédzsernek
Egy Shein online áruházból vásárolt körömragasztó súlyos égési sérüléseket okozott…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >Fenntartható csomagolás: fókuszban az újrahasznosítás és a körforgásos gazdaság
A csomagolás az ellátási lánc egyik kulcseleme, ahol a fenntarthatóság…
Tovább olvasom >