An expanding world of rum
Az átlagfogyasztó szempontjából a magyar rumpiacot alapvetően néhány erős márka határozza meg, a premiumizáció viszont gyors ütemben gazdagítja a termékválasztékot.
A cikk a Trade magazin 2023/10. lapszámában olvasható.
Kelet-Európába a trendek mindig többéves késéssel érnek el – emeli ki a rumok hazai piacának értékelésekor Kovács Dávid Gábor, a Zwack marketingigazgatója. – A tőlünk nyugatra már 2-3 éve indult rumtrend, valamint a kategória premiumizációja hozzánk nagy késedelemmel és kisebb relevanciával érkezett. Ebben persze a gazdaság és a vendéglátás helyzetének is nagy szerepe volt.
A Zwack Unicum Nyrt. a Diageo portfóliójából két rummárkát forgalmaz. A standard kategóriájú Captain Morgan rum Spiced, White és ízesített Tiki változatait, illetve a guatemalai szuperprémium Zacapa rum 23 éves és XO variánsát. Az IWSR 2022-es adataiból látjuk, hogy a minden italkategóriát érintő premiumizáció a rumot is elérte. A prémium és szuperprémium kategória dinamikusan nő, míg standard kategória csökken.
Egyre többen érdeklődnek az érlelt rumok iránt, amire felfigyeltek a piaci szereplők, így a kínálati oldalról a fogyasztók számára óriási választék áll rendelkezésre – elsősorban az alkoholmárkákra specializálódott webshopokban. A prémium rumokat alapvetően tisztán fogyasztják Magyarországon is; célunk, hogy a szuperprémium márkáinkból is signature italok készüljenek, a bartenderek megmutassák kreativitásukat, és azt, hogy a rum is tökéletes összetevője lehet a magasabb kategóriás koktéloknak.
A nemzetközi trendek késve csorognak be hozzánk – erősíti meg Szatmári Katalin, a Whiskynet tulajdonos-ügyvezetője is –, akkor is tompított formában. Nemcsak az általános vásárlóerő-csökkenésről beszélek, hanem az életstílusbeli különbségekről is: amíg a nyugat-európai fogyasztók mind nagyobb számban engedhetik meg maguknak a karibi nyaralást, ahonnan hazatérve magukkal hozzák a rumfogyasztás szeretetét és igényét is, addig egy magyar polgár számára az ilyesmi inkább csak álom.
A WhiskyNet a hazai prémium párlat szegmensben dolgozik immár 16 éve, sok esetben elsőként reagálva a külföldi trendekre, változásokra. Így van a prémium rumok területén is: több mint 26-féle rummárkát forgalmazunk közvetlenül a gyártótól, többségében kis, független lepárlóktól, palackozóktól. 2007-ben elsőként kezdtünk itthon prémium rumokkal foglalkozni a Rum Nation és Millonario márkák révén, majd a külföldön is erőre kapó trendre ráerősítve, több mint 7 éve lett a WhiskyNet a Diplomatico rum és a Plantation rumok hazai disztribútora. Rumportfóliónk lefedi mindhárom klasszikus rumstílust – spanyol, angol és francia –, melyek az alapanyag és ízvilág különbözőségeit is szem előtt tartva, főleg a volt gyarmati felosztásra utalnak. A prémium és szuperprémium szegmenst egyértelműen növekedni látjuk.
Minőség és kultúra
A prémium és szuperprémium kategóriában az ontrade csatorna kiemelt fontosságú számunkra – hangsúlyozza Kovács Dávid. – Kereskedelmi képviselőink nagy hangsúlyt fektetnek a Zacapa rummárkára, célunk az, hogy minél több signature itallapon szerepeljen a márka. Mindehhez vendéglátós partnereinket POS-ekkel és ártámogatással tudjuk segíteni.
A magyar fogyasztók nagy része long drinkben: rum-kólában és olyan, a vendéglátásban is az alapkínálat részét képező koktélokban fogyasztja a fehér rumot, mint a Mojito, Cuba Libre és Piña Colada. Fontos terület számunkra az ételpárosítás is, ennek révén is ösztönözzük partnereinket, hogy kísérletezzenek a Zacapa márkával, az ugyanis desszertek mellé tökéletes párosítást kínál.
Hazánkban, mint általában az egész világon, a mennyiségi fogyasztást alapvetően az érleletlen, azaz a fehér rumok adják, pusztán a koktélokban való felhasználásuk okán – érvel Szatmári Katalin. – Az utóbbi évek trendje viszont az ízesített rumok látványos előretörése, amelynek a hazai koktélkultúra ugyancsak kedvez, ezek jobban megfelelnek a fogyasztók édes ízlésének is. Az ízpreferenciák nehezítik a szikárabb, szárazabb ízvilágú, Európában egyre népszerűbb rhum agricole elterjedését is, ami a cukornád melléktermékeiből készült, melaszalapú rummal ellentétben cukornádlé fermentálásával és lepárlásával készül.
A Whiskynet disztribúciós cégként a tudásátadást, az edukációt is feladatának tekinti.
Rendszeres oktatásokat tartunk partnereinknek GoodSpirit Akadémiánk keretein belül, tematikus kóstolókat szervezünk vevőinknek, ahol megismerik az ital történeti hátterét, gyártását, fogyasztási szokásait, módjait.
Ami a közeljövőt illeti: az IWSR előrejelzése szerint a prémium érlelt rumok továbbra is trendben maradnak, ám a fehérek fogyasztása megtorpan, mert a fogyasztók elfordulnak a fehér rum alapú koktéloktól. 2023-ban itthon is növekedés várható az ízesített és a prémium/szuperprémium kategóriájú termékektől. //
Csökkenő rumfogyasztás
Enyhe, 3%-os értékbeli növekedést regisztrált az NIQ kiskereskedelmi indexe jelentős, 11%-os mennyiségi visszaesés mellett a rum kategóriában a 2022 júliusa és 2023 júniusa közötti időszakban, összevetve az előző év azonos időszakával. Eközben az árszínvonal 15%-kal növekedett.
Az értékesítési csatornákat vizsgálva látható, hogy a kis formátumú üzletekben nagyobb mértékű volt a visszaesés: értékben 8%-kal apadtak az eladások, míg mennyiségben 21%-kal estek vissza. A visszaesés magyarázata lehet az intenzív árszínvonal-emelkedés, ugyanis 17%-kal kerültek többe az eladott rumok. Ennek eredményeképp a csatorna fontossága 36%-ról 32-re mérséklődött. A hipermarketek értékben 4%-kal növekedtek, mennyiségben is csak 5%-kal csökkentek az eladások, és megtartották 29%-os csatornafontosságukat. Az egyéb boltokban 13%-kal nőtt az értékben kifejezett eladás, míg 2%-kal estek mennyiségben. Az árszínvonal 16%-kal emelkedett, ennek ellenére a csatorna részesedése 36%-ról 39-re nőtt.
A vizsgált időszakban az eladott rumok 70%-a gyártói márkás ital volt. A gyártói márkák értékbeli stagnálás mellett 14%-kal estek mennyiségben, árszínvonaluk pedig 18%-kal nőtt. A kereskedői márkák forgalma 7%-kal gyarapodott értékben, míg csupán 5%-kal apadt mennyiségben, és az árszínvonal-emelkedésük is mérsékeltebb volt, 12%.
Kiszerelést tekintve a legnépszerűbbek a 7 deciliter és egy liter közötti kiszerelések, melyek az eladások 65%-át tették ki, és mennyiségben csupán 2%-kal estek vissza. Népszerű kiszerelés volt a 2 deciliter alatti és az 5-7 deciliter közötti, amelyek az eladások 14, illetve 13%-át adták ki. Ezek azonban a kategória átlagához képest nagyobb mértékben estek vissza mennyiségben.
A hazai fogyasztók számára a barna rumok a legkelendőbbek: a megvásárolt termékek 62%-a barna, ezt követi népszerűségben a fehér rum, mely az eladások egynegyedét adja, azonban mindkét szegmens veszített fontosságából. A két kisebb szegmens az arany, mely 11%-os részesedéssel rendelkezik és a fekete, amely értékbeli fontossága csak 3%, de dinamikusan növekedett az elmúlt évben, és 34%-kal növelte mennyiségi eladásait. //
Melaszosmadzag
Mivel a világ különböző piacain a rum kategóriát sokféleképpen és lazán szabályozzák, a rumgyártóknak viszonylag nagyobb szabadságuk van, mint a legtöbb más kategória szereplőinek, ezért a trendek viszonylag gyorsan változnak. Az itallal sokszor kisebb szériákban kísérleteznek, mielőtt a fogyasztói trendek fejlődésével összhangban elérhetőbb árfekvésű termékek kerülnek forgalomba.
Kedvező a „füstölt”, azaz a füstös malátafahordókban érlelt rumok fogadtatása, amit a whisky- és a rumrajongóknak egyaránt élményt adhatnak. Évek óta sokan várják az elsősorban ínyenceknek szánt, a cukornádlé fermentálásával és lepárlásával készülő rhum agricole kiugrását is – az esély megvan rá, szerintünk a rhum agricole nem fog eltűnni a süllyesztőben.
//
Szín és íz
Az átlagfogyasztó a rum korát, érettségét a színhez köti, pedig az ital összetettségét korántsem csak a színéből lehet megállapítani – magyarázza el Szatmári Katalin. – Már maga a címke is rengeteget elárul: sokszor a kor mellett egyebek mellett az is rákerül, hogy milyen hordós érlelést kapott a párlat, milyen lepárlási technikával készült – azaz már kóstolás előtt rengeteg pluszinformációt kapunk. És a felbontás után ott van maga az íz; egy-egy különleges fehér rum rendkívül komplex ízeket rejthet. Akad például olyan, amit több év érlelés után szénszűrőn engednek át, így veszti el barnás színét.
A gazdagabb európai országokban az elmúlt egy-két év során kerültek a figyelem középpontjába a szuperprémium minőségű fehér rumok (és nemkülönben az ilyen tequilák). //
Related news
AI-Generated Ads May Have A Negative Effect On Consumer Perceptions
A new study by NIQ suggests that AI-generated advertisements could…
Read more >NIQ lessons from the world of modern retail trade
This article is available for reading in Trade magazin 2024/12-2025/01…
Read more >Makeups and fragrances – new innovations in beauty care
This article is available for reading in Trade magazin 2024/12-01…
Read more >Related news
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Hungary are this year’s winners
This year, Trade Magazine announced the Christmas TV Ads 2024…
Read more >This year’s CO-OP Star Silver Pine and Silver Star awards have been presented
As every year before Christmas, this December, the CO-OP Star…
Read more >Declining company numbers, permanent half-million limit
In 2024, the number of partnerships is expected to decrease…
Read more >