(HU) Szokatlan de hatékony praktika, hogy elkötelezett munkaerőt találjon
Cím:
Lead:
Egy HR-praktika, ami segít bevonzani az elkötelezett munkaerőt, alkalmas brandépítésre, javít a munkahelyi légkörön, és nem is kerül sokba. De vajon miért pont a Magyar Kerékpárosklub ajánlja?
Body:
Munkaerőhiány. Minden HR-es háta borsódzik, ha belegondol, miként pótolhatja egy-egy más kihívásért, jobb ajánlatért, családi okok miatt távozó kollégáját, vagy dinamikusan növekvő cég esetén honnan szerez további embereket az egyre szaporodó feladatok ellátására. A vállalkozások, különösen a versenyszféra különböző területein – pl. az IT-szektorban vagy más adminisztratív és szolgáltatástámogató szektorban – aktívak, számos praktikát bevetnek, hogy odacsábítsák, és minél inkább elkötelezetté tegyék és így megtartsák a munkavállalókat. A munkaerő-utánpótlás forrásai azonban épphogy csak csörgedeznek – ha nem épp elapadóban vannak – a praktikákat pedig hamar ellesik egymástól, kiegyenlítve az új tehetségek megnyeréséért folytatott versenyt.
Mit akar a munkavállaló?
Az amerikai Mercer tanácsadó vállalat Global Talents Trends című 2019-es kutatásának adataiból kiviláglik, hogy Európában a munkavállalók leginkább azokon a helyeken teljesítenek a legjobban (és azokat részesítik előnyben), ahol a munka-magánélet egyensúlyát megtartva, inspiráló és kellemes munkakörnyezetben, jó munkahelyi légkörben végezhetnek értelmes munkát. Az innovációban és piaci versenyben élen járó társaságok pedig többek között az új munkavállalóikra célozva alakítják saját brandjüket, tudván, hogy így találják meg azokat, akikkel hosszú távon tervezhetnek.
Mit tehet a vállalat?
Az inspiráló és kellemes munkakörnyezet kialakítására egyre több vállalat fordít figyelmet. Igyekeznek otthonosabbá tenni az irodákat, már-már alapelvárásnak számítanak a minden földi jóval – játékkonzolokkal, csocsóasztallal, kényelmes kanapékkal, babzsákfotelekkel, nagy felbontású óriástévékkel – felszerelt, egészséges reggelit és uzsonnát is kínáló pihenőszobák. Követendő trenddé vált a céges éttermekben a dolgozók igényeire szabott étrend, az edzőtermi bérletek – vagy épp saját edzőterem -, a fejlettebb államokban és cégeknél pedig a mosoda, a céges óvoda és iskola, vagy a szundihelyiségek, hogy csak pár jellemző példát említsünk.
A légkör javításának kulcstényezői közé tartozik többek között a közösség, az összetartás erősítése. Csak erre az igényre szinte egy teljes ágazat épült, aminek szereplői változatos csapatépítő, közösségerősítő programokat kínálnak, ám gyakran borsos árakon, és bizony az sem ritka, hogy az esetenként ittas tivornyába fulladó csapatépítő remélt pozitív hatása inkább a visszájára fordul.
Hogyan talál elkötelezett munkaerőt?
A vállalkozások nagy része felismerte már, hogy a brandépítésre nem csak partnereik, megrendelőik és a termékeiket megvásárolók körében van szükség. Nem mindegy, milyen képet mutatnak leendő munkavállalóik felé, akiknek újabb generációira egyre inkább jellemző, hogy tudatosabban igyekeznek élni, meglepően felelősen gondolkodnak a cégek társadalmi szerepvállalásáról, a klímaváltozás jelentette problémák kezeléséről, a föld megőrzéséről a következő generációknak. A vállalkozások körében üdvözlendő trenddé vált a társadalom és a természet felé mutatott felelős hozzáállás kihangsúlyozása, bár ez sok esetben sajnos megreked a szavak vagy a jól kommunikálható, de csak szimbolikus lépések szintjén.
Látható, hogy egy cégnek milyen sok mindenre kell odafigyelnie, ha komolyan szeretné venni a jól képzett, elkötelezett és felelős munkaerő megszerzését és megtartását. A fent felvázolt praktikák kivitelezése ugyanakkor jelentős anyagi terhet ró a vállalatra. Nem beszélve arról a költségről, ami a régi, jól képzett munkatársat pótló új ember megtalálása, és munkába állítása jelent, mert gyakran előfordul az is, hogy csak drágábban lehet jó szakembert találni a helyére.
Egy komplex megoldás
Van azonban egy praktika, ami már-már szinte svájcibicskai értelemben kínál komplex megoldást a munkaerő megtartását és a megfelelő jelöltek bevonzását célzó összetett feladatra. Egyszerre kínál lehetőséget a jobb munkahelyi hangulat kialakításához, a közösségépítésre, a vállalkozás társadalomért és természetért vállalt felelős hozzáállásának bizonyítására valódi, konkrét tettekkel, ráadásul mindezt költséghatékonyan.
Ez a módszer kerékpáros munkába járás, illetve a csatlakozás az ezt népszerűsítő programokhoz, mint például a Bringázz a munkába! kampány. Vegyük is sorra, milyen kihívásra, milyen megoldással szolgál az, ha nyeregbe ültetjük a munkahelyi kollektíva minél több tagját.
[Keretes: Több mint egy évtizede bringázunk a munkába. A Magyar Kerékpárosklub által, az Aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság támogatásával szervezett, eredetileg 2007-ben indult Bringázz a munkába! kampány célja a kerékpáros munkába járás népszerűsítése és elterjesztése. Az eddigi kampányok résztvevői több mint 10 millió kilométert tekertek le, megspóroltak 300 millió forintnyi benzint, és bőven egymillió tonna feletti szén-dioxid kibocsátását kerülték el. A kampányban egyre több csapattal vesznek részt vállalatok a legkisebbektől a legnagyobb multicégekig.]
Jobb légkör
Jobb munkahelyi hangulat – számos tanulmány bizonyítja, hogy mozgással, ami lehet kerékpározás is, nem csak az ülőmunka egészségre káros hatásai kompenzálhatók, de stresszoldó hatásának köszönhetően jobb hangulatba is kerül a művelője. Aki bringával jár munkába, mentesül az utakon autóval rá váró forgalmi dugók, illetve a zsúfolt tömegközlekedés okozta stressztől is, ritkábban vesz ki betegszabadságot és hatékonyabban végzi munkáját is. Ráadásul a napi testmozgást abban a holtidőben tudja teljesíteni, amit amúgy a tömegközlekedésen szorongva, vagy forgalmi dugóba szorulva az autóban ülve töltene.
Közösségépítés
A közösségépítő szerepet a kampány keretein belül rendelkezésre álló csapatjáték biztosítja. A minimum kettő de legfeljebb négy fős csapatok közösen gyűjtik kilométereiket és bringás napjaikat egy erre szolgáló ingyenes okostelefonos alkalmazás segítségével, és versenybe szállhatnak a többi csapattal. Az applikáció adatai alapján egy dedikált felületen könnyen lehet egyéni és céges rangsorokat összeállítani, lehetőség a teljesítmények mérésére is, és ezek alapján saját háziversenyt is kiírni. A közös célért, együtt végzett, fizikai erőkifejtéssel járó feladat – a munkába kerékpározás – kiváló eszköz a munkahelyi kollektíva összekovácsolására. Számos cég ismerte már fel a háziversenyekben rejlő lehetőségeket, jutalmazzák a legtöbbet tekerő csapatokat vagy egyéneket, de sok helyen eredményüktől függetlenül minden résztvevő kap valamilyen motiváló ajándékot. Több helyen szerveznek ezen felül is közös munkába be vagy hazatekerést, sőt közös kerékpártúrát is.
Brandépítés
A kerékpárosbarát imidzs a brand pozicionálásában is kulcsszerepet játszhat. Azoknak a vállalatoknak, ahol figyelmet fordítanak a kerékpáros infra megteremtésére – biztonságos kerékpártárolók, zuhanyzók, öltözők, esetleg bringamosók, illetve szervizszolgáltatás -, csatlakoznak a Bringázz a munkába! kampányhoz, netán céges kerékpárflottát tartanak fenn a napi ügyek intézésére, nincs szükségük arra, hogy költséges greenwashing-kampányokkal bizonygassák elkötelezettségüket a földi élet sokszínűségének megóvása és a fenntartható társadalom iránt, és nagyobb eséllyel vonzhatnak magukhoz felelősen gondolkodó, elkötelezett munkaerőt.
Költséghatékony
Fontos, hogy az akár csapatépítő foglalkozásként is felfogható bringás kampányhoz csatlakozni egy fillérjébe sem kerül a cégnek, a részvételhez szükséges app ingyenes, csupán kerékpár és elhatározás kell. Persze nem árt, ha rendelkeznek kerékpárosbarát infrastruktúrával, de ezek nagy része egy modern irodaház-fejlesztés során többnyire adott. Kattintson, ha szeretne többet tudni a részvételről, illetve ha szeretne további tippeket a kerékpárosbarát környezet kialakításához, és a munkatársak motiválásához!
Related news
Related news
The Christmas season is starting earlier and earlier: value for money is the key
This year, 40 percent of Hungarians brought their Christmas shopping…
Read more >They want it to be premium, but also sustainable – expectations of the youngest generation
GlobalData’s latest report, “Demographics in Retail and Apparel” – which…
Read more >In six months, consumers donated 100 million forints to charitable causes through the mandatory redemption system
Through the deposit bottle return system, which began six months…
Read more >