Nincs mire felvágni

By: Szalai László Date: 2024. 01. 09. 12:47

Az általános húspiaci helyzetet tükrözi vissza a párizsik és a felvágottak értékesítése: egy számjegyű volumencsökkenés, a diszkontok és a saját márkák előretörése, rúdáru-dominancia mellett a szeletelt variánsok népszerűsödése. Igaz, ez utóbbiban a 2023 júliusától bevezetett EPR-díj változást hozhat.

A cikk a Trade magazin 2023/12-01. lapszámában olvasható.

Egy számjegyű volumencsökkenést hozott az elmúlt időszak a megugró áraival a párizsik és felvágottak piacán – előbbi eladásai körülbelül tizedével, a felvágottaké mintegy 5%-kal csökkentek, tájékoztatta lapunkat Szabó-Spanyol Henriett, a Pick Szeged Zrt. senior brand managere (PICK márka).

Nincsen földindulás a trendekben

Szabó-Spanyol Henriett, Pick Szeged

Szabó-Spanyol Henriett
senior brand menedzser
Pick Szeged

– Összességében elmondható, hogy nagy trendtörést, „átstrukturálódást” nem látunk – szögezte le a senior brand manager. – A párizsik kapcsán továbbra is a saját márkás termékek aránya több mint 50%, a márkák között pedig még mindig a PICK-ből vásárolnak a legtöbbet. Alapanyag terén sincs nagy változás. A legnépszerűbb (az eladásoknak több mint fele) a baromfi, az értékesített volumen közel 40%-át pedig a sertéspárizsik teszik ki. Csatornák szintjén itt a diszkont a legmeghatározóbb, de itt is vettek vissza leginkább a vásárlók vásárolt mennyiség kapcsán.

A felvágottak között viszont a legfontosabb csatornák a kis alapterületű hálózati (400 m² alatti), illetve független boltok, az eladások zöme a csemegepultból történik.

– Ahogy a többi szegmensben, így a párizsik kapcsán is minden aktivitás célja, amit szerveztünk, az volt, hogy a vásárlóink többet kapjanak a pénzükért, ha minket választanak – árulja el Szabó-Spanyol Henriett. – Ezért 11%-kal túltöltöttük bizonyos szeletelt párizsi termékeinket, illetve a jelenleg is futó, PICK országos promóciónkban is részt vesznek szeletelt és 400 g rudas párizsi termékeink. A kampányt országosan támogatjuk október 1. és november 31. között különböző felületeken: TV-ben, közterületen, online és eladáshelyen, illetve a résztvevő termékek egyedi kóddal ellátott címkét kapnak. Így ezzel és a blokk adataival már egy vásárlással 10 000 Ft nyerhető (átutalással), öt feltöltéssel pedig 4 szerencsés nyer majd 1 000 000Ft-ot.

A fogyasztói kiszerelések jelentős növekedése magával hozza a kényelmesség, praktikusság szempontjait

Alternatívák vegánoknak

Takácsné Rácz Zsuzsa
kereskedelmi igazgató
Pápai Hús

– A diszkontok erősödése és velük együtt a saját márkás termékek szerepe nagyon jelentős ebben a szegmensben is – konstatálja Takácsné Rácz Zsuzsa, a Pápai Hús Kft. kereskedelmi igazgatója. – Az előrecsomagolt termékek eladási számai folyamatosan nőnek, de még mindig a rúdáruból értékesítünk többet. Bár fontos a vásárlók szemében a magas minőség és a magas hústartalom is, mégis az infláció árversenyt okozott, amelyet külön nehezít az idén bevezetett EPR-díj, ami a szeletelt termékek esetében jelentős pluszköltséget jelent.

A cég az elmúlt időszakban jelentős fejlesztéseket hajtott végre a Vegán termékcsaládja bővítésére. Több hálózatban elnyerték a saját márkás vegán szendvicsfeltétek gyártási jogát, így ma már minden hálózatban megtalálhatóak vegán szendvicsfeltétjeik valamilyen ízesítésben és kiszerelésben.

– Marketingkommunikációban maradtunk idén a szokásos eszközöknél: social és online média, nyereményjátékok, kóstoltatások – fűzi hozzá Takácsné Rácz Zsuzsa. – Nagyobb fókuszt a vegán feltétjeinkre helyezünk.

 

 

Az önkiszolgáló kiszerelés aránya lassan növekszik

Ár-érték és ízérzék

Az infláció miatt nemcsak a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet csökkent, hanem az élelmiszerek iránti is, igaz, mérsékeltebben, állapítja meg Kovács Károly, a Privát Húsfeldolgozó Kft. üzemigazgatója. A húskészítmények piacán a párizsik és a felvágottfélék kedvezőbb árszintjük miatt a fogyasztók körében még népszerűbbé váltak.

– A korábbi tendencia a jelenlegi piaci helyzetben felgyorsult, ami a rudas kiszerelésű termékek mennyiségének csökkenését és a fogyasztói kiszerelések arányának további növekedését jelenti – közli Kovács Károly. – A vásárlók promócióérzékenysége jelentősen megnőtt. A promócióban részt nem vevő standard termékek értékesítése gyakran a korábbi mennyiségek töredékére olvad. A gyártói brandek népszerűsége tovább csökken, elsősorban az üzletláncok saját márkás termékeinek magas minősége és a feléjük eltolt folyamatos promóciók miatt is.

Fejlesztések terén a fogyasztói kiszerelések jelentős növekedése magával hozza a kényelmesség, praktikusság szempontjait.

– Az elmúlt években a klasszikus termékeinkben drasztikusan csökkentettük az allergén alapanyagok felhasználását. Az ízhatások javításánál a hagyományos fűszerek használatának növelése és a tradicionális ízek erősítése volt a vezérelv. További technológiai fejlesztéseinkkel a piaci igények ugrásszerű változásainak rugalmas teljesítését célozzuk – mondja a Privát Húsfeldolgozó Kft. üzemigazgatója. – Termékeink megfelelő piaci pozicionálásához a kényelmi és érzékszervi tulajdonságokat folyamatosan fejlesztjük. Promóciós képességünk javítását az élelmiszer-biztonsági feltételek folyamatos fejlesztésével és a gyártástechnológiai kapacitásbővítésekkel támogatjuk. //

Kiegyenlítődő gyártói-saját márkás mezőny a felvágottaknál

A felvágottak piaca a 2023 augusztusával záruló egy évben értékbeli eladást tekintve jelentős mértékben, 30%-kal nőtt a megelőző 12 hónappal összevetve: a vizsgált periódusban a hazai kereskedők 40 milliárd forintos forgalmat bonyolítottak ebben a kategóriában.

Vendégszerző:
Mikesy Veronika
analytic insights
associate
NIQ

Figyelemre méltó eredmény, hogy a felvágottak – ellentétben a legtöbb FMCG-kategóriával – minimális mértékben ugyan, de mennyiségben is növekedni tudtak: a kategória kilogrammban számolva 0,3%-os, darabszámbeli eladást tekintve pedig 2%-os bővülést tudott elérni.

A saját márkák a felvágottak kategóriáján belül dinamikusabban tudtak növekedni, mint a gyártói márkák: míg előbbi értékben kifejezve 34%-kal nőtt, utóbbi csak 24%-os növekedést ért el. Értékbeli részesedés szerint kiegyenlítődni látszik a mezőny a gyártói és kereskedői márkák között, ugyanis az utóbbiak részesedése 3 százalékpontos emelkedéssel 48%-ra nőtt.

Az eladott felvágottak kilenctizede sertéshúsból készül, a második helyen pedig a pulykahúsból készült termékek állnak 4%-os részesedéssel. A legnagyobb arányú növekedést a kombinált hústípusból készült termékek tudták elérni: a csirke és sertés kombináció értékben 65%-kal, a marha és sertés párosítás pedig 49%-kal növekedett.

A kiszerelések alakulásában érdekes tendenciát figyelhetünk meg: a legkisebb és a legnagyobb kiszerelésméretek nőttek, míg a kettő közti méretek stagnálnak vagy csökkentek. A legkisebb, 100 gramm alatti termékek eladása egy év alatt közel megkétszereződött: 397 millió forintról 769 millióra emelkedett, a darabszámbeli eladásuk pedig 90%-kal nőtt. A kilóban számított növekedésük valamivel szerényebb, 65%-os, így arra következtethetünk, hogy a 100 gramm alatti termékek esetében méretcsökkenés következett be. A legnagyobb, 500 gramm feletti termékek 38%-kal nőttek értékben, volumenben és darabszámban pedig egyaránt 8%-kal, így tehát a legnagyobb súlyú termékek esetében a kiszerelésméret nem változott számottevően. //

Related news